Förborrade bultar / Najjning av motorcykel.

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Ort
Vid en bana
Hoj
600rr
Jo, men vaffan, olja byter man ju på vintern och sedan toppar man upp under säsongen. Juh! Ingen större match!
Men som du säger, okbultarna lossar man (särskilt vi ELIT-förare som FÅTT spons) JÄMT! :lol Så där vore det fint med VÄLBORRADE bultar med MÅNGA hål… Och inte som jag har det, fulborrade och få hål...


Haha ja spons är ju något vi amatörer bara drömmer om :glömdet

Många hål är ju mindre viktigt det som är viktigt är att man får igenom sprintar och har färdiga najjning hela tiden.

Man rycker ut två sprintar med najjningnen, När man är färdig drar man i sprintarna och det är färdig najjat återigen :)

Så nästa säsong är det dig man ska bli kompis med och tigga 20 minuters däck av i depån nu när du kör med helspons :D
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Många hål är ju mindre viktigt det som är viktigt är att man får igenom sprintar och har färdiga najjning hela tiden.

Jaha, har du fått till dina hål så att de sitt rätt ovasett vilken bult du har överst och underst? Jag måste försöka hålla ordning på mina fulborrade bultar, för som jag borrat passar de DÅLIGT att sticka i sprintarna om jag rör ihop dem.
Vill ha MÅNGA hål!
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Kom till mig så borrar vi bultar:)

Ja du, det blir billiga hål; flyg tor +4 dagar missad inkomst+2 flak fulöl (kostnaden för det hemkörda som ni från Lappträsk väl fortfarande kör med är försumbar juh) = 12948 kr

Jag vet inte…. men det skulle säkert vara ett KUL besök!:tummenupp
 

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Ort
Vid en bana
Hoj
600rr
Ja du, det blir billiga hål; flyg tor +4 dagar missad inkomst+2 flak fulöl (kostnaden för det hemkörda som ni från Lappträsk väl fortfarande kör med är försumbar juh) = 12948 kr

Jag vet inte…. men det skulle säkert vara ett KUL besök!:tummenupp

Norrlänningen är ju värmlänning nu bor ju typ 5 minuter från Åsen :)
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Kalas! Men 13 mm skalle låter lite old school. Vidare står det att man bör använda anti-sieze compound… Låter jobbigt. Finns det inte JÄRN-skruvar? Eller kanske rostfritt då?

Håller med. Riktiga skruvar har nyckelgrepp med jämna mått, det vill säga 6, 8, 10, 12 mm och så vidare. Och jag ser inte riktigt vitsen med att beställa för samma pris från någon i USA istället för Europa...:va

Pro Bolt levererar till Norrbotten inom fyrtioåtta timmar och har blivit vad Poggipolini en gång var - bra kvalitet med riktigt fina kallformade rullgängor, stort sortiment, hyfsade priser och snabba leveranser.

Titan har annorlunda (högre) friktionsegenskaper än stål. Gängan såväl som skallens undersida bör därför smörjas med ett litiumbaserat fett. Inte varje gång, men i alla fall vid första monteringen och ifall du gjort en seriös tvätt där det ursprungliga fettet tvättats bort med cleaner.

Glöm rostfria skruvar. De har (i de allra flesta fall) sämre hållfasthet än både titan och originalskruvar. Detta är mest till för posörer som vill se ut som att de har titanskruvar...
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Håller med. Riktiga skruvar har nyckelgrepp med jämna mått, det vill säga 6, 8, 10, 12 mm och så vidare. Och jag ser inte riktigt vitsen med att beställa för samma pris från någon i USA istället för Europa...:va

Pro Bolt levererar till Norrbotten inom fyrtioåtta timmar och har blivit vad Poggipolini en gång var - bra kvalitet med riktigt fina kallformade rullgängor, stort sortiment, hyfsade priser och snabba leveranser.

Titan har annorlunda (högre) friktionsegenskaper än stål. Gängan såväl som skallens undersida bör därför smörjas med ett litiumbaserat fett. Inte varje gång, men i alla fall vid första monteringen och ifall du gjort en seriös tvätt där det ursprungliga fettet tvättats bort med cleaner.

Glöm rostfria skruvar. De har (i de allra flesta fall) sämre hållfasthet än både titan och originalskruvar. Detta är mest till för posörer som vill se ut som att de har titanskruvar...

Tack för info!:tummenupp

Men…. det innebär ju att jag antingen bör köpa titanskruvar eller borra själv. Eller?
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Norrlänningen är ju värmlänning nu bor ju typ 5 minuter från Åsen :)

Ok… då får vi ändra till 1200 kr bensin (70 mil tor) +4 dagar missad inkomst+2 flak fulöl (kostnaden för det hemkörda som ni från Lappträsk väl fortfarande kör med är försumbar juh) = 12948 kr
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Men…. det innebär ju att jag antingen bör köpa titanskruvar eller borra själv. Eller?

Det är i alla fall vad jag rekommenderar.

Originalskruvarna är alltid av tillräcklig kvalitet och alltid "teoretiskt korrekt" utformade (utformningen av gängan såväl som skallen är en hel vetenskap, ett stort antal människor har till och med doktorerat inom detta ämne...). Samma sak med titanskruvar från seriösa tillverkare. Alltid kall-rullgängade och alltid med "teoretiskt korrekt" skalle för bästa lastfördelning inom skruven.

Om du har ekonomi för det och om ditt reglemente tillåter det - titanskruvar. Annars borrade originalskruvar.

Vid köp av titanskruvar på ebay, var vaksam. Undvik uppenbara kinakopior, de kan vara tillverkade av billigare och svagare kvalitet än den Grade 5 som de seriösa använder. Undvik också skuren gänga. Rullgänga är alltid starkare och de seriösa har bara rullgänga som dessutom kallformats efter att skruven härdats.
 

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Ort
Vid en bana
Hoj
600rr
Det är i alla fall vad jag rekommenderar.

Originalskruvarna är alltid av tillräcklig kvalitet och alltid "teoretiskt korrekt" utformade (utformningen av gängan såväl som skallen är en hel vetenskap, ett stort antal människor har till och med doktorerat inom detta ämne...). Samma sak med titanskruvar från seriösa tillverkare. Alltid kall-rullgängade och alltid med "teoretiskt korrekt" skalle för bästa lastfördelning inom skruven.

Om du har ekonomi för det och om ditt reglemente tillåter det - titanskruvar. Annars borrade originalskruvar.

Vid köp av titanskruvar på ebay, var vaksam. Undvik uppenbara kinakopior, de kan vara tillverkade av billigare och svagare kvalitet än den Grade 5 som de seriösa använder. Undvik också skuren gänga. Rullgänga är alltid starkare och de seriösa har bara rullgänga som dessutom kallformats efter att skruven härdats.



All denna kunskap :tummenupp:Bugar
 

Cruella

No pain, no fear
Gick med
25 Jun 2008
Ort
1köping
Hoj
GSXR 1000 L1 svart, GSXR 1000 K9 svart(sa upp sig), KTM 525sx -03(avhyst), GSXR 1000 K9 vit Pussel(skilsmässa), Honda CBR 900 RR -99, fireblade (såld)
Mojja, jag e tjej och har borrat:tungan varje skruv själv har hål åt alla håll. :7peta Nu menar jag på hojen:hihi
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Det är i alla fall vad jag rekommenderar.

Originalskruvarna är alltid av tillräcklig kvalitet och alltid "teoretiskt korrekt" utformade (utformningen av gängan såväl som skallen är en hel vetenskap, ett stort antal människor har till och med doktorerat inom detta ämne...). Samma sak med titanskruvar från seriösa tillverkare. Alltid kall-rullgängade och alltid med "teoretiskt korrekt" skalle för bästa lastfördelning inom skruven.

Om du har ekonomi för det och om ditt reglemente tillåter det - titanskruvar. Annars borrade originalskruvar.

Vid köp av titanskruvar på ebay, var vaksam. Undvik uppenbara kinakopior, de kan vara tillverkade av billigare och svagare kvalitet än den Grade 5 som de seriösa använder. Undvik också skuren gänga. Rullgänga är alltid starkare och de seriösa har bara rullgänga som dessutom kallformats efter att skruven härdats.

Det är när jag läser sånt här jag är glad att jag lämnade över en påse med mina skruv till en liten mek-verkstad en förmiddag och hämtade upp den borrad och klar för 300 spänn på eftermiddagen. :

Snabbt, enkelt och bekvämt.....och känns nu även "värt'et" :)
 

Cruella

No pain, no fear
Gick med
25 Jun 2008
Ort
1köping
Hoj
GSXR 1000 L1 svart, GSXR 1000 K9 svart(sa upp sig), KTM 525sx -03(avhyst), GSXR 1000 K9 vit Pussel(skilsmässa), Honda CBR 900 RR -99, fireblade (såld)
Verkar vara lagom stl du ska ha samma stl som det som ska sitta där, glöm inte att fetta in borren annars kommer den bara att gå av hela tiden och inga hål blir gjorda. Men ha extra borrar i reserv. lite tålamod så kommer det gå skitbra.
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top