förbjuda sporthojar

General E

So fresh so clean
Gick med
20 Jul 2005
Ort
Blandat
Hoj
ZX-6R -04
0,026% Men den siffran är inte bra eftersom antal timmar man kör varierar mycket mellan olika personer.
+ att vissa äger mer än en cykel.
 
Last edited:

Argyle

ingen
Gick med
18 Nov 2005
Ort
Cambridge, New Zealand
Hoj
ingen, helt jävla värdelöst
Nyblivien mc åkare

Jag tog fick mitt kort nu i september som 21åring. Jag har dock haft körkort för bil sedan jag var 18 och det har gjort så man förstår hur trafiken fungerar. Det är dem som skaffar mc kort och inte har något bil körkort som kör som fan utan att ha något som helst trafikbeteénde.
Men jag tycker defentivt inte att man skall äga en sporthoj som första.
 

OLJEKYLD GSXR

FÖRBJUD STARSTRIKER
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Hojuppehåll
Argyle skrev:
Jag tog fick mitt kort nu i september som 21åring. Jag har dock haft körkort för bil sedan jag var 18 och det har gjort så man förstår hur trafiken fungerar. Det är dem som skaffar mc kort och inte har något bil körkort som kör som fan utan att ha något som helst trafikbeteénde.
Men jag tycker defentivt inte att man skall äga en sporthoj som första.

Jag hålle rinte riktigt med, min erfarenhet är att många tar mc-kort när de är mellan 22-30 och de allra flesta har då kört bil något eller många år. Det är väldigt annorlunda att köra hoj mot at köra bil som ju alla vet, specielt i säkerhetstänkandet.
 

Master_

Kung
Gick med
2 Aug 2005
Ort
Eskilstuna
Hoj
Kawasaki zx9r ninja
Strongliquid skrev:
Vilka skall man rösta på om man inte vill ha förbud eller skyhög försäkring? :confused:

Skyhög försäkring är ju inte ett politiskt beslut, de har synpunkter på allt. Men det är väll f-bolagen som sätter priserna eller har jag missat något? Sen när prissätter politiker försäkringar?
 

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Linköping
Hoj
R1200GS
Master_ skrev:
Skyhög försäkring är ju inte ett politiskt beslut, de har synpunkter på allt. Men det är väll f-bolagen som sätter priserna eller har jag missat något? Sen när prissätter politiker försäkringar?

När de bestämmer att sjukskrivningar och sjukhusräkningar skall betalas av försäkringsbolagen.
 

sandstream

Guest
Argyle skrev:
Jag tog fick mitt kort nu i september som 21åring. Jag har dock haft körkort för bil sedan jag var 18 och det har gjort så man förstår hur trafiken fungerar.
2-3 år med bilkörkort kanske vore ett bra krav för att få de nya hojåkarna att förstå hur utsatta de kan vara i trafiken.
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Jag tror inte att det är sporthojen i sig som är det farliga utan hur man kör... kan förstå förslaget på ett sätt då personer under 25 har överlag ett vildare sätt i trafiken men tycker att man i så fall ska sätta 25kw gränsen högre och inte bara peka ut just sporthojen...
 

Zuljin

Psykbryt
Gick med
4 May 2005
Ort
Med utsikt över Doc Bay
Hoj
CBR929RR (Reikokaji), ZX10 -88(Såld)
GixxerSwede skrev:
Kanske snart var på tiden att man fick ett klippkort till bankörning när man tar körkortet? Om alla nyblivna förare fick 5 kurv och bromskurser med till exempel SMC så hadde man ju fått bra mycket säkrare förare på allmän väg också....

Håller helt med dej
:tummenupp
 

Master_

Kung
Gick med
2 Aug 2005
Ort
Eskilstuna
Hoj
Kawasaki zx9r ninja
enhjuling skrev:
När de bestämmer att sjukskrivningar och sjukhusräkningar skall betalas av försäkringsbolagen.

Oki.. det va så ni menade.. Jag alla har sitt sätt att se på hur saker i samhället ska betalas... så helt enkelt så ligger det mellan två alernativ. ! Ha sossarna och de förbjuder hojar. ha högern och de höjer premierna? pest eller kolera.. Tror ifs inte att sossarna varken kommer kunna förbjuda en viss typ av mc lika lite som att högern kommer att kunna få igenom att f-bolagen ska betala för sjukhus.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
sandstream skrev:
2-3 år med bilkörkort kanske vore ett bra krav för att få de nya hojåkarna att förstå hur utsatta de kan vara i trafiken.

Jag tror att de allra flesta har råkat ut för en och annan incident som kunde slutat mycket illa de första åren med körkort. Även om man själv upplever att man har full kontroll över sitt fordon och omgivning kommer man förr eller senare till en situation där man får klart för sig att man inte hade den där totala kontrollen. I synnerhet när det gäller omgivningen. Denna upptäckt blir till en erfarenhet som byggs på allt eftersom nya incidenter inträffar. Jag tror inte några år i trafiken med B-kort skadar någon. Hellre att någon kör av vägen med en bil än med motorcykel. Risken allvarliga personskador borde minska rätt kraftigt. Efter några år med B-kort tar man det förhoppningsvis lite lugnare med nytaget A-kort medveten om sin dödlighet.
 
Gick med
10 Nov 2005
Ort
Täby
Hoj
Yamaha FZR 600 91 V&H
General E skrev:
0,026% Men den siffran är inte bra eftersom antal timmar man kör varierar mycket mellan olika personer.
+ att vissa äger mer än en cykel.

ne jag fick den till 0.0026 :p lite skillnad
 

General E

So fresh so clean
Gick med
20 Jul 2005
Ort
Blandat
Hoj
ZX-6R -04
Yamaha_Tobbe skrev:
ne jag fick den till 0.0026 :p lite skillnad

Ex 100st*Y=10st. 10/100=0,1. Y är altså inte %. 0,1=10% För att få procent måste man flytta decimalen två steg, eftersom Y=1 motsvaras av 100%. Likaså 0,5=50% osv.

Därför: 60pers/235000cyklar=0,0002553 motsvaras av 0,026%
Lig inte sömnlös om du inte fattar förklaringen, för den är inte 100%ig. Ha ha.
 

Zlide

R.I.P OLLE. Bulten 26/5
Gick med
18 Apr 2004
Ort
Kungligt
Hoj
Xt-09 - budhoj snömoddad
Niklasinorr skrev:
...jag får ändå känslan av att man fokuserar på fel saker.....Det läggs enorma resurser på att rädda ett tiotal människoliv samtidigt som man för en alkoholpolitik som skördar hundratusentals offer, det går inte ihop...

Jag tror att ett 25-års förslag är ganska bra, jag vet hur jag själv var i unga år, men jag kan också förstå om jag hade varit 20 hur förbannad jag skulle blivit över förslaget, men som sagt, det hade gjort mej och vänner till mej gott...

Jag kortade ner lite.
Jag är av ungefär samma åsikt. Även om det dör fler personer av andra orsaker än trafikolyckor så är det viktigt att försöka förebygga även i trafiken, men jag får också en känsla av att makthavare lätt missar målet.

I en problemlösning är det ju viktigast att analysera problemorsakerna. Vad är problemet? Varför? Hur? osv. Känns ofta som att det stressas fram lösningar som bara blir slag i luften. Statistik verkar vara svårt...från olika håll får man ofta olika svar om vilka som utgör det största problemet. Statistiken tolkas väldigt olika. För att ta ett dåligt exempel: Av de antal personer som har dött i år så var det flera stycken som körde ihjäl sig på stulna hojar. Vet inte hur gamla de var, om de var nyktra eller om de använde hjälm...men det är ju rätt ointressant eller hur? Hojtjuvar kan vi ju inte påverka med utbildning eller åldersgräns liksom... VARFÖR ÄR DE DÅ MED OCH SABBAR STATISTIKEN???

Och om nu makthavarna verkligen är intresserade av att få RESULTAT...varför lyssnar de inte till alla som förespråkar fler banor att köra av sig på? Jag tror inte att banor är THE THING, men jag tror att det kan rädda några från att bli dödade/skadade speciellt kombination med annan utbildning tex. Varför utnyttjas inte redan trafikskadade till att hålla föredrag för personer som ska ta hojkort? Jag tror på erfarenhetsutbyte. Sporthoj.com ska man inte heller underskatta!
 

.luzt

Livsnjutare
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Linköping
Hoj
Superduke 05
60 personer dör i tvåhjuliga olyckor.
Hur många tar livet av sig i Sverige per år?

Folkhälsan är svår att ta i, och förbaskat dyrt. Ett förbud kostar i jämförelse ingenting och det är ju "så farligt" och "hemskt" med motorcyklar. Bara för att de som mår psykiskt dåligt inte syns...
 

Maax

Maax
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Halmstad
Hoj
4 hjul o en gräsklippare
"De utgör bara 4–5 procent av mc-parken, men svarar för mer än en fjärdedel av dödsolyckorna. Därför vill Försäkringsförbundet och STR, Trafikskolornas riksförbund, införa en 25-årsgräns och att föraren haft mc-körkort i fem år för att få köra supersportmotorcykel."

Låter väl inte så jäkla upp åt väggarna om man tänker efter, låter mer illa i mina öron med en 20-åring med nytt körkort på en R1.

Redan nu måste man väl vara 20 för tungt kort och inte 18 som när jag tog det?

25 år o 5 års erfarenhet för att få grensla 180hk låter som en nartulig utveckling.
 
Last edited:

Freedom

Guest
.luzt skrev:
60 personer dör i tvåhjuliga olyckor.
Hur många tar livet av sig i Sverige per år?

Folkhälsan är svår att ta i, och förbaskat dyrt. Ett förbud kostar i jämförelse ingenting och det är ju "så farligt" och "hemskt" med motorcyklar. Bara för att de som mår psykiskt dåligt inte syns...
Det är runt 1500 som tar livet av sig varje år.
 

.luzt

Livsnjutare
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Linköping
Hoj
Superduke 05
Maax skrev:
"De utgör bara 4–5 procent av mc-parken, men svarar för mer än en fjärdedel av dödsolyckorna. Därför vill Försäkringsförbundet och STR, Trafikskolornas riksförbund, införa en 25-årsgräns och att föraren haft mc-körkort i fem år för att få köra supersportmotorcykel."

Låter väl inte så jäkla upp åt väggarna om man tänker efter, låter mer illa i mina öron med en 20-åring med nytt körkort på en R1.

Redan nu måste man väl vara 20 för tungt kort och inte 18 som när jag tog det?

25 år o 5 års erfarenhet för att få grensla 180hk låter som en nartulig utveckling.
Jag började köra moped när jag var 9år, köppte min tunga hoj när jag var 16år (XR600), och en Ninja när jag fyllde 18år. Jag sitter fortfarande här idag.

Förslaget är enligt mig precis lika interligent som 20års gränsen på systemet, en 18åring kan gifta sig, skaffa barn (ansvara för någon annans liv), köra en lustgastrimmad Corvette med 800hp, men inte handla på systemet. En annan trevlig aspekter är just det med den lustgasladdade Corvetten, för den skulle en 18åring med B-körkort få köra, men inte något med mer än 25kw på två hjul? Förklara det för mig. Som fotnot kan jag ju tillägga att ungdommarna istället köper smuggelsprit istället.

Freedom skrev:
Det är runt 1500 som tar livet av sig varje år.
60 mot 1500.
Vilket är då det största problemet?

Men det är ju som sagt enklare att förbjuda och klappa varandra på axlarna och säga "bra jobbat". Istället för att ta tag i större samhällsproblem.
 

Maax

Maax
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Halmstad
Hoj
4 hjul o en gräsklippare
"Med supersporthoj menas:
Utformade och konstruerade som kopior av roadracing-MC. Kännetecken är ett lätthanterligt fordon, acceleration, höga toppfarter och högeffektiva bromssystem."

Lustigt är att man däri finner en RD350 och en Honda RC01 (CB750K)...
Förmodligen är RC01 felskrivet. Man kan ju annars undra lite hur de klassar in hojar.

--------------------------------------------------------------------------

Tackar så mycket, nu har jag svart på vitt att jag har en supersporthoj som står o samlar damm (CB 750K ) :banana :lol
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top