För tjock för att jobba

Kantian

Trefaldig världsmästare
Gick med
23 Sep 2008
Hoj
fyfan
Det är ju det som är så sjukt att du anser att en som är tjock inte får uttala sig om andra saker. Bara för att jag tycker att du verkar vara väldigt rakt på sak på ett dåligt sätt så diskvalificerar det inte dig från att tycka att det är dumt att köra fort på Bulten. Så en gubbe/gumma som är lite rund får inte tycka att rökning är dumt enligt dig? Tänk efter om det känns vettigt.
Jag ska gå till jobbgymet nu och är där 2-4 ggr per vecka. Får sen motion gratis iom att vi har en fågelhund som behöver vara ute mycket.

Det är den allmänt otrevliga tonen mot överviktiga jag reagerar mest mot i mina inlägg. Många låter som hemska sköt-dig-själv-och-klanka-ner-på-andra-människor som hellre vill klaga än hjälpa.
Jag har aldrig påstått att feta människor inte skall få ha en åsikt. Håll dig till sak.

Jag har däremot ifrågasatt rimligheten i att alla beroenden/missförhållanden FÖRUTOM fetma är lovligt byte i debatten om vilka som är "värst". Du kan inte neka till att det är både mer accepterat och vanligt förekommande att en rökare kallas för dumskalle (och att det accepteras) än en tjock person.

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Ja lite som att jaga mygg i föräldrarnas garage genom bensinbrasa, sedan förlora kontrollen över elden och tömma parentesernas pulversläckare i samma garage, notera förödelsen och sedan förskräckt söka hjälp på SH innan allmogen hinner komma hem. :D Fantastisk tråd, har skrattat åt den många ggr. Här är "taskig planering" ett understatement :krama

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=161258
Hahaha fyfan de hade jag glömt :rofl det rolgaste är nästan hur jag försöker intalla mig själv att det inte var SÅÅ dumt :D
Är fortfarande lika värdelös på att planera och faller lika lätt för impulser.

men så e jag på botten av samhället också. :tungan

Last edited:

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
vad menade du med den här påhittade händelsen då? Var går gränsen för acceptabel övervikt för dig? Hur tjock ska man vara för att man ska passera gränsen och det blir dubbelmoral?

"Jag tycker att det är underligt och att det snarast visar på en förbannad dubbelmoral när tjockisen klankar ned på sin rökande kompis samtidigt som tjockisen skickar in en anmälan till DO när samma kompis ifrågasätter om det där wienerbrödet verkligen är bra för dig."

Jag håller med om att rökare är lovligt villebråd, både farligt och dyrt. Mat måste dock alla äta för att överleva så jag tycker att det finns en skillnad där.

Jag har aldrig påstått att feta människor inte skall få ha en åsikt. Håll dig till sak.

Jag har däremot ifrågasatt rimligheten i att alla beroenden/missförhållanden FÖRUTOM fetma är lovligt byte i debatten om vilka som är "värst". Du kan inte neka till att det är både mer accepterat och vanligt förekommande att en rökare kallas för dumskalle (och att det accepteras) än en tjock person.

Kantian

Trefaldig världsmästare
Gick med
23 Sep 2008
Hoj
fyfan
Nu tycker jag att du är ju ute på bärtur igen. Det jag menade med bilden på WC var naturligtvis det orimliga i påståendet att rökare samt tjockisar är ointelligenta.

Att sedan ägna pekoraler kring detta, klätt med självförhärligande exempel. Samtidigt som man i svaren röjer sin lättkränkhet gör ju att man lätt tappar all trovärdighet. Du vinner ju knappast några anhängare alls på det resonemanget. Så då återstår ju bara ett mindre klädsamt syfte med inläggen.

Det är ju trivialt att det är eftersträvansvärt med balans vad gäller kost och motion samt att undvika rökning. Det har ju varit målet för folkhälsoarbetet i riket sedan urminnes tider. Självklart är det så att man ska eftersträva det.

Förr var det överklassen som var fet, nu är det ofta tvärtom. Dvs det är ovanligt med framgångsrika tjockisar som tex Stenbeck mfl. Själv tror jag dock att det beror på vad som är trendigt. Idag är det ofta den billiga fattigmaten som jättelågprisbutikerna torgför i erbjudanden riktat till lågutbildade som man blir fet av. Jättepack med pulvermos/snabbmakaroner, flerpack med 2-liters petflaskor med cola/julmust etc. "Falukorv" med 25% kötthalt, jättepack med vitt rostbröd, mjukost osv.

