Förarförening

Gottis

West Coast Xtremes
Gick med
4 Apr 2004
Hoj
Tre hjuling och en rosa el fyrjuling från biltema
Jag är med :) iaf

men blir lite skeptisk det har ju provas förr och då lyckades det inte...men hur är det sporten växer så det knakar är det större idag än det va förre någon med lite historik tack:)

R1Lillen

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Aug 2003
Hoj
R1-98 polka som ny,R1-15
Bikerbitch skrev:
2415373 Ordet låter tråkigt. Men det behöver det inte alls vara.

Vi bildar en förening med ett bra namn. Stadgar, styrelse och givetvis medlemmar. Sen jobbar vi för att dels sätta lite krav på arrangörerna, framförallt vad det gäller reklam inför tävlingarna. Men även att vi jobbar för att själva få till kanske en sponsor som kan hjälpa till med RR tävlingarna.
Någon som kan hjälpa till med lite reklampengar, annonsering etc

Vi vill lyfta Svensk RR och vi måste samla alla krafter för att det ska hända något. Det är inte så svårt att bilda en förening, det enda som behövs är tid och engagemang! Pratade nyligen med Peter Sköld och det fanns en sån förening förut, men den rann ut i sanden kring 90-talet. Men nu är det 2000-talet och nya tider!

Vilka skulle hänga på?

jag signar på direkt !!

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Swedie skrev:
2417117 Tydligen är väl att Svemo inte gör sitt jobb då det önskas starta en förarförening där förarna vill få sin åsikt hörd. Lite kul att Peter Sköld som förarrepresentant säger att det testats förut men inte kom speciellt långt... kanske av en anledning?

Jag verkar negativ, men tycker kanske att det är lite av ett villospår! Men lyckas det skapa en förarförening där allas bön är hörd och tagen på allvar, typ som ett forum :tungan så kan det ju vara oerhört bra.

Kanske ska ge nån på SVEMO ett konto här då? :tungan :D

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Swedie skrev:
2416993 Är det inte bättre att sätta press på Svemo direkt istället, hota lite? Varför gå den långa vägen runt och skapa Svemo 2? Får en konstig känsla av att det är en idé och som sagt, det rinner ut i sanden. Ofta händer sådant...

När det handlar om t ex reklam inför tävlingarna är det inte SVEMO vi skall sätta press på. Det är arrangörerna. Är man en samlad grupp kan det vara lättare. Ibland rinner ideér ut i sanden, men jag brukar förverkliga mina så gott det går.

Macke skrev:
2417095 Jag tycker inte att det är frågan om att skapa ett SVEMO2, utan mera ett verktyg för att få fram förarnas åsikter, sammanställa dom, och på nåt bra sätt presentera dom för SVEMO/Arrangörer etc.

Precis! Dels det och massa annat.

Swedie skrev:
2417117 Tydligen är väl att Svemo inte gör sitt jobb då det önskas starta en förarförening där förarna vill få sin åsikt hörd. Lite kul att Peter Sköld som förarrepresentant säger att det testats förut men inte kom speciellt långt... kanske av en anledning?
Jag verkar negativ, men tycker kanske att det är lite av ett villospår! Men lyckas det skapa en förarförening där allas bön är hörd och tagen på allvar, typ som ett forum :tungan så kan det ju vara oerhört bra.

Det har inte önskats något att starta en förening från SVEMO.
Jag pratade med Skölden och frågade om man inte kunde dra igång något så att vi själva kunde fixa det här med reklam etc. Då berättade han att dom hade haft en sån förening en gång i tiden.

Det är nya tider nu. Vi är inne i 2000-talet och det är fullt med nya förare.
Kanske ligger i tiden med en förening nu, vem vet.
Vi ska inte ha en grupp som agerar som SVEMO. Detta blir isåfall en ideell förening som ändå kan ha makten att påverka/ifrågasätta/fixa och dona med allt som rör roadracingen.
Min tanke framför allt var ju det här med marknadsföringen.

sege

Fy fan jävla skit-
Gick med
28 Jul 2003
Hoj
En delfin bland lastfartyg!
Problem i världen löser man inte med ideella föreningar utan med jobb. Jobb kan man göra utan förening. Fast det är klart, då kan man inte 'slösa' lite jobb på att måla staket.

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
sege skrev:
2417284 Problem i världen löser man inte med ideella föreningar utan med jobb. Jobb kan man göra utan förening. Fast det är klart, då kan man inte 'slösa' lite jobb på att måla staket.

Ja, fast om man nu t ex vill fixa ihop pengar för en annons i DN inför en tävling så är det inget man gör och ber alla sätta in pengar på ens privata konto. Tadaaa, en förening.
Jeffla tjat om marknadsföring jag vet, men det är vad jag hakat upp mig på efter att ha läst alla tysen trådar om hur man ska lyfta svensk rr.

