Företag som fixar avbrutna skruvar?

rxc

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2007
Ort
Linköping
Hoj
R1a
Har fått tag på ett motorblock, men det enda problemet med det är att vissa avbrutna skruvar sitter kvar. Försöker man borra i dom händer det i stort sätt ingenting. Om ingen här på sporthoj har en väldigt bra lösning på hur man kan få ut dom så undrar jag om man skulle kunna lämna in motorblocket till nåt speciellt ställe som kan fixa det här?
 

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Ort
Flytt Sthlm
Hoj
Sukka gixxer 600 K6
Har fått tag på ett motorblock, men det enda problemet med det är att vissa avbrutna skruvar sitter kvar. Försöker man borra i dom händer det i stort sätt ingenting. Om ingen här på sporthoj har en väldigt bra lösning på hur man kan få ut dom så undrar jag om man skulle kunna lämna in motorblocket till nåt speciellt ställe som kan fixa det här?

Det är inte popnitar då? I så fall finns det en jätte bra tråd att söka upp :yoparty

Eller: har du provat med hårdmetallborr? Dom är känsliga att friborra med (spricker lätt) men är man stadig på handen och tar det lungt så borde det fungera.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Man ska veta vad man gör när man borrar skruv i alu!
Gör man inte det så bör man leja bort det istället för att borra sönder blocket. Börjar man försöka och det börjar hamna snett så får även proffsen svårt att åtgärda felet.

Men det är inte svårare än att vilken verkstad som helst ska klara av det! Om inte din stammisverkstad klarar av det så bör du kanske fundera på att byta verkstad helt och hållet.
 

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Har fått tag på ett motorblock, men det enda problemet med det är att vissa avbrutna skruvar sitter kvar. Försöker man borra i dom händer det i stort sätt ingenting. Om ingen här på sporthoj har en väldigt bra lösning på hur man kan få ut dom så undrar jag om man skulle kunna lämna in motorblocket till nåt speciellt ställe som kan fixa det här?

Om det är M6 skruv görs här.....går enklast om man är två:
- Ta en M8 mutter...håll den plant mot ytan....centrera den runt den avbrutna skruven...svetsa med MIG svetsen fast muttern i skruven.
- Vänta c:a en minut så att värmen får expandera genom hela skruven, sen tar du en 13Nyckel och skruvar ut skruven.
Missade du med svetsen första gången....ta en ny mutter och prova igen.
- Är det en M8 skruv tar du en M10 mutter osv.

Har gjort detta massor av gånger sen jag fick lära mig metoden i mitten på -70talet, funkar jämt.

KentW
 

Ankan_84

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2006
Ort
Stenungsund
Hoj
Har hittat den Retta:)
Har fått tag på ett motorblock, men det enda problemet med det är att vissa avbrutna skruvar sitter kvar. Försöker man borra i dom händer det i stort sätt ingenting. Om ingen här på sporthoj har en väldigt bra lösning på hur man kan få ut dom så undrar jag om man skulle kunna lämna in motorblocket till nåt speciellt ställe som kan fixa det här?

Har du borrat med en pelarborr??
Om inte, testa det. Det är mycket lättare att borra ur skruvar med en pelare än med en "vanlig" borrmaskin. Men Kents motod är bäst, om man klarar det.
 
Last edited:

kamikaze

Nu laddas det igen
Gick med
6 May 2003
Ort
Älmhult
Hoj
CB1000Turbo -97
Ja detta funkar klockrent. Jag brukar dessutom lägga en lite större bricka mellan muttern och den avbrutna skruven om det är tajt. Då kan man svetsa fast brickan i skruven och sedan muttern på brickan. Skyddar dessutom godset som skruven sitter i då!:tummenupp

Om det är M6 skruv görs här.....går enklast om man är två:
- Ta en M8 mutter...håll den plant mot ytan....centrera den runt den avbrutna skruven...svetsa med MIG svetsen fast muttern i skruven.
- Vänta c:a en minut så att värmen får expandera genom hela skruven, sen tar du en 13Nyckel och skruvar ut skruven.
Missade du med svetsen första gången....ta en ny mutter och prova igen.
- Är det en M8 skruv tar du en M10 mutter osv.

Har gjort detta massor av gånger sen jag fick lära mig metoden i mitten på -70talet, funkar jämt.

KentW
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Oklart?

