Dåliga däck, då bör man stanna hemma å inte ge sig alls ut....
Jag vet inte hur många tiotals mil du skrapat ihop på vägarna genom livet, men ibland händer det faktiskt att väglaget plötsligt förändras när man är ute och kör... Det där brukar man lära sig under första året med körkort - om inte förr.
Fick en dansk trallskruv i det nya bakdäcket för ett antal år sedan. Jag svängde inte av och stannade utan fortsatte till lämplig plats där jag kunde låna en 46-hylsa och en saxdomkraft så jag kunde få av bakhjulet och låna bil för att köra till en däckshandlare som bara hade ett begagnat för 1 200 danska.
Trallskruven hade vridits och förstört korden på mitt nya däck...
På väg hem från utlandet med min son bakpå säger min son när vi tar en bensträckare. -Pappa, ska däcket se ut så? Då tittar korden fram...
Största delen av däcket hade gott mönster och jag kollade däcket, som man alltid gör, vid varje stopp.
Det var inte nytt men borde räckt hem när jag med son kör, ännu
, lugnare än vanligt.
Nä, jag svängde inte av och stannade utan körde de sista 5 milen hem...
Men för en massa år sedan sprack den nya slangen i en kurva på en smal krokig väg. Efter ett antal stoppsladdar åt båda håll svängde jag av och stannade.
Och väntade med att kliva av tills pulsen gått ner under 200. Men jag svängde av och stannade!
Dubbla amal?
jag blev nerskvätt av en volvomupp på gammeltrajan i somras, han såg skamsen ut och saktade ner när jag gasade upp bredvid honom och tittade frågande?
Dubbla Concentric! Men det finns en enkelförgasartopp som "bara" ska fixas när ett nytt elsystem är tillverkat...