Ibland undrar jag om sporthoj.com är översållat med högersympatisörer, alternativt icke läskunniga personer. Men eftersom dom klarar av att skriva inlägg här så måste dom (väl) kunna läsa också?
Vi har idag en socialdemokratisk regering.
PUNKT.
Om man som organisation har ett förslag till förändring så går man till den
SITTANDE regeringen.
PUNKT Oavsett vilken färg den har....
Vi har idag en socialdemokratisk regering.
PUNKT.
Då får jag be dom korkskallar som skyller detta förslaget på den sittande regeringen att andas ut och in rejält några gånger för att verkligen syresätta hjärnan och läsa följande en gång till:
2 december 2005 23:30, sydsvenskan.se
De utgör bara 4–5 procent av mc-parken, men svarar för mer än en fjärdedel av dödsolyckorna.
Därför vill Försäkringsförbundet och STR, Trafikskolornas riksförbund, införa en 25-årsgräns och att föraren haft mc-körkort i fem år för att få köra supersportmotorcykel.
MALMÖ.
Kravet framförs av Försäkringsförbundets vd Annika Lundius och STR-ordföranden Berit Johansson i en skrivelse till trafikminister Ulrica Messing.
– Eftersom sportmotorcyklarna svarar för så stor andel av olyckorna, trots att de är relativt få, så tycker vi att det är viktigt att man har en mogen syn och erfarenhet när man sätter sig på en sådan helvetesmaskin,
säger Berit Johansson.
– De är helt enkelt inte lämpliga för nybörjare.
Försäkringsförbundet och STR pekar på att så gott som alla förare som dödas under första året med mc-kort kört supersportmotorcykel. Enligt en studie som Vägverket gjort av dödsolyckor 2000–2003 var superhojarna inblandade i 80 av 146 mc-olyckor där någon omkom.
–
Jag är självklart
oroad över att unga motorcykelförare är överrepresenterade i olycksstatistiken, säger Ulrica Messing.
(Detta är väl bra, en minister som bryr sig?)– Det har blivit allt mer populärt att köra mc. Antalet motorcyklar i trafik i Sverige har ökat. Även om
antalet dödade i mc-olyckor inte har stigit i förhållande till antalet fordon, så innebär ändå ökningen att fler dör i mc-olyckor.
(Och som kan analysera statistik.)
– Statistiken visar att supersport-mc i kombination med höga farter innebär höga olycksrisker. Utvecklingen
internationellt har varit mer oroväckande än i Sverige, med ökande olyckstal och en överrepresentation för mc-olyckor jämfört med andra trafikolyckor.
Många länder har därför velat få till stånd en skärpning i körkortsdirektivets krav för mc-körkort. (Så det hjälper inte att flytta heller.)
– Just nu pågår diskussioner i
EU-parlamentet och i ministerrådet om ett förslag till ett nytt körkortsdirektiv.
(Och där styr väl knappast sossarna?) PUNKT
Jag blir så trött på folk som skriker på regeringen (oavsett vilken det är) så fort något förslag om förändring dyker upp. Man får fna kolla var förslaget kom från först. Hur vet ni som skriker på regeringsskifte att inte moderater, folkpartister, centerpartister, vänsterpartister, miljöpartister, kristdeomkrater, junilistan, feministiskt initiativ, SSU, MUF, FPU, CUF och alla andra inte också tycker detta är ett bra förslg? Har ni läst deras paritprogram, har ni intervjuat någon företrädare för dessa partier och organisationer?
Nä, skärp er förhelvete, ni beter er som dom som sympatiserade med A.H. på 30- och 40- talet. Springer skrikandes ut på gatan utan att ha tänkt till själv först.
Gällande ämnet: Ja, man uppnår en viss mognad med ålder OCH trafikvana. Man borde därför införa en gräns (obs, detta är inte samma som förbud) för personer under en viss ålder och utan viss trafikerfarenhet (A1- eller B) att köra värstinghoj. Vaför har folk så jävla brått att köra ihjäl sig? Det går väl lika bra när man är 25- 30 som när man är 18 - 25? Det handlar ju bara om att vänta lite?