Förbjuda alkohol?

Borde man förbjuda alkohol?

• Antal röstningar
    0

Willmar

Träning ger färdighet...
Gick med
13 Nov 2003
Hoj
Olika 900/750/250/80 (Honda)
haha ja det är inte lätt för er....

Har ni träffat på en som är beroende av diverse?????
ett beroende är ju som sagt framkallande :näsblod
Vad som /hur.... skall vi förbjuda bilar/ mc... bara för att det är beroende :tungan
Hur fan kunde ni börja köra mc/bil.... :pannkyss

Nä haha ta det inte så hårt... men se det från en annan sida.
Ty om du ser en tjock/kvinna, man... skratta å håna inte då du ej vet hela historien.

Förstår ni ungefär hur jag menar?
Alla är vi olika.... å tacka för att vi är det :tummenupp

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
War-psycho skrev:
2202170 :klappar

Instämmer fullt. :tummenupp

Ska man jämföra de olika "drogernas" inverkan på omgivningen, så blir man ju inte utsatt av fulla människor på samma sätt som rökare/snusare.

Det j-la otyget blir man ju utsatt för överallt.

Rökare/snusare är egoister som inte visar någon som helst respekt för folk i sin omgivning.
Borde klassas som droger, och beivras på samma sätt.
(Vill jag slippa fylltrattarna, så är det bara att ge 17 i att gå på stan på helgkvällarna.)

Är man så urbota över-korkad att man börjar röka/snusa, så ska inte resten behöva lida för det.
Jag har aldrig hört någon som tyckt att första cigaretten smakar gott, eller fått en att må bra.
Varför tar man då nästa cigg ?? :kocko
(Räcker det inte med att man stillat sin korkade nyfikenhet?)

J-la knarkare är vad dom är. :FU

Jag har svårt att se hur man störs av andra människors snusande, men så snusar jag ju själv också.
Att man störs av cigarettrök har jag full förståelse för, ändå är jag FD rökare själv, jag var en hänsysnslös rökare, jag bemötte folk som blängde på mig på restauranger med "kan du gå och äta någon annanstans, jag försöker njuta av en cigg här"
Jag rökte i bilar, i busskurer och hemma hos bekanta som inte rökte själva, det var fullständigt normalt att göra så på åttiotalet.

Idag applåderar jag rökförbudet i offentliga lokaler, men inser att folk som har rökt sedan 70 talet tycker att klimatet har blivit hårt...

Gick med
14 Oct 2005
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
GuW skrev:
2202345 Jag har svårt att se hur man störs av andra människors snusande, men så snusar jag ju själv också.
Jo, det brukar ju vara så.

Man ser folk som gräver snus i käften, smetar av sig överallt, gärna på ratten på bilen, handtag m.m.

Prillorna hittar man överallt, men det aldrig nån snusare som tar ansvar för dom, eller ens ser dom.

När en snusdosa öppnas under en lektion, så stinker hela klassrummet.
Detta känner alla som inte snusar, dom är väl för avtrubbade.

Men som sagt.... snusare & rökare brukar inte se vad dom utsätter andra för.

Såg du detta vad gällde rökning, innan du slutade själv ?
(Skulle inte tro det. :))

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
UrbanTiger skrev:
2202351 Alkohol och idrott hör inte ihop. Alltså idrottar jag inte :skål

Finns inget roligare än att spela fylle-brännboll eller fylle-fotboll. Sen kan man itne gå på hockey nykter heller. Inte i Arboga iaf för de är så satans kassa. Inte lika illa som i Köping men ändå.

Ingel

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
stuntster
man kanske skulle införa hjälm-tvång när man super? jag vet inte hur många gånger jag slagit huvet i golvet efter ett par groggar. :fyllisar

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
"Man blir fullare om man dricker ur surgrör, då går alkoholen rakt upp i hjärnan" Nån som kan förklara, snälla... jag har undrat detta så länge nu :rolleyes:

Kuritas

Mansplaining MC
Gick med
19 Apr 2005
Hoj
Kawasaki VN1600 2003
Dee_cati skrev:
2202314 Vet du hur många som dör i trafikolyckor varje år? DÄR kan vi spara liv och pengar om förbjuder all motortrafik.

5-600 personer gissar jag. Och vägtrafik har ett samhällsvärde då varor och arbetskraft flyttas runt vilket skapar omsättning och håller ekonomin igång.

Hur många människor misshandlas svårt varje år till följd av alkohol?

Jag är för övrigt rätt seriös. Kom med lite relevanta argument, som inte andas "dett äR ql at supa juh!" så kanske jag tar dig på allvar också!

