förbjud alla tunga hojar...

Penguin

Helmet time is good time
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
929
Ibland så undrar man verkligen vartåt vi är på väg i det här landet...ska det snart klubbas igenom regler för när man får lämna sin bostad också? Allmänt utegångsförbud efter kl. 21 eftersom man snart inte kan gå ut på stan på kvällen utan risk för att bli nerslagen?

Någon form av körkort för mopparna är jag däremot för, för ungarna som bränner omkring på dessa är en av de största trafikfarorna i stan tillsammans med halvblinda gamlingar.

*suck*

Darre

I belive it will be the best summer ever
Gick med
12 Mar 2003
Hoj
Imorrn
Jo jag är för körkort för moppar.
Men det är ju så sjukt dåliga lagar, alla nya moppar det ända man behöver göra för att få dom upp i 100km/h är att dra pluggen, och det kan vem som helst göra. Det vet politikerna men dom verkar ju inte bry sig eftersom 80% av alla moppar är trimmade och alla som blir haffade av snuten får runt 1500kr i böter och det är en bra inkomstkälla för staten.

Det vore ju bättre att man var tvungen att ta ett körtkort som är lite lättare än 125cc kortet och fick då köra max 50cc och max toppfarten med en 50cc och toppfarten=så mycket som en 50cc klarar runt 100km/h. Det vore ju mycket säkrare osv eftersom alla som tar körkortet lär sig lite trafikvett.

Eller om dom inte vill att trimmningen ska fortsätta, varför då inte införa nån lag där affärer som lelles å mm som säljer massvis me trim till moppar tvingas sluta sälja sånt. När jag köppte min moppe så var den ostrypt, återförsäljarn frågade mig, vill du att vi ska strypa din moped, så klart så sa jag NEJ! Nu gör den 102km/h med grym effektpipa och ordetligt justerad förgasare.

PS: Vi behöver fler motorfantaster i riksdan/regeringen som är!

Last edited:

hajen5

Litet skrapar nog Helmut
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojen finns bara i fantasin men den är fin - tycker hajen5
Även Stig Björk på SMC tror ju på ett förbud för sporthojar.

Felix

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XR650R
Man får väl skriva sig i Danmark då,
Börjar dom dra igenom sådana här förslag är det snart dags att jobba och leva någon annanstans.

Blir så trött när andra skall bestämma vad som är bäst för en själv hela tiden, om det här idiotförslaget skulle gå igenom hoppas jag att alla här kommer ägna sig åt civil olydnad.

Undra hur de skulle kompensera oss förresten? Pärlan är osäljbar efter beslutet typ...

Yozzi

Stödhjul köpes!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
-39, Puck Dakota
Inte så märkligt att förslaget kommit upp faktiskt. Fundera lite på det med öppet sinne - varför ska de egentligen vara tillåtna? Hobby klingar inte starkt nog...

Det här har dykt upp i samband med snöskotrar ibland, men man har lyckats undanstyra det med hänvisning till att det faktiskt finns ett gäng som använder dem yrkesmässigt. Men sporthojar...? Ingen yrkestrafik, många singelskador och kopiöst med trafikbrott (vilket dock kan vara en fördel med tanke på pengarna det genererar).

Det enda argumentet för måste vara ekonomi. De ger skatteintäkter i flera led och det finns väldigt mycket pengar nedplöjt i cykelparken (vilket kan skapa gnissel). Men räcker det eller kommer nollvisionen att knäcka MC-åkandet?

Jag är livrädd för att det här förr eller senare blir verklighet om antalet olyckor ökar och jag har tidigare varit skeptisk till GR (och GIS eftersom jag tror det kommer förslag på effektbegränsningar på bilar också) av just denna anledning (är det en slump att förslaget kommer nu) - den lägger ett argument i nävarna på fel personer.

Sporthojsåkare är idag inte särskilt organiserade och kan inte generera ett starkt nog motstånd idag. Kanske dags att göra något åt saken istället för att vakna en dag och inse att det är för sent.

/Y

Penguin

Helmet time is good time
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
929
Felix skrev:
Man får väl skriva sig i Danmark då,
Börjar dom dra igenom sådana här förslag är det snart dags att jobba och leva någon annanstans.

Blir så trött när andra skall bestämma vad som är bäst för en själv hela tiden

Amen. :fakta

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Felix skrev:
Vettigt förslag, att förbjuda tunga motorcyklar? Personen som skrivit motionen vet inte vad han snackar om.
Översyn av körkortshistorien.. det är ju rätt så ansträngande redan att ta körkort, ännu mer byråkrati och krångel = ännu värre väntetider. Det är redan svindyrt att vara ung och äga sporthoj.

