Argyle skrev:Jag tog fick mitt kort nu i september som 21åring. Jag har dock haft körkort för bil sedan jag var 18 och det har gjort så man förstår hur trafiken fungerar. Det är dem som skaffar mc kort och inte har något bil körkort som kör som fan utan att ha något som helst trafikbeteénde.
Men jag tycker defentivt inte att man skall äga en sporthoj som första.
Strongliquid skrev:Vilka skall man rösta på om man inte vill ha förbud eller skyhög försäkring?
Master_ skrev:Skyhög försäkring är ju inte ett politiskt beslut, de har synpunkter på allt. Men det är väll f-bolagen som sätter priserna eller har jag missat något? Sen när prissätter politiker försäkringar?
2-3 år med bilkörkort kanske vore ett bra krav för att få de nya hojåkarna att förstå hur utsatta de kan vara i trafiken.Argyle skrev:Jag tog fick mitt kort nu i september som 21åring. Jag har dock haft körkort för bil sedan jag var 18 och det har gjort så man förstår hur trafiken fungerar.
GixxerSwede skrev:Kanske snart var på tiden att man fick ett klippkort till bankörning när man tar körkortet? Om alla nyblivna förare fick 5 kurv och bromskurser med till exempel SMC så hadde man ju fått bra mycket säkrare förare på allmän väg också....
enhjuling skrev:När de bestämmer att sjukskrivningar och sjukhusräkningar skall betalas av försäkringsbolagen.
sandstream skrev:2-3 år med bilkörkort kanske vore ett bra krav för att få de nya hojåkarna att förstå hur utsatta de kan vara i trafiken.
Jag orkar inte skriva så där långtHarmon Rabb skrev:Jag tror att de allra flesta har råkat ut för en...
General E skrev:0,026% Men den siffran är inte bra eftersom antal timmar man kör varierar mycket mellan olika personer.
+ att vissa äger mer än en cykel.
Yamaha_Tobbe skrev:ne jag fick den till 0.0026 lite skillnad
Niklasinorr skrev:...jag får ändå känslan av att man fokuserar på fel saker.....Det läggs enorma resurser på att rädda ett tiotal människoliv samtidigt som man för en alkoholpolitik som skördar hundratusentals offer, det går inte ihop...
Jag tror att ett 25-års förslag är ganska bra, jag vet hur jag själv var i unga år, men jag kan också förstå om jag hade varit 20 hur förbannad jag skulle blivit över förslaget, men som sagt, det hade gjort mej och vänner till mej gott...
Det är runt 1500 som tar livet av sig varje år..luzt skrev:60 personer dör i tvåhjuliga olyckor.
Hur många tar livet av sig i Sverige per år?
Folkhälsan är svår att ta i, och förbaskat dyrt. Ett förbud kostar i jämförelse ingenting och det är ju "så farligt" och "hemskt" med motorcyklar. Bara för att de som mår psykiskt dåligt inte syns...
Jag började köra moped när jag var 9år, köppte min tunga hoj när jag var 16år (XR600), och en Ninja när jag fyllde 18år. Jag sitter fortfarande här idag.Maax skrev:"De utgör bara 4–5 procent av mc-parken, men svarar för mer än en fjärdedel av dödsolyckorna. Därför vill Försäkringsförbundet och STR, Trafikskolornas riksförbund, införa en 25-årsgräns och att föraren haft mc-körkort i fem år för att få köra supersportmotorcykel."
Låter väl inte så jäkla upp åt väggarna om man tänker efter, låter mer illa i mina öron med en 20-åring med nytt körkort på en R1.
Redan nu måste man väl vara 20 för tungt kort och inte 18 som när jag tog det?
25 år o 5 års erfarenhet för att få grensla 180hk låter som en nartulig utveckling.
60 mot 1500.Freedom skrev:Det är runt 1500 som tar livet av sig varje år.
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|