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Hoj
R1, YSR 50
Alkoholl är kärlek. Det finns väl många som super bara för supandets skull.
Men bara för att vissa människor inte kan hantera sprit så ska de ju inte få sabba för alla oss andra som uppskattar en god whiskey tex..

Eller mörk Rom med cigarr.. :kär

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Kuritas skrev:
2202781 5-600 personer gissar jag. Och vägtrafik har ett samhällsvärde då varor och arbetskraft flyttas runt vilket skapar omsättning och håller ekonomin igång.

Jag är för övrigt rätt seriös. Kom med lite relevanta argument, som inte andas "dett äR ql at supa juh!" så kanske jag tar dig på allvar också!

Sen har vi alla trafikskadade de som kostar pengar. Och vi skulle klara oss helt utan detta samhällsvärde du snackar om, det gjorde vi ju förr. Nu vet jag att det är omöjligt, lika omöjligt som att förbjuda alkohol. Och lika korkat också.
Sen har jag svårt att ta dig seriöst för det känns nästan som att du är en pingstvän eller nåt sånt, och dem tar jag på fullaste ironi.
Det behövs inga argument här, allt talar för sig själv. Var och en bestämmer över sig själv. Jag skulle gärna förbjuda tobak men samma sak där, man bestämemr själv.

KalleNorton

Avliden medlem
Gick med
2 Jan 2004
Hoj
Hayabusa turbo, 25kw
War-psycho skrev:
2202170Är man så urbota över-korkad att man börjar röka/snusa, så ska inte resten behöva lida för det.
Jag har aldrig hört någon som tyckt att första cigaretten smakar gott, eller fått en att må bra.
Varför tar man då nästa cigg ?? :kocko
(Räcker det inte med att man stillat sin korkade nyfikenhet?)

J-la knarkare är vad dom är. :FU
Jag började röka lite smått när jag var 11. Det var inte så farligt om man bara tog munbloss. :lol
Sen när man väl fattade att halsbloss var det man skulle dra, så blev det faktiskt ännu bättre. Den första nickokicken var nästan en lika bra upplevelse som min första fylla!

DaLorD

...alla borde ha en...
Gick med
28 May 2004
Hoj
GSXR1000 K7
Varför ska man förbjuda vissa saker och andra inte....

Ja visst kan det kanske vara så att marijuana är "inkörsport" till tyngre droger... men i så fall är förmodligen alkohol "inkörsporten" till marijuana...

Legalisera allt.... frihet under ansvar...
eller gör hela skiten olagligt....

mina 5

Kuritas

Mansplaining MC
Gick med
19 Apr 2005
Hoj
Kawasaki VN1600 2003
Dee_cati skrev:
Och vi skulle klara oss helt utan detta samhällsvärde du snackar om, det gjorde vi ju förr.
Nej.
Dee_cati skrev:
Nu vet jag att det är omöjligt, lika omöjligt som att förbjuda alkohol. Och lika korkat också.
Är det korkat att narkotika är förbjudet? Att alla fordon måste besiktas regelbundet? Att sex med minderåriga är olagligt?
Dee_cati skrev:
Sen har jag svårt att ta dig seriöst för det känns nästan som att du är en pingstvän eller nåt sånt, och dem tar jag på fullaste ironi.

Om du känner att jag måste vara pingstvän för att jag inte ignorerar dåliga saker med alkohol så har du en rätt inskränkt omvärldsåskådning. Kanske en försvarsmekanism, vad vet jag?

Om du vill får du gärna svara på frågan jag ställde till dig i mitt förra inlägg.

MiZou

Ny medlem
Gick med
7 May 2005
Hoj
Hojlös
Kuritas skrev:
2202781 5-600 personer gissar jag. Och vägtrafik har ett samhällsvärde då varor och arbetskraft flyttas runt vilket skapar omsättning och håller ekonomin igång.

vad är då "alternativkostnaden"? om vi förbjuder alkohol som kommer inte alla misshandlar och andra baksidor bli 0, utan då kommer många börja använda andra saker och vad är kostnaden då?

Så det är både löjligt och befängt att tro att vi med hjälp av att förbjuda alkohol skulle få bort alla helgmisshandlar osv.

alkohol fungerar väl dessutom som en smakhöjare till mat? något som knappast någon annan drog kan stoltsera med?

