No1 skrev:Fasiken, då är det du som e denna där Ghosten Raidern eftersom att du verkar veta allt om dom filmerna...
:corn
Patrik,
SWT Racing...
Kurt skrev:Om vi säger så här, jag vet nog liiiite mer om dem än du!
No1 skrev:Fasiken, då är det du som e denna där Ghosten Raidern eftersom att du verkar veta allt om dom filmerna...
:corn
Patrik,
SWT Racing...
Kurt skrev:Om vi säger så här, jag vet nog liiiite mer om dem än du!
bsajanne skrev:Fundera på varför politiker och andra vill ha ett förbud mot sporthojar.
Politikar har makt over lagar m.m.
Du har makt över gasrullen!!!
No1 skrev:Fasiken, då är det du som e denna där Ghosten Raidern eftersom att du verkar veta allt om dom filmerna...
:corn
Patrik,
SWT Racing...
Mavve skrev:Rösta bara inte grönt så
Kurt skrev:Varje gång någon av oss uuuiiilar på nynäsvägen eller kör om på vägrenen så kommer vi ett liiitet steg närmre ett förbud. Nästa Ghostrider-film lär nog också skynda på processen lite. Tänk på det!
Hoztic skrev:Konstigt nog så ser man sällan några förslag om att förbjuda sportbilar!
En M3, Impreza, evo eller 911'a hänger ju av det mesta, går att busköra med och klyver det mesta som hamnar ivägen i 270 också. Men trots det är det mest sporthojar som ska förbjudas! Kan det bero på att en bil är mycket dyrare att äga/driva, och det gör att det enda unga vildhjärnor har råd med är sporthojar? När man har råd att äga en sportbil så har man förhoppningsvis mognat lite och insett att man inte är odödlig, och kör därefter...
Bara en tanke!
Avarage skrev:Hmm, ett förslag om förbud av sporthojar hänger nog mer på skadeutfallet där unga sporthojsförare som ägt sin supersporthoj en kortare tid är kraftigt överrepresenterade i dödsstatistiken. Och för att prata siffror kan resultatet omsättas i att ca. 4,2% av hojbeståndet (ovanstående grupp) står för ca. 50% av dödsolyckorna på mc. Vilket knappast gäller sportbilar (visserligen en ren gissning från min sida).
Kent W skrev:Några av oss som finns här på Sporthoj...var med i mitten på -70talet,
då var det 125cc som skulle förbjudas...det gick så långt som till ett skarpt
förslag i trafikutskottet, men där stoppades det av några riksdagsmän som
bla. SMC genom en massiv kampanj, "RÄDDA 125:AN", lyckats få att förstå
att en bättre körkortsutbildning och separata körkort var en bättre väg.
Nästa förslag mot begränsningar för mc-åkning resulterade i att de stora
mc-tillverkarna, BMW, Honda, Kawasaki, Suzuki mfl. gemensamt såg sig
tvingade att införa en effektbegränsning på 100hkr, för att få fortsätta att
sälja mc i Europa.
Nu är vi nere på Sverigenivå igen......och var så lugna....fortsätter den här
utvecklingen av olyckor och massmediabeskrivningen av sporthojar....
då kommer snart nya förslag på restriktioner.
Som vi håller på nu....så matar vi vi ju belackarna med argument för restriktioner.
KentW
Hoztic skrev:Det är INTE fordonen som är farliga, det är dåren som styr!
Mr Hyde skrev:Jag är lite frågande inför problematiken.
Som jag fattat det så är inte olyckorna fler än för 10 år sedan. Procentuellt räknat då, vilket är det enda sättet man kan räkna på. Absoluta antalet är ju fullständigt ovidkommande.
Eftersom det närmast uteslutande är motorcyklisten som stryker med har jag väldigt svårt att förstå vad som är problemet för icke hojåkande individer!?
Mr Hyde skrev:Om man överhuvudtaget håller med om att dödstalen MÅSTE ner anser jag inte att man är smartare är vanliga puckade AB-journalister.
Mr Hyde skrev:Jaja..jag har ju ingen klass 7 hoj så jag behöver knappast bry mig. Det torde vara helt okej om jag håller 200 på väggrenen, det var väl supersport-hojarna som var farliga
Hur fan skulle det fungera?! Inte ens hojbranschen kan komma överens om en definition av sporthojar, hur skulle regeringen kunna göra det?Avarage skrev:Ett förbud är naturligtvis fullt möjligt och det är vi själva som påverkar om det skall bli eller ej.
Förbjuda män mellan 20-29!!!Avarage skrev:Om det nu var statistiken du åsyftade så krävs fler kriterier dock för att få fram den här löjligt lilla gruppen som står för den ofantligt stora delen av dödade nämligen:
- Män
- 20-29 år
- Sedan kortare tid än 2 år ägare till en sk. super-sporthoj
// Niklas
ksann skrev:Hur fan skulle det fungera?! Inte ens hojbranschen kan komma överens om en definition av sporthojar, hur skulle regeringen kunna göra det?
Det ända som skulle kunna hända är att dom införa en effekt begränsning baserad på effekt/vikt förhållandet. Och jag vet inte vad jag tycker om det för att snart är vi upp i 250hk/175kg på allmän väg!
ksann skrev:Förbjuda män mellan 20-29!!!
Känner du till någon könsbytklinik?Avarage skrev:Nä, gå lite längre än så så försvinner ju problemet helt (näst intll).
Förbjud män!
// Niklas
Rutger skrev:...
Frihet är ett ganska oanvänt ord i det här landet.......
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |
|
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag
Roam, det kenyanska elmotor... |