Förgasarjustering Ktm

zajt

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2006
Ort
Uddevalla
Hoj
KTM 640 SM.Kawasaki VN 1600,KTM Super Duke-R,
justera Ktm med TM40-6???

Har precis slängt på en Mikuni TM40 (165 huvudmunstycke, 17,5 Låg)...har slipon.
gasar jag snabbt så "köver" sig motorn direkt och kommer sen. kör jag på halvgas så böölar det och saknar det där klippet.
Tips på justering.
 
Last edited:

roadräser

Kör fort på allt!!
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Kungsbacka
Hoj
aprilia rs250
zajt skrev:
2514318 Har precis slängt på en TM40 (165 huvudmunstycke, 17,5 Låg)...har slipon.
gasar jag snabbt så "köver" sig motorn direkt och kommer sen. kör jag på halvgas så böölar det och saknar det där klippet.
Tips på justering.

Kolla acc. pumpen kanske, vet inte hur det ser ut på din cykel men på crosscyklar, speciellt 250 händer det rätt ofta pga av vakum bildas i förknasaren vid hastigt gaspådrag
 

zajt

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2006
Ort
Uddevalla
Hoj
KTM 640 SM.Kawasaki VN 1600,KTM Super Duke-R,
roadräser skrev:
2514340 Kolla acc. pumpen kanske, vet inte hur det ser ut på din cykel men på crosscyklar, speciellt 250 händer det rätt ofta pga av vakum bildas i förknasaren vid hastigt gaspådrag

menar du att den ger för mycket eller för sent?
 

roadräser

Kör fort på allt!!
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Kungsbacka
Hoj
aprilia rs250
zajt skrev:
2514359 menar du att den ger för mycket eller för sent?

För sent, du kan prova att justera pumpen så den skvätter:D lite mer alt. tidigare, (tror ett riktmärke kan vara ca. 1mm alltså pinnen som trycker på membranet mätt underifrån och trotteln höjd ca. 0,7mm, detta är vad boyesen rekommenderar för keihin-förknasare) vid gaspådrag vid halvgas påverkar inte acc pumpen något, kolla nålen om du bytt munstycken, svårt att komma med tips speciellt för din cykel men detta är bra att ha koll på

Det är bara att prova:tummenupp
Lycka till

shit, jag läste slarvigt såg inte att du har mikuni, nu är jag lost, tyvärr
 
Last edited:

Nickeluring

Lurig som få...
Gick med
29 Jun 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Såld! :(
Mindre huvudmunstycke och större lågfartsmunstycke.
Jag har 150/27,5 på min. Då har jag en hel del andra mods oxå. Kanske 147,5 eller 145 är lagom...? Har du gjort något annat med hojen?

roadräser skrev:
2514639 För sent, du kan prova att justera pumpen så den skvätter:D lite mer alt. tidigare, (tror ett riktmärke kan vara ca. 1mm alltså pinnen som trycker på membranet mätt underifrån och trotteln höjd ca. 0,7mm, detta är vad boyesen rekommenderar för keihin-förknasare) vid gaspådrag vid halvgas påverkar inte acc pumpen något, kolla nålen om du bytt munstycken, svårt att komma med tips speciellt för din cykel men detta är bra att ha koll på

Det är bara att prova:tummenupp
Lycka till

shit, jag läste slarvigt såg inte att du har mikuni, nu är jag lost, tyvärr

Jag skulle göra tvärtom. Se till så att den sprutar sent och länge - ungefär så som tjejerna vill ha det.
 
Last edited:

zajt

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2006
Ort
Uddevalla
Hoj
KTM 640 SM.Kawasaki VN 1600,KTM Super Duke-R,
Nickeluring skrev:
2515400 Mindre huvudmunstycke och större lågfartsmunstycke.
Jag har 150/27,5 på min. Då har jag en hel del andra mods oxå. Kanske 147,5 eller 145 är lagom...? Har du gjort något annat med hojen?



