förbjuda sporthojar

Maax

Maax
Gick med
24 Aug 2005
Hoj
4 hjul o en gräsklippare
.luzt skrev:
Jag började köra moped när jag var 9år, köppte min tunga hoj när jag var 16år (XR600), och en Ninja när jag fyllde 18år. Jag sitter fortfarande här idag.

Förslaget är enligt mig precis lika interligent som 20års gränsen på systemet, en 18åring kan gifta sig, skaffa barn (ansvara för någon annans liv), köra en lustgastrimmad Corvette med 800hp, men inte handla på systemet. En annan trevlig aspekter är just det med den lustgasladdade Corvetten, för den skulle en 18åring med B-körkort få köra, men inte något med mer än 25kw på två hjul? Förklara det för mig. Som fotnot kan jag ju tillägga att ungdommarna istället köper smuggelsprit istället.

60 mot 1500.
Vilket är då det största problemet?

Men det är ju som sagt enklare att förbjuda och klappa varandra på axlarna och säga "bra jobbat". Istället för att ta tag i större samhällsproblem.

Om man vänder o vrider på det på det viset så är ju inga förbud rimliga.

Att kunna/ få gifta sig när man är 18 är knappast samma sak som att du skulle få supa skallen av dig o köra rattfull vid samma ålder.

Någonstan måste dom som bestämmer (föräldrar/styrand) sätta en gräns. Att sätta gränser är tydligen något som väldigt många föräldrar nu för tiden total skiter i o då får våran kära sosse regering agera morsa.

Hade jag bett om en sporthoj när jag fyllde 18 hade farsan garvat mig i ansiktet.

Last edited:

lorkan

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Hoj
Krockad NSR.. (TILL SALU) Kawwa på G?
numero_uno skrev:
Vad har hänt med den enskilda människans rätt till frihet?
Ska inte jag, som i mitt anletes svett stått i en fabrik all min lediga tid och därpå jobbat extra på kvällarna för att få min älskade hoj, få köra ut och nyttja det som vart min dröm sen barnsben?
Ska jag behöva vänta 7år på att uppfylla min livslånga dröm, svaret är som ni alla förstår NEJ!!!!!
Det är dags för revulution, upp till kamp mina kära bröder!
Tillsammans ska vi få det korrupta styret ner på knä!
Tillsammans ska vi under slagorden "kurvigare vägar och högre hastigheter!" bygga upp ett vackert samhälle där våra unga också får känna den glädje som det innebär att köra hoj.
/viktor

Du låter som en nationaldemokrat som har bytt ut invandrarpolitiken mot hojpolitik. Amazing.

.luzt

Livsnjutare
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Superduke 05
Maax skrev:
Om man vänder o vrider på det på det viset så är ju inga förbud rimliga.

Att kunna/ få gifta sig när man är 18 är knappast samma sak som att du skulle få supa skallen av dig o köra rattfull vid samma ålder.

Någonstan måste dom som bestämmer (föräldrar/styrand) sätta en gräns. Att sätta gränser är tydligen något som väldigt många föräldrar nu för tiden total skiter i o då får våran kära sosse regering agera morsa.

Hade jag bett om en sporthoj när jag fyllde 18 hade farsan garvat mig i ansiktet.
Du är medveten om att 18åringar kommer in på krogen?
Skulle kunna ta en lång diskussion om alkoholskatten också för den delen.

En gräns för syns skull i nuvarande läge, för 25kws gränsen är rent av fånig, en så kallas skrivbordsprodukt. Motorcykeln ska på papper vara 25kw, men hur många 18åringar har egentligen pluggen i, och är det inte värre att framföra en flera gånger om motorstarkare BIL (utan några effektbegränsningar) än en hoj?

Ansvarstagande för sitt eget liv kommer för mig med myndighetsförklaringen, för övrigt var det jag själv som betalade ninjan, så väl som mina andra fordon, inget "be om".

lorkan

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Hoj
Krockad NSR.. (TILL SALU) Kawwa på G?
Mr Helmut skrev:
finns trådar och det är väll upp till var och en.... avgör själv

Sporthojar är inte farliga det är föraren, jo men kanske något borde göras. Eller så låtar man dom bara köra, det är ju ens eget liv så länge man inte har någon mer bakpå eller skadar annan.

Men det är ju just det dom gör. Skadar andra.

.luzt

Livsnjutare
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Superduke 05
lorkan skrev:
Du låter som en nationaldemokrat som har bytt ut invandrarpolitiken mot hojpolitik. Amazing.
Ironi på internet är svår att spegla ;P

Arguing on the Internet is like competing in the Special Olympics. Even if
you win, you're still retarded.

Maax

Maax
Gick med
24 Aug 2005
Hoj
4 hjul o en gräsklippare
.luzt skrev:
Du är medveten om att 18åringar kommer in på krogen?
Skulle kunna ta en lång diskussion om alkoholskatten också för den delen.

En gräns för syns skull i nuvarande läge, för 25kws gränsen är rent av fånig, en så kallas skrivbordsprodukt. Motorcykeln ska på papper vara 25kw, men hur många 18åringar har egentligen pluggen i, och är det inte värre att framföra en flera gånger om motorstarkare BIL (utan några effektbegränsningar) än en hoj?

Ansvarstagande för sitt eget liv kommer för mig med myndighetsförklaringen, för övrigt var det jag själv som betalade ninjan, så väl som mina andra fordon, inget "be om".

Det där med att "be om" handlade mer om att "sporthoj!!.....så faaan heller, inte så länge du bor UNDER mitt tak!!" Föräldrar som sköter sitt job.

Det är bara att knalla ut på stan en lörda kväll så kan jag visa dig tusentals föräldrar som sitter hemma o pillar naveln medans ungarna svinar sig.

Tacka sjutton för att staten leker morsa på alla områden dom kommer åt.

Annars kan man ju alltid höja premien till 50 000 om året för alla under 25, eller varför inte höja premien 1000% efter 17:e gången du skickar in en skadeanmälan för att hojen "vält" när du parkerade utanför race banan.

Last edited:

.luzt

Livsnjutare
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Superduke 05
Maax skrev:
Det där med att "be om" handlade mer om att "sporthoj!!.....så faaan heller, inte så länge du bor UNDER mitt tak!!" Föräldrar som sköter sitt job.

Det är bara att knalla ut på stan en lörda kväll så kan jag visa dig tusentals föräldrar som sitter hemma o pillar naveln medans ungarna svinar sig.

Tacka sjutton för att staten leker morsa på alla områden dom kommer åt.
Du får gärna svara på de frågor jag skrivit i mina ovanstående inlägg.

Sådan är hur som inte min far, kan det bero på att jag bevisat att jag kan hantera en hoj så väl som övriga livsfaktorer?

Säger jag inte emot?

"Tacka sjutton för att staten leker morsa på alla områden dom kommer åt."

För staten vet bättre än dig! :)

"Annars kan man ju alltid höja premien till 50 000 om året för alla under 25, eller varför inte höja premien 1000% efter 17:e gången du skickar in en skadeanmälan för att hojen "vält" när du parkerade utanför race banan."

Ja kan man inte förbjuda så kan man göra det ekonomiskt omöjligt! Ahh, skatter, moms, skatt på momsen... För att göra något åt det som egentligen ligger bakom problemet vore ju jobbigt (utbildning?). :fyllisar

Last edited:

Maax

Maax
Gick med
24 Aug 2005
Hoj
4 hjul o en gräsklippare
.luzt skrev:
Du får gärna svara på de frågor jag skrivit i mina ovanstående inlägg.

Sådan är hur som inte min far, kan det bero på att jag bevisat att jag kan hantera en hoj så väl som övriga livsfaktorer?

Säger jag inte emot?

"Tacka sjutton för att staten leker morsa på alla områden dom kommer åt."

För staten vet bättre än dig! :)

Vet inte riktigt om vi argumenterar fast vi tycker likadant :va

18 + 800 hk bil = lika illa och vad jag vet så ser statestiken ganska likartat ut på bilsidan. 25-åringar och under står för en ganska hög % av olyckor.

"För att göra något åt det som egentligen ligger bakom problemet vore ju
jobbigt"

Och vad är problemet, förutom att folk kör ihjäl sig på RACER HOJAR på allmän väg?

.luzt

Livsnjutare
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Superduke 05
Maax skrev:
Vet inte riktigt om vi argumenterar fast vi tycker likadant :va

18 + 800 hk bil = lika illa och vad jag vet så ser statestiken ganska likartat ut på bilsidan. 25-åringar och under står för en ganska hög % av olyckor.

"För att göra något åt det som egentligen ligger bakom problemet vore ju
jobbigt"

Och vad är problemet, förutom att folk kör ihjäl sig på RACER HOJAR på allmän väg?
Eftersom det jag försöker spegla inte går fram ger jag upp för ikväll och avslutar med denna bild.

specialolympics.jpg

Zlide

R.I.P OLLE. Bulten 26/5
Gick med
18 Apr 2004
Hoj
Xt-09 - budhoj snömoddad
lorkan skrev:
Men det är ju just det dom gör. Skadar andra.

Antalet "andra"; bilister, gående osv som dödats av påkörande mc är "bara" 10 st under 2000-2003 av 160 st mc-olyckor. Givetvis 10 tragedier i sig, men inte överdrivet många "andra" som dör jämfört med hojåkarna själva.
(Källa: VV´s djupstudie utgåva 2)

mrgsxr

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2003
Hoj
zx10r
anderson rules....

Tycker faktiskt det är ett jävla kommunist samhälle vi lever i där nån ska sitta och tala om för en vad man får och inte får. Ju mer förbud och gränser ju jävligare kör jag och det står jag för, är så jävla trött på skiten.

Håller med ANDERSON i ovanstående......! Så mycket elände i världen och så fokuseras det på detta? Fan jag kör ganska vilt, har haft en större olycka men risken är avsevärt mindre med mc att jag skadar någon annan än om jag tex kör bil och somnar för att ge 1 ex.
ässchh orkar inte diskutera. ha d allihopa..! :tungan

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR929CBR600R6
Fred00 skrev:
Jag förstår att de vill förbjuda sporthojar, eller i alla fall försöka begränsa användningen av dessa. Det är (bevisligen) ett farligt fordon som egentligen inte hör hemma på allmäna vägar. Med 25-årsgräns skulle vi säkert få bort de värsta nötterna i alla fall.

Folk får börja tänka på hur de kör, annars dröjer det nog inte så länge innan det blir något sorts förbud eller begränsning.

Gå o lägg dig, du vet inte vad du talar om.
Tänk lite innan du skiver e du snäll

Jörgen Player Special

GRÖNT ÄR SKÖNT
Gick med
12 Nov 2003
Hoj
ZX10R
AleX skrev:
Gå o lägg dig, du vet inte vad du talar om.
Tänk lite innan du skiver e du snäll

I Malysia tror jag inte du kan köpa en hoj större än 125cc för gatbruk.. Skulle gärna se en liknande regel i Sverige. Det skulle spara samhället många många miljoner och liv. .. Jag har kompisar som både dött och blivit förlamade på sporthojar på gatan.

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Ibland undrar jag om sporthoj.com är översållat med högersympatisörer, alternativt icke läskunniga personer. Men eftersom dom klarar av att skriva inlägg här så måste dom (väl) kunna läsa också?

Vi har idag en socialdemokratisk regering. PUNKT.

Om man som organisation har ett förslag till förändring så går man till den SITTANDE regeringen. PUNKT Oavsett vilken färg den har....

Då får jag be dom korkskallar som skyller detta förslaget på den sittande regeringen att andas ut och in rejält några gånger för att verkligen syresätta hjärnan och läsa följande en gång till:

2 december 2005 23:30, sydsvenskan.se

De utgör bara 4–5 procent av mc-parken, men svarar för mer än en fjärdedel av dödsolyckorna. Därför vill Försäkringsförbundet och STR, Trafikskolornas riksförbund, införa en 25-årsgräns och att föraren haft mc-körkort i fem år för att få köra supersportmotorcykel.

MALMÖ. Kravet framförs av Försäkringsförbundets vd Annika Lundius och STR-ordföranden Berit Johansson i en skrivelse till trafikminister Ulrica Messing.
– Eftersom sportmotorcyklarna svarar för så stor andel av olyckorna, trots att de är relativt få, så tycker vi att det är viktigt att man har en mogen syn och erfarenhet när man sätter sig på en sådan helvetesmaskin, säger Berit Johansson.
– De är helt enkelt inte lämpliga för nybörjare.

Försäkringsförbundet och STR pekar på att så gott som alla förare som dödas under första året med mc-kort kört supersportmotorcykel. Enligt en studie som Vägverket gjort av dödsolyckor 2000–2003 var superhojarna inblandade i 80 av 146 mc-olyckor där någon omkom.
Jag är självklart oroad över att unga motorcykelförare är överrepresenterade i olycksstatistiken, säger Ulrica Messing. (Detta är väl bra, en minister som bryr sig?)– Det har blivit allt mer populärt att köra mc. Antalet motorcyklar i trafik i Sverige har ökat. Även om antalet dödade i mc-olyckor inte har stigit i förhållande till antalet fordon, så innebär ändå ökningen att fler dör i mc-olyckor. (Och som kan analysera statistik.)

– Statistiken visar att supersport-mc i kombination med höga farter innebär höga olycksrisker. Utvecklingen internationellt har varit mer oroväckande än i Sverige, med ökande olyckstal och en överrepresentation för mc-olyckor jämfört med andra trafikolyckor. Många länder har därför velat få till stånd en skärpning i körkortsdirektivets krav för mc-körkort. (Så det hjälper inte att flytta heller.)

– Just nu pågår diskussioner i EU-parlamentet och i ministerrådet om ett förslag till ett nytt körkortsdirektiv. (Och där styr väl knappast sossarna?) PUNKT

Jag blir så trött på folk som skriker på regeringen (oavsett vilken det är) så fort något förslag om förändring dyker upp. Man får fna kolla var förslaget kom från först. Hur vet ni som skriker på regeringsskifte att inte moderater, folkpartister, centerpartister, vänsterpartister, miljöpartister, kristdeomkrater, junilistan, feministiskt initiativ, SSU, MUF, FPU, CUF och alla andra inte också tycker detta är ett bra förslg? Har ni läst deras paritprogram, har ni intervjuat någon företrädare för dessa partier och organisationer?

Nä, skärp er förhelvete, ni beter er som dom som sympatiserade med A.H. på 30- och 40- talet. Springer skrikandes ut på gatan utan att ha tänkt till själv först.

Gällande ämnet: Ja, man uppnår en viss mognad med ålder OCH trafikvana. Man borde därför införa en gräns (obs, detta är inte samma som förbud) för personer under en viss ålder och utan viss trafikerfarenhet (A1- eller B) att köra värstinghoj. Vaför har folk så jävla brått att köra ihjäl sig? Det går väl lika bra när man är 25- 30 som när man är 18 - 25? Det handlar ju bara om att vänta lite? :va

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Maverick_ou812 skrev:
Ibland undrar jag om sporthoj.com är översållat med högersympatisörer, alternativt icke läskunniga personer. Men eftersom dom klarar av att skriva inlägg här så måste dom (väl) kunna läsa också?
...

Jahapp, här har vi månadens brev, lysande formulerat :tummenupp

Ukiwaza

Nemo me impune lacessit
Gick med
2 Jul 2005
Hoj
GSXR 1000 K7
Maverick_ou812 skrev:

Om man som organisation har ett förslag till förändring så går man till den SITTANDE regeringen. PUNKT Oavsett vilken färg den har....

Då får jag be dom korkskallar som skyller detta förslaget på den sittande regeringen att andas ut och in rejält några gånger för att verkligen syresätta hjärnan och läsa följande en gång till:

2 december 2005 23:30, sydsvenskan.se

De utgör bara 4–5 procent av mc-parken, men svarar för mer än en fjärdedel av dödsolyckorna. Därför vill Försäkringsförbundet och STR, Trafikskolornas riksförbund, införa en 25-årsgräns och att föraren haft mc-körkort i fem år för att få köra supersportmotorcykel.

MALMÖ. Kravet framförs av Försäkringsförbundets vd Annika Lundius och STR-ordföranden Berit Johansson i en skrivelse till trafikminister Ulrica Messing.
– Eftersom sportmotorcyklarna svarar för så stor andel av olyckorna, trots att de är relativt få, så tycker vi att det är viktigt att man har en mogen syn och erfarenhet när man sätter sig på en sådan helvetesmaskin, säger Berit Johansson.
– De är helt enkelt inte lämpliga för nybörjare.

Försäkringsförbundet och STR pekar på att så gott som alla förare som dödas under första året med mc-kort kört supersportmotorcykel. Enligt en studie som Vägverket gjort av dödsolyckor 2000–2003 var superhojarna inblandade i 80 av 146 mc-olyckor där någon omkom.
Jag är självklart oroad över att unga motorcykelförare är överrepresenterade i olycksstatistiken, säger Ulrica Messing. (Detta är väl bra, en minister som bryr sig?)– Det har blivit allt mer populärt att köra mc. Antalet motorcyklar i trafik i Sverige har ökat. Även om antalet dödade i mc-olyckor inte har stigit i förhållande till antalet fordon, så innebär ändå ökningen att fler dör i mc-olyckor. (Och som kan analysera statistik.)

– Statistiken visar att supersport-mc i kombination med höga farter innebär höga olycksrisker. Utvecklingen internationellt har varit mer oroväckande än i Sverige, med ökande olyckstal och en överrepresentation för mc-olyckor jämfört med andra trafikolyckor. Många länder har därför velat få till stånd en skärpning i körkortsdirektivets krav för mc-körkort. (Så det hjälper inte att flytta heller.)

– Just nu pågår diskussioner i EU-parlamentet och i ministerrådet om ett förslag till ett nytt körkortsdirektiv. (Och där styr väl knappast sossarna?) PUNKT

Jag blir så trött på folk som skriker på regeringen (oavsett vilken det är) så fort något förslag om förändring dyker upp. Man får fna kolla var förslaget kom från först. Hur vet ni som skriker på regeringsskifte att inte moderater, folkpartister, centerpartister, vänsterpartister, miljöpartister, kristdeomkrater, junilistan, feministiskt initiativ, SSU, MUF, FPU, CUF och alla andra inte också tycker detta är ett bra förslg? Har ni läst deras paritprogram, har ni intervjuat någon företrädare för dessa partier och organisationer?

Nä, skärp er förhelvete, ni beter er som dom som sympatiserade med A.H. på 30- och 40- talet. Springer skrikandes ut på gatan utan att ha tänkt till själv först.

Gällande ämnet: Ja, man uppnår en viss mognad med ålder OCH trafikvana. Man borde därför införa en gräns (obs, detta är inte samma som förbud) för personer under en viss ålder och utan viss trafikerfarenhet (A1- eller B) att köra värstinghoj. Vaför har folk så jävla brått att köra ihjäl sig? Det går väl lika bra när man är 25- 30 som när man är 18 - 25? Det handlar ju bara om att vänta lite? :va

:tummenupp :tummenupp :tummenupp

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...