Vad menar du skall till och vad menar du är vettigt i sossens förslag?

En översyn av körkortsreglerna tycker jag vore på sin plats. Det var det jag kommenterade.

Förbud mot sporthojar? Nej det är att ta i. Men en höjning av körkortsgränsen och betydligt hårdare krav på förare som skall köra klass 7. Tex fem år med en vettigare hoj.

Med tanke på hur situationen ser ut bland EU-mopparna där ungarna kör ihjäl sig till höger och vänster så tycker jag att någonting måste göras. Körkort kan vara ett vettigt alternativ.
Hur många här vill ha körkortslösa ungdomar som far runt i 100+ inne i stan?

Felix

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XR650R
Sorry, kan iochförsig hålla med om att några år med lugnare cykel kanske får ner klotfrekvensen ett snäpp. Dock stävjar ju försäkringsbolagen det rätt bra med sina premier..

jone

användare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ingen hoj
Ska dom förbjuda motorcyklar (inte alla men dom roliga), ja då ska dom förbjuda alla snöskotrar, fritidsbåtar (får inte jag leka ska ingen annan få göra det heller), ja varför inte alkohol snus rökning men vi kan slänga in bilar på samma gång, men varför inte förbjuda umgänge också, träffar man inte nån kan man inte skada nån, sen kan man sitta hemma och dra sej själv i struten...

ja vet kan vi inte börja gå på biblioteket och läsa en god bok lite stillsamt, det vore en ide kanske ska sälja av livet och börja läsa böcker..

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Hoj
Suzuki SV650S -03
Nej, läsa böcker är skitfarligt, det finns såna här skitfarliga djur i gamla böcker..

johanp

=p
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 660
betänk bara att detta är vad EN ensam tant som råkar tillhöra SAP anser, det finns mer än en anledning till att det bara är hon som står bakom motionen... hade det varit en partipolitisk fråga så skulle betydligt fler stå bakom den! chansen att ett så korkat uttalande leder nånstans är mindre än minimal! minns även folkpartisten som uttalade sig förra året i SvD med ett lika korkat uttalande(betyder det att alla folkpartister tycker att hojåkare är bögar?) och minns även moderaterna i valstugorna, är alla moderater rassar!?

Ugluk

Spritmoralens okrönte Pochahontas
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa GPZ900T
Marals76 skrev:
Tror ni mer på mig nu då ang. nummerplåtar fram på motorcyklarna 2004????? Fick ju en massa skit ifrån många utav er då jag enbart informerade hur vissa politiker ser på det här med mc och kameraskåp!!! Blir så satans less på det här jäkla stället ibland. :mad:
:D
Ta det inte så hårt Marals..
Använder du informationen så tydligt för dina egna syften får du ju tåla enstaka mothugg. Särskilt när dina resonemang är som såll. ;)

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Swedish Viper skrev:
Han?? Personen heter ju Tone. Tror inte det är speciellt manligt....
Ni har väl sett vädret på tv 4?

Mmmmm... det har vi :) :tummenupp

Thundercat

Ringmärkt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En svart.
jone skrev:

ja vet kan vi inte börja gå på biblioteket och läsa en god bok lite stillsamt, det vore en ide kanske ska sälja av livet och börja läsa böcker..

Gör inte det! Du kan skära dig på bladen i boken.

Sen tycker jag att vi skall lagstifta att alla som skall gå ut hemifrån skall vara vadderade med bubbelplast. :tummenupp

KalleKulspruta

Ung och Gammal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki SV 650s -05 | Ombyggd Orion 21-a -08 (ca 50% honda)
Eller! så kan dom stoppa upp det där förbannat dumma förslaget i röven!

Märks att ingen av de som luskade fram det där är hojåkare!

Ken Keniff

Skrapar trisslotter
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Den brann upp för länge sen och nån ny blev det inte
JAAAAAAAAAAAAA, Sangyong 125:a custom glidare till alla eller trimmade xr50. :skrämd

Lennart

finns även med tinnitus !
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Buell XB12Ss
Jag läste nånstans att vid ca:20000mil på hoj så dör du!
Alltså statistiskt sett!
Kan det vara så illa??

Nån som har snällare statestik? :fakta

Dom flesta av oss här kör väl mer än detta under vår livstid!
Visserligen så sjunker statestiken när Pelle Pung köper en
retta som första hoj och lämnar in efter 30 mil !

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0