Jag skulle göra tvärtom. Se till så att den sprutar sent och länge - ungefär så som tjejerna vill ha det.


accpumpen går på efter ca3-4mm gaspådrag. känns precis som om den köver sig när accpumpen går på. (vid snabbbt gaspådrag).ger lite förgasarsmällar med.
har bara slipon och öppnat luftburk.
 

roadräser

Kör fort på allt!!
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Kungsbacka
Hoj
aprilia rs250
zajt skrev:
2515591 accpumpen går på efter ca3-4mm gaspådrag. känns precis som om den köver sig när accpumpen går på. (vid snabbbt gaspådrag).ger lite förgasarsmällar med.
har bara slipon och öppnat luftburk.

Jag tycker det låter som den skvätter lite för sent, som sagt boyesen rekommenderar att pumpen går på när trotteln är lyft ca. 0.7mm men jag har inte skruvat på nån mikuni å andra sidan, hoppas det löser sig för dig tråkigt med förknasar-problem:confused:
 

Nickeluring

Lurig som få...
Gick med
29 Jun 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Såld! :(
zajt skrev:
2515591 accpumpen går på efter ca3-4mm gaspådrag. känns precis som om den köver sig när accpumpen går på. (vid snabbbt gaspådrag).ger lite förgasarsmällar med.
har bara slipon och öppnat luftburk.

Börja med att fixa munstyckena. Som du har det nu går den alldeles för fett, och antagligen för snålt på låga varv. För bästa resultat, koppla ur acc pumpen tills du har munstyckena rätt. Sedan kan du laborera med pumpen.
 

zajt

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2006
Ort
Uddevalla
Hoj
KTM 640 SM.Kawasaki VN 1600,KTM Super Duke-R,
Nickeluring skrev:
2516109 Börja med att fixa munstyckena. Som du har det nu går den alldeles för fett, och antagligen för snålt på låga varv. För bästa resultat, koppla ur acc pumpen tills du har munstyckena rätt. Sedan kan du laborera med pumpen.


OK skall best lite munstucken och kolla.
 

zajt

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2006
Ort
Uddevalla
Hoj
KTM 640 SM.Kawasaki VN 1600,KTM Super Duke-R,
zajt skrev:
2516210 OK skall best lite munstucken och kolla.
blöddrar väldigt när man drar ut på en växel och när jag bara gasar snabbt...kanske skulle koppla bort acc-pumpen och prova utan. är precis som om den får för mycket bensin.
funkar accpumpen endast bra om rätt munstycken sitter i?
 
Last edited:

Nickeluring

Lurig som få...
Gick med
29 Jun 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Såld! :(
zajt skrev:
2519614
zajt skrev:
2516210 OK skall best lite munstucken och kolla.
blöddrar väldigt när man drar ut på en växel och när jag bara gasar snabbt...kanske skulle koppla bort acc-pumpen och prova utan. är precis som om den får för mycket bensin.
funkar accpumpen endast bra om rätt munstycken sitter i?

Har du för stort munstycke och acc pumpen sprutar in extra soppa så får du på tok för mycket soppa i förhållande till syre.
Koppla bort pumpen o fixa munstyckena först.
 

mr_ping

Page
Gick med
10 Feb 2004
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 525
Hoppas inte tråden är död :)

Kort version:
Min hojj har samma problem, KTM 450 EXC -04. Hur gjorde du för att lösa dina problem ?


Lång version:
Har samma fel på min hojj... har en KTM 450 EXC -04 med Keihin 39 FCR förgasare. När jag köpte hojjen satt det en ståltråd mellan acc-pumpen och gasreglaget - och då gick hojjen bra. Jag tog bort ståltråden och hade köpt en del munstycken (större storlek bara) för jag skulle modda luftburken tänkte jag...

Det som hände var precis som ovan, den köver/tjöver sig vid fullt gaspådrag. Jag provade även att byta till större main jet/huvudmunstycke, gick upp från 178 -> 182 samt bytte idle till 45 från 42. Samma fenomen.

Ska jag prova att sätta i ett MINDRE main jet ?
Original är ju 178... ska jag behöva gå lägre än det ?

Som sagt, hojjen funkar bra om jag har ståltråd mellan acc-pump och reglaget... men så vill jag ju inte köra (tändstiftet är dyngsurt och svart).
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Hoppas inte tråden är död :)

Kort version:
Min hojj har samma problem, KTM 450 EXC -04. Hur gjorde du för att lösa dina problem ?


Lång version:
Har samma fel på min hojj... har en KTM 450 EXC -04 med Keihin 39 FCR förgasare. När jag köpte hojjen satt det en ståltråd mellan acc-pumpen och gasreglaget - och då gick hojjen bra. Jag tog bort ståltråden och hade köpt en del munstycken (större storlek bara) för jag skulle modda luftburken tänkte jag...

Det som hände var precis som ovan, den köver/tjöver sig vid fullt gaspådrag. Jag provade även att byta till större main jet/huvudmunstycke, gick upp från 178 -> 182 samt bytte idle till 45 från 42. Samma fenomen.

Ska jag prova att sätta i ett MINDRE main jet ?
Original är ju 178... ska jag behöva gå lägre än det ?

Som sagt, hojjen funkar bra om jag har ståltråd mellan acc-pump och reglaget... men så vill jag ju inte köra (tändstiftet är dyngsurt och svart).

Som regel för att få perfekt svar direkt hellst vid öppet system och burk så gäller det att få axpumpen att slå till direkt vid lilla minsta pådrag. bestyckningen kan jag inte uttala mig om? Att gå upp ett steg i lågfart brukar räcka och i huvudbestyckning ca 10% och sedan kollar man stiftets färg efter fullgasrepor!!
 

mr_ping

Page
Gick med
10 Feb 2004
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 525
Jag har som sagt gått upp i både huvudmunstycke och lågfart utan nån skillnad... det han gjort med axpumpen är ju att sätta fast den med gasreglaget för att få effekt med en gång + hålla hela vägen som jag förstått det.

Det KAN vara så att nålen som sitter i hojjen är fel då jag har en OBDVR nål hemma i lådan som jag fick till hojjen... ska kolla det idag.

På min förra hojj hade jag samma fenomen, där gick jag upp i huvudmunstycke samt lågfart (från 137.5 -> 145 och lågfart 20.0 -> 27.5). Hojjen var en KTM 640 med Mikuni TM40.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag har som sagt gått upp i både huvudmunstycke och lågfart utan nån skillnad... det han gjort med axpumpen är ju att sätta fast den med gasreglaget för att få effekt med en gång + hålla hela vägen som jag förstått det.

Det KAN vara så att nålen som sitter i hojjen är fel då jag har en OBDVR nål hemma i lådan som jag fick till hojjen... ska kolla det idag.

På min förra hojj hade jag samma fenomen, där gick jag upp i huvudmunstycke samt lågfart (från 137.5 -> 145 och lågfart 20.0 -> 27.5). Hojjen var en KTM 640 med Mikuni TM40.

Har du provat att höja nålen max ev shimsa upp den yttligare med en bricka?
Obs om man shimsar nålen se till att den inte kan hoppa upp ur nålmunstycket och hänga gasen på fullt!!
 

mr_ping

Page
Gick med
10 Feb 2004
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 525
Nixx..ska kolla nålen så den är av rätt typ samt se vart clipset sitter idag eller i veckan. Är orolig att det är den strypta nålen som sitter i nämligen.

Har även möjlighet att prova en annan FCR 39 förgasare från en KTM 525 EXC -04.
 

mr_ping

Page
Gick med
10 Feb 2004
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 525
Update:

Jag försökte med olika munstycken fram och tillbaka... bytte nålplacering osv. Kollade även tändstiftet och såg att vid normalt läge (som hojjen var från början):

2:a placering nålen
178 huvud
40 lågfart

Så var stiftet KRITVITT

Jag provade att sätta nålen i 4:e placering, då startade knappt hojjen.. fick höjja tomgången flera varv och den pruttade hela tiden... Så jag satte tillbaka nålen till 2:a placeringen och bytte till 190 i huvud (!) och 45 i lågfart.

Jag har fortfarande inte fått bort det kövande ljudet vid fullt pådrag, måste nog gå upp lite till (stiftet blev ljustbrunt, lite väl ljust fortfarande).

Men fan va hojjen gick bättre! Nu kunde jag få upp den på 4:e växeln på bakhjulet, tidigare bara 3:an. Min kompis 525 går inte upp på 4:an ens :)

Ska försöka med 195 / 47.5.

