Förarhjälpmedel

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Då och då ser man folk som tycker att det inte är ren mc-körning med förarhjälpmedel inkopplade. Kevin Cameron menar att bra förarhjälpmedel märker man inte att de finns och det som fanns när man började köra är det som man ser som OK.
Jag själv gillar att växla manuellt och har gärna ett kopplingsreglage, men använder elektronikens hjälp både för att växla upp och ner större delen av tiden. ABS-funktionen har jag känt vid enstaka tillfällen, men det är inget jag "lutar mig mot". Skulle jag hamna på en äldre mc där behovet av att fukta en veke lagom mycket för att starta den eller manuellt behöva ändra tändningen längs vägen vore jag ganska borta. Hjälpmedlen förgasare och elektroniskt tändsystem har sina fördelar.

Hur pass körbar är en modern sporthoj utan att elektroniken används för att mjuka upp förarens signaler till fordonet?

 
Då och då ser man folk som tycker att det inte är ren mc-körning med förarhjälpmedel inkopplade. Kevin Cameron menar att bra förarhjälpmedel märker man inte att de finns och det som fanns när man började köra är det som man ser som OK.
Jag själv gillar att växla manuellt och har gärna ett kopplingsreglage, men använder elektronikens hjälp både för att växla upp och ner större delen av tiden. ABS-funktionen har jag känt vid enstaka tillfällen, men det är inget jag "lutar mig mot". Skulle jag hamna på en äldre mc där behovet av att fukta en veke lagom mycket för att starta den eller manuellt behöva ändra tändningen längs vägen vore jag ganska borta. Hjälpmedlen förgasare och elektroniskt tändsystem har sina fördelar.

Hur pass körbar är en modern sporthoj utan att elektroniken används för att mjuka upp förarens signaler till fordonet?


Dels så finns det nog ett allmänt motstånd hos många som gärna koketterar med att modernt är dåligt och att en RIKTIG motorcyklist klarar sig utan dessa hjälpmedel/säkerhetsfunktioner. När Peak utveckling skedde skiljer sig åt, bara det var ”förr”. :D

Dels är det nog så att dagens maskiner många gånger MÅSTE ha elektroniska hjälpsystem för att 99,99% av förarna skall hålla sig på hjulen.

Det finns kanske tio år gamla berättelser om förare som tanklöst vid bankörning dragit på full gas mitt i en kurva med sin flång nya S1000RR i regnväder och blivit förvånad över att han lowsidade ut i tangentens riktning. ”-Jag hade ju RAIN-läget i ju?” :va

Sedan dess har iofs mycket hänt. Elektroniken och sensorerna blir vassare för varje generation och det är bara några år mellan generationerna.

Ett bra system skall vara som Wallenbergs valspråk; verka men inte synas. Dvs tillåta föraren att fullt ut använda sig av motorcykeln ända till gränserna för grepp och balans, och där skall systemen i bästa fall hålla en på rätt sida och hindra en krasch.

Så varför inte? Så länge de inte märks vid körningen är det ju inte ett problem. Den gången man behövde dem är det bra att de finns.

Jag kör (och instruerar) en del grus vilket gör att jag stresstestar ABS ganska ofta. Jag har då provat några generationer av ABS och Offroad-ABS och måste nog säga att de sista versionerna med gyron osv är snuskigt effektiva även på lösa underlag. Dvs du har maximal bromskraft på framhjulet oavsett underlag, dvs på eller förbi gränsen till låsning så länge hojen är stabil. Vill du sladda med bakhjulet, gör det. På asfalt självklart otroligt bra. Kurv-ABS innebär att du KAN klippa på bromsen mitt i kurvan (måste erkänna att jag själv aldrig vågat prova) men de som provat säger att det är magiskt.

Är det bra? Riskerar det inte att underlätta felaktiga ryggmärgsreflexer? Jo och det är väl därför man måste öva korrekt kör- och bromsteknik hela tiden annars. Men den där gången älgen hoppar ut eller man oväntat möter lastbilen så är det kanske skillnaden mellan fatal krasch och bara ett ”Oh shit moment”.