Det kanske också kan vara så att förening kan arrangera saker som ska hända under en tävling. T ex att någon kommer dit och stuntar, det finns live-band, det finns öltält, det finns familjeaktiviteter etc

Bosco

Hellsänglar finns dom?
Gick med
13 Mar 2003
Hoj
6,5 tums hjul...
Bikerbitch skrev:
2417307 Ja, fast om man nu t ex vill fixa ihop pengar för en annons i DN inför en tävling så är det inget man gör och ber alla sätta in pengar på ens privata konto. Tadaaa, en förening.

Helt okej å denna "tada -förening" ligger i träda här hemma hos mig.
Med pg och reg. förening.
Bara att köra igång.

Problemet som jag ser är snarare att Macke här snackar om en sak och du snackar något annat.
Bestäm er för om det är ett "fackförbund" (försvara förarnas intressen, kortsiktigt [säkerhet]) eller det som du nu trycker på - vara den promotor'n alla så gärna vill ha.

Eller om föreningen skall göra allt möjligt.
Först måste det isf skapas en styrelse...

Macke skrev:
2416946 Jag som trodde det var just det som den här tråden handlar om..... :va
Att på något sätt samla oss förare, och jobba tillsammans för sporten och vårat eget bästa....

Som jag skrev så var detta mer riktat mot R2. Just nu försöker du bara skjuta fram föreningen som skall "göra jobbet" och du kan gå där ifrån och ursäkta dig med att du iaf var med på årsmötet....

Macke skrev:
2417095
Hur många vet ens idag hur man kommer med ett förslag eller en synpunkt till SVEMO's RR sektion?

Detta kan man med fördel få veta om man engagerar sig i den lokala klubben.
Eller skall ni nu också hitta på ett nytt sätt att behandla frågor.
Då får nog SVEMO ändra sina grundstadgar.

Swedie skrev:

Swedie!
Ett fackförbund har väl inte med att arbetaren inte vill arbeta??
En förarförening behöver väl inte betyda att SVEMO inte gör sitt jobb!

Vad är SVEMO's jobb enligt er då?
Står i stadgarna här:
http://www.svemo.se/file_out.php?id=77

Anledningen till föreningens förra avpoletering är samma som klubbarna känner av. Varför betala 100SEK (medlm.avg./år) till en förening som synligen inte gör något...
Ingen ville engagera sig.
Kommer ihåg att då på den tiden kämpade vi med att försöka få igenom airfence-biten och "hjälpte" till å dra in pengar för sådana (höja säkerheten).
Samtidigt kom ju Mike Luff med sitt SO-koncept..

Då hade denna förening funnits *bläddrar i gamla pärmar*någonstans mellan '87-'96 med liten dipp i skarven 80-,90-talet.

Det är ju det som är det fina med en förening, den är precis så stor och stark som intresset är hos alla medlemmar.

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Bikerbitch skrev:
Jeffla tjat om marknadsföring jag vet, men det är vad jag hakat upp mig på efter att ha läst alla tysen trådar om hur man ska lyfta svensk rr.

Det kanske också kan vara så att förening kan arrangera saker som ska hända under en tävling. T ex att någon kommer dit och stuntar, det finns live-band, det finns öltält, det finns familjeaktiviteter etc
Det fina med marknadsföring är att det är så lätt att vem som helst kan göra bra sådan. Man behöver inget yrkeskunnande. Är man snabb på en RR-bana så är man lämpad och direktkvalificerad. Det är inte så noga med farten heller, när jag tänker efter. Det är bara att sätta igång och "göra något".

Varför skall just en förarförening arrangera öltält? Är det inte bättre att skapa en öltältsförening för det ändamålet, eller kanske en evenemangsförening om man vill inkludera live-band och familjeunderhållning?

Verkar jag magsur :confused:

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
Hur bestäms det vad förarföreningen ska ha för ståndpunkt i frågor? Låt säga t.ex. 650cc2cyl i 250sp? Ska det röstas internt först?

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Macke skrev:
2417095 Jag tycker inte att det är frågan om att skapa ett SVEMO2, utan mera ett verktyg för att få fram förarnas åsikter, sammanställa dom, och på nåt bra sätt presentera dom för SVEMO/Arrangörer etc.
Det är väl bl a det vi har Nordgren till. Han är förarrepresentant. Fattar inte riktigt poängen med att skapa ett parallellt organ.

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Bingo skrev:
2417999 Det fina med marknadsföring är att det är så lätt att vem som helst kan göra bra sådan. Man behöver inget yrkeskunnande. Är man snabb på en RR-bana så är man lämpad och direktkvalificerad. Det är inte så noga med farten heller, när jag tänker efter. Det är bara att sätta igång och "göra något".