Det är bara att visa lite självdisciplin och lägga av med att vara ett svin. Börja med internet-jaget, irl är du ju betydligt ödmjukare ;)
Nej! :4skrika
Jag har inte pratat om någon eventuell korrelationen mellan fetma och dumhet. Det är ert hittepå eller feltolkning. Det enda (nåja nästan) jag ville diskutera är varför fetma är så förbaskat lättkränkt och varför feta människor anser sig ha rätten att kritisera men inte kritiseras. :va
Jag bryr mig inte om huruvida feta människor är dumma av naturen eller ej. Jag är snarare av uppfattningen att majoriteten av människorna är mer eller mindre förståndshandikappade bitvis under dagen, däribland jag.

Vinna anhängare :mad: Med en sådan uppblåst narcissism är jag ju redan övertygad om att jag har rätt, vad ska jag med anhängare till? Istället för att diskutera mina personlighetsdrag utifrån Dr. Phil's samlade verk kanske vi kan vända oss tillbaka till sakfrågan istället: Varför är feta människor så lättkränkta och varför får "vi" inte kritisera Dem för deras livsval på samma sätt som De kritiserar rökares livsval?

Ja, det är vidrigt hur öppet onyttig mat är riktad till låginkomsttagare. Ja, alla skulle tjäna på att subventionera "bra" mat och införa straffskatter på "dålig" mat. Men vatten är gratis, läsk är dyrt. 1kg äpplen kostar som en glass. Ett paket pyttipanna är dyrare än potatis, korv och kött tillsammans. Och motion är gratis. Den enda riktiga kostnaden för god kost/motion är tid och att du missar senaste Desperate Housewives.

Irl är jag ju egentligen lika elak, skillnaden är att 10års träning på verbalt bomullslindande har gett resultat på slutprodukten och att jag aktivt försöker att inte involvera mig i dylika debatter.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Nej! :4skrika
Jag har inte pratat om någon eventuell korrelationen mellan fetma och dumhet. Det är ert hittepå eller feltolkning. Det enda (nåja nästan) jag ville diskutera är varför fetma är så förbaskat lättkränkt och varför feta människor anser sig ha rätten att kritisera men inte kritiseras. :va
Jag bryr mig inte om huruvida feta människor är dumma av naturen eller ej. Jag är snarare av uppfattningen att majoriteten av människorna är mer eller mindre förståndshandikappade bitvis under dagen, däribland jag.

Vinna anhängare :mad: Med en sådan uppblåst narcissism är jag ju redan övertygad om att jag har rätt, vad ska jag med anhängare till? Istället för att diskutera mina personlighetsdrag utifrån Dr. Phil's samlade verk kanske vi kan vända oss tillbaka till sakfrågan istället: Varför är feta människor så lättkränkta och varför får "vi" inte kritisera Dem för deras livsval på samma sätt som De kritiserar rökares livsval?

Ja, det är vidrigt hur öppet onyttig mat är riktad till låginkomsttagare. Ja, alla skulle tjäna på att subventionera "bra" mat och införa straffskatter på "dålig" mat. Men vatten är gratis, läsk är dyrt. 1kg äpplen kostar som en glass. Ett paket pyttipanna är dyrare än potatis, korv och kött tillsammans. Och motion är gratis. Den enda riktiga kostnaden för god kost/motion är tid och att du missar senaste Desperate Housewives.

Irl är jag ju egentligen lika elak, skillnaden är att 10års träning på verbalt bomullslindande har gett resultat på slutprodukten och att jag aktivt försöker att inte involvera mig i dylika debatter.

Jaja, du måste ju ändå förstå att du uppfattas som narcissistisk i många av dina inlägg i tråden. Att man får intrycket att det mer är anonymitetens möjligheten till riskfria påhopp som lockar än ngt sanningssökande:
....NU är det sommarlov. Sista tentan klar. Ut i parken och njuta av livet. Dricka vad jag vill, äta vad jag vill. Vilket jag kan eftersom att jag motionerar regelbundet och därför är bättre än tjockisen.

