Hej!
Jag har en xj 600 s -99 som går ryckigt på låga varv, den liksom kommer och går. På höga varv går den dock väldigt fint. Efter x antal timmar på nätet känns det som att cykeln eventuellt är i behov av att synka förgasarna. Kan det vara osynkade förgasare som orsakar den ryckiga gången?
Om det skulle vara så att förgasarna bör synkas:
Vad jag kan utröna av den information jag hittat på nätet så kan man komma undan relativt billigt utrustningsmässigt. Det dyra alternativet är att köpa en synkroniseringsutrustning men det slipper jag gärna... Har sätt att en del synkar med klockor från biltema och de hävdar att resultatet blir bra. Någon som kan bekräfta det?
Ett annat alternativ som jag snubblat över är en helt hemmabyggd variant. 4 transparenta slangar fästs lodrätt längs en bräda och sammanlänkas med två t-kopplingar i botten. Sedan fylls slangarna med olja alternativt vatten och själva synkningen går ut på att få vätskepelarna att stå lika. Någon som använt sig av denna metod? Det som gör mig mest kritisk till denna metod är att man inte får reda på om förgasarna står "rätt" kontra hur de borde stå. Enligt Haynes skall mina förgasare skapa ett tryck på 230 mmHg och med rören har jag väl ingen koll på om så är fallet?
Tack på förhand!
Jag har en xj 600 s -99 som går ryckigt på låga varv, den liksom kommer och går. På höga varv går den dock väldigt fint. Efter x antal timmar på nätet känns det som att cykeln eventuellt är i behov av att synka förgasarna. Kan det vara osynkade förgasare som orsakar den ryckiga gången?
Om det skulle vara så att förgasarna bör synkas:
Vad jag kan utröna av den information jag hittat på nätet så kan man komma undan relativt billigt utrustningsmässigt. Det dyra alternativet är att köpa en synkroniseringsutrustning men det slipper jag gärna... Har sätt att en del synkar med klockor från biltema och de hävdar att resultatet blir bra. Någon som kan bekräfta det?
Ett annat alternativ som jag snubblat över är en helt hemmabyggd variant. 4 transparenta slangar fästs lodrätt längs en bräda och sammanlänkas med två t-kopplingar i botten. Sedan fylls slangarna med olja alternativt vatten och själva synkningen går ut på att få vätskepelarna att stå lika. Någon som använt sig av denna metod? Det som gör mig mest kritisk till denna metod är att man inte får reda på om förgasarna står "rätt" kontra hur de borde stå. Enligt Haynes skall mina förgasare skapa ett tryck på 230 mmHg och med rören har jag väl ingen koll på om så är fallet?
Tack på förhand!