Har du borrat med en pelarborr??
Om inte, testa det. Det är mycket lättare att borra ur skruvar med en pelare än med en "vanlig" borrmaskin. Men Kents motod är bäst, om man klarar det.
Det framgår inte ur frågan om det fortfarande sitter avbrutna skruvbitar kvar som sticker ut alltså, isf är muttertricket OK
Sitter det bitar inne i blocket som inte går att nå med verktyg är pelarborren ett MÅSTE. Frihandborrning i stålskruvar med aluminium runtom är nästan en lek med döden, eller i varje fall med ens plånbok.. (Borde finnas ett antal trådar i det ämnet)
Jag brukar inse mina begränsningar (ibland iaf..:rolleyes: ) och lämna bort såna jobb jag inte anser mig ha tillräcklig kunskap eller utrustning för.
 
Last edited:

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Svetsa fast en lite större mutter låter bra det skall jag prova nästa gång !

Jag brukar ta en lagom stor insexnyckel och fasa den lite i änden. Sen borrar jag ett
hål i skruven med lite större diameter än nyckelvidden på insexnyckeln. Slutligen bankar jag i insexnyckeln i skruven värmer godset lite och drar ur skruven. Funkar oftast, klart bättre än svinpitt.
 

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Svetsa fast en lite större mutter låter bra det skall jag prova nästa gång !

Jag brukar ta en lagom stor insexnyckel och fasa den lite i änden. Sen borrar jag ett
hål i skruven med lite större diameter än nyckelvidden på insexnyckeln. Slutligen bankar jag i insexnyckeln i skruven värmer godset lite och drar ur skruven. Funkar oftast, klart bättre än svinpitt.

Om du ska använda den metoden så rekomenderar jag att du tar en TORX-bits
av lagom storlek och bankar i istället, fler "tänder" som biter in i skruven då.

KentW
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Om du ska använda den metoden så rekomenderar jag att du tar en TORX-bits
av lagom storlek och bankar i istället, fler "tänder" som biter in i skruven då.

KentW

True-True men då jag började mecka fanns det på sin höjd insexnycklar. Old habits die hard.
 

thomas_n

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2007
Ort
Grängesberg
Hoj
VTX1800
Har fått tag på ett motorblock, men det enda problemet med det är att vissa avbrutna skruvar sitter kvar. Försöker man borra i dom händer det i stort sätt ingenting. Om ingen här på sporthoj har en väldigt bra lösning på hur man kan få ut dom så undrar jag om man skulle kunna lämna in motorblocket till nåt speciellt ställe som kan fixa det här?

Det finns en speciell svetselektrod till elsvetsar som är suveräna när man har dragit av en bult. Om den har gått av en bit ner så är det ju svårt att svetsa på en mutter utan att skada gängan så då svetsar man bara mitt på skruven och bygger upp till ytan sen svetsar man fast en mutter och drar loss skruven. Det som är bra med den här elektroden är att slaggen lägger sig ut i gängorna och skyddar dom. Har själv testat denna metoden med utmärkt resultat. Tyvärr kommer jag inte ihåg vad elektroden heter men det kan jag ta reda på om intresse finns.
 

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Ort
Flytt Sthlm
Hoj
Sukka gixxer 600 K6

Sitter det bitar inne i blocket som inte går att nå med verktyg är pelarborren ett MÅSTE. Frihandborrning i stålskruvar med aluminium runtom är nästan en lek med döden, eller i varje fall med ens plånbok.. (Borde finnas ett antal trådar i det ämnet)

Det finns helicoil att ta till om man råkar mosa gängorna. OM det finns tillräckligt med gods runt om för at göra den manövern. Annars så är det försiktighet som rekomenderas.
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Det finns helicoil att ta till om man råkar mosa gängorna. OM det finns tillräckligt med gods runt om för at göra den manövern. Annars så är det försiktighet som rekomenderas.

Och det är ju dessutom så att en riktigt utförd Helicoil i aluminium är mycket starkare än orginalgängan. :tummenupp
 

Dingo

Ny medlem
Gick med
3 May 2009
Ort
Mölndal
Hoj
97a Honda CBR1100XX
Tänkte ta och skaka liv i den här tråden efter jag brutit av en M5 bult i motorblocket på min Blackbird. Bulten håller fast den kåpa som sitter över framdrevet och den håller samtidigt fast kopplingens hydraulik.
Det lilla aset till bult gick av en precis en liten bit innanför blockets kant så inget stack ut.
Började med att borra hål i bulten med en 2 mm borr, körde in en lämplig svinpitt och drog o slet. tills den med gick av tvärt till min förtvivlan. Fram med borren igen, men nu gick det inte lika lätt. Svinpittar är j*vligt hårda.

