Förlorade kortet - men det står fel adress

Hakka

Sökande
Gick med
6 Sep 2004
Hoj
Den e blå
Jaha, båda behörighetena borta då och prövotid kvar (guld).

Påstådd rödljuskörning, med bil.

Shockad som man var av hela situationen så skrev man ju på allt dom sa åt en att skriva på (bad move) efter hot om kronofogde osv.

Men nu till det lilla hoppet, fick beslutet av länsstyrelsen (2 mån) och det står helt fel adress på stället där allt skulle ha skett. Står fel adress på boten och de papper polisman skrev på plats också. Den korsning som står i alla handlingar från polis och länsstyrelsen har inte ens ett trafikljus, utan är en obevakad korsning alldeles efter den korsning där den påstådda rödljuskörningen skulle ha skett.

Hur viktig är en sådan här teknikalitet? Är det värt allt meck med överklagan osv? Och isåf, har man någon egentlig chans?

Finns massa omständigheter som gör att man borde haft en god chans (svårt att se stopplinje där polis stod och långtradare mellan mig och polis) om man inte varit så korkad att man skrev på när det hände.

Någon som har erfarenheter angående sånt här?

MrRoos

Kör sugen!
Gick med
16 Jul 2004
Hoj
ZX9R, Duke
har (som tur och väl är) inga erfarenheter men det låter det faktumet att det är fel adress eller en adress till en korsning där det inte ens finns ett rödljus borde ju ge dig rätt bra möjligheter att överklaga. Kan ju tänka mig hur de skall få dig dömd för att köra mot ett rödljus som inte finns :hihi

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Om du är dömd för rödljuskörning vid en gata som inte har ett rödljus så måste det ju gå att ogiltligförklara domen. Man kan ju itne bli dömd för nåt man inte gjort. Men dom kan ju alltid döma dig igen för rätt adress
:va

Ring nån advokat och fråga.

ape

be a nice ape
Gick med
24 May 2004
Hoj
Triumph Daytona 600 04:a ***Såld.
Min vän du slipper undan: Boten och övriga papper måste ogiltigförklaras. Då står ord mot ord istället, och eftersom rättväsendet i landet utgår från fysiska bevis, t.ex dessa papper så kan du gå och köpa en skraplott eller något. Du har haft en jäkla tur helt enkelt. :tummenupp

"FUBAR"

Måste lära mig bromsa på slangen..
Gick med
13 Jun 2004
Hoj
KTM 950 SM -06
Borde ju spela roll. Någon här inne fick en P-bot samma dygn man ställde om klockan, men P-lisan hade visst skrivit boten 1 timme in i framtiden och den ogiltighetsförklarades...

Last edited:

Vapor

Hojgalen
Gick med
23 Jun 2003
Hoj
R1 -06, KTM525sx-03, Yamaha XS400se -82
Min första fråga till dig: Körde du mot rött? Du skriver att du va shockad av händelsen. Inte så konstigt kanske men har man kinte gjort något fel så är det klart man blir shockad. Har polisen skrivit fel adress på lappen så är det bara att överklaga och påstå att du inte har kört mot rött då där ite finns något rödljus. Du skrev på papperna av ren shock och att polisen hotade med kronofogden eller va du skrev. Det kan bli svårt för polisen att bevisa att du faktiskt körde mot rött då dem skrivit att du inte gjorde det... :va

Lycka till!

ape

be a nice ape
Gick med
24 May 2004
Hoj
Triumph Daytona 600 04:a ***Såld.
xXx40 skrev:
Borde ju spela roll. Någon här inne fick en P-bot samma dygn man ställde om klockan, men P-lisan hade visst skrivit boten 1 timme in i framtiden och den ogiltighetsförklarades...

Hehe jajamen. Tyvärr vann jag inget på lotto den helgen. :hihi

Isse333

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2004
Hoj
Moppe
Jag har fått p bot för att jag parkerat på gångväg men klagade för jag stod på en cyckel väg och det höll polisen med om jag kunde rimligen inte stå med två hjul på gångvägen när det var en cyckelväg nämast vägen.
Böterna revs av polisen på stationen.
Du bör nog inte ha några problem.
Överklaga.

Chii

Med begynnande auktoritetsproblem
Gick med
14 Dec 2004
Hoj
Sååld
Tror det blir svårt att göra något då du skrev på men annars hade det nog gått. Hellre fria än fälla

Rammstein

Bättre fly än illa fäkta.
Gick med
11 Apr 2003
Hoj
cbr600 stunt, nsr250sp
Som sagt, finns det inget rödljus så kan du ju inte ha kört mot rött! Hur trovärdig blir en polis som ändrar sig i rätten :gnissla

var ju chocken el liknande som gjorde att du skrev på.

Kontakta Trafikjuristen NU.

mamartin

Mamartin
Gick med
28 Mar 2004
Hoj
Suzuki GSXR 1000 -02
Det går nog att få avskrivet. Fick en p bot men polisen skrev fel gata och då ogiltförklarades den. Skulle tro det är samma med din förteelsse, kan dock behövas mer förklaring av händelsen. Men det skall kunna gå igenom.