Kommer utvecklingen att fortsätta? Sannolikt är det så. Effekterna ökar, kompromisserna blir fler. Jag kan tänka mig att tex en Ducati Multistrada V4 eller KTM 1390 S är snabbare på bana än en äldre värstingliterklubba utan elektronik - med samma förare. Utan elektronik, knappast.


Mvh
 
I min lilla hjärna där ett mycket begränsat antal celler för en lågintensiv konflikt sinsemellan har jag noterat ett par saker som passar mig. Om just elektroniska kryckor på mc. (Ja, andra saker också som inte passar i tråden)

Sakerna är i två delar. Nice to have respektive Need to have.

Nice:
TC
Riding modes
Wheelie control
Quick shift

Need:
ABS. Hemskt gärna kurv-ABS.

Men då jag inte kört några effektmonster (765rs som vassast) och inte ens på våt Gelleråsen i slutet av rakan lyckats få abs att jobba är mina erfarenheter begränsade. Kanske ändrar mig med s1000rr eller motsvarande mellan benen. Jag är inte dummare än att jag kan lära mig saker och kanske ändra mig.

Edit:
ABS för när nåt händer som jag instinktivt nyper bromsarna för. För att ha marginal, så att säga...
 
Last edited:
Någon som vet vilka av hjälpsystemen som måste vara i fungerande skick för att få hojen genom besiktningen?

Det är där mitt motstånd finns nämligen. Jag tar gärna alla system som finns men vill också väldigt gärna ha fordon som varar i mer än tio år.
 
Någon som vet vilka av hjälpsystemen som måste vara i fungerande skick för att få hojen genom besiktningen?

Det är där mitt motstånd finns nämligen. Jag tar gärna alla system som finns men vill också väldigt gärna ha fordon som varar i mer än tio år.

ABS.

Det är det enda som är lagkrav sedan 2016 och som det finns varningslampa för ifall det inte fungerar.

Men ABS är inte mer krångel på hoj än på bil. Dvs inget som slits eller går sönder med åldern…


Mvh
 
ABS.

Det är det enda som är lagkrav sedan 2016 och som det finns varningslampa för ifall det inte fungerar.

Men ABS är inte mer krångel på hoj än på bil. Dvs inget som slits eller går sönder med åldern…


Mvh
Fy fan du vet ju allt!...Trött mössa :krama
 
Last edited:
Jag skulle nog vilja hävda att svaret på frågan är att det är individuellt.

För att utveckla...
Har haft anledning att grotta ner mig en del i aktuell neurovetenskap och håller med om det mesta som BrooklynS skriver ovan.

Väldigt förenklat kan man säga att mycket av den känsla som vi motorcyklister är ute efter kan liknas med det som Mihály Csíkszentmihályi kallar "flow state" och Daniel Kahnemann kallar "system 1", dvs när vi kan agera intuitivt baserat på tidigare erfarenheter utan att behöva tänka/analysera för att förstå hur vi skall agera i en viss situation. Ett annat uttryck är att "det sitter i muskelminnet".

När detta inträffar är förstås helt individuellt. Somliga kanske aldrig hamnar där. Vissa "hjälpsystem" kanske snarare motverkar att hamna i detta tillstånd.

Det ultimata hjälpsystemet är enligt mig/Wallenberg/BrooklynS just något som kan verka utan att synas, men om jag skall tillåta mig att göra ett tillägg är det också något som dynamiskt kan anpassa sig till vår individuella inlärningskurva.

Något som för en väldigt erfaren motorcyklist kan vara ett "flow state" i en viss hastighet kan vara det i hälften av den hastigheten för en mindre erfaren.

Sen finns förstås fysikens lagar som påverkar, men då är vi mer inne på riskresonemang.
 
Jag skulle nog vilja hävda att svaret på frågan är att det är individuellt.

För att utveckla...
Har haft anledning att grotta ner mig en del i aktuell neurovetenskap och håller med om det mesta som BrooklynS skriver ovan.

Väldigt förenklat kan man säga att mycket av den känsla som vi motorcyklister är ute efter kan liknas med det som Mihály Csíkszentmihályi kallar "flow state" och Daniel Kahnemann kallar "system 1", dvs när vi kan agera intuitivt baserat på tidigare erfarenheter utan att behöva tänka/analysera för att förstå hur vi skall agera i en viss situation. Ett annat uttryck är att "det sitter i muskelminnet".

