Förarhjälpmedel

Jag använder de olika körlägena på min KTM varje gång jag kör den. På grusväg är det skönt med lite längre utslag på gasen för att få önskad effekt. Det ger mig bättre kontroll över framfarten. På asfalt är det inte lika jäkla noga.
KTM:skrämd ..Hm When in doubt gas it!

ABS.

Det är det enda som är lagkrav sedan 2016 och som det finns varningslampa för ifall det inte fungerar.

Men ABS är inte mer krångel på hoj än på bil. Dvs inget som slits eller går sönder med åldern…

Mvh
Säker på det?

Det är en sak vilken säkerhetsutrustning som måste finnas.
Det är en annan sak att säkerhetsutrustning som finns måste sitta kvar och fungera. Minns rabaldret om att massor av fordon riskerade körförbud när GSM läggs ner (men fick undantag).

Sen inser jag att i princip samtliga säkerhetssystem (utom ABS) bara är funktioner i ECUn. Men dock. :)

Nej, jag togglar på GSA-n huvudsakligen mellan två körlägen; ROAD och ENDURO PRO. Ena på asfalt, den andra på grus. Man kan som sagt finjustera nivåerna men det struntar jag i.

På min andra hoj finns bara en äldre sorts ABS (från 2007). Funkar skapligt men ljusår från den moderna hojen.

Varför jag vet att/hur de funkar är för att jag övar bromsning ganska mycket varje år. Och från alla möjliga farter från 30 till kanske 160-170. På asfalt/flygfält. Inte konstigare än så.

På grus blir det oftare…

Mvh
No comments :hjarta

Säker på det?

Det är en sak vilken säkerhetsutrustning som måste finnas.
Det är en annan sak att säkerhetsutrustning som finns måste sitta kvar och fungera. Minns rabaldret om att massor av fordon riskerade körförbud när GSM läggs ner (men fick undantag).

Sen inser jag att i princip samtliga säkerhetssystem (utom ABS) bara är funktioner i ECUn. Men dock. :)

Vad jag vet så är det bara ABS som är säkerhetssystem och som måste fungera. Traction control och wheelie control och allt annat tror jag inte att de testar på bilprovningen…

Mvh

Efter att ha testat BMW:s (nåja, är väl Bosch) kurv-ABS på bana blev jag så övertygad att jag gjorde en mjukvaruppdatering för att få detta på min egen hoj. Väldigt imponerande.
Jäkligt smart faktiskt, bra val :tummenupp Själv har jag mest hojar utan system och det kommer bita mig i arslet förr eller senare, redan lyckats med konststycket att låsa framhjulet på blött i en bit över hundra och för att citera podcasten så gjorde turen mig till hjälte, en jävligt klumpig och hjärndöd hjälte i det fallet :dummer

Vad jag vet så är det bara ABS som är säkerhetssystem och som måste fungera. Traction control och wheelie control och allt annat tror jag inte att de testar på bilprovningen…

Mvh
Jävla tur är väl det :rofl Kan se det framför mig när besiktningsmannen varvar upp hojen, drar en fet fuck you burnout och flyger iväg som ett skållat troll på bakan för att tippa över och gå i backen som en fladdrande trasdocka medan man själv sitter och konstaterar att det blir nog inge mc åkande den här säsongen :va Inte med den ny besiktade hojen iaf :lol

Mvh

Jäkligt smart faktiskt, bra val :tummenupp Själv har jag mest hojar utan system och det kommer bita mig i arslet förr eller senare, redan lyckats med konststycket att låsa framhjulet på blött i en bit över hundra och för att citera podcasten så gjorde turen mig till hjälte, en jävligt klumpig och hjärndöd hjälte i det fallet :dummer
Haha hävdar
Haha tänk när man var ung!!Men Miggen du måste ju träna på hojen också! :hjarta

Lyssna på fler av avsnitten. Oavsett ämne i rubriken brukar de spåra ur och till och med när ämnet är H-D Sportster kan man få lära sig något tekniskt.
Märks att de där två har gott om hoj erfarenhet :fakta Gubben i blått med vitt skägg är en såndär individ man direkt får gediget intryck av, en jäkla massa kunskap i den gubben :)Slipper clutch är en grej som jag faktiskt uppskattar att mina hojar har :tummenupp

Haha hävdar

Haha tänk när man var ung!!Men Miggen du måste ju träna på hojen också! :hjarta
Jag vet faktiskt inte exakt vad som hände just den där mörka, sena höstkvällen :rofl Det var delvis blöt väg efter regn, mörkt och rak landsväg, miggen övade bromsning, drog in kopplingen och klämde in bromsen när mätaren var på hiskeliga 130 :yoparty Drog nog till med minst 80% av "maximalt" tryck, på tok för mycket såklart men cirka 60 och 70% hade gått bra innan dess :hihi Kände att hojen började typ lägga sig ner, alltså tippa åt sidan, trots att miggen åkte rakt fram :va Tanken slår till att släpp bromsen för helvete, vilket miggen gör, i det ögonblicket "ställer" hojen sig upp och drar miggens axel ur led :( Fick kanske fyra eller fem (svårt att säga ärligt) fulla styrutslag i minst sagt snabb följd innan de minskade och wobblingen avtog och upphörde, då var den orangea digitala mätaren nere på 80 nånting, vid det laget ligger miggen med magen på bönpallen och benen spretandes och sprattlandes som en berusad backhoppare :3freak Åskådare hade nog trott att det var nån stuntförare som lekte allan ballan superman när det egentligen rörde sig om en miggen som panikartat försökte klamra sig fast på liv eller död :lol

Såhär i efterhand tror jag en bidragande faktor till att hojen inte gick i backen var att väglaget övergick från blött till torrt strax efter bromsen släpptes :unsure: Det hade även frikopplats av ren överlevnadsinstinkt då vänsterhanden "låste" sig och drog in kopplingen helt för att kunna hålla kvar i styret :brinnerup Men visst hade det varit betydligt bättre med lite ABS knastrande och konstaterande av att "jaha det där blev lite för mycket" istället för ovanstående cirkus:smasha

Och öva är det enda miggen gör :tummenupp tyvärr så gav packboxarna på xj6an upp efter ett par timmar klumpeduns wheelies så just nu behöver miggens maskiner lite omsorg innan dumheterna återuppstår :crash

Last edited:

Mvh
"Vid kontrollbesiktningen kontrollerar vi varningsanordningen för elektroniska antilåssystem för bromsar (ABS), antisladdsystem (ESP. ESC etc), krockskyddssystem (SRS)/krockkuddar och elektrisk servostyrning (EPS). Samt felindikatorn för motorelektronik på vissa fordon."

Från bilprovningen som trogna sitt namn är väldigt bilcentriska. Men min tolkning är att om något lyser rött så får man bakläxa.

"Vid kontrollbesiktningen kontrollerar vi varningsanordningen för elektroniska antilåssystem för bromsar (ABS), antisladdsystem (ESP. ESC etc), krockskyddssystem (SRS)/krockkuddar och elektrisk servostyrning (EPS). Samt felindikatorn för motorelektronik på vissa fordon."

Från bilprovningen som trogna sitt namn är väldigt bilcentriska. Men min tolkning är att om något lyser rött så får man bakläxa.

Det är min tolkning också, men för hojar är det ABS. ”Varningsanordningen” är alltså kontrollampan.

Mvh

Lyssnar på P1 morgon och enligt Jörgen Persson på Tragikvärket beror det minskade antalet döda motorcyklister på ABS!
Japp, statistik visar det så då måste det vara sant. :fakta

Hittar inte inslaget men ett gammalt från 2013 visar att Jörgen nu äntligen fått rätt! :tummenupp

"ABS halverar risken för att omkomma och där vi jobbar vi intensivt och har haft stora framgångar."

Lyssnar på P1 morgon och enligt Jörgen Persson på Tragikvärket beror det minskade antalet döda motorcyklister på ABS!
Japp, statistik visar det så då måste det vara sant. :fakta

Hittar inte inslaget men ett gammalt från 2013 visar att Jörgen nu äntligen fått rätt! :tummenupp

"ABS halverar risken för att omkomma och där vi jobbar vi intensivt och har haft stora framgångar."

Prexis.

Statistiken brukar visa att det dör ungefär lika många fotgängare som motorcyklister i trafiken varje år.

Av det kan man ju då dra två slutsatser. Den första är att det ju då betyder att det är lika farligt att gå som att bomba sporthoj.
Det andra då att det inte verkar hjälpa ett dugg med hjälm, de gående har ju ingen och dör ändå inte i större mängd.

Eller så drar man slutsatsen att a) för få dör för att bruset ska komma ner i siffrorna och b) man behöver veta mer (t.ex. antal körda mc-mil ett givet år, antal nytagna körkort etc etc) för att kunna dra slutsatser. Företag intresserade av att vinstmaximera är jätteintresserde av att samla in massor av data. Myndigheter med nollvision not so much (plus att deras statistik blir omöjlig när n går mot noll...).

Beklagar ranten, har jobbat en del med storskalig statistik och är inte så imponerad av tjänstemän som drar slutsatser av siffror som mest är brus...

Prexis.

Statistiken brukar visa att det dör ungefär lika många fotgängare som motorcyklister i trafiken varje år.

Av det kan man ju då dra två slutsatser. Den första är att det ju då betyder att det är lika farligt att gå som att bomba sporthoj.
Det andra då att det inte verkar hjälpa ett dugg med hjälm, de gående har ju ingen och dör ändå inte i större mängd.

Eller så drar man slutsatsen att a) för få dör för att bruset ska komma ner i siffrorna och b) man behöver veta mer (t.ex. antal körda mc-mil ett givet år, antal nytagna körkort etc etc) för att kunna dra slutsatser. Företag intresserade av att vinstmaximera är jätteintresserde av att samla in massor av data. Myndigheter med nollvision not so much (plus att deras statistik blir omöjlig när n går mot noll...).

Beklagar ranten, har jobbat en del med storskalig statistik och är inte så imponerad av tjänstemän som drar slutsatser av siffror som mest är brus...
Döda motorcyklister inkluderar alla döda tjuvar, knarkare o fyllos som aldrig haft eller ens försökt ta mc-körkort. Man kan då säga att motorcykelägare bidrar till att få ner kriminaliteten.

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick