Förbud mot Sporthojar.

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
bsajanne skrev:
Fundera på varför politiker och andra vill ha ett förbud mot sporthojar. :confused:

Politikar har makt over lagar m.m. :huvet

Du har makt över gasrullen!!! :tummenupp


Några av oss som finns här på Sporthoj...var med i mitten på -70talet,
då var det 125cc som skulle förbjudas...det gick så långt som till ett skarpt
förslag i trafikutskottet, men där stoppades det av några riksdagsmän som
bla. SMC genom en massiv kampanj, "RÄDDA 125:AN", lyckats få att förstå
att en bättre körkortsutbildning och separata körkort var en bättre väg.

Nästa förslag mot begränsningar för mc-åkning resulterade i att de stora
mc-tillverkarna, BMW, Honda, Kawasaki, Suzuki mfl. gemensamt såg sig
tvingade att införa en effektbegränsning på 100hkr, för att få fortsätta att
sälja mc i Europa.

Nu är vi nere på Sverigenivå igen......och var så lugna....fortsätter den här
utvecklingen av olyckor och massmediabeskrivningen av sporthojar....
då kommer snart nya förslag på restriktioner.

Som vi håller på nu....så matar vi vi ju belackarna med argument för restriktioner.

KentW
 

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
No1 skrev:
Fasiken, då är det du som e denna där Ghosten Raidern eftersom att du verkar veta allt om dom filmerna... :tummenupp

:corn

Patrik,
SWT Racing...


JAG tycker det vore riktigt intressant att du redovisar dina åsikter om dessa
filmer.....inte bara som du hitills i samtliga inlägg, och samtliga trådar bara
gjort dig lustig över alla som har en seriös åsikt!

KentW
 
Last edited:

Pelvan

Muller.. underbara muller... #4073
Gick med
23 May 2005
Ort
Gävle
Hoj
Ducce 900SS -94
Kurt skrev:
Varje gång någon av oss uuuiiilar på nynäsvägen eller kör om på vägrenen så kommer vi ett liiitet steg närmre ett förbud. Nästa Ghostrider-film lär nog också skynda på processen lite. Tänk på det!

Min mening också!
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Konstigt nog så ser man sällan några förslag om att förbjuda sportbilar! :va
En M3, Impreza, evo eller 911'a hänger ju av det mesta, går att busköra med och klyver det mesta som hamnar ivägen i 270 också. Men trots det är det mest sporthojar som ska förbjudas! Kan det bero på att en bil är mycket dyrare att äga/driva, och det gör att det enda unga vildhjärnor har råd med är sporthojar? När man har råd att äga en sportbil så har man förhoppningsvis mognat lite och insett att man inte är odödlig, och kör därefter...

Bara en tanke! :)
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Hoztic skrev:
Konstigt nog så ser man sällan några förslag om att förbjuda sportbilar! :va
En M3, Impreza, evo eller 911'a hänger ju av det mesta, går att busköra med och klyver det mesta som hamnar ivägen i 270 också. Men trots det är det mest sporthojar som ska förbjudas! Kan det bero på att en bil är mycket dyrare att äga/driva, och det gör att det enda unga vildhjärnor har råd med är sporthojar? När man har råd att äga en sportbil så har man förhoppningsvis mognat lite och insett att man inte är odödlig, och kör därefter...

Bara en tanke! :)

Hmm, ett förslag om förbud av sporthojar hänger nog mer på skadeutfallet där unga sporthojsförare som ägt sin supersporthoj en kortare tid är kraftigt överrepresenterade i dödsstatistiken. Och för att prata siffror kan resultatet omsättas i att ca. 4,2% av hojbeståndet (ovanstående grupp) står för ca. 50% av dödsolyckorna på mc. Vilket knappast gäller sportbilar (visserligen en ren gissning från min sida).

Ett förbud löser dock inte problemet, tror jag, utan vi är åter igen (precis som med 125:an) inne på att förbättra utbildningen av mc-förare rent allmänt, vare sig man kör extremt framåtlutat eller bakåtlutat.

Mvh!
// Niklas
 

bad santa

erkänd fortåkare
Gick med
4 Feb 2005
Ort
sveriges tilltänka huvudstad
Hoj
:(
förbjuder de sporthojar på allmän väg så kommer det nog bli folkuppror om inte det så kommer roadracingen i sverige nå rekord antal i deltagare :)
en sån sak som att förbjuda sporthojar hoppas jag aldrig kommer igenom
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Avarage skrev:
Hmm, ett förslag om förbud av sporthojar hänger nog mer på skadeutfallet där unga sporthojsförare som ägt sin supersporthoj en kortare tid är kraftigt överrepresenterade i dödsstatistiken. Och för att prata siffror kan resultatet omsättas i att ca. 4,2% av hojbeståndet (ovanstående grupp) står för ca. 50% av dödsolyckorna på mc. Vilket knappast gäller sportbilar (visserligen en ren gissning från min sida).

