Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Säker på det?ABS.
Det är det enda som är lagkrav sedan 2016 och som det finns varningslampa för ifall det inte fungerar.
Men ABS är inte mer krångel på hoj än på bil. Dvs inget som slits eller går sönder med åldern…
Mvh
No commentsNej, jag togglar på GSA-n huvudsakligen mellan två körlägen; ROAD och ENDURO PRO. Ena på asfalt, den andra på grus. Man kan som sagt finjustera nivåerna men det struntar jag i.
På min andra hoj finns bara en äldre sorts ABS (från 2007). Funkar skapligt men ljusår från den moderna hojen.
Varför jag vet att/hur de funkar är för att jag övar bromsning ganska mycket varje år. Och från alla möjliga farter från 30 till kanske 160-170. På asfalt/flygfält. Inte konstigare än så.
På grus blir det oftare…
Mvh
Säker på det?
Det är en sak vilken säkerhetsutrustning som måste finnas.
Det är en annan sak att säkerhetsutrustning som finns måste sitta kvar och fungera. Minns rabaldret om att massor av fordon riskerade körförbud när GSM läggs ner (men fick undantag).
Sen inser jag att i princip samtliga säkerhetssystem (utom ABS) bara är funktioner i ECUn. Men dock.![]()
Jäkligt smart faktiskt, bra valEfter att ha testat BMW:s (nåja, är väl Bosch) kurv-ABS på bana blev jag så övertygad att jag gjorde en mjukvaruppdatering för att få detta på min egen hoj. Väldigt imponerande.
Jävla tur är väl detVad jag vet så är det bara ABS som är säkerhetssystem och som måste fungera. Traction control och wheelie control och allt annat tror jag inte att de testar på bilprovningen…
Mvh
Vad jag vet så är det bara ABS som är säkerhetssystem och som måste fungera. Traction control och wheelie control och allt annat tror jag inte att de testar på bilprovningen…
Mvh
Haha hävdarJäkligt smart faktiskt, bra valSjälv har jag mest hojar utan system och det kommer bita mig i arslet förr eller senare, redan lyckats med konststycket att låsa framhjulet på blött i en bit över hundra och för att citera podcasten så gjorde turen mig till hjälte, en jävligt klumpig och hjärndöd hjälte i det fallet
![]()
Haha tänk när man var ung!!Men Miggen du måste ju träna på hojen också!Jäkligt smart faktiskt, bra valSjälv har jag mest hojar utan system och det kommer bita mig i arslet förr eller senare, redan lyckats med konststycket att låsa framhjulet på blött i en bit över hundra och för att citera podcasten så gjorde turen mig till hjälte, en jävligt klumpig och hjärndöd hjälte i det fallet
![]()
Märks att de där två har gott om hoj erfarenhetLyssna på fler av avsnitten. Oavsett ämne i rubriken brukar de spåra ur och till och med när ämnet är H-D Sportster kan man få lära sig något tekniskt.
Jag vet faktiskt inte exakt vad som hände just den där mörka, sena höstkvällenHaha hävdar
Haha tänk när man var ung!!Men Miggen du måste ju träna på hojen också!![]()
"Vid kontrollbesiktningen kontrollerar vi varningsanordningen för elektroniska antilåssystem för bromsar (ABS), antisladdsystem (ESP. ESC etc), krockskyddssystem (SRS)/krockkuddar och elektrisk servostyrning (EPS). Samt felindikatorn för motorelektronik på vissa fordon."Vad jag vet så är det bara ABS som är säkerhetssystem och som måste fungera. Traction control och wheelie control och allt annat tror jag inte att de testar på bilprovningen…
Mvh
"Vid kontrollbesiktningen kontrollerar vi varningsanordningen för elektroniska antilåssystem för bromsar (ABS), antisladdsystem (ESP. ESC etc), krockskyddssystem (SRS)/krockkuddar och elektrisk servostyrning (EPS). Samt felindikatorn för motorelektronik på vissa fordon."
Från bilprovningen som trogna sitt namn är väldigt bilcentriska. Men min tolkning är att om något lyser rött så får man bakläxa.
Ja men du vet. Om något i ECUn ger upp så lovar jag att det lyser en lampa.Det är min tolkning också, men för hojar är det ABS. ”Varningsanordningen” är alltså kontrollampan.
Mvh
Prexis.Lyssnar på P1 morgon och enligt Jörgen Persson på Tragikvärket beror det minskade antalet döda motorcyklister på ABS!
Japp, statistik visar det så då måste det vara sant.
Hittar inte inslaget men ett gammalt från 2013 visar att Jörgen nu äntligen fått rätt!
"ABS halverar risken för att omkomma och där vi jobbar vi intensivt och har haft stora framgångar."
![]()
P1 Morgon
Här hör du de senaste nyheterna, men vi nöjer oss inte där. Vi tar nyheterna djupare.www.sverigesradio.se
![]()
Trafikverket vill förhindra motorcykelolyckor med ABS - P4 Väst
Fyra motorcykelolyckor med dödlig utgång i Sverige inom en vecka och två av dem i Västsverige. Jörgen Persson på Trafikverket säger att just Trafikverket ...www.sverigesradio.se
Men....då får man ju gå tillbaka till förgasare och brytarspetsar.Ja men du vet. Om något i ECUn ger upp så lovar jag att det lyser en lampa.
Döda motorcyklister inkluderar alla döda tjuvar, knarkare o fyllos som aldrig haft eller ens försökt ta mc-körkort. Man kan då säga att motorcykelägare bidrar till att få ner kriminaliteten.Prexis.
Statistiken brukar visa att det dör ungefär lika många fotgängare som motorcyklister i trafiken varje år.
Av det kan man ju då dra två slutsatser. Den första är att det ju då betyder att det är lika farligt att gå som att bomba sporthoj.
Det andra då att det inte verkar hjälpa ett dugg med hjälm, de gående har ju ingen och dör ändå inte i större mängd.
Eller så drar man slutsatsen att a) för få dör för att bruset ska komma ner i siffrorna och b) man behöver veta mer (t.ex. antal körda mc-mil ett givet år, antal nytagna körkort etc etc) för att kunna dra slutsatser. Företag intresserade av att vinstmaximera är jätteintresserde av att samla in massor av data. Myndigheter med nollvision not so much (plus att deras statistik blir omöjlig när n går mot noll...).
Beklagar ranten, har jobbat en del med storskalig statistik och är inte så imponerad av tjänstemän som drar slutsatser av siffror som mest är brus...
Nya Indian Pursuit Elite
Screenshot Indian Motorc... |
|
Icons of British Originality
Åtta team från åtta länder ... |
|
![]() |
BMW presenterar R 12 G/S
BMW Motorrad har presentera... |
![]() |
Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning
Den europeiska branschorgan... |