Förbannad

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Fantastiskt,,,,,, 3 sidor om ett korkat tilltag. Håll olagliga tilltag utanför Sporthoj om jag får tycka.

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Hoj
-
Behövs normalt 2 för att krocka så håller med.

Oaktsam bilförare
Inspirerad MC förare

ingen bra combo

Håller inte med!

Det räcker med en MC förare som genom sitt körsätt försätter bilförarens chans att fatta ett korrekt beslut till rådande omständigheter. Att begå ett brott och sen skylla på någon annan är ......!

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Fantastiskt,,,,,, 3 sidor om ett korkat tilltag. Håll olagliga tilltag utanför Sporthoj om jag får tycka.

Diskussionsforum någon :va Som vuxna människor så tror jag att vi kan diskutera både lagliga och olagliga tilltag här, dessa 4 sidor visar ju att det går.

Jag resonerar som så att om idioter gör fel så är det min uppgift att lära dem hur de ska göra rätt i framtiden. Häromdagen var det en idiot som gjorde en vänstersväng på ett idiotiskt ställe rakt framför mig, där det även sitter en skylt som visar att vänstersväng är förbjuden. Jag anser att jag gjorde rätt som körde ifatt idioten och förklarade för honom hur han ska köra i framtiden. Jag körde bil för övrigt.
Trådskaparen tror sig ha rättat en idiot, men det enda han lyckades med var ju att göra en idiot av sig själv.
Man får ju bara hoppas på att TS inte slår av backspegeln på fel persons bil, jag skulle då inte bli glad över att få min backspegel avslagen av någon som tror sig göra rätt.

frekke

TWIN ÜBER ALLES!
Gick med
3 May 2004
Hoj
Sålda fifan
hahaha, orkade inte läsa hela tråden. tröttnade redan efter halva första inlägget. vilken idiot

Last edited:

Strömma1

Strömma
Gick med
2 Jun 2006
Hoj
GSX 1100 EF/ES
Ni som kommenterar verkar veta mer än föraren. Kör jag bil så drar inte jag rätt ut på vägen utan att försöka uppskatta inkommande trafikens hastighet. Eller är ni så jävla pantade att ni bedömer avståndet och förmodar att fordonet som kommer alltid håller laglig hastighet, inte undra på att folk stryker med i trafiken.

Knip näbb jävla moralkakor
Ingen som har påstått sig veta mer än föraren. Trafikerar dock platsen x gånger per år så jag vet hur det ser ut där, vad nu det spelar för roll?

Nä, vi är inte så j****a pantade att vi utgår ifrån att andra fordon håller lagstadgad hastighet. Men vi är inte heller så pantade när vi åker hoj att vi kallt räknar med att alla bilister ser oss, för det gör dom inte, och därför givetivs avstår från att fatta vad vi tycker är irrationella eller konstiga beslut som att svänga ut framför oss. Ibland för att dom inte såg oss, ibland för att dom som alla andra bilister hade tankarna på annat håll som vart dom ska osv, så dom hinner knappt registrera att det kommer en hoj ens innan man är där.

Så jag skulle vilja påstå att det är tvärt om, och det är väl just därför vi inte har strukit med i trafiken.

Knip näbb själv!

Behövs normalt 2 för att krocka så håller med.
Hur förklarar du singelolyckor och krockar med fasta föremål osv utifrån ditt solklara tänkade?

Det där är lika löjligt att köra med som det gamla talesättet att det inte är ens fel när två träter (läs bråkar), vilket bygger på att en ska vara mogen och begåvad nog att avstå från att trissa upp konfilkten. Fast det stämmer kanske inget vidare om man blir attackerad eller rånad?
Bah...

sir.tooby

1670cc
Gick med
17 Jan 2006
Hoj
BMW R nine T Scrambler -16
Jag tror att lite vänlighet inte skulle skada...
Själv har jag börjat att "tacka" andra trafikanter som gör rätt (ex: inte kör ut utan står kvar). Riktigt trevlig att se en bilförare som skiner upp när han får trevlig gest istället för ett finger.