När detta inträffar är förstås helt individuellt. Somliga kanske aldrig hamnar där. Vissa "hjälpsystem" kanske snarare motverkar att hamna i detta tillstånd.

Det ultimata hjälpsystemet är enligt mig/Wallenberg/BrooklynS just något som kan verka utan att synas, men om jag skall tillåta mig att göra ett tillägg är det också något som dynamiskt kan anpassa sig till vår individuella inlärningskurva.

Något som för en väldigt erfaren motorcyklist kan vara ett "flow state" i en viss hastighet kan vara det i hälften av den hastigheten för en mindre erfaren.

Sen finns förstås fysikens lagar som påverkar, men då är vi mer inne på riskresonemang.
Suck kan du inte börja spika istället! :hjarta Kört hoj sen 70 tal! :skrämd Sjukt va tiden går..2 däck att bemästra...träna ...träna... Och utan elektroniska hjälpmedel har det ju gått jättebra! 😉
 
Suck kan du inte börja spika istället! :hjarta Kört hoj sen 70 tal! :skrämd Sjukt va tiden går..2 däck att bemästra...träna ...träna... Och utan elektroniska hjälpmedel har det ju gått jättebra! 😉
Tror samma resonemang gäller vid spikning, men den som är bra på att få flyt vid spikning (jag är t ex fullkomligt värdelös på detta) är inte nödvändigtvis bra på att få flyt vid hojkörning och omvänt. Dessutom finns alla tänkbara nivåer av kompetenser inom såväl spikning som hojkörning. :)
 
Dels så finns det nog ett allmänt motstånd hos många som gärna koketterar med att modernt är dåligt och att en RIKTIG motorcyklist klarar sig utan dessa hjälpmedel/säkerhetsfunktioner. När Peak utveckling skedde skiljer sig åt, bara det var ”förr”. :D

Dels är det nog så att dagens maskiner många gånger MÅSTE ha elektroniska hjälpsystem för att 99,99% av förarna skall hålla sig på hjulen.

Det finns kanske tio år gamla berättelser om förare som tanklöst vid bankörning dragit på full gas mitt i en kurva med sin flång nya S1000RR i regnväder och blivit förvånad över att han lowsidade ut i tangentens riktning. ”-Jag hade ju RAIN-läget i ju?” :va

Sedan dess har iofs mycket hänt. Elektroniken och sensorerna blir vassare för varje generation och det är bara några år mellan generationerna.

Ett bra system skall vara som Wallenbergs valspråk; verka men inte synas. Dvs tillåta föraren att fullt ut använda sig av motorcykeln ända till gränserna för grepp och balans, och där skall systemen i bästa fall hålla en på rätt sida och hindra en krasch.

Så varför inte? Så länge de inte märks vid körningen är det ju inte ett problem. Den gången man behövde dem är det bra att de finns.

Jag kör (och instruerar) en del grus vilket gör att jag stresstestar ABS ganska ofta. Jag har då provat några generationer av ABS och Offroad-ABS och måste nog säga att de sista versionerna med gyron osv är snuskigt effektiva även på lösa underlag. Dvs du har maximal bromskraft på framhjulet oavsett underlag, dvs på eller förbi gränsen till låsning så länge hojen är stabil. Vill du sladda med bakhjulet, gör det. På asfalt självklart otroligt bra. Kurv-ABS innebär att du KAN klippa på bromsen mitt i kurvan (måste erkänna att jag själv aldrig vågat prova) men de som provat säger att det är magiskt.

Är det bra? Riskerar det inte att underlätta felaktiga ryggmärgsreflexer? Jo och det är väl därför man måste öva korrekt kör- och bromsteknik hela tiden annars. Men den där gången älgen hoppar ut eller man oväntat möter lastbilen så är det kanske skillnaden mellan fatal krasch och bara ett ”Oh shit moment”.

Kommer utvecklingen att fortsätta? Sannolikt är det så. Effekterna ökar, kompromisserna blir fler. Jag kan tänka mig att tex en Ducati Multistrada V4 eller KTM 1390 S är snabbare på bana än en äldre värstingliterklubba utan elektronik - med samma förare. Utan elektronik, knappast.


Mvh
Riktigt bra inlägg, sätter fingret rakt på pulsen av problematiken gällande förarsystem :tummenupp

Drar mitt strå till stacken av argument med detta


50 sekunder mellan 1:40 och 2:30 belyser problematiken klockrent :fakta

Inte ens när en annan bombare påtalar ”kalla däck” trillar polletten ner

”Jag hade ju antisladd på!” :dummer

Man behöver inte kolla hela klippet, dock kan jag rekommendera det som högst underhållande :lol Fick några sköna garv när käre Gixxer Brah börjar dra wheelies på banan det första han gör trots att det inte är tillåtet samtidigt som MaxWrist konstaterar att han inte har någon aning om vad flaggan som viftas betyder :va En Influencer Track Day som slutar precis såsom man tänker sig att den kommer sluta, allt och alla flyger av till höger och vänster uppochner :crash

En rolig anekdot är att första gången på många år miggen gjorde bort sig duktigt i bil var med massa hjälpsystem på, hjälpsystem som i vanliga fall slås av :7peta

Med det sagt så är jag definitivt en förespråkare av tex ABS om man kör på allmän väg. Jag kan förstå att de tidiga versionerna fick kritik, speciellt av banförarna, men när man börjar klämma åt bromsarna utan ABS så krävs det inte speciellt mycket grus/smuts/grenar/gräs/ojämnheter/sand osv för att ställa till det rejält, oavsett om man kör 50, 100, 200 eller 300, sen blir korrelationen mellan hastighet och konsekvens ett äpple vars surhetsgrad man valt själv och får avsmaka därefter :hihi

Här är ett exempel där BMWs otroliga system räddar en förare med Kurv-ABS i ca 200 kmh, OBS: 30 sekunder här (3:10 till 3:40) är det enda relevanta vad gäller förarsystem, det är förmodligen det bästa exemplet jag sett i så pass hög hastighet där Kurv-ABS syns extremt tydligt


Jag vet inte vad man ska säga om situationen i övrigt, skippar den biten :rofl Men jag konstaterar att den föraren är skyldig BMW teknikerna sitt liv :Bugar I slow motion sekvensen ser man tydligt hur varvtalen stryps och hur hojen självmant räddar upp den extremt korkade inputen ”ökande (kraftig) broms under ökande kurva”.

Och väldigt intressant podcast i trådstarten, det är alltid fascinerande att höra hur tekniken och innovationen av racingprestanda driver utvecklingen som sedermera letar sig in i fordon för gemene man, uppskattas definitivt av mongobombare som Miggen :hojsmilie
 
Jag skulle nog vilja hävda att svaret på frågan är att det är individuellt.

För att utveckla...
Har haft anledning att grotta ner mig en del i aktuell neurovetenskap och håller med om det mesta som BrooklynS skriver ovan.

Väldigt förenklat kan man säga att mycket av den känsla som vi motorcyklister är ute efter kan liknas med det som Mihály Csíkszentmihályi kallar "flow state" och Daniel Kahnemann kallar "system 1", dvs när vi kan agera intuitivt baserat på tidigare erfarenheter utan att behöva tänka/analysera för att förstå hur vi skall agera i en viss situation. Ett annat uttryck är att "det sitter i muskelminnet".

När detta inträffar är förstås helt individuellt. Somliga kanske aldrig hamnar där. Vissa "hjälpsystem" kanske snarare motverkar att hamna i detta tillstånd.

Det ultimata hjälpsystemet är enligt mig/Wallenberg/BrooklynS just något som kan verka utan att synas, men om jag skall tillåta mig att göra ett tillägg är det också något som dynamiskt kan anpassa sig till vår individuella inlärningskurva.

Något som för en väldigt erfaren motorcyklist kan vara ett "flow state" i en viss hastighet kan vara det i hälften av den hastigheten för en mindre erfaren.

Sen finns förstås fysikens lagar som påverkar, men då är vi mer inne på riskresonemang.

På moderna system kan man ofta justera i ett antal steg tex 1-5 eller 1-7 hur stora ingrepp man vill ha. ABS, TC och övriga system. Riktigt smutt.


Mvh
 
Riktigt bra inlägg, sätter fingret rakt på pulsen av problematiken gällande förarsystem :tummenupp

Drar mitt strå till stacken av argument med detta


50 sekunder mellan 1:40 och 2:30 belyser problematiken klockrent :fakta

Inte ens när en annan bombare påtalar ”kalla däck” trillar polletten ner

”Jag hade ju antisladd på!” :dummer

Man behöver inte kolla hela klippet, dock kan jag rekommendera det som högst underhållande :lol Fick några sköna garv när käre Gixxer Brah börjar dra wheelies på banan det första han gör trots att det inte är tillåtet samtidigt som MaxWrist konstaterar att han inte har någon aning om vad flaggan som viftas betyder :va En Influencer Track Day som slutar precis såsom man tänker sig att den kommer sluta, allt och alla flyger av till höger och vänster uppochner :crash

En rolig anekdot är att första gången på många år miggen gjorde bort sig duktigt i bil var med massa hjälpsystem på, hjälpsystem som i vanliga fall slås av :7peta

Med det sagt så är jag definitivt en förespråkare av tex ABS om man kör på allmän väg. Jag kan förstå att de tidiga versionerna fick kritik, speciellt av banförarna, men när man börjar klämma åt bromsarna utan ABS så krävs det inte speciellt mycket grus/smuts/grenar/gräs/ojämnheter/sand osv för att ställa till det rejält, oavsett om man kör 50, 100, 200 eller 300, sen blir korrelationen mellan hastighet och konsekvens ett äpple vars surhetsgrad man valt själv och får avsmaka därefter :hihi

Här är ett exempel där BMWs otroliga system räddar en förare med Kurv-ABS i ca 200 kmh, OBS: 30 sekunder här (3:10 till 3:40) är det enda relevanta vad gäller förarsystem, det är förmodligen det bästa exemplet jag sett i så pass hög hastighet där Kurv-ABS syns extremt tydligt


Jag vet inte vad man ska säga om situationen i övrigt, skippar den biten :rofl Men jag konstaterar att den föraren är skyldig BMW teknikerna sitt liv :Bugar I slow motion sekvensen ser man tydligt hur varvtalen stryps och hur hojen självmant räddar upp den extremt korkade inputen ”ökande (kraftig) broms under ökande kurva”.

Och väldigt intressant podcast i trådstarten, det är alltid fascinerande att höra hur tekniken och innovationen av racingprestanda driver utvecklingen som sedermera letar sig in i fordon för gemene man, uppskattas definitivt av mongobombare som Miggen :hojsmilie
Efter att ha testat BMW:s (nåja, är väl Bosch) kurv-ABS på bana blev jag så övertygad att jag gjorde en mjukvaruppdatering för att få detta på min egen hoj. Väldigt imponerande.
 
Jag använder de olika körlägena på min KTM varje gång jag kör den. På grusväg är det skönt med lite längre utslag på gasen för att få önskad effekt. Det ger mig bättre kontroll över framfarten. På asfalt är det inte lika jäkla noga.
 
Podcast i trådstarten, det är alltid fascinerande att höra hur tekniken och innovationen av racingprestanda driver utvecklingen som sedermera letar sig in i fordon för gemene man, uppskattas definitivt av mongobombare som Miggen :hojsmilie
Lyssna på fler av avsnitten. Oavsett ämne i rubriken brukar de spåra ur och till och med när ämnet är H-D Sportster kan man få lära sig något tekniskt.
 
Och dem ändvänder du hela tiden?

Nej, jag togglar på GSA-n huvudsakligen mellan två körlägen; ROAD och ENDURO PRO. Ena på asfalt, den andra på grus. Man kan som sagt finjustera nivåerna men det struntar jag i.

På min andra hoj finns bara en äldre sorts ABS (från 2007). Funkar skapligt men ljusår från den moderna hojen.

Varför jag vet att/hur de funkar är för att jag övar bromsning ganska mycket varje år. Och från alla möjliga farter från 30 till kanske 160-170. På asfalt/flygfält. Inte konstigare än så.

På grus blir det oftare…


Mvh
 
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top