Förbud mot viss motortrafik på Sveavägen i Stockholm

Är det rimligt att viss motortrafik förbjuds i svenska storstäder?

• Nej.

Votes: 26 46.4%
  • Nej eftersom ”klimatförändringar” är osann propaganda.

Votes: 6 10.7%
  • Nej, men andra slags åtgärder för att minska klimatförändringar är ok.

Votes: 6 10.7%
  • Ja.

Votes: 11 19.6%
  • Ja och gärna fler liknande åtgärder för att minska klimatförändringar.

Votes: 3 5.4%
  • Egentligen inte, men klimatförändringar kräver radikala åtgärder, så jag tycker det är rimligt.

Votes: 4 7.1%

• Antal röstningar
    56

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
"STOCKHOLM. Biltrafik ska förbjudas vid skolor och förskolor i Stockholms stad. Gatorna ska i stället bli till utbyggda lekområden och utomhusklassrum. Det förslaget presenteras i det rödgröna styrets kommande budget."

?

Haha, är det inte det stockholmare har bil till?
Att hämta och lämna sina barn på skolan?

Det blir tjockt med el-packcyklar nu istället....

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Utomhusklassrum…???

Förvisso kan det väl vara bra att förbereda skitungarna på en kall och bister framtid, när mamma och pappa inte längre kan betala för flödet av Porjus till två hål i väggen. Men vad ska hända med alla SUV’ar, Range Rovers och andra terrängbilar som inte längre behövs…?

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Då får morsorna hitta nya bromspunkter om de ska släppa av ungarna en bit ifrån dagis och skola.
”Undersökningar visar” att föräldrar är de största fartsyndarna utanför skolor och daghem.

Är detta ytterligare ett exempel på förslag/beslut som kommer fram efter valet.
Var de tydliga med det före valet?

Snart kommer även klassikern
Essingeleden - gågata nu!

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Par stycken Ktm:er
Snart blir de väl förbud mot broddar på skorna vintertid på gågatorna för de blir luftföroreningar i stan..

Gixxlito

Söker klokskap
Gick med
17 Dec 2006
Hoj
Caddy -67 och Monark -49 125 cc
Jag kan nog tänka mig "förbud mot viss motortrafik" på Sveavägen...

Jag har besökt många Wheels-cruisingar längs Sveavägen och min bestämda åsikt är att bilar med färre cylindrar än åtta och mindre slagvolym än 5.7 liter har inget på Sveavägen att göra. Alla som inte uppfyller dom kriterierna bör få höga böter och den som trotsar detta med sin japscustom - eller ännu värre, en fransk bil - borde få fordonet beslagtaget och skrotat.

Vad gäller hojar så bör trafik med sjuttio- och åttiotalshojar uppmuntras, precis som alla andra konstellationer med "right way up" framgafflar, twindämpare, luftkylda motorer och tidstypiska grejer från Kerker eller Vansinnige Hansson. Den som däremot dyker upp på en motard eller på en bögig post-2020 nakenhoj med kylarvingar och kort bakdel bör skjutas på fläcken.

Fast man bör nog behöva ansöka om tillstånd för motorer under 7.0 liter, men med bifall som styrande regel, tycker jag!

Annars är jag nog enig.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Tja, de innehåller ju uppenbarligen lite grejer som brinner bra och Hufvudstaden har ju dessutom ett värmeverk som inte drar sig för att elda upp fossiler när invånarna klagar över att de fryser, så...varför inte använda dem som ett modernt substitut för ved...?
Ja, Stockholm Exergi eldar ju upp allt dom kommer över, fast dom greenwashar det genom att kalla det energiåtervinning, så det där med att källsortera plast, papp och papper känns ganska meningslöst, enda anledningen är väl att det inte ska bli fullt i soptunnan, det är bättre att sprida ut flödena lite, och jag har mycket hellre en kasse förpackningar i köket än en kasse blöjor som inte fick plats i soptunnan :fakta

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Ja, Stockholm Exergi eldar ju upp allt dom kommer över, fast dom greenwashar det genom att kalla det energiåtervinning, så det där med att källsortera plast, papp och papper känns ganska meningslöst, enda anledningen är väl att det inte ska bli fullt i soptunnan, det är bättre att sprida ut flödena lite, och jag har mycket hellre en kasse förpackningar i köket än en kasse blöjor som inte fick plats i soptunnan :fakta

Sopsorteringen är ju för att dom ska veta ur vilken hög dom ska ta sopor när det brinner dåligt.

