Fördelar med puckelställ?

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Kör man sporthoj vill man inte ha krage, den kilar in sig under hjälmen när man hänger av och tittar fram.
Finns det kraglösa ställ utan puckel? Varför skulle man vilja ha det?
 

ApriliaChrille

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2014
Ort
Linköping
Hoj
2001 Aprilia Falco, 2004 Aprilia RSV Factory
Lite vardagsnackdelar med puckel:
*Lycka till med att få på dig en ryggsäck...
*Lycka till med att få på dig en jacka utanpå...
*Lycka till med :ligga efter att du väl skjutsat :tuttar - hon kommer hata pucklar...



Ja, det är självupplevt... :huvet

Hörde av en kille som jobbat som akutläkare att man inte bör använda ryggsäck när man kör hoj. Kör man omkull och glider av så är det stor risk att ryggsäcken hakar tag i saker, grenar buskar och annat småskit som annars är rätt ofarliga. Selarna på ryggsäcken är kraftiga och går inte av utan det är ryggen som får ta smällen. Han hade sett ett par fall där ryggraden dragits isär och orsakat skador på grund av det. Spänn fast ryggan på hojen eller köp tankväska istället.
 

ApriliaChrille

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2014
Ort
Linköping
Hoj
2001 Aprilia Falco, 2004 Aprilia RSV Factory
Hörde efter egen praktvurpa att puckeln skall hindra huvudet att komma för långt bak om man står på skallen och inte för långt fram när man kanar på rygg och då även göra så att inte hjälmen hakar fast i något på marken. Just det sista vill man inte helst vara med om kanske. För min del är det givet med både rygg- och bröstskydd.

Köpte själv helställ nu efter att ha kört tvådelat där båda har puckel. På helstället går den övre kanten ner lite för att man inte skall få hjälmen mot den när kryper ner över tanken. Jag har inte kört med det ännu men köper argumentet då jag känt att puckeln på det tvådelade tar i där ibland.

Om du vill vara rädd om nacken och förhindra de kraftiga rörelserna framåt och bakåt så gör nog inte puckeln så stor nytta. Skaffa en sån här krage istället.

ImageUploadedByTapatalk1423695624.765648.jpg
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Lite vardagsnackdelar med puckel:
*Lycka till med att få på dig en ryggsäck...
*Lycka till med att få på dig en jacka utanpå...
*Lycka till med :ligga efter att du väl skjutsat :tuttar - hon kommer hata pucklar...
Ja, det är självupplevt... :huvet

* Rygga: no problemo på ett Alpinestars Motegi
* Endurojacka: no problemo heller

Om du vill vara rädd om nacken och förhindra de kraftiga rörelserna framåt och bakåt så gör nog inte puckeln så stor nytta. Skaffa en sån här krage istället.

View attachment 416055

Senast jag kollade var kragar fortfarande inte utvärderade om ifall de löser mer problem än de orsakar så mig veterligen finns inget officiellt organ som rekommenderar dem ännu.
Inte samma sak som att de inte fungerar men om det stämmer kanske man ska hålla isär åsikter från statistik.
 

Zimbaw

Medlem
Gick med
11 Apr 2012
Ort
Storgöteborg
Hoj
CBR600RR
Om du vill vara rädd om nacken och förhindra de kraftiga rörelserna framåt och bakåt så gör nog inte puckeln så stor nytta. Skaffa en sån här krage istället.

View attachment 416055

Jag har kikat på en sådan men frågan är hur den funkar vid en vurpa och om den kan vara i vägen på banracing. De flesta crossåkare med självbevarelsedrift använder väl dem i dag. Jag har själva varit aktiv i det och förstår att den inte bör vara så värst mycket i vägen. Däremot är jag osäker hur det blir på en lång raka nära man kryper ner bakom kåpglaset eller hänger i en böj. Någon som vet?
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Hörde av en kille som jobbat som akutläkare att man inte bör använda ryggsäck när man kör hoj. Kör man omkull och glider av så är det stor risk att ryggsäcken hakar tag i saker, grenar buskar och annat småskit som annars är rätt ofarliga. Selarna på ryggsäcken är kraftiga och går inte av utan det är ryggen som får ta smällen. Han hade sett ett par fall där ryggraden dragits isär och orsakat skador på grund av det. Spänn fast ryggan på hojen eller köp tankväska istället.

Du har rätt i allt!
Jag gillar inte heller att ha ryggsäck, känner mig "låst" på nåt vis. Men ibland är den ett nödvändigt ont om man ska handla lite eller så.



Nu är det slut på OT-spam för mig. :)
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Jag har kikat på en sådan men frågan är hur den funkar vid en vurpa och om den kan vara i vägen på banracing. De flesta crossåkare med självbevarelsedrift använder väl dem i dag. Jag har själva varit aktiv i det och förstår att den inte bör vara så värst mycket i vägen. Däremot är jag osäker hur det blir på en lång raka nära man kryper ner bakom kåpglaset eller hänger i en böj. Någon som vet?

Diskussionen från officiellt håll är väl ifall det är värst att böja huvudet i skarp vinkel eller att få huvudet lyft av nackskyddet ifall det nu blir såpass mycket våld att det kommer ifråga.

Senast jag kollade fanns det för lite statistik för att avgöra ifall skyddet hjälper eller stjälper när det behövs som bäst.

Men svaret härifrån: ingen aning men jag tycker det ser ut som att det finns risk för att det gör det väldigt tungt att titta upp ordentligt när man svänger eller?
 

Mac01

Ny medlem
Gick med
3 Nov 2014
Ort
Järfälla
Hoj
2003 KTM 450 exc
För mig har det egentligen ingen betydelse alls mer än att puckeln kan vara onödig att ha just för att man inte ligger på tanken.
 

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
Jag har kikat på en sådan men frågan är hur den funkar vid en vurpa och om den kan vara i vägen på banracing. De flesta crossåkare med självbevarelsedrift använder väl dem i dag. Jag har själva varit aktiv i det och förstår att den inte bör vara så värst mycket i vägen. Däremot är jag osäker hur det blir på en lång raka nära man kryper ner bakom kåpglaset eller hänger i en böj. Någon som vet?

Spontant tänker jag såhär, förare i Moto GP med mera brukar ju i regel alltid ha högsta möjliga skyddsnivå. Och dom kör utan krage, om det sen är p.g.a rörlighet eller ej anses säker vet jag ju dock inte.
Ungefär som att alla Motocross proffs kör med krage för att man anser att det skyddar bra och inte hämmar körförmågan.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Sen är det ju lite skillnad på fart och typ av vurpa mellan cross och asfalt. Att missa en platå och landa med huvudet före ner i sanden är ju klart förekommande hos crossåkarna med klar fördel av kragen. Hos oss mer smutsfria åkare ser det lite annorlunda ut. Kanske den varianten med airbag som mest syftar till att hindra onödiga vinklar än att ta upp kraft från hjälmen och fördela över axlarna.

Bara en tanke.
 

Zimbaw

Medlem
Gick med
11 Apr 2012
Ort
Storgöteborg
Hoj
CBR600RR
Spontant tänker jag såhär, förare i Moto GP med mera brukar ju i regel alltid ha högsta möjliga skyddsnivå. Och dom kör utan krage, om det sen är p.g.a rörlighet eller ej anses säker vet jag ju dock inte.
Ungefär som att alla Motocross proffs kör med krage för att man anser att det skyddar bra och inte hämmar körförmågan.

Tror att det handlar om rörlighet. Dessutom har alla i MOTO GP och övriga på liknande nivå inbyggd airbag i stället. Tittade själv på ett sådant ställ men tvekade för priset. Givetvis är man värd det men jag fortsätter att köra med marginal och håller mig mest på bana. Går priserna ner framöver blir nästa ställ ett sådant.
 
Last edited:

ApriliaChrille

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2014
Ort
Linköping
Hoj
2001 Aprilia Falco, 2004 Aprilia RSV Factory
Har inte provat kragen själv än men en kompis har en och han säger att han inte märker av den och att den troligen räddade livet på honom vid en riktigt otäck krasch.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Aerodynamik är väl en sak.

Än viktigare är väl att hjälmen utan puckeln sticker ut avsevärt från ryggen vilket ger nacken en rejäl kyss om man går i backen. Så med en rätt dimensionerad puckel hålls nacken rak även om man går i backen.

Inte så vetenskapligt förmodligen med tanke på att pucklarna har alla möjliga dimensioner medan hjälmarna är tämligen lika, men det torde vara en positiv konsekvens om inte annat.
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top