Riksvägen här i 'glesbygden' har breda ramper. Det är ofta bilar går åt sidan bara maken och jag närmar oss på var sin Ducce. (Min låter bäst.) Vi behöver inte komma särskilt fort för att de ska flytta på sig, och vi har inte heller hunnit ikapp och behövt släppa av på farten. Det är bara att glida på.
När jag kommer på samma väg med bilen är det en annan visa. Då får man släppa av och vänta tills man har fri sikt. Väldigt sällan någon går åt sidan.
Klart jag själv går åt sidan om med finns plats och någon har mer bråttom än mig. Hoj eller bil. Har upptäckt att det rycker i vänster handen om jag med bil möter en hoj. Reflexen att hälsa är kvar fast jag är i fel fordon.
Hur mycket plats behövs för en omkörning? För många år sedan fick jag en häst levererad med lastbil. Min var föraren sista leverans och polisen hade tvingat honom till oplanerad övernattning några mil från målet. Så jag bjöd på frukost när hästen var avlastad. Omkörningar dök upp, och jag insåg hur lite utrymme yrkestrafiken behöver för att ta sig förbi. Nu skrattar jag nästan när jag ser bilar köra om långtradare med 2 meter mellan sig och tradaren. Går en lastbil åt sidan smyger jag förbi utan att ta risker med mötande trafik. De vet var de har sin bil och jag vet var jag har min. Privatbilister är jag dock mer försiktig med. En del har verkligen dålig koll på vad de håller på med. Säkerhetsmarginal och vingelmån rekommenderas.
OT: I samband med en ryttartävling höll en hästägare på att vända och backa en Van med trailer. När han var en halv meter från en stor stolpe nedgrävd i marken, började vi tjoa och vifta. Vi på gården ville behålla vår stolpe med staket. Föraren blev kränkt. Han var yrkesförare och brukade köra 24 meters och allt över 1 dm var gått om plats!
Min tid som lagerslav visade med all önskvärd tydlighet att det är skillnad på yrkeschaffis och yrkeschaffis. När de ramponerar lastrampen med sådan fart att släpet blir slätt och betongen spricker bort, alternativt tar med sig hörnet på byggnaden på väg ut från området, då känns det mindre angeläget att passera lastbilar utan en god marginal på vägen sedan.
Sedan har vi ju de andra som kan kränga runt bil med släp på en mindre yta än jag behöver för att vända en personbil. Iaf känns det så när man ser dem kränga runt. Eller som backar ner i gränder med 9-greaders kräkar med 5 cm marginal på båda sidorna. De har jag inget problem att smyga förbi.
Problemet är ju att de kassa tomtarna kör precis likadana lastbilar som de som är rena gudar.