Har inte skadat godset än och vill inte heller göra det. Så är det nån som känner till en bra MC-mek i Göteborgstrakten som fixar såna här bekymmer med ett leende på läpparna?
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Tänkte ta och skaka liv i den här tråden efter jag brutit av en M5 bult i motorblocket på min Blackbird. Bulten håller fast den kåpa som sitter över framdrevet och den håller samtidigt fast kopplingens hydraulik.
Det lilla aset till bult gick av en precis en liten bit innanför blockets kant så inget stack ut.
Började med att borra hål i bulten med en 2 mm borr, körde in en lämplig svinpitt och drog o slet. tills den med gick av tvärt till min förtvivlan. Fram med borren igen, men nu gick det inte lika lätt. Svinpittar är j*vligt hårda.

Har inte skadat godset än och vill inte heller göra det. Så är det nån som känner till en bra MC-mek i Göteborgstrakten som fixar såna här bekymmer med ett leende på läpparna?
Fel gör ont, så att säga! Svinpittar är jävulens påfund, och ska endast användas för att kastas på dörrknackare och annat löst folk :mad:

En hårdmetallfräs/hårdmetallborr (eller ett par) och en Dremel borde kunna lösa dina problem.
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Om det är M6 skruv görs här.....går enklast om man är två:
- Ta en M8 mutter...håll den plant mot ytan....centrera den runt den avbrutna skruven...svetsa med MIG svetsen fast muttern i skruven.
- Vänta c:a en minut så att värmen får expandera genom hela skruven, sen tar du en 13Nyckel och skruvar ut skruven.
Missade du med svetsen första gången....ta en ny mutter och prova igen.
- Är det en M8 skruv tar du en M10 mutter osv.

Har gjort detta massor av gånger sen jag fick lära mig metoden i mitten på -70talet, funkar jämt.

KentW

Helt rätt, sen skulle jag vänta till skruven kallnat för den sväller av värmen, sen är det bara att lirka försiktigt.
 

Dingo

Ny medlem
Gick med
3 May 2009
Ort
Mölndal
Hoj
97a Honda CBR1100XX
Fel gör ont, så att säga! Svinpittar är jävulens påfund, och ska endast användas för att kastas på dörrknackare och annat löst folk :mad:

En hårdmetallfräs/hårdmetallborr (eller ett par) och en Dremel borde kunna lösa dina problem.

Jo jag har några svinpittar till övers att kasta på diverse påfluget folk... :tummenupp

Visst kan jag fortsätta o gröta runt i hålet som bildats men frågan är om jag inte gör mer skada än nytta. För jag måste väl ändå borra ur det ordentligt o sen skicka in en Helicoil eller liknande för att kunna dra in en ny bult där igen?
O redan nu känner jag att det är "way over my head"...

Så känner någon till nån bra verkstad som utför såna här arbeten i Göteborgstrakten så tar jag tacksamt emot tips.
 

Exom

molekyler, igen..
Gick med
10 Mar 2009
Ort
Finland, Vasa
Hoj
1987 Yamaha FZR1000 Streetfighter
måste bara rekommendera ett bra verktyg för detta ändamål.

det är en konisk vänstergänga som man man bara drar in i det hål du hade borrat för svinpitten, och så greppar den iom. att den är konisk och förstås då den tar i botten och sen drar den ut den avbrutna bulten.

de här finns i de flesta butiker där de säljer verktyg.

jag hade dragit av en m6 bult i mitt alu. topplock på bilen och bulten var ca 10mm. in i hålet och satt som sten! men efter nån timma fick jag det och lyckas med denna metod.
 

Dingo

Ny medlem
Gick med
3 May 2009
Ort
Mölndal
Hoj
97a Honda CBR1100XX
måste bara rekommendera ett bra verktyg för detta ändamål.

det är en konisk vänstergänga som man man bara drar in i det hål du hade borrat för svinpitten, och så greppar den iom. att den är konisk och förstås då den tar i botten och sen drar den ut den avbrutna bulten.

de här finns i de flesta butiker där de säljer verktyg.

jag hade dragit av en m6 bult i mitt alu. topplock på bilen och bulten var ca 10mm. in i hålet och satt som sten! men efter nån timma fick jag det och lyckas med denna metod.

Det är alltså inte en svinpitt/skruvutdragare du menar (se bild)?

Archive%5CProduct_images%5C19%5CLarge%5C19-2248_l.jpg
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top