Fördelar/nackdelar med separata SM och B-tävlingar.

flykay76

[flaj-kej] #76 ERF - REC
Gick med
4 Jun 2004
Ort
Malmö
Hoj
Kawasaki KX450F 2010
Va tusan!?!

Håller med Macke och många andras synunkter orkar inte uprepa...
Alla har väl igentligen någon bra synpunkt.
Däremot vill jag göra min röst hörd och säga att det är inget att snacka om.
LÅT DET VARA SOM DET ÄR.
Jag är ÖVERTYGAD om att det skulle bli sämre både för A och B förarna om det delades upp.

Och allt detta tjat från "vissa" tvåtakts förare, lite väl mkt negativ inställning till oss Rookies, "dieselförare" etc
Om vi ska snacka förarkvalite, låt oss då jämföra varvtider från t.ex. KGA, mellan ett gäng 250 SM 2-takts åkare här på SH mot ett gäng i topp 10 från R600 och R1000. Undrar vem som får stå i skamvrån...
Sedan kan vi ju oxå konstatera att många Rookies skulle LÄTT kvala in i t.ex. 600 STD och en del även i SBK.
Så, återigen, LÅT DET VARA SOM DET ÄR.

En till tanke; Det är inte bara 125 junior som ger nya RR förmågor. Jag själv har som målsättning att bli A-förare och köra "en riktig SM klass" 2007.

Ja ja, blev lite upprörd när jag läste denna tråd. I början tyckte jag att det var en intressant tråd men efterhand tyckte jag att det var rätt korkat...

Hoppas till sist att ingen har tagit nått allt för personligt även om jag tycker det ligger lite sanning i mina utalanden.

Fridens liljor och sov gott alla RR vänner! :)
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
flykay76 skrev:
Håller med Macke och många andras synunkter orkar inte uprepa...
Alla har väl igentligen någon bra synpunkt.
Däremot vill jag göra min röst hörd och säga att det är inget att snacka om.
LÅT DET VARA SOM DET ÄR.
Jag är ÖVERTYGAD om att det skulle bli sämre både för A och B förarna om det delades upp.

Och allt detta tjat från "vissa" tvåtakts förare, lite väl mkt negativ inställning till oss Rookies, "dieselförare" etc
Om vi ska snacka förarkvalite, låt oss då jämföra varvtider från t.ex. KGA, mellan ett gäng 250 SM 2-takts åkare här på SH mot ett gäng i topp 10 från R600 och R1000. Undrar vem som får stå i skamvrån...
Sedan kan vi ju oxå konstatera att många Rookies skulle LÄTT kvala in i t.ex. 600 STD och en del även i SBK.
Så, återigen, LÅT DET VARA SOM DET ÄR.

En till tanke; Det är inte bara 125 junior som ger nya RR förmågor. Jag själv har som målsättning att bli A-förare och köra "en riktig SM klass" 2007.

Ja ja, blev lite upprörd när jag läste denna tråd. I början tyckte jag att det var en intressant tråd men efterhand tyckte jag att det var rätt korkat...

Hoppas till sist att ingen har tagit nått allt för personligt även om jag tycker det ligger lite sanning i mina utalanden.

Fridens liljor och sov gott alla RR vänner! :)

Om det ligger sanning i dina uttalanden vet jag inte men du har nog missat en del av poängen.
Det handlar inte om "vissa" dassiga tvåtaktsåkare (vågar du inte peka på vilka du menar heller, det är lite fegt tycker jag.) som undertecknad som gnäller och har en negativ inställning till Rookies - det är din egen tolkning.
Jag har inte sagt att jag är enbart för separata tävlingar men jag kan se vissa av fördelarna.
En av tankarna bakom att ha rena SM-deltävlingar är att det ska vara de bästa som kör, jag skulle inte köra om det var så eftersom jag inte är bra nog.
Man skulle höja statusen på SM och ha toppen av förarna där, en ännu bättre produkt att sälja till sponsorer och TV dessutom.
En uppdelning skulle ju dessutom ge ALLA mer körtid för pengarna. Det tycker jag är lockande. Om de senaste årens, positiva, utökning av förare fortsätter så borde väl det stå klart för de flesta att det inte går att genomföra tävlingshelgerna med det upplägg som finns idag helt enkelt eftersom det inte finns tid att få till hållbara scheman om det blir ännu fler förare.
Rena B-race av endagarstyp ger även andra fördelar för Rookies i lägre kostnader vilket kanske inte är helt dumt.

Självklart är det inte bara 125Jr som ger nya förare men det betyder ju inte att man kan ge dem extra skjuts eller hur?
De som är snabba blir väl knappast långsammare av mer bantid och man kan klassa upp under säsongen om man är duktig så jag tycker du ska satsa på 2006 istället. :tummeupp
 

ako

Ny medlem
Gick med
20 May 2004
Ort
Örebro
Hoj
Aprilia RSV250, Honda CR500, Gasgas EC300 och EC500, Suzuki GSXR1000
Webspy skrev:
det blir lite få klasser på sm-dagarna..... det är ju bara 3 klasser i SM.

125R, 250R och SBK

Fast du kanske menade att alla A-förarklasser hörde dit ?

/Anders

Bara att kolla på när man har EM. Då är det bara tre klasser 125, 250 och 600 och det funkar ju bra.
Sen tycker jag att det är konstigt att alla klasserna har lika mycket träningstid på tävlingarna. För att driva utvecklingen frammåt bör man satsa på SM-klasserna på ett SM dvs. låt dom klasserna ha 2x 45min kval på lördagen och längre race på söndagen. Support klasserna skulle då dela på tiden som blir över, vilket ger dom kortare kval och race.
Det skulle funka bra och vi alla skulle fortfarande kunna köra tillsammans på tävlingarna utan separata B-race.
 

Lime

Hackkyckling
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Tuono Factory "Olivia"
Problemet är egentligen inte om B-förarna är bättre eller sämre än A-förarna. Jag vågar faktiskt efter SO-helgen sticka ut hakan och säga att flykay76 med flera B-förare i både 600 och 1000-klasserna körde för jävla bra.

Problemet är, som jag ser det, att det är väldigt ojämn kvallisort på förarna. Vissa kör som a-förare, andra borde inte ens finnas på banan och orsakar ibland väldigt adrenalinhöjande situationer.

Fördelen som jag ser det med rena B-rejs är just att det bara är B-förare. "Hetsen" från A-förarna blir inte lika stor då och det ger mer bantid till B-förarna... och vissa behöver ha all bantid de kan få... ;)

Vad gäller att få ut förare på banan som funktionärer så är idén som sådan inte så dum. Problemet är tyvärr sådant att de som kör själva har en benägenhet att stå och titta på racet istället för att vara funktionärer... Iofs borde minst en dag på banan som plock vara obligatorisk för att få licensen. Då kanske ni skulle respektera gulflaggningarna lite bättre. *sparka*
 

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Mer funktionärer? vart hittar man dom?

Som det är idag har klubbarna som arrangerar tävlingar tagit på sig en SM/SO helg tillsammans med supportklasser etc plus att de ska ha en tävling(en eller tvådagars spelar ingen roll) för endast B-förare.

Vari ligger felet?

Ska det bli en SM/SO helg endast och 2 B-race helger istället för att kompensera?

Som LMS har det nu så får vi inte arrangera fler tävlingar per säsong för kommunen, det är ett SM, ett B-race och Classic racing.
Hur det är på andra banor vet jag inte.

Om schemat hade fått ligga i juli månad i år så hade det sett ut ungefär som följande
3:e juli SM sviesta
17:e juli B-race sviesta(ställdes in...)
23(??):e juli B-race gelleråsen
31:a SO Gelleråsen
6-7:e Augusti Classic racing Gelleråsen

problemet som LMS hade var att "spara" på funktionärerna, det är de som är svårast att få tag på.

LMS försökte "muta" hit funktionärer med erbjudande om fripass till trafikövning eller en biobiljett, det hade gärna fått komma flera...
Till Classic tävlingen kom det ett fåtal efter en tråd här på SH.

Att sen ha haft ytterligare ett B-race mitt i allting så hade vi nog inte fått några funktionärer tror jag.

Nu är B-racet@LMS inte riktigt bokat ännu, datumet som står just nu är 15:e oktober... "lite" sent är det ju...

Att arrangera 4:a tävlingar istället för 3 på en säsong blir jobbigt men väl så genomförbart.

Sist men inte minst så tror jag det absolut svåraste är att få ihop funktionärer till tävlingarna.

EDIT: märker ni att jag inte skrivit ett enda ord om kvalite på förare etc? alla lär sig desto mer man får tävla såklart! och ha erfarna förare att kunna fråga råd etc och sen kanske kunna prova på det redan nästa dag är ju förträffligt!
 
Last edited:

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Om roadracingen fortsätter att växa i Sverige är det nog oundvikligt att SM-klasserna och nybörjarklasserna får gå skilda vägar. I länder med fler utövare(tex Storbritannien och USA) så finns det två eller flera olika serier som ofta drivs av olika organisationer. Tex AMA i USA som ordnar amerikanska mästerskap för fyrtaktsåkare och USGPRU som ordnar ett östamerikanskt och ett västamerikanskt mästerskap i 125 och 250. I Storbritannien finns motsvarande.

SM-klasserna skulle ju kunna vara

125 Racer
250 Racer
Nordic Superbike
Standard 600
(125 Junior)

Samtliga dessa klasser endast öppna för A-förare utom 125 Junior

Rookieklasserna skulle kunna vara

Rookie 600
Rookie 1000
250 Sport Production
"Kass Racerförare" eller motsvarande klatschigt namn för att även sunkiga B-förare som jag, som inte har i ett proffsigt SM att göra,ska få vara med, öppen för B-förare på 125 och 250 Racers.

Frågan är dock om tex 125 Racer och 250 Racer(I år hade det inte varit några problem men tidigare hade det varit) kan mönstra tillräckligt med A-förare för varje race (minst 15 startande per race räknar jag som ett absolut minimum för ett nationellt mästerskap värt namnet). Det var väl iofs därför man släppte in B-förarna från början. Samtidigt tycker jag det är helt fel att kicka ut de flesta B-förarna ur SM och låta några stanna. Ska vi ut så ska vi ut allesammans.
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Macke skrev:
...

Den enda fördelen jag kan se är att SBK, 250r och 125r får mera bantid på en tävlingshelg. Men är det verkligen ett problem idag?
...

Kvalen på kommande SM på Ring Knutstorp kommer tex vara på 20 + 15 minuter. Det är enligt många under gränsen på vad som borde erbjudas förarna.

Har funnits en regel eller en rekomendation innan om att man på ett SM ska erbjudas minst 60 min körning på banan innan racet. Då räknades inte fredagsträningen till det då den inte är obligatorisk. På Knutstorp kommer man nästan upp i det då warm-upen är rätt så lång.
 

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
jag vill än så länge inte ha delat... tex i karlskoga, trasig motorkåpa, jag letade i hela depån, jag som rookie har inte riktigt råd med ha så mkt saker "utifall att" ... vart hittar man den då? jo hos en Superbikeförare, många tack till Eric Hulth ;)

det finns än så länge mer fördelar med gemensamma race än inte... än så länge...

//håkan
 

Jörgen Player Special

GRÖNT ÄR SKÖNT
Gick med
12 Nov 2003
Ort
Göteborg
Hoj
ZX10R
Jag tror att om media och publik ska bli klokare och fatta någonting av vår sport så är det nog bra att hålla en röd tråd genom huvuddagen.
Mitt förslag skulle bli att köra B-klasserna på lördagen och huvudklasserna med supportklasser på söndagen..

Idag skulle det kunna se ut så här:
Fredag - Tidskval för B-klasser och fri träning för SM och supportklasser.
Lördag - Tidskval för huvudklasserna, support och race för B-klasserna.
Söndag - Förmiddag race för support och på eftermiddagen SM-klasserna.