Det var ju likandant när du hade nicket med kastrullavataren. Till slut så impopulär att du vart bannad en tid om jag inte minns fel. Höjden var när du delade ut diagnoser till övriga inläggare i tråden om telefonförsäljare :D

Jag tyckte iaf att du var ganska ödmjuk och återhållsam irl :kiss

I kampen mot den dåliga maten är vi helt överens.

Last edited:

Kantian

Trefaldig världsmästare
Gick med
23 Sep 2008
Hoj
fyfan

Kantian

Trefaldig världsmästare
Gick med
23 Sep 2008
Hoj
fyfan
Jaja, du måste ju ändå förstå att du uppfattas som narcissistisk i många av dina inlägg i tråden. Att man får intrycket att det mer är anonymitetens möjligheten till riskfria påhopp som lockar än ngt sanningssökande:

Det var ju likandant när du hade nicket med kastrullavataren. Till slut så impopulär att du vart bannad en tid om jag inte minns fel. Höjden var när du delade ut diagnoser till övriga inläggare i tråden om telefonförsäljare :D

Jag tyckte iaf att du var ganska ödmjuk och återhållsam irl :kiss

I kampen mot den dåliga maten är vi helt överens.
Javisst, och du är välkommen att diskutera min användares personlighetsdrag i en annan tråd. Här pratar vi fetma. :mattias

Någon skall ju alltid offras. Jag såg det som last-in, first-out. Jag tror bestämt att jag åkt ut tidigare också. Men det är mycket att hålla koll på när man kör i motsatt körriktning så att säga.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Javisst, och du är välkommen att diskutera min användares personlighetsdrag i en annan tråd. Här pratar vi fetma. :mattias

Någon skall ju alltid offras. Jag såg det som last-in, first-out. Jag tror bestämt att jag åkt ut tidigare också. Men det är mycket att hålla koll på när man kör i motsatt körriktning så att säga.

True :D

Kantian

Trefaldig världsmästare
Gick med
23 Sep 2008
Hoj
fyfan
vad menade du med den här påhittade händelsen då? Var går gränsen för acceptabel övervikt för dig? Hur tjock ska man vara för att man ska passera gränsen och det blir dubbelmoral?

"Jag tycker att det är underligt och att det snarast visar på en förbannad dubbelmoral när tjockisen klankar ned på sin rökande kompis samtidigt som tjockisen skickar in en anmälan till DO när samma kompis ifrågasätter om det där wienerbrödet verkligen är bra för dig."

Jag håller med om att rökare är lovligt villebråd, både farligt och dyrt. Mat måste dock alla äta för att överleva så jag tycker att det finns en skillnad där.
Det är irrelevant, men för din skull. Om du ser hälsosam ut och mår bra, så är du hälsosam och mår bra.

Nu vill jag verkligen att vi återgår till ämnet. Varför är feta människor fridlysta?

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Jante!? Det här blir ju helknasigt när du dessutom tror att jag är avundsjuk. Citatet "eftersom att jag motionerar regelbundet och därför är bättre än tjockisen" säger en del. Jag fattar nu att du är student, troligen 20-25 år ung och världsbäst-kan-allt-vet-allt, och har hur mycket tid som helst att lägga på träning och ändå har gott om tid att plugga och slacka.

Vad menar du med fridlysta? Har du stora problem med att människor runt om dig tar för mycket yta eller vad? Jag förstår att du vill vara fit men varför stör du dig så mycket på de som är feta? Jag tycker inte att lyteskomik är min grej men om du vill häckla såna som är tjocka, har ärr, är flintis, har glugg mellan tänderna, disco-byggare osv. så kör på.

EDIT:
Idag släpper de nya iPhone förresten. En sån kan jag tänka mig efter att ha varit skeptisk till hela fenomenet länge :)

Åh nej jante, där fick du mig.. Får jag försöka tillbaka? :lol

Jag vill ha en fettprocent så det inte blir nåt jä*la godtycke. Hur skulle det se ut om tjockisar gick och klagade på rökare hur som helst. Vi kan säkert instifta nån ny lag om att över 18% BF så är man körd och har debattförbud.

Det är irrelevant, men för din skull. Om du ser hälsosam ut och mår bra, så är du hälsosam och mår bra.

Nu vill jag verkligen att vi återgår till ämnet. Varför är feta människor fridlysta?

Last edited:

Kantian

Trefaldig världsmästare
Gick med
23 Sep 2008
Hoj
fyfan
Jante!? Det här blir ju helknasigt när du dessutom tror att jag är avundsjuk. Citatet "eftersom att jag motionerar regelbundet och därför är bättre än tjockisen" säger en del. Jag fattar nu att du är student, troligen 20-25 år ung och världsbäst-kan-allt-vet-allt, och har hur mycket tid som helst att lägga på träning och ändå har gott om tid att plugga och slacka.

Vad menar du med fridlysta? Har du stora problem med att människor runt om dig tar för mycket yta eller vad? Jag förstår att du vill vara fit men varför stör du dig så mycket på de som är feta? Jag tycker inte att lyteskomik är min grej men om du vill häckla såna som är tjocka, har ärr, är flintis, har glugg mellan tänderna, disco-byggare osv. så kör på.
Du borde bli profiler på CSI :hihi
Men du har nästan helt rätt. Jag är student. Jag jobbar. Jag har förtroendeuppdrag som skulle mätta en heltidstjänt. Jag har en regering som skall blidkas och vänner som trilskas. Men jag värderar min träning så mycket att jag - tar - mig - tid. Annars skulle jag aldrig fixa min vardag.

Du missriktar hela din argumentation. Jag stör mig inte på feta. Jag stör mig på det som den här tråden handlar om, att feta människor inte tillåts ta samma mängd skit som andra människor med "dåliga vanor" får. Jag tycker att det är underligt och alltså ifrågasätter jag det. Du springer ju runt som en blind höna och försöker insinuera både det ena och det andra. Kan du inte bara komma med något av värde? Då blir jag glad och tråden kan tjäna sitt syfte.

Du är helt ute på fel spår. Flinten kan du inte påverka. Inte tänderna heller. De flesta fysiska attribut är faktiskt sådana som du inte kan påverka utan kirurgi. Fetma och rökning däremot är resultat av aktiva val för en sämre livsstil. Där har du ditt samband om det är så förbaskat viktigt att få det på pränt.

Om det känns bättre så kan jag ju bjuda på att jag var kastrullfull bortom all rimlighet och euforisk (student, sluttenta och sol) när jag skrev inlägg #36. Men vad är det att orda om, det är ju sant. Jag kan äta vad jag vill eftersom att jag motionerar. Skulle jag inte göra det vore jag tvungen att se över min kost betydligt noggrannare.

sportarn

Team Gasar tills det rasar!
Gick med
20 Apr 2004
Hoj
Yamaha R1-00 *såld*
Det allra intressantaste bland kommentarerna var ändå en kvinna som var rullstolsbunden och hade blivit nekad arbete p.g.a det, hon förstod inte alls att en arbetsgivare kunde se något negativt med att hon satt i rullstol. Visst hon kan säkert jobba lika bra som en som inte sitter i rullstol, men det är ganska kostsamt för ett mindre företag att handikappanpassa ett företags lokaler och arbetsplats om det inte redan är gjort.
Så kontentan av det hela om det finns 2 lika kompetenta personer så är det oftast så att den som har fysiken till sin fördel oftast vinner.

Kantian

Trefaldig världsmästare
Gick med
23 Sep 2008
Hoj
fyfan
Jag vill ha en fettprocent så det inte blir nåt jä*la godtycke. Hur skulle det se ut om tjockisar gick och klagade på rökare hur som helst. Vi kan säkert instifta nån ny lag om att över 18% BF så är man körd och har debattförbud.
Svara på min frågeställning nu istället för att fjanta runt och vara tråkig. Så svårt kan det väl inte vara?

tikki

STREETFIGHTERS STOCKHOLM
Gick med
16 Jun 2006
Hoj
VFR 800
Svara på min frågeställning nu istället för att fjanta runt och vara tråkig. Så svårt kan det väl inte vara?

Jag skulle hellre vända på frågan. Varför skulle feta människor vara öppet villebråd?

Tror du inte att de allra flesta människor skulle ta illa upp om dom inte fick jobbet pga. sitt utseende. vare det handlar om feta, långa, korta fula. I det här fallet tvivlar jag på att köket var så litet att hon inte fick plats där inne

Kantian

Trefaldig världsmästare
Gick med
23 Sep 2008
Hoj
fyfan
Jag skulle hellre vända på frågan. Varför skulle feta människor vara öppet villebråd?