Forsberg

Den som söker han letar...
Gick med
2 Jan 2004
Hoj
Yamaha YZF R6 -00, Aprilia RS 250
Vad ska han säga om de frågar var den påstådda överträdelsen ägt rum? Den korsning där rödljusen var och där polisen tog han, eller den korsning polisen skrev ner?

Maxout

Mr
Gick med
27 Apr 2004
Hoj
YZF Yamaha R6
Forsberg skrev:
Vad ska han säga om de frågar var den påstådda överträdelsen ägt rum? Den korsning där rödljusen var och där polisen tog han, eller den korsning polisen skrev ner?
självklart var det där! en polis har ju aldrig fel. fast rödljus fanns inte :)

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Hoj
KTM LC4-01,GSX1100R-93,ninja zx9r-02 streetfighter.
Polaren åkte på 80 km/h för snabbt på motorväg.Polisen skrev ett s istället för ett z i regnr i boten vilket min polare upptäckte senare.Tog kontakt med en trafikjurist o fick tebax kortet omgående.Överklaga såklart,även om det var du som gjorde fel från början så måste du ju prova iaf.Lycka till.

MR.E

Guest
Hakka skrev:
Jaha, båda behörighetena borta då och prövotid kvar (guld).

Påstådd rödljuskörning, med bil.

Shockad som man var av hela situationen så skrev man ju på allt dom sa åt en att skriva på (bad move) efter hot om kronofogde osv.

Men nu till det lilla hoppet, fick beslutet av länsstyrelsen (2 mån) och det står helt fel adress på stället där allt skulle ha skett. Står fel adress på boten och de papper polisman skrev på plats också. Den korsning som står i alla handlingar från polis och länsstyrelsen har inte ens ett trafikljus, utan är en obevakad korsning alldeles efter den korsning där den påstådda rödljuskörningen skulle ha skett.

Hur viktig är en sådan här teknikalitet? Är det värt allt meck med överklagan osv? Och isåf, har man någon egentlig chans?

Finns massa omständigheter som gör att man borde haft en god chans (svårt att se stopplinje där polis stod och långtradare mellan mig och polis) om man inte varit så korkad att man skrev på när det hände.

Någon som har erfarenheter angående sånt här?
ja hörde senast i dag om en taxichaffis som hade råkat ut för EXAKT samma
sak som du men han överklagade och fick tillbaka sitt, du får väl hävda att
du blev skrämd av polisens påhopp eller ngt liknande.
för de va jävligt synd att du skrev på på plats men ja förstår hur de känns.
men i framtiden kom i håg att du har ingen annan skyldighet än att identifiera dig ett tips är att aldrig visa ditt körkort utan visa ett vanligt id istället det räcker åt idioten,men kom ihåg att ALLTID kräva polisen på hans leg det har du rätt till enl lag och skriv upp vad han heter får du inte de så är de bara att ringa 112 och säga att de står en man i polisuniform som inte vill identifiera sig
då blir de fart jag lovar min uppfattn är att ca 80% av poliserna är riktiga döskallar vill inte skrämma dig men du borde klara dig men tingsrätten dömer på känsla (dvs polisen vinner oftast oavsett vad)du måste nog upp till hovrätten för att få en rättvis dom som döms enl svensk lag fast du kommer
oftast bara dit om du om du döms till minst v illkorligt.

poliser försöker skrämma folk för att skriva på för sinn egen vinning.

Obs jag talar bara av egen erfarenhet vill inte hoppa på nån de finns bra poliser oxå men jag har min uppfattn.

LYCKA TILL

MR E

Gloggen

kawafreak
Gick med
7 Apr 2003
Hoj
2004, Kawasaki, Z1000
Fel ÄR FEL och därmed fel.

Fick också en p-bot pga parkering förnära korsning (10m),
när jag synade boten var det ikryssat ruta för parkering nära övergångsställe (finns således inget i det korset).
Överklagade ..... voila' no more Bot.

Överklaga, stå på dig, det funkar, fel är återigen fel.
:fakta

"FUBAR"

Måste lära mig bromsa på slangen..
Gick med
13 Jun 2004
Hoj
KTM 950 SM -06
När du överklagar så ska du ju säga att du befann dig på den adressen som står på boten, alltså inte den riktiga adressen. Så får du väl hävda att han var så jävla pushig så du kände dig hotad och ville bara åka därifrån, så det var därför du skrev på. Den riktiga platsen "existerar" ju inte längre för då e det ju lika med att du erkänner att du var där trafikljuset finns...
Dra detta så långt som det behövs och stå på dig, kan nästan garantera dig att du får behålla lappen... (you lucky bastard :) )

MR.E

Guest
xXx40 skrev:
När du överklagar så ska du ju säga att du befann dig på den adressen som står på boten, alltså inte den riktiga adressen. Så får du väl hävda att han var så jävla pushig så du kände dig hotad och ville bara åka därifrån, så det var därför du skrev på. Den riktiga platsen "existerar" ju inte längre för då e det ju lika med att du erkänner att du var där trafikljuset finns...
Dra detta så långt som det behövs och stå på dig, kan nästan garantera dig att du får behålla lappen... (you lucky bastard :) )
Ja tror samma sak klockren vinst för dig :tummenupp :tummenupp

MR E

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras