Förborrade bultar / Najjning av motorcykel.

Fille#54

Medlem
Gick med
5 May 2005
Ort
Älvsjö/Anderstorp
Hoj
Honda Rs125R, Cbr 600rr
Ja Magnus det är precis det jag är ute efter. Färdiga längder med sprintar i var sida, Bara rycka ut sprintarna när man ska skifta däck/fälgar och sedan i med sprintarna så är det färdig najjat och klart.

Oftast är det ju bultarna till oken som är det som najjas i tid och otid. Men lösningen går ju att applicera vidare på oljepåpfyllningslocket och även botten pluggen.


På cbr600 så behöver man inte plocka bort oken när man byter framhjul :)
 

falco_tuna

Medlem
Gick med
9 Jul 2011
Ort
Eskilstuna/Mariefred
Hoj
Aprilia Falco -00(såld), GSX-R 1000 K5 Räser Edition, Tuono V4 1100RR -15
Fast det går ungefär lika fort att plocka av oken som att strula med att baxa ut hjulet med oken på plats

Jo. Min hoj (GSXR1000 K5) är en gång i tiden endurancekittad med underdimensionsskivor (K1-K4 framfälg med 300mm skivor), med filade ok, samt framskärm som är monterad med klämring runt benet och kattstrypare så man kan bända ut oken.

Fast det är allt ett jädra trixande att få ut fälghelvetet i alla fall. Avsevärt mer komplicerad manöver än att lossa fyra skruv...:rolleyes: Kanske om man lade ner en halv dags träning så... har man väl ändå ingen nytta av det om man inte ska köra 8/24-timmars. :D
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Men alltså... sprintar... Tillåter verkligen reglementet det om det står att "skruvar ska säkras med låstråd" ?
Annars vore ju en bättre lösning en fjäder med väl avvägd längd. Då hindras ju inte bara skruven från att lossa och gänga upp sig, den kan ju (rätt monterad) hålla skruven riktigt bra på plats. Ja, ni fattar skillnaden jag är ute efter även om jag utrycker mig klantigt.
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Fast det går ungefär lika fort att plocka av oken som att strula med att baxa ut hjulet med oken på plats

För att inte nämna när man ska ha på skiten igen.

På min gamla Zx6rr från -03 går det bra när man ska ha av hjulet. Men när man ska ha på det.. :näsblod.

Åtta bromsbelägg som gör allt för att jävlas. Jag provade en gång. Numera åker oken av istället.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Men alltså... sprintar... Tillåter verkligen reglementet det om det står att "skruvar ska säkras med låstråd" ?
Annars vore ju en bättre lösning en fjäder med väl avvägd längd. Då hindras ju inte bara skruven från att lossa och gänga upp sig, den kan ju (rätt monterad) hålla skruven riktigt bra på plats. Ja, ni fattar skillnaden jag är ute efter även om jag utrycker mig klantigt.

Jag använde fjädrar i flera år (funkade finfint, tappade inte ett endaste ok!), men efter en vistelse utomlands (där de inte tillät fjädrar) försvann de och sedan blev det låspinnar hopsatta med hemklabbad låstråd. Vill ha SNYYYYYYYGGA pinnar-tråd!
 
Last edited:

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Nej, tänker mer sådana här, 2 stycken små med en SNYGG tunn tråd/wire emellan!
View attachment 395451

Sånna r-clips har vi original för att bl.a hålla fast tanken på våra Moto3:eek:r. På EM så måste vi najja/sätta buntband i ändan för att säkra sprinten. Annars går dom inte igenom besiktningen. Samma när vi kör på IoM har vi sånna sprintar på hjulaxlarna för att låsa så att muttern inte kan lossna och där måste vi också najja/sätta buntband i ändan för att gå igenom. Ingen av dom ställena godkänner dock r-sprint på bultarna för bromsoken även om man najjar ändan.
 

aelm

Östgötaskräcken
Gick med
26 Sep 2006
Ort
Kungsh.
Hoj
GSX-R1070 plus moms & Honda FTW500
För att inte nämna när man ska ha på skiten igen.

På min gamla Zx6rr från -03 går det bra när man ska ha av hjulet. Men när man ska ha på det.. :näsblod.

Åtta bromsbelägg som gör allt för att jävlas. Jag provade en gång. Numera åker oken av istället.

Litet tips om man har problem med beläggen, gör två kilar som man kan skjuta in bakifrån i oken som är något större en skivorna som sedan håller beläggen på plats. När du sen trycker in skivorna i oken så ramlar kilarna ut. Du gör ett byte grymt mkt snabbare så än att ta av oken :fakta
 

Morris Mc

Moderator
Gick med
14 Jan 2010
Ort
Malmö
Hoj
1980 SR500 med sidvagn / 1983 Yamaha SR400 / 1981 Husqvarna 258
Läste i tråden. Följde länk till Pro-bolt. Ibland funkar inte automatöversättning...

Skärmavbild 2015-02-01 kl. 20.04.32.jpg
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top