Kuritas

Mansplaining MC
Gick med
19 Apr 2005
Hoj
Kawasaki VN1600 2003
MiZou skrev:
Så det är både löjligt och befängt att tro att vi med hjälp av att förbjuda alkohol skulle få bort alla helgmisshandlar osv.
Jag har ingen aning om vad som skulle hända om det ena eller andra hände. Men då lördagsöppet på systemet provades i ett antal orter för några år sedan steg också antalet anmälda fall av misshandel i hemmet. På exakt samma orter. Samtidigt som alkoholen blev mer lättillgänglig. Go figure!

Jag tror att mycket våld i samhället är alkoholrelaterat. Har aldrig sett en nykter människa stå och veva på krogen.
MiZou skrev:
alkohol fungerar väl dessutom som en smakhöjare till mat? något som knappast någon annan drog kan stoltsera med?

Visst! Och hasch är en utmärkt upplevelsehöjare till musik. Det finns något bra med nästan allt. Det jag funderar över är vad som väger tyngst, det dåliga med alkohol eller det bra?

Jag förstår att det inte GÅR att förbjuda alkohol i dag, precis som man inte kan förbjuda Kat i mellanöstern, och jag har personligen inget intresse i att något av de två sker. Men det är kul att diskutera! Finns det något negativt med alkohol tycker du? Vad, i så fall?

Gick med
14 Oct 2005
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
Jag gjorde en kopia av denna poll, men bytte ut "alkohol" mot "tobak".

Mest för att jämföra skillnaden mellan de två "drogerna". :)

Det har visat sig att folk i allmänhet är mer benägna att se tobaken som problem, än alkoholen.
Samtidigt så märker man i den tråden att tobak-anhängarna försvarar sitt tobak mycket mer intensivt, än alkohol-anhängarna försvarar sin alkohol. :6surkart

Det känns nästan som tobaken är mer missbruks-aktigt än alkoholen, med tanke på hur viktigt det är att få fortsätta röka/snusa.

Men det är klart, skulle folk nyttja alkohol på samma sätt som tobaken (kröka flera gånger om dan, varje dag.), så skulle det ses som missbruk av värsta sorten.
Varför har man då så svårt att förstå att tobaken i princip alltid är ett sorts missbruk, i mångas ögon ?

Det är ju lättare att hitta iallafall några fördelar med alkoholen, än tobaken.
(Annat än, "Jag röker, ge fan i mina cigg." iallafall. :hihi)

Jaja, en intressant jämförelse mellan det två trrådarna/poll'sen har det iallafall varit.

Last edited:

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Kuritas skrev:
2203109
Är det korkat att narkotika är förbjudet? Att alla fordon måste besiktas regelbundet? Att sex med minderåriga är olagligt?

Om du känner att jag måste vara pingstvän för att jag inte ignorerar dåliga saker med alkohol så har du en rätt inskränkt omvärldsåskådning. Kanske en försvarsmekanism, vad vet jag?

Om du vill får du gärna svara på frågan jag ställde till dig i mitt förra inlägg.

Jag anser inte att alkohol är att jämföra med narkotika, punkt.

Min "omvärldsåskådning" är inte inskränkt men dina åsikter (kanske inte är dina åsikter, du kanske bara vill ha en diskussion) är att jämföra med föråldrade pingstvänner samt IOGT-NTO. Skit i mina ögon mao.

Din fråga om hur många som misshandlas varje år till följd av alkoholintag menar du? Ingen aning, det enda jag vet är att det finns säkerligen ett stort mörkertal.
Men ska vi ha det på det viset så kan vi ju diskutera hur många som blir allvarligt sjuka pga kost varje år. Betydligt fler. Hur många som blir sexuellt utnyttjade varje år. Kanske inte fler, men fan så allvarligare. Och javisst, kanske är det alkohol inblandat i flera av fallen.
Men det är fortfarande ingen ursäkt att förbjuda alkoholen, det är en frihet som jag kan hantera och andra inte. Lös problemet med dem först.

kleinealf

Ny medlem
Gick med
10 Dec 2005
Hoj
cr 125 -93 och Apollo 128cc modell 82 -57
Dee_cati skrev:
2202314 Det är ingen ursäkt för att förbjuda alkoholen bara för det. Vet du hur många som dör i trafikolyckor varje år? DÄR kan vi spara liv och pengar om förbjuder all motortrafik.
Men sen så kom jag på att du antagligen inte är seriös för då är du bara lustig. På ett olustigt sätt.

alkohol ska inte förbjudas (enligt min mening), och förövrigt kan den inte förbjudas
man får mindre och mindre fritid nu för tiden. Man borde få göra vad man vill bara man inte skadar andra, som många iofs gör när dom har druckit, men då borde vi alla vara veganer, inte köra bil, förbjuda tobak, inte kriga, inte hugga ner någon skog etc

Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...