Förgasar synk?

HARKE

Börjar bli varm i klädern
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
YAMAHA FZR600R 95
tate skrev:
Skall synka förgasarna på en zxr 400 -96a, någon som kan ge mig en förklaring på att hur göra?

Hallå.

Sök och du skall finna...... :tummenupp

M.V.H
HARKE
 

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Ort
Flytt Sthlm
Hoj
Sukka gixxer 600 K6
tate skrev:
Skall synka förgasarna på en zxr 400 -96a, någon som kan ge mig en förklaring på att hur göra?

Börja med att skaffa synkroniseringsklockor, den som kan ge dig sådana kan nog förklara. Annars så får du återkomma.
 

tate

Hybris
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Bak i bussen...
Hoj
R6
Kawwa skrev:
Börja med att skaffa synkroniseringsklockor, den som kan ge dig sådana kan nog förklara. Annars så får du återkomma.


Tjenis... Har sökt som en liten blå :va Men inte hittat någon info om förgasarsynkning......Läste någonstans att någon Ulf_L hade skrivit något om hur man bygger i hop en egen manick för att synka, och en liten beskrivning.
Jobbar som el/intrumentare så det skall inte vara några problem att få tag på saker....

Någon som kan hjälpa?
 

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Köp klockor hos tex Lelles.
På min sida under 'modifications/carb synchronisation' kan du läsa lite om hur man gör.
Googla mera ! LÄNK
 
Last edited:

Annchua

Ängel
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Bålsta
Hoj
Såld.
tate skrev:
Skall synka förgasarna på en zxr 400 -96a, någon som kan ge mig en förklaring på att hur göra?


Tja!
Jag har själv försökt mig på att synka förgasarna på min ZXR400.
Du måste använda dig utac vaccumklockor och veta ca inställningen på skruven när du gör själv.

Jag lämnade in min till verkstad efter många försök att göra detta själv.

Det bli bäst om du låter en verkstad ställa in förgasarna!! Vaccumklockorna kan bli halvdanna om du har otur.

650:- det är det värt! ;)


/AC
 

Ka11e

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2003
Ort
Kristianstad
Hoj
KTM Superduke
650 kr?? På min ninja skulle de gå runt 2000:- :gnissla

Annchua skrev:
Tja!
Jag har själv försökt mig på att synka förgasarna på min ZXR400.
Du måste använda dig utac vaccumklockor och veta ca inställningen på skruven när du gör själv.

Jag lämnade in min till verkstad efter många försök att göra detta själv.

Det bli bäst om du låter en verkstad ställa in förgasarna!! Vaccumklockorna kan bli halvdanna om du har otur.

650:- det är det värt! ;)


/AC
 

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
"650:- det är det värt! "
Efter två kontroller har klockorna betalat sig med råge... :D

2000:- !!
Hmm...skulle kanske börja synka förgasare på heltid...
 
Last edited:

anders65

miljöaktivist
Gick med
2 Sep 2004
Ort
göteborg
Hoj
GSX1100E -82, etanoldriven
På bilden ser ni min synkroniseringsutrustning, fyra plastslangar hopsatta nere med T-stycken. Slangarnas fria ändar kopplas med nipplar (köpta på momentum) till uttagen i insugen. Vätskan är karamellfärg, vatten och sprit. Har läckt ut lite på bilden, nivån skall vara till halva höjden. Funkar bra men är kanske lite för känslig. Man måste vara känslig på handen när man justerar, annars sticker vätskepelaren iväg snabbt. Man kan nog få mindre känsligt om man väljer en annan slangtjocklek.

Kostnad: ca 100-150:- med grejer från biltema (förutom nipplarna).
 

Bifogat

  • DSC00064.JPG
    DSC00064.JPG
    35.9 KB · Visningar: 503

Annchua

Ängel
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Bålsta
Hoj
Såld.
Ka11e skrev:
650 kr?? På min ninja skulle de gå runt 2000:- :gnissla

Hoppas du inte lämnade in den för det priset?

Jag var iofs rätt hård när jag ringde dom. Beställde tid och sa att jag plockar av allt innan jag rullar in hojen då deras timpenning ligger på 650:-/h..

Plockade av tank och luftburk så var det bara för han att synka.
Vi gjorde försöket med att synka med klockor men det gick som sagt inget bra. Sen att den tog tjuvluft överallt gjorde ju inte saken bättre :gnissla

650:- anser jag att det är värt iaf att betala för att få åbäkena synkade :)

/AC
 

thundrace

#57 ROOKIE 1000 2005
Gick med
4 Dec 2003
Ort
Ekeby
Hoj
Honda CBR954RR-03
Sicket jävla pris...tror aldrig en synk i min verkstad har gått på över en tusenlapp...Byt verkstad....
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
anders65 skrev:
På bilden ser ni min synkroniseringsutrustning, fyra plastslangar hopsatta nere med T-stycken. Slangarnas fria ändar kopplas med nipplar (köpta på momentum) till uttagen i insugen. Vätskan är karamellfärg, vatten och sprit. Har läckt ut lite på bilden, nivån skall vara till halva höjden. Funkar bra men är kanske lite för känslig. Man måste vara känslig på handen när man justerar, annars sticker vätskepelaren iväg snabbt. Man kan nog få mindre känsligt om man väljer en annan slangtjocklek.

Kostnad: ca 100-150:- med grejer från biltema (förutom nipplarna).