GSR600

Ny medlem
Gick med
5 May 2009
Hoj
GSX650FA
Vänster backspegel...höger näve...120 km/h, efter inbromsning 40-50 kanske...
släppa bromsen och gasen efter att man nitat järnet...för att slå sönder backspegel...fortsätta köra vidare...
är det bara jag som finner detta lite otroligt...?:va Och korkat...:confused:

Och sen gnälls det att hojåkarna inte är så poppis...:huvet

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Varje gång man läser en sån här tråd så undrar man ju lite om alla hojåkare som hela tiden lackar på bilister kör eller någonsin har kört bil själv.

Jag kör både och men kan ändå sitta i bilen lyssna på musik och "flyta med" i trafikrytmen (fortf. givetvis tycka att jag har ok uppsikt vad som händer och sker). Sen helt plötsligt brakar en plastraket förbi i 100kmh fortare än man själv kör och man undrar vad fan det var som hände, och inser att man inte skulle ha en chans att se den. Den fanns ju inte i backspegeln när man kollade där 1 sekund tidigare.

Alla kan ha bra och dåliga dagar, och vi är människor, så alla gör misstag.
Gäller bilister men även hobby-Rossis.

(Eller är det så att de som själva kör hoj alltid ser, alltid kommer att se, och aldrig blir överraskade av en hoj som plötsligt dyker upp?)

Gick med
4 May 2007
Hoj
R1-05 nu såld :(
Varje gång man läser en sån här tråd så undrar man ju lite om alla hojåkare som hela tiden lackar på bilister kör eller någonsin har kört bil själv.

Jag kör både och men kan ändå sitta i bilen lyssna på musik och "flyta med" i trafikrytmen (fortf. givetvis tycka att jag har ok uppsikt vad som händer och sker). Sen helt plötsligt brakar en plastraket förbi i 100kmh fortare än man själv kör och man undrar vad fan det var som hände, och inser att man inte skulle ha en chans att se den. Den fanns ju inte i backspegeln när man kollade där 1 sekund tidigare.

Alla kan ha bra och dåliga dagar, och vi är människor, så alla gör misstag.
Gäller bilister men även hobby-Rossis.

(Eller är det så att de som själva kör hoj alltid ser, alltid kommer att se, och aldrig blir överraskade av en hoj som plötsligt dyker upp?)

Faktiskt ett vettigt inlägg:tummenupp
l

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Hoj
hoj hoj
Jag har normalt inget emot om folk vill bryta lite lagom mot lagen, gå mot rött, köra för fort, cykla mot rött. MEN då har man samtidigt fullt ansvar själv. Går man mot rött gör man inte det med en mobil i örat då är man på allerten att "nu är jag i gråzonen, nu får jag ha koll" precis dom du borde haft.

Dessutom är du nära att smälla med en bil så borde du vara fullt upptagen med att väja och bromsa men det låter nästan som att det bara var nästan nära och du ville (eftersom du säkert hann bromsa i hyffsat god tid) ville statyera ett exempel (istället för att hålla dej i skinnet eftersom du bröt mot lagen) och drog backspegeln och här kommer nästa sak, att träffa en backspegel om det går fort är svårt uppifrån, att träffa en backspegel om det går fort från sidan gör ont i handen så det gick nog inte så fort egentligen när du passerade bilen.

Det kanske är så att du bara vill lätta ditt dåliga samvete över att du hade sönder någons egendom.

Klart det är befogat ibland att "ta en bil i örat" men inte om man själv är den som "gör fel".

/Fredde

Mr.Q

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2008
Hoj
Suzuki RMZ 450
Som alltid så verkar folk som inte varit på plats veta hur det gick till.
Ni snackar om att man inte alltid ser i backspegel !!

Detta är en tvåfilig väg åt båda håll.
Jag kommer i en lång kurva där sikten är fri åt alla håll minst 400m.
Jag kör i högra körfältet.
Detta är igen fyrvägskorsning, utan en T korsning.
Bilen står på motsatt sida, min vänster sida och ska köra ut över två körfält, för att sen lägga sig i något av dom andra två.
Gör man en sådan sväng, väljer man det närmsta körfältet, man korsar inte båda två.
Hade han tittat åt höger någon gång under hans vänster sväng hade han sett mig klart och tydligt.
Han agggerande var som så, att han körde sakta ut och rullade sakta mellan dessa körbanor, för att sedan bara gasa på rakt ut.

