Det handlar inte om att jag vill/ska döma någon. Det handlar om att det är mer accepterat att klanka ned på rökares livsstil än överviktigas. Jag undrar varför det är så och du lyckas inte presentera något annat än en debatt om min person. Jag tolkar det som om att du inte har något svar och således är ganska nöjd med situationen. Hellre att rökare får ta smällen än Du.Roligt för dig att du är så perfekt och vill ha rätt att döma andra för deras dåliga omdöme och dåliga val. . När jag jobbade extra under studietiden brukade jag bl.a. tycka att de som klagade på sitt jobb borde säga upp sig och byta till nåt annat nästa dag. Så enkelt var det i min hjärna då och jag förstår nu att allt inte är så enkelt.
Vi är flera här som tycker att det är dåligt att folk äter sig feta. Dock så är det inget problem för mig att det är lite tabu att säga åt andra "vad tjock du är!" rakt av. För mig är det liknande som att säga "vad ful näsa du har" eller "fan du börjar bli flintis". Angående flintis skojar jag bara om det med såna som jag vet att det är OK med. Att vara överviktig och dricka rödvin varje dag är som du vet inte lika med döden som det är med rökning.
Och jaha, du har varit assistent. Du vet nog lite om börsverksamhet. När börsen är stängd går mäklarna hem men inte de som jobbar med backoffice och tekniken. Vi driftar inte ens systemen åt HKEx utan säljer bara systemet/mjukvaran och support. Dvs. parallellt med "börsen" rullar massor av testsystem där ny funktionalitet testas innan det produktionssätts - och det är där vi lägger överlägset mest tid. Produktionssystemen stannas heller inte bara och enkelt startas nästa dag. Det är en otrolig massa saker som händer mellan handelsdagarna och som ibland inte funkar och måste fixas osv. Du tror väl inte att pengar och pappar byter ägare per magi när du köper en aktie eller ett derivat, option e.dyl., i det här fallet? Tycker igen att du får återkomma när du jobbat på riktigt. Skola är nåt helt annat. Nu verkar du tycka som jag när jag började 1998, dvs. att det är riktigt fräsigt att jobba mycket. Det fattar alla att man inte kan jobba 160 timmar effektiv tid på en vecka. Eller det kan man nästan, men inte i längden för då går det som för ett antal kollegor som bränt ut sig.
Vad vill du diskutera mer om? Är frågan varför man "får" säga att det är dumt att röka men inte "dumt" att vara överviktig?
Att vara kraftigt överviktig är definitivt en dödsdom.
Du har helt rätt, jag vet inte mycket om börsverksamhet. Men jag vet att du har en 9-timmarsdag med flextid. Precis som jag hade med den skillnaden att jag förmodligen inte ens hade hälften betalt, lyxade till det med obetald övertid och en schysst jourtelefon dit arga kineser ringde miss i nassen. Det var roligt i början, jobbigt efter ett halvår och det sista halvåret var det värsta i mitt liv.
Idag (nåja, under terminerna) har jag precis samma arbetspress med den skillnaden att det är näst intill oavlönat och ansvarsnivån är mångdubbelt högre.
Det är nästan exakt rätt fråga. Svara på det och varför du tror att det är så.