Ja, men anledningen till att dom klotas friskt med just sporthojar och inte sportbilar kan ju bero på att medelåldern är högre hos sportbilsåkarna! Många såna ägs ju av män i medelåldern och funkar som p***sförlängare.
Hade alla 18-åringar haft råd med m3'or, 911'or eller en Vanquish kanske så hade nog statistiken sett annorlunda ut! Det är INTE fordonen som är farliga, det är dåren som styr!
 

princessMAD

GirlRider..
Gick med
13 Apr 2005
Ort
Gävle
Hoj
Honda CBR 1000RR -04, cross 250 Yamaha -05:a,
Kent W skrev:
Några av oss som finns här på Sporthoj...var med i mitten på -70talet,
då var det 125cc som skulle förbjudas...det gick så långt som till ett skarpt
förslag i trafikutskottet, men där stoppades det av några riksdagsmän som
bla. SMC genom en massiv kampanj, "RÄDDA 125:AN", lyckats få att förstå
att en bättre körkortsutbildning och separata körkort var en bättre väg.

Nästa förslag mot begränsningar för mc-åkning resulterade i att de stora
mc-tillverkarna, BMW, Honda, Kawasaki, Suzuki mfl. gemensamt såg sig
tvingade att införa en effektbegränsning på 100hkr, för att få fortsätta att
sälja mc i Europa.
Nu är vi nere på Sverigenivå igen......och var så lugna....fortsätter den här
utvecklingen av olyckor och massmediabeskrivningen av sporthojar....
då kommer snart nya förslag på restriktioner.
Som vi håller på nu....så matar vi vi ju belackarna med argument för restriktioner.
KentW




tryggt med visdom och livserfarenhet här på sidan :tummenupp
 

Rutger

Ny medlem
Gick med
28 Oct 2003
Ort
Täby
Hoj
Blå plastraket
Jag håller med;
Om hojåkarna själva börjar plädera för begränsningar och förbud,
ja då är vi alla riktigt illa ute!
Frihet är ett ganska oanvänt ord i det här landet.......
 

Mr Hyde

Guest
Jag är lite frågande inför problematiken.
Som jag fattat det så är inte olyckorna fler än för 10 år sedan. Procentuellt räknat då, vilket är det enda sättet man kan räkna på. Absoluta antalet är ju fullständigt ovidkommande.
Eftersom det närmast uteslutande är motorcyklisten som stryker med har jag väldigt svårt att förstå vad som är problemet för icke hojåkande individer!?

Som mc-åkare ser man givetvis gärna att premierna sjunker men det känns inte som det är det som är viktigt för media m.fl.

Om man överhuvudtaget håller med om att dödstalen MÅSTE ner anser jag inte att man är smartare är vanliga puckade AB-journalister.
Jaja..jag har ju ingen klass 7 hoj så jag behöver knappast bry mig. Det torde vara helt okej om jag håller 200 på väggrenen, det var väl supersport-hojarna som var farliga :va
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Hoztic skrev:
Det är INTE fordonen som är farliga, det är dåren som styr!

Sant!

Men med begränsad kunskap kan man lätt förledas att tro på en lösning med förbud! Är man aningen mer insatt förstår man dock att problemet bara flyttas till en annan kategori av hojar/fordon.

Fartens tjusning i kombination med ungdomligt oförstånd OCH bristande körteknik gör att det inte spelar någon som helst roll på VAD en adrenalinstinn förare sitter. Han (för det ÄR en kille) kan lika gärna köra hjäl sig på något som med dagens mått anses mins sagt moderat med tanke på vikt/effektförhållande.

Med lite omtanke om dessa, våra medmänniskor, och utbildning av dem som mer lämpar sig för deras typ av körstil kan vi förhoppningsvis mnska olyckstillbuden. Det är i alla fall värt ett försök för hur vi än vänder och vrider oss så är det ju människor. Rätt som det är kan killen man läser om i tidningen vara en nära släkting eller vän!