ALLA får vara med på SM/SO helgerna, den sociala biten är väldigt viktig.
Suget att bli a-förare skulle öka och till slut (förhoppningsvis) är det bara snabba A-förare i huvudklasserna. Lite Grid show skulle inte heller skada!


/JPS
 

Åsa

Triumph I am
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Triumph Speed Triple -11
Tycker att detta låter som helt kanonbra förslag. :tummenupp
En liten fråga, skulle det innebära att B-klasserna inte får någon friträning iom att dom kör kvalet direkt på fredagen?
Snälla, missuppfatta nu inte, jag är inte negativt inställd till detta, bara lite frågvis.
Som vanligt :)

Och precis som du skriver, den sociala biten är extremt viktigt. Det känns som halva grejen liksom. Om det depån varit full av otrevliga, osportsliga personer hade RR inte varit samma grej. Iallafall inte för socialnörden Åsa :fakta
Jörgen Player Special skrev:
Jag tror att om media och publik ska bli klokare och fatta någonting av vår sport så är det nog bra att hålla en röd tråd genom huvuddagen.
Mitt förslag skulle bli att köra B-klasserna på lördagen och huvudklasserna med supportklasser på söndagen..

Idag skulle det kunna se ut så här:
Fredag - Tidskval för B-klasser och fri träning för SM och supportklasser.
Lördag - Tidskval för huvudklasserna, support och race för B-klasserna.
Söndag - Förmiddag race för support och på eftermiddagen SM-klasserna.

ALLA får vara med på SM/SO helgerna, den sociala biten är väldigt viktig.
Suget att bli a-förare skulle öka och till slut (förhoppningsvis) är det bara snabba A-förare i huvudklasserna. Lite Grid show skulle inte heller skada!


/JPS
 

Lime

Hackkyckling
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Tuono Factory "Olivia"
håkan skrev:
Mer funktionärer? vart hittar man dom?

<cut>

problemet som LMS hade var att "spara" på funktionärerna, det är de som är svårast att få tag på.

LMS försökte "muta" hit funktionärer med erbjudande om fripass till trafikövning eller en biobiljett, det hade gärna fått komma flera...
Till Classic tävlingen kom det ett fåtal efter en tråd här på SH.

<cut>

Sist men inte minst så tror jag det absolut svåraste är att få ihop funktionärer till tävlingarna.

<cut>

Börjar känna mig som en papegoja men vi kan ta det igen.

Hemligheten med att få lyckade tävlingar är att få samma funktionärsteam att komma tillbaka flera gånger. Hemligheten med det är att möta funktionärerna med respekt, visa att man litar på deras bedömningar och beslut och att de kan sitt jobb, berömma när det skall berömmas och ge konstruktiv kritik när det behövs. Man behöver också ha ett par avdelade resurser bara för att ta hand om funktionärerna vad gäller mat, dryck och liknande. Antag att ni får betala 60 kr för en biobiljett/funktionär och dag. Ta den pengen och lägg på lite bullar, godis, MER och mackor. Se till att det finns fika och att det kommer ut till posteringarna i rätt mängd på rätt tid.

Se till att gallra bort "åskådarna" från posteringarna. En person som kommer i shorts och loafers ska inte ut på banan, han ska betala inträde.

Och till sist... man får vad man betalar för...
 

Jörgen Player Special

GRÖNT ÄR SKÖNT
Gick med
12 Nov 2003
Ort
Göteborg
Hoj
ZX10R
flykay76 skrev:
Sedan kan vi ju oxå konstatera att många Rookies skulle LÄTT kvala in i t.ex. 600 STD och en del även i SBK..

En till tanke; Det är inte bara 125 junior som ger nya RR förmågor.

Fridens liljor och sov gott alla RR vänner! :)

Rookies som lätt kvalr in i STD600 och NSBK ska ju dit fort som en höna skiter! Framförallt för att höja kvalitén och deltagarantalet i huvudklasserna. Konkurens ökar farten för alla.

