Förgasarsynkning med hemmabyggt "mätinstrument"

lbs76

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2012
Ort
-
Hoj
1989; Yamaha TZR 125, 1999; Yamaha XJ 600 S
Hej!
Jag har en xj 600 s -99 som går ryckigt på låga varv, den liksom kommer och går. På höga varv går den dock väldigt fint. Efter x antal timmar på nätet känns det som att cykeln eventuellt är i behov av att synka förgasarna. Kan det vara osynkade förgasare som orsakar den ryckiga gången?

Om det skulle vara så att förgasarna bör synkas:
Vad jag kan utröna av den information jag hittat på nätet så kan man komma undan relativt billigt utrustningsmässigt. Det dyra alternativet är att köpa en synkroniseringsutrustning men det slipper jag gärna... Har sätt att en del synkar med klockor från biltema och de hävdar att resultatet blir bra. Någon som kan bekräfta det?

Ett annat alternativ som jag snubblat över är en helt hemmabyggd variant. 4 transparenta slangar fästs lodrätt längs en bräda och sammanlänkas med två t-kopplingar i botten. Sedan fylls slangarna med olja alternativt vatten och själva synkningen går ut på att få vätskepelarna att stå lika. Någon som använt sig av denna metod? Det som gör mig mest kritisk till denna metod är att man inte får reda på om förgasarna står "rätt" kontra hur de borde stå. Enligt Haynes skall mina förgasare skapa ett tryck på 230 mmHg och med rören har jag väl ingen koll på om så är fallet?

Tack på förhand!
 

Woods

Medlem
Gick med
10 Jul 2003
Ort
Åkersberga
Hoj
01 GSXR 1000
Bygg din egen! Fungerar hur bra som helst. Det enda som behövs är typ 0,5 cm slang och T-kopplingar
Finns trådar. Sök synknig av förgasare eller synkronisering. Där finns även byggbeskrivningar.
 

lbs76

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2012
Ort
-
Hoj
1989; Yamaha TZR 125, 1999; Yamaha XJ 600 S
Bygg din egen! Fungerar hur bra som helst. Det enda som behövs är typ 0,5 cm slang och T-kopplingar
Finns trådar. Sök synknig av förgasare eller synkronisering. Där finns även byggbeskrivningar.

Vad jag har förstått så skall slangarna bara sammanlänkas i botten och fyllas med vätska, typ olja. Jag har även läst någon stans om att flödet skall reduceras men jag blir inte klok på var dessa strypningar skall monteras. Hur kan man mäta vilket undertryck jag får på cylindrarna? Förstår att de går att ställa trycket rätt kontra övriga cylindrar, men jag menar kontra rekommenderat värde...
 

jånas

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2011
Ort
Mariestad
Hoj
Suzuki vz 800 Marauder, Kawasaki z1000, kawasaki z650, Zundap Apollo 50cc 1953
Jag synkar alltid med den metoden, du hittar inget exaktare instrument, jag kan lägga in en skiss och ett foto på min.
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top