Hmm, det där ser kul ut :tummenupp .
Kan du fixa en lite bättre bild, där man ser hur det är gjort? Tror inte jag hajar riktigt :3freak .
 

anders65

miljöaktivist
Gick med
2 Sep 2004
Ort
göteborg
Hoj
GSX1100E -82, etanoldriven
Tyvvär klarar inte telefonen att ta bättre bild, men jag ritade en skiss i paint istället. Egentligen är det grymt enkelt. Fyra plastslangar hopkopplade i ena änden andra änden till vakuumanslutningen.
 

Bifogat

  • synk.JPG
    synk.JPG
    14.1 KB · Visningar: 376

anders65

miljöaktivist
Gick med
2 Sep 2004
Ort
göteborg
Hoj
GSX1100E -82, etanoldriven
Tvåtaktsolja funkar nog fint, sannolikheten är nog mindre att motorn sörplar i sig det pga den högre viskositeten. Vätskepelarna lär nog röra sig långsammare också.

Men är det verkligen så farligt med lite vatten? Min har sörplat i sig en del. Det blir inga större mängder, sannolikt förångas det direkt och följer med avgaserna ut. En del kör ju med vatteninsprutning i motorn för att motverka knackning. Har hört att om man är lat så kan man sota elverk etc under drift genom att låta dom sörpla i sig lite vatten i insuget. Jag monterade bensinfilter några decimeter ovanför vätskenivån som "buffertar" för att hindra vattnet för att nå motorn. Inte för att jag var orolig för motorn utan för att det är jobbigt få tillbaka vattnet om de väl börjat rinna neråt. För att förhindra skummning så har jag sprit (e85) i vattnet.

På vilket sätt skulle 2-T olja vara bättre om det kommer in i motorn?
 
Last edited:

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
anders65 skrev:
Tyvvär klarar inte telefonen att ta bättre bild, men jag ritade en skiss i paint istället. Egentligen är det grymt enkelt. Fyra plastslangar hopkopplade i ena änden andra änden till vakuumanslutningen.

Tackar!
Jag antar att du har kopplat ihop alla 4 slangarna...? I min verkstadshandbok verkar det som man först synkar förgasarna i par, och sedan synkar paren mot varandra.I så fall borde det ju nästan räcka med två, eller till och med en slang som man lixom viker dubbel. :va ...eller är jag ute på djupt vatten nu? :rolleyes:

EDIT: Inte viker, utan monterar i ett "U" på en bräda av nåt slag. Viker man slangen kommer ju ingen olja igenom. :)
 
Last edited:

anders65

miljöaktivist
Gick med
2 Sep 2004
Ort
göteborg
Hoj
GSX1100E -82, etanoldriven
PacMan skrev:
Tackar!
Jag antar att du har kopplat ihop alla 4 slangarna...? I min verkstadshandbok verkar det som man först synkar förgasarna i par, och sedan synkar paren mot varandra.I så fall borde det ju nästan räcka med två, eller till och med en slang som man lixom viker dubbel. :va ...eller är jag ute på djupt vatten nu? :rolleyes:

EDIT: Inte viker, utan monterar i ett "U" på en bräda av nåt slag. Viker man slangen kommer ju ingen olja igenom. :)


Tydligen olika på olika mc. Men det funkar säkert så som du säger. Lycka till :)
 

Gloggen

kawafreak
Gick med
7 Apr 2003
Ort
Sthlm
Hoj
2004, Kawasaki, Z1000
anders65 skrev:
Tvåtaktsolja funkar nog fint, sannolikheten är nog mindre att motorn sörplar i sig det pga den högre viskositeten. Vätskepelarna lär nog röra sig långsammare också.

På vilket sätt skulle 2-T olja vara bättre om det kommer in i motorn?

-Sant, pelarna rör sig långsammare och därmed enklare att justera, och det är enklare att motverka insörplingseffekten.

-Mitt förnuft säger (om det nu betyder nått här) att vatten inte den vägen skall vandra, det är möjligt att man använder sig av vatten på så sätt men det är inget jag har erfarenhet av,
2-t oljan är ofarlig samt högre viskositet, däremot behövs inte nån karamell färg, oljan är av naturen färgad sas.
 
Last edited:

Gloggen

kawafreak
Gick med
7 Apr 2003
Ort
Sthlm
Hoj
2004, Kawasaki, Z1000
PacMan skrev:
Tackar!
Jag antar att du har kopplat ihop alla 4 slangarna...? I min verkstadshandbok verkar det som man först synkar förgasarna i par, och sedan synkar paren mot varandra.I så fall borde det ju nästan räcka med två, eller till och med en slang som man lixom viker dubbel. :va ...eller är jag ute på djupt vatten nu? :rolleyes:

EDIT: Inte viker, utan monterar i ett "U" på en bräda av nåt slag. Viker man slangen kommer ju ingen olja igenom. :)

Helt riktigt, gör en u-böj.
När suget från vacum ansl tar ut varandra står pelarna still.
Börja med 1:an å 2:an gå sen över till 3:an å 4:an efter det tar du och avslutar med paren mot varandra dvs 1:an el 2:an mot 3:an el 4:an.
Har gjort så här länge nu och det fungerar fint (inte bara på min hoj).
 

Gloggen

kawafreak
Gick med
7 Apr 2003
Ort
Sthlm
Hoj
2004, Kawasaki, Z1000
anders65 skrev:
Tyvvär klarar inte telefonen att ta bättre bild, men jag ritade en skiss i paint istället. Egentligen är det grymt enkelt. Fyra plastslangar hopkopplade i ena änden andra änden till vakuumanslutningen.

Jag laborerade oxå med 4-slangar från början, men jag tyckte att det faktiskt var enklare att justera med endast två, dvs parvis justering,
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top