Brinner det för bra öser man på vanliga sopor ur gröna tunnan som är mest pissblöjor och kaffesump, brinner det för dåligt tar man en skopa urdiskade mjölkpaket....

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Fast man bör nog behöva ansöka om tillstånd för motorer under 7.0 liter, men med bifall som styrande regel, tycker jag!

Annars är jag nog enig.
Känner mig diskriminerad jag har bara 390 kubiktum i min Cadillac, kan ni tänka er att sänka gränsen något?

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Förbjud veganer i innerstad med tanke på alla bönor och kikärtor de äter så blir det enorma avgaser från dem
Snarare tvinga dom att äta lokalt odlade säsongsgrönsaker, dvs färska grönsaker får man under sommaren och sensommaren, resten av året är det spannmål och rotfrukter som gäller, dvs mycket gröt, rotmos, morötter osv. Inte färska grönsaker som odlas i växthus året om, eller exotiska frukter och grönsaker som flygs till Sverige, eller ens åker båt. Då anar jag att en och annan börjar vackla i sin ideologi.

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Hoj
Triumph Tiger 955i
Det vore intressantare om det gällde alla transporter till stan :D
Eldrivna transportbilar har verkligen kommit långt :glömdet

Kör för DHL Express och måste ha en spriter med långa skåpet och den bör klara säkra 12 mil. Men e-sprinter finns bara i standardskåp så där rök den möjligheten. Annars vill vi köpa in elbilar men det finns ju fan inte något utbud! Jag gör 95% av mina levs inne i Göteborgs stadskärna och kör sällan över 50 så elhybrid hade funkat också men det finns inte heller...

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Sopsorteringen är ju för att dom ska veta ur vilken hög dom ska ta sopor när det brinner dåligt.

Brinner det för bra öser man på vanliga sopor ur gröna tunnan som är mest pissblöjor och kaffesump, brinner det för dåligt tar man en skopa urdiskade mjölkpaket....
Jag jobbar med sopförbränning, det du beskriver är helt förenligt med sanningen.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Känner mig diskriminerad jag har bara 390 kubiktum i min Cadillac, kan ni tänka er att sänka gränsen något?

Jag tänkte att allt över 350 kubiktum är välkommet och det bör väl bli någonstans runt 5.7 liter...? Då är ens egen 400 säker och det finns ju en massa fräna roddar med 350 och jag vill nog gärna att polaren med Mustang och 351 fortsatt är välkommen. Å andra sidan vill jag ju inte stänga ute en äkta Boss 302, så jag kanske får tänka om...?

plisse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Jun 2020
Hoj
2009 BMW F800R
Snarare tvinga dom att äta lokalt odlade säsongsgrönsaker, dvs färska grönsaker får man under sommaren och sensommaren, resten av året är det spannmål och rotfrukter som gäller, dvs mycket gröt, rotmos, morötter osv. Inte färska grönsaker som odlas i växthus året om, eller exotiska frukter och grönsaker som flygs till Sverige, eller ens åker båt. Då anar jag att en och annan börjar vackla i sin ideologi.
Ska de äta lokalproducerat blir det nog snabbt tomt på bordet, det är inte mycket som odlas lokalt i Stockholm skulle jag gissa.

För övrigt vill jag passa på att söka tillstånd för att köra med min Corvette -84:a, den har bara en standard 350-motor (5,7 liter), om jag skulle komma på tanken att dra en runda i Stockholm med den. Var skickar jag ansökan egentligen? :wiggle

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Eldrivna transportbilar har verkligen kommit långt :glömdet

Kör för DHL Express och måste ha en spriter med långa skåpet och den bör klara säkra 12 mil. Men e-sprinter finns bara i standardskåp så där rök den möjligheten. Annars vill vi köpa in elbilar men det finns ju fan inte något utbud! Jag gör 95% av mina levs inne i Göteborgs stadskärna och kör sällan över 50 så elhybrid hade funkat också men det finns inte heller...

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja

E Transiten ser ju klart bra ut, Maxxus är kinesisk och kostar som en europé, men ser inte förtroendeingivande ut från utsidan, jag har inte provkört än,

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år