Hade han ens tittat en gång åt höger så hade han sett mig. Fri sikt, inga andra bilar eller hojar i närheten.

Men som vanligt så är det ju inte bilisterna som gör fel, utan det är ju vi motorcykel förare tydligen. Att jag kanske körde 10-50km/h för fort gjorde att allt detta är helt och hållet mitt fel.

Väl, då vet jag det när jag sitter i bilen nästa gång, ser jag en hoj närma sig fort så är det bara att köra ut, för det är ju han som kör för fort. Min skyldighet att vara säker på att jag kan svänga utan att riskera eller påverka annan trafik är inte relevant.

Då så gott folk, ut och försök smälla så många hojar som möjligt, det är tydligen aldrig dit fel om di sitter i bilen.

Att tvärninta från ca 100km/h ner till 20-30km/h så mitt framhjul istort sett nuddar hans bakskärm, anser jag då vara jävligt nära. Att sen svänga ut vänster efter det, gasa på, och slå till en spegel verkar alltså helt osannolikt.

Jaja vad vet jag, jag var ju inte på platsen.

Men som sagt, mod kan ju stänga tråden. Det är nu officiellt konstaterat att det var mitt fel att jag höll på att smälla och jag handlade helt åt helvete fel.

Last edited:

Waterboy

Bygg en bana i sthlm för helvete!
Gick med
5 Aug 2008
Hoj
07 Yamaha FZ6-N Suzuki DR 650 -91
humm

Inte för att gå in o tycka vems felet var så....

En polare till mej som inte har hoj, och inte kör så särskillt fint fick sin backspegel
avslagen av en hojåkare när han körde ut utan att kolla ordentligt.

Hojkillen hade tur som inte blev påkörd, och jag kan ju säga att polarn kollar ganska ORDENTLIGT nu för tiden.....

Gick med
4 May 2007
Hoj
R1-05 nu såld :(
Ta inte åt dig så förbannat! Jag tror många snackar "generellt" om mc. Inte egentligen om just denna situation. Ta det chill, backspegeln var väl onödig men hänt är hänt.

walk

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2008
Hoj
-05 Triumph Thruxton
Pjaa... Varför ska du ens bry dig om predikanterna som inte ens har sett vad som hände. Moral är bara dravel, ett sätt att säga att man är bättre än någon annan. Men det är klart, allt är svart och vitt i en trångsynt människas huvud.

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Hoj
-
Men som sagt, mod kan ju stänga tråden. Det är nu officiellt konstaterat att det var mitt fel att jag höll på att smälla och jag handlade helt åt helvete fel.

På en 70-väg är 150m ett godkänt avstånd till korsande trafik!
Det tar då dig 8sek att komma fram till själva korsningen i laglig hastighet. Under denna tid hinner bilen köra ut och accelerera upp i hastighet vilket gör att sträckan mellan er blir längre samt att hastighetsskillnaden mellan er minskar, vilket i sin tur gör att tiden till en ev kollision ökar.

Vid 70km/h har du en stoppsträcka på ~50 meter
Vid 120km/h har du en stoppsträcka på ~122meter

Det händer saker med stoppsträckan när man ökar hastigheten...

Ha en riktigt bra sommar och hoppas att du får många trevliga mil :tummenupp

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Hoj
-
Pjaa... Varför ska du ens bry dig om predikanterna som inte ens har sett vad som hände. Moral är bara dravel, ett sätt att säga att man är bättre än någon annan. Men det är klart, allt är svart och vitt i en trångsynt människas huvud.

Så tänker bara människor som ser sig bättre än andra!

guffy

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2008
Hoj
Triumph Sprint RS 955i -00
Ni som stannar för att skälla ut eller tala till rätta bilister som "gjort fel". "Vågar" ni ta av hjälmen eller försöker ni bibehålla eran anonymitet? Känner själv att med hjälmen kan man vara mer skräckinjagande men samtidigt känns det dåligt att snacka genom den med någon man vill få att ändra på sig.
Så själv kommer jag nog försöka ta av mig den när jag väl orkar stanna och snacka med dem.

axelsson_vpg

Guest
det är rätt!! folk blir för lite förbannade nu för tiden!

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024