Tror du inte att de allra flesta människor skulle ta illa upp om dom inte fick jobbet pga. sitt utseende. vare det handlar om feta, långa, korta fula. I det här fallet tvivlar jag på att köket var så litet att hon inte fick plats där inne
Då får du väldigt gärna starta en ny tråd. Här diskuteras inte den frågeställningen.

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Det där med att man som student har så mycket att göra har man aldrig hört förr och den gubben går inte. Har själv läst till civilingenjör, även A- och B-kurs i ekonomi och det var så jävla slött, samt jobbat alla helger jag hann och ändå fanns tid till korpfotboll, träning, hemresor och party m.m. Ett riktigt jobb med riktiga deadlines är en helt annan sak än skolan. Att du tar-dig-tid är inget problem för dig för du-går-i-skolan-och-har-massor-med-dötid-som-du-kan-styra-över-själv.

Puh, OK. Jag tycker inte att fetma är att likställa med rökning, dricka sprit eller droger. Det är ett liknande beroende men jag går inte och pekar finger och tycker att tjocka är dåliga människor. Jag vill igen gärna att du specar var gränsen går. I din skyddade studentvärld är det säkert enkelt. Lika som det var för mina MUF-polare när man läste på gymnasiet och början av högskola/universitet. Bort med de svaga och de med dålig karaktär. Jag är liberal nu men nu har jag tänkt igenom vad jag vill och tycker och har en annan känsla för att de flesta ska ha det bra. Det har helt klart kommit med åldern, man taggar ner och blir mycket mindre egoistisk. Vafan ska man gå och pika överviktiga för? Till vilken nytta och glädje? Vad vinner du som är så perfekt på det?

Jag tycker att man kan erbjuda hjälp eller peppa och sporra folk men du verkar vilja ha rätten att håna överviktiga eller har jag fattat saken fel? Det är säkert många som väger för mycket som inte är nöjda med det men vad är det för positivt att ge fritt fram att håna dem?

Du borde bli profiler på CSI :hihi
Men du har nästan helt rätt. Jag är student. Jag jobbar. Jag har förtroendeuppdrag som skulle mätta en heltidstjänt. Jag har en regering som skall blidkas och vänner som trilskas. Men jag värderar min träning så mycket att jag - tar - mig - tid. Annars skulle jag aldrig fixa min vardag.

Du missriktar hela din argumentation. Jag stör mig inte på feta. Jag stör mig på det som den här tråden handlar om, att feta människor inte tillåts ta samma mängd skit som andra människor med "dåliga vanor" får. Jag tycker att det är underligt och alltså ifrågasätter jag det. Du springer ju runt som en blind höna och försöker insinuera både det ena och det andra. Kan du inte bara komma med något av värde? Då blir jag glad och tråden kan tjäna sitt syfte.

Du är helt ute på fel spår. Flinten kan du inte påverka. Inte tänderna heller. De flesta fysiska attribut är faktiskt sådana som du inte kan påverka utan kirurgi. Fetma och rökning däremot är resultat av aktiva val för en sämre livsstil. Där har du ditt samband om det är så förbaskat viktigt att få det på pränt.

Om det känns bättre så kan jag ju bjuda på att jag var kastrullfull bortom all rimlighet och euforisk (student, sluttenta och sol) när jag skrev inlägg #36. Men vad är det att orda om, det är ju sant. Jag kan äta vad jag vill eftersom att jag motionerar. Skulle jag inte göra det vore jag tvungen att se över min kost betydligt noggrannare.

vogge

Say Whaaat
Gick med
28 Oct 2007
Hoj
Kåtemma 990, R6 Banskrot.
Fan vad alla ska klanka på henne då. De relevanta är väll om hon sköter sitt jobb eller inte och de är ingen som bara kan kolla på henne och säga att hon inte har fysiken för att vara servitris.
Vet om bra mågon med några kilo extra som rör sig mer och gärna en spinkarna.

Kul att om de kommer upp en debatt där en muslim kärring med gardin inte får jobba på sjukhus då är de klart de är kränkanda osv osv. Men när en tjej med några kilo extra påstås inte klara av att ta mat beställningar och bära tallrikar de får hon accepter för hon är fet.

Tjocka människor är snällare en smala!

toGasa

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2010
Hoj
Bandit 1250SA -08
Man kan få sparken för att vara för snygg också :confused:

Code:
http://www.cbsnews.com/8301-504083_162-20006646-504083.html

Nyheter
Tre timmar kvar!