Nej det är inte bara 125 som skolar talanger, även 250SP gör det (Tvärtemot vad folk verkar tro). Kolla på alla som kommer därifrån!! Det är löjligt många och jag orkar inte upprepa alla namn, nöjer mig med Backlund och Stigefelt. Erkänner i samma mening att jag har dålig koll på om det kommit nån raket från B600-1000. Skulle vi haft en större serie typ BSBK skulle säkert fler uppnå "stärnstatus" från andra klasser.

Sist men inte MINST! Det handlar oxå om att vi ska ha kul oavsett vad vi än kör. Det här eviga tjatet på tvåtakt vs fyrtakt får mig att kräkas. Finns en del som borde skärpa sig här.

mvh
/Jörgen
 
Last edited:

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Oavsett vad som är möjligt ur arrangörernas synvinkel är endagars B-tävlingar något som skulle få mig att tävla betydligt mer regelbundet. Och jag är ganska säker på att jag talar för fler som har svårt att vara hemifrån tor-sön under en relativt kort period som dessutom sammanfaller med semestrar.

Hade varit (också utan hänsyn till vad som är praktiskt möjligt) både roligt och praktiskt med klubbmästerskap i olika klasser.
 

RS250RR

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Gbg
Hoj
Honda RS250 -05, Yamaha YZ250-12 Yamaha R6 -09
Det måste ju vara rätt väg att gå, att separera b-tävlingar och SM.

På så vis kan man arrangera 1 dagars tävlingar (b-race) exempelvis på lördagar eller söndagar och två dagars (SM) under helgen. Det måste ju för en arrangör vara enklare att få funktionärer till helgdagar då man ändå är ledig än till en fredagar då man (om man har ett arbete) måste ansöka om semester.

Om man skulle dela upp det på följande sätt skulle alla förare, både a och b få mer åktid billigare, eftersom man inte behöver ta ledigt från torsdag eftermiddag för att åka till racet.

Alla skulle få bättre plats i depån, den situation som råder idag är ju helt hysterisk, kommer du fredag morgon är det oftast svårt att se banan från den plats som du blir tilldelad, dessutom skulle se proffsigare ut när alla ekipage får plats i bandepån och slipper stå på gräsmattor och liknande.

Det skulle bli viktigare för de B-förare som vill till SM att klassa upp sig, och börja köra en SM klass. För dom som inte har de ambitionerna så går det bra att köra vidare på en lägre nivå till en billigare peng.

Förslag på SM-klasser
1. 125cc A+B
2. 250cc A
3. 600 Super Stock A
4. Superbike A
Support klass: 125JR Deras Race borde gå på lördagar

Förslag på B klasser
250 Rookie mellan 0-250cc
600 Rookie mellan 251-600cc
1000 Rookie mellan 601-1000cc
 

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Värmdö
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
RS250RR skrev:
Förslag på SM-klasser
1. 125cc A+B
2. 250cc A
3. 600 Super Stock A
4. Superbike A
Support klass: 125JR Deras Race borde gå på lördagar

Förslag på B klasser
250 Rookie mellan 0-250cc
600 Rookie mellan 251-600cc
1000 Rookie mellan 601-1000cc
Du menar alltså att B-förarna i 250SP ska köra tillsammans med 250R's B-förare? Det blir ju roliga race... :rolleyes:
Tycker du att A-förarna i 250SP ska byta klass eller göra som de flesta andra A-förare i 250SP gjorde efter 2002 dvs lägga av?
 
Last edited:

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Torkel skrev:
Du menar alltså att B-förarna i 250SP ska köra tillsammans med 250R's B-förare? Det blir ju roliga race... :rolleyes:
Tycker du att A-förarna i 250SP ska byta klass eller göra som de flesta andra A-förare i 250SP gjorde efter 2002 dvs lägga av?
Kan man köra en 750 mot 1000cc i R1000 kan man väl köra 250SP mot 250R?
 

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Värmdö
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
Nr:18 skrev:
Kan man köra en 750 mot 1000cc i R1000 kan man väl köra 250SP mot 250R?
Ehh, hur stor skillnad i varvtider är det mellan en 750cc och en 1000cc? Är den ens mätbar?
 
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top