Varför skall just en förarförening arrangera öltält? Är det inte bättre att skapa en öltältsförening för det ändamålet, eller kanske en evenemangsförening om man vill inkludera live-band och familjeunderhållning?

Verkar jag magsur :confused:

Man behöver inte kalla det en förar-förening. Kalla det roadracing-förening istället. Vi kan göra allt det Macke skrev om sagt fixa och dona lite med reklam, evenemang etc.
Magsur, absolut inte. Detta är bara en fundering från min sida. Sen får vi se vad det blir av det hela. Det fanns ju en förening för ett tag sedan, jag vet inte hur deras tankegångar var inför det, Bosco?

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Bikerbitch skrev:
2418096 Det fanns ju en förening för ett tag sedan, jag vet inte hur deras tankegångar var inför det, Bosco?
Den riktade ju in sig på att tillvarata förarnas intressen, tex jobba med säkerhet på banorna.

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Bingo skrev:
2418009 Det är väl bl a det vi har Nordgren till. Han är förarrepresentant. Fattar inte riktigt poängen med att skapa ett parallellt organ.

Nordgren sliter som ett as med allting. Är väl alltid bra om fler vill hjälpa till och underlätta för förarna :)

Gustav O skrev:
2418100 Den riktade ju in sig på att tillvarata förarnas intressen, tex jobba med säkerhet på banorna.

Ja absolut, i första hand! Men därmed inte sagt att marknadsföring helt faller bort, det ligger ju också i förarnas intressen. Mer publik, mer pengar till sporten.

Last edited:

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Bikerbitch skrev:
2418104 Ja absolut, i första hand! Men därmed inte sagt att marknadsföring helt faller bort, det ligger ju också i förarnas intressen. Mer publik, mer pengar till sporten.
Visst men samtiidgt ska man inte in och kladda överallt även om viljan är god.
För många kockar etc...

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Gustav O skrev:
2418100 Den riktade ju in sig på att tillvarata förarnas intressen, tex jobba med säkerhet på banorna.

ja, och det är min tanke med en förarförening idag.

bosco, javisst är det en bra idé att "lura" med polarna, jag motsäger mig inget annat än att förarna även "skall" agera flaggvakter.
det kan ju hända att det bara är jag som tycker så här, men jag står för åsikten lika mycket ändå.

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Gustav O skrev:
2418115 Visst men samtiidgt ska man inte in och kladda överallt även om viljan är god.
För många kockar etc...

Så det skadar mer än gör nytta om vi i föreningen lyckas fixa en fet sponsor till sommarens alla tävlingar som kan bistå med marknadsföring etc?

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Bikerbitch skrev:
2418129 Så det skadar mer än gör nytta om vi i föreningen lyckas fixa en fet sponsor till sommarens alla tävlingar som kan bistå med marknadsföring etc?
Nej, det har jag inte sagt. Jag tycker man kanske ska fundera en och två gånger på vad som är viktigast för förarna att lägga sin energi på.

Bosco

Hellsänglar finns dom?
Gick med
13 Mar 2003
Hoj
6,5 tums hjul...
Bikerbitch skrev:
2418129 Så det skadar mer än gör nytta om vi i föreningen lyckas fixa en fet sponsor till sommarens alla tävlingar som kan bistå med marknadsföring etc?

Jannica.

Kan det vara så att du tycker det är ganksa kul med marknadsföringsbiten..?
Tänk på att här skall du eventuellt dra igång en förening som dels skall ha en styrelse sedan skall du kalla till årsmöte för att få reda på vad "dina" (föreningens) mål skall vara!

Tänk om (ev.) medlemmarna röstar ner det du vill jobba med..?
Istället skall du sitta och jobba med arrangörer och kräva bättre säkerhet...
Bara jobbet att kalla till årsmöte (boka lokal, få folket att dyka upp etc.)

Internet är jättetrevligt, forum är jättetrevligt men att förverkliga vissa saker kräver mer än tio minuter framför tangenterna...

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Bosco skrev:
2417899 Helt okej å denna "tada -förening" ligger i träda här hemma hos mig.
Med pg och reg. förening.
Bara att köra igång.

Vad är SVEMO's jobb enligt er då?
Står i stadgarna här:
http://www.svemo.se/file_out.php?id=77

Det är ju det som är det fina med en förening, den är precis så stor och stark som intresset är hos alla medlemmar.
Bra inlägg Bosco.

Vem gör vad inom Svensk Road Racing verkar vara en av frågorna.

Klubbarna som är anslutna till SVEMO arrangerar tävlingarna och inte SVEMO.

Bosco skrev:
2418160 Internet är jättetrevligt, forum är jättetrevligt men att förverkliga vissa saker kräver mer än tio minuter framför tangenterna...
Huvudet på spiken igen :tummenupp

Last edited:
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept