Förbud mot viss motortrafik på Sveavägen i Stockholm

Är det rimligt att viss motortrafik förbjuds i svenska storstäder?

• Nej.

Votes: 26 46.4%
  • Nej eftersom ”klimatförändringar” är osann propaganda.

Votes: 6 10.7%
  • Nej, men andra slags åtgärder för att minska klimatförändringar är ok.

Votes: 6 10.7%
  • Ja.

Votes: 11 19.6%
  • Ja och gärna fler liknande åtgärder för att minska klimatförändringar.

Votes: 3 5.4%
  • Egentligen inte, men klimatförändringar kräver radikala åtgärder, så jag tycker det är rimligt.

Votes: 4 7.1%

• Antal röstningar
    56

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Hoj
BMW
Läser just det här på Sveriges Radios sajt och reagerar spontant med frustration. Formuleringen ”bilfria” skulle alltså kunna innebära att motorcyklar fortfarande får köra på Sveavägen. Dessa orsakar inte sådant ”motorvrål” som man tydligen upplever och som man vill stävja? På Miljöpartiets sajt formulerar man sig riktigt arrogant (tycker jag) och på ett sätt som väl måste tolkas som aktivt provocerande för alla som tycker om bilar. Eller? ”Visst är det ett nöje för många men det ställer till för fler. De får hitta någon annanstans att cruisa helt enkelt”, säger Stockholms trafikborgarråd (MP) i artikeln i Mitt i Stockholm. Ordet buskörning som syns här nedan på skärmbilden från Sveriges Radios sajt, återfinns varken på miljöpartiets sajt eller i intervjun i Mitt i Stockholm. Betyder att Sveriges Radio gör egna värderande omdömen i frågan? Finns kanske här storstinthet och intelligens som representerar både motorintresse och MP-sympatier? Skriv i så fall gärna om er uppfattning i frågan här, som skulle bidra till en större mångfald.Skärmavbild 2022-11-14 kl. 12.38.57.png

Last edited:

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Förbud mot mc i bussfiler
Avgiftsbelagda mc-parkeringar
Undantag för mc på Sveavägen

Jo tjena.

F24B9B12-C0EB-437E-AF7E-18996B4E4A14.jpeg

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag tycker IOFS att vi ska förbjuda alla trafik utom elektrisk kollektivtrafik i hela Stockholm, för det är där dom bor alla fordonsfientliga miljöpartister...

Men jag röstade "Nej"

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Det vore intressantare om det gällde alla transporter till stan :D
Det brukar ju börja så. "INGA fordon!!"
Sen är det ok med sopbilar, för dem klarar man ju sig inte utan. Sen är det ok med transporter till butiker, för handla måste man ju. Sen är taxiresor ok, för vem orkar gå. Sen skall det köras plogbilar och traktorer när det snöar, för man kan ju inte cykla när det är snö. Sen är det ok med åka-till-soptippen-mot-svart-betalning-cirklar, för det går ju inte få dit sakerna annars.

Hårding

Keep ´er lit...
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Ducati Panigale V2, KTM 690 SMC-R, Suzuki GSXR-600K1...lättare att köpa än sälja.
Som boende i Vasastan med välservad modern dieselbilen och motorcykel som går löjligt få mil i innerstan så spontant nej, visst det finns andra vägar ut och in från stan ån just Svavägen men om det gynnar miljön är rätt oklart. Folk boende på Sveavägen som önskar en Sveaväg lika livfull som en bakgata i Grums(inget illa menat mot just Grums) förtjänar en snigel på ögat. Antagligen samma trista människor som vill förbjuda allt som just de ogillar så som rökning, hårdrock, ungdomar, resturanger och klubbar etc etc...

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Folk boende på Sveavägen som önskar en Sveaväg lika livfull som en bakgata i Grums(inget illa menat mot just Grums) förtjänar en snigel på ögat. Antagligen samma trista människor som vill förbjuda allt som just de ogillar så som rökning, hårdrock, ungdomar, resturanger och klubbar etc etc...

Dessutom vill dom garanterat att alla vägar på andra sidan av huset dom bor i ska vara fullt tillåtna bilvägar, helst med fri parkering också...

Det är så jävla mycket NIMBY över förslagen, "visst vi måste ha bilvägar, men den som går förbi mitt hus ska vara bilfri (utom för boende)"
"Visst vi ska bygga havsbaserad vindkraft, men inte i skäääärgårn i Stockholm, för där har ju jag sommarstuga"

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Det är avstängt runt Stureplan fredag- och lördagnätter.
No more svarttaxi just där. Inget slangande utanför Riche.

Enligt ett beslut i trafiknämnden, som börjar gälla i dag måndag, blir det från och med fredag den 4 oktober inte längre tillåtet att köra bil runt Stureplan nattetid på fredagar och lördagar mellan klockan 00.00-05.30, uppger polisen.

Jag tror han/hon då menar lördagar och söndagar 00.00-05.30 eftersom det borde vara lugnt när torsdagkvällen övergår till fredag. (Båda visarna står rakt upp.)

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Jag kan nog tänka mig "förbud mot viss motortrafik" på Sveavägen...

Jag har besökt många Wheels-cruisingar längs Sveavägen och min bestämda åsikt är att bilar med färre cylindrar än åtta och mindre slagvolym än 5.7 liter har inget på Sveavägen att göra. Alla som inte uppfyller dom kriterierna bör få höga böter och den som trotsar detta med sin japscustom - eller ännu värre, en fransk bil - borde få fordonet beslagtaget och skrotat.

Vad gäller hojar så bör trafik med sjuttio- och åttiotalshojar uppmuntras, precis som alla andra konstellationer med "right way up" framgafflar, twindämpare, luftkylda motorer och tidstypiska grejer från Kerker eller Vansinnige Hansson. Den som däremot dyker upp på en motard eller på en bögig post-2020 nakenhoj med kylarvingar och kort bakdel bör skjutas på fläcken.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Franska bilar bör absolut få köra på Sveavägen, förutsatt att de tillverkade före 1990.

Alla jänkare kan däremot förpassas till Rättvik eller Västerås.

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Dom tar sig inte till Sveavägen med dagens bensinpris... Samt att det finns väl inga mackar innanför tullarna längre.
Norr Mälarstrand har en Preem-mack.
Såg häromdagen att Statoil-mackens tomt på Birger Jarlsgatan nu har fått ett nytt 4-5-våningshus.
Har inte kollat macken nere mot Roslagstull, den som låg inne i huset.

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Är den kvar fortfarande?
Trodde den hade blivit cykelparkering för laddbara elcyklar redan.
Det är väl en fredad zon. Det tippas många kubikmeter förorenad snö i vår dricksvattentäkt när det inte går att ploga ihop mer inne i stan.
Argumentet är; -Ja vad ska vi göra då? Å dom då, kolla macken då.

Så en jättefarlig mack där får väl ligga kvar tills det slutat snöa för gott. Point of No Return.

Macken vid Lindhagensplan finns ju kvar också. Innanför tullarna? Kungsholmen är en ö. Fram till Tranebergsbron. Fast det pratas aldrig om tullar där.
Men dom som bor vid Torhildsplan säger ju att de bor i stan. Och mäklarna. :)

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Miljöargumentet tycks ju mest vara dåligt förtäckt "hytta med näven mot motorburen ungdom". Att stänga av enskild väg ger ingen miljönytta. MP är å andra sidan inte kända för sin logik...

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år