Vad tror ni andra ?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Update:

Jag försökte med olika munstycken fram och tillbaka... bytte nålplacering osv. Kollade även tändstiftet och såg att vid normalt läge (som hojjen var från början):

2:a placering nålen
178 huvud
40 lågfart

Så var stiftet KRITVITT

Jag provade att sätta nålen i 4:e placering, då startade knappt hojjen.. fick höjja tomgången flera varv och den pruttade hela tiden... Så jag satte tillbaka nålen till 2:a placeringen och bytte till 190 i huvud (!) och 45 i lågfart.

Jag har fortfarande inte fått bort det kövande ljudet vid fullt pådrag, måste nog gå upp lite till (stiftet blev ljustbrunt, lite väl ljust fortfarande).

Men fan va hojjen gick bättre! Nu kunde jag få upp den på 4:e växeln på bakhjulet, tidigare bara 3:an. Min kompis 525 går inte upp på 4:an ens :)

Ska försöka med 195 / 47.5.

Vad tror ni andra ?

Härligt..jo den förgasaren drar stora munstycken, går inte att gämföra med mikuni.. För att kolla om man har rätt högfart krävs att man kör fullt gärn i minst 1km!! man får inte ens släppa gasen när man ska ta stopp på den för då missfärgas stiftet. man kan köra stående så det inte varvar och går så fort sedan efter minst 1km så slår man av mororn medans man fortfarande har full gas!! så fort man lyckats stänga av tändningen kan man ju dra in kopplingen. Då visar färgen på stiftet endast högfartsmunstycket. Dra gärna lös stiftet något med kall motor annars kan man göra gängpaj om man har det fullt åtraget och fipplar lös det varmt!!
 

mr_ping

Page
Gick med
10 Feb 2004
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 525
Har kört länge idag med fullgas och kommit fram till detta:

- Stiftet är kritvitt (alltså ser ut som nån målat med tipex)
- Flyttar jag nålen så startar hojjen knappt och det går inte gasa (flyttade nålen uppåt och måste höjja tomgången som sjutton)
- 190 huvudmunstycke var bättre men verkar inte tillräckligt
- 45 lågfart var också bättre men verkar inte tillräckligt heller


Gasar jag från 1/4 gas -> fullt så går den bra, men stiftet är lik förbannat vitt.
Tomgång -> full gas = köver sig direkt

Kan det vara något fel på min förgasare, och isåfall vad ?
Eller ska jag prova att köpa 200 huvudmunstycke + 50 lågfart ?

Snart går det inte köpa större munstycken ju...
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Har kört länge idag med fullgas och kommit fram till detta:

- Stiftet är kritvitt (alltså ser ut som nån målat med tipex)
- Flyttar jag nålen så startar hojjen knappt och det går inte gasa (flyttade nålen uppåt och måste höjja tomgången som sjutton)
- 190 huvudmunstycke var bättre men verkar inte tillräckligt
- 45 lågfart var också bättre men verkar inte tillräckligt heller


Gasar jag från 1/4 gas -> fullt så går den bra, men stiftet är lik förbannat vitt.
Tomgång -> full gas = köver sig direkt

Kan det vara något fel på min förgasare, och isåfall vad ?
Eller ska jag prova att köpa 200 huvudmunstycke + 50 lågfart ?

Snart går det inte köpa större munstycken ju...

För det fösta Kör du med org kehin munstycken? Något annat går inte för då vet man inte hur mycket dom ger alla tilverkare har olika angivelser på sina munstycken vissa kör flöde andra i mm. är luftburken öppnad och ev värre filter? avgas sitter det ett fullt öppet system typ minst slipon? För att kunna bestycka in gasaren måste man först ställa av axpumpen helt, du kan trycka ner pumpstången i botten och kila fast den med en träflisa eller suddgummi eller skruva in justerskruven max så du ser att den inte spottar in någe bränsle. Ställ sedan nålen i mittenclippset. Testa sedan ut högfarten genom att köra fullgasrepor och kolla stifftet. Men Ja du ska nog prova 200,210. om du nu körde orginal munstycken! du kan även borra 2mm hål i munstycket fungerar lika bra, jag blir alltid gla d när man ser vita stifft för då finns det pullver att hämta:tummenupp
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top