Mvh!
// Niklas
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Mr Hyde skrev:
Jag är lite frågande inför problematiken.
Som jag fattat det så är inte olyckorna fler än för 10 år sedan. Procentuellt räknat då, vilket är det enda sättet man kan räkna på. Absoluta antalet är ju fullständigt ovidkommande.
Eftersom det närmast uteslutande är motorcyklisten som stryker med har jag väldigt svårt att förstå vad som är problemet för icke hojåkande individer!?

Medmänsklighet kanske är svaret på din fråga här, eller? Våra folkvalda politiker kan väl knappast sitta med armarna i kors när allt för många unga individer avlider oavsett orsak, eller?

Mr Hyde skrev:
Om man överhuvudtaget håller med om att dödstalen MÅSTE ner anser jag inte att man är smartare är vanliga puckade AB-journalister.

Vad anser du, att det är ok att ca. 4,2% av hojåkarna står för 50% av dödsstatistiken?

Anser du att det är deras eget fel och att vi andra därför inte behöver bry oss, eller?

Eller anser du att det inte finns en lösning som kan hjläpa denna grupp individer att fortsätta köra hoj ch ändå ha betydligt större chanser att överleva?

Skall vi inte försöka ta reda på orsaken till VARFÖR denna grupp står för så stor del av dödade? Skall vi inte försöka gemensamt förbättra oddsen för dessa? Eller är det att bry sig FÖR mycket?

Mr Hyde skrev:
Jaja..jag har ju ingen klass 7 hoj så jag behöver knappast bry mig. Det torde vara helt okej om jag håller 200 på väggrenen, det var väl supersport-hojarna som var farliga :va

Påstår VEM?

Skall ett utalande från en oinvigd med bristfälliga kunskaper forma hur du/jag/vi beter oss?

Om det nu var statistiken du åsyftade så krävs fler kriterier dock för att få fram den här löjligt lilla gruppen som står för den ofantligt stora delen av dödade nämligen:
- Män
- 20-29 år
- Sedan kortare tid än 2 år ägare till en sk. super-sporthoj


// Niklas
 

ksann

Fairings are for sissies!
Gick med
30 Jun 2005
Ort
.
Hoj
.
Avarage skrev:
Ett förbud är naturligtvis fullt möjligt och det är vi själva som påverkar om det skall bli eller ej.
Hur fan skulle det fungera?! Inte ens hojbranschen kan komma överens om en definition av sporthojar, hur skulle regeringen kunna göra det?

Det ända som skulle kunna hända är att dom införa en effekt begränsning baserad på effekt/vikt förhållandet. Och jag vet inte vad jag tycker om det för att snart är vi upp i 250hk/175kg på allmän väg!
 

ksann

Fairings are for sissies!
Gick med
30 Jun 2005
Ort
.
Hoj
.
Avarage skrev:
Om det nu var statistiken du åsyftade så krävs fler kriterier dock för att få fram den här löjligt lilla gruppen som står för den ofantligt stora delen av dödade nämligen:
- Män
- 20-29 år
- Sedan kortare tid än 2 år ägare till en sk. super-sporthoj


// Niklas
Förbjuda män mellan 20-29!!! :yoparty :banana :arsele
 
Last edited:

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
ksann skrev:
Hur fan skulle det fungera?! Inte ens hojbranschen kan komma överens om en definition av sporthojar, hur skulle regeringen kunna göra det?

Det ända som skulle kunna hända är att dom införa en effekt begränsning baserad på effekt/vikt förhållandet. Och jag vet inte vad jag tycker om det för att snart är vi upp i 250hk/175kg på allmän väg!


HUR ett förbud skulle kunna utformas begränsas väl bara av fantasin, eller?
I hojbranschen finns ju motstridiga förhållanden mot förbud/restriktioner så det är kanske inte s konstigt att man där ibland kan ha svårt att komma fram till ett gemensamt "förbud".

Regering/riksdag styrs dock inte av ekonomiska intressen, framför allt inte när det gäller hojflket som är en minoritet i sammhället! Därav kanske en förklaring till varför ett förbud SKULLE kunna komma om vi själva inte ser till att förebygga.


Jag är abslut INTE för ett förbud, vilket jag hoppas jag var tydlig med i mina tidigare inlägg. Det är inte där "skon klämmer"!

// Niklas
 

ksann

Fairings are for sissies!
Gick med
30 Jun 2005
Ort
.
Hoj
.
Avarage skrev:
Nä, gå lite längre än så så försvinner ju problemet helt (näst intll).
Förbjud män! :tummenupp

// Niklas
Känner du till någon könsbytklinik? :tuttar
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top