Förlorade kortet - men det står fel adress

Hakka

Sökande
Gick med
6 Sep 2004
Hoj
Den e blå
Jag kontaktade trafikjuristen och det lät som att kostnaden för hela kalaset skulle gå på kanske runt 10 papp om han skulle företräda mig.
Denna kostnad betalas ju delvis tillbaka av staten men om man loosar så är ju kostnaden ganska svettig. Nya behörigheter kostar väl en 5-6k skulle jag gissa (nytt förarprov för MC iår, suck).

Men det är en intressant situation. Känns som det kan vara värt att satsa på en överklagan efter de ni sagt också.

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Hoj
KTM LC4-01,GSX1100R-93,ninja zx9r-02 streetfighter.
Skriv så här bara.

Överklagan angående ärende nr:bla bla bla.

Ha ha,jag körde mot rött i en helt annan korsning än den som namnges på boten.
Hit med lappen omgående,annars.....!?

Maxout

Mr
Gick med
27 Apr 2004
Hoj
YZF Yamaha R6
ktmjacke skrev:
Skriv så här bara.

Överklagan angående ärende nr:bla bla bla.

Ha ha,jag körde mot rött i en helt annan korsning än den som namnges på boten.
Hit med lappen omgående,annars.....!?
bra kontaktar dig när jag behöver hjälp med nått rättsligt :corn

Blondie

BLONDIE ROCKAR FETT!!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
HD Custom 02
Om alla gissat klart kanske någon som vet kan uttala sig!

Berätta gärna hur det gick!

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Hoj
KTM LC4-01,GSX1100R-93,ninja zx9r-02 streetfighter.
Blondie skrev:
Om alla gissat klart kanske någon som vet kan uttala sig!

Berätta gärna hur det gick!
Om han spelar sina kort rätt när han motiverar varför han erkände på plats,så VET jag att det ogiltigförklaras då det MÅSTE stå korrekta uppgifter på rapporten.Polisen ska bevisa att han sett förövaren begå ett brott,och om han inte ens kan uppge rätt adress så kan han ju inte heller va säker på vad han sett.

Henren

Ny medlem
Gick med
29 Sep 2004
Hoj
Ingen hoj
Har du tur tar din bilförsäkring en del av kostnaden...kolla med försäkringsbolaget...

Har inte läst allt, men 2 månader sen får du ta om kortet eller vad är det som är sagt från Länsstyrelsen?

Isse333

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2004
Hoj
Moppe
När man skriver på en böteslapp betyder det att man har motagit en delgivning, inte att man har godskänt den.
Du ska inte behöva förklara något alls för rödljusen finns ju inte.
Böterna du fått ska rivas sen är det upp till polisen att göra en ny anmällan mot dig och det tror jag inte dom gör för dom minns nog inte om dom jobbade den dan ens. :confused:

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
neka skrik o svär...de där borde du klara dig undan :tummenupp

xCr

Maniac
Gick med
19 Aug 2003
Hoj
Kommer snart..
ape skrev:
Min vän du slipper undan: Boten och övriga papper måste ogiltigförklaras. Då står ord mot ord istället, och eftersom rättväsendet i landet utgår från fysiska bevis, t.ex dessa papper så kan du gå och köpa en skraplott eller något. Du har haft en jäkla tur helt enkelt. :tummenupp

Ingen idé han köper någon lott.
Han har förbrukat ett par års tur nu :rolleyes:

Mr K

I win, you loose!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR750-07 & GSXR600-07
Om du läser på lite så borde det inte vara några problem att företräda sig själv. Om där inte finns något rödlyse i korsningen på adressen så kan du inte heller åka dit för det.
Polisen kan inte ändra adressen i efterhand för kommer då antagligen att anses som ej trovärdig.

Jag har anlitat www.trafikjuristen.se men GOTT resultat. Slapp vårdslöshet i trafik och böter på 6800kr.
Jag körde med benen över styret.

Ps. Det får man numera göra om man kan anses som skicklig. Hovrätten tyckte att jag var det. :tummenupp

CHROLO

Does not play well with other bikers...
Gick med
1 Sep 2004
Hoj
Honda Varadero, Honda AT
MR.E skrev:
ja hörde senast i dag om en taxichaffis som hade råkat ut för EXAKT samma
sak som du men han överklagade och fick tillbaka sitt, du får väl hävda att
du blev skrämd av polisens påhopp eller ngt liknande.
för de va jävligt synd att du skrev på på plats men ja förstår hur de känns.
men i framtiden kom i håg att du har ingen annan skyldighet än att identifiera dig ett tips är att aldrig visa ditt körkort utan visa ett vanligt id istället det räcker åt idioten,men kom ihåg att ALLTID kräva polisen på hans leg det har du rätt till enl lag och skriv upp vad han heter får du inte de så är de bara att ringa 112 och säga att de står en man i polisuniform som inte vill identifiera sig
då blir de fart jag lovar min uppfattn är att ca 80% av poliserna är riktiga döskallar vill inte skrämma dig men du borde klara dig men tingsrätten dömer på känsla (dvs polisen vinner oftast oavsett vad)du måste nog upp till hovrätten för att få en rättvis dom som döms enl svensk lag fast du kommer
oftast bara dit om du om du döms till minst v illkorligt.

poliser försöker skrämma folk för att skriva på för sinn egen vinning.

Obs jag talar bara av egen erfarenhet vill inte hoppa på nån de finns bra poliser oxå men jag har min uppfattn.

LYCKA TILL

MR E

Gäsp? :lol

CHROLO

Gick med
1 Sep 2004
Hoj
Honda Varadero, Honda AT
Hakka skrev:
Jaha, båda behörighetena borta då och prövotid kvar (guld).

Påstådd rödljuskörning, med bil.

Shockad som man var av hela situationen så skrev man ju på allt dom sa åt en att skriva på (bad move) efter hot om kronofogde osv.

Men nu till det lilla hoppet, fick beslutet av länsstyrelsen (2 mån) och det står helt fel adress på stället där allt skulle ha skett. Står fel adress på boten och de papper polisman skrev på plats också. Den korsning som står i alla handlingar från polis och länsstyrelsen har inte ens ett trafikljus, utan är en obevakad korsning alldeles efter den korsning där den påstådda rödljuskörningen skulle ha skett.

Hur viktig är en sådan här teknikalitet? Är det värt allt meck med överklagan osv? Och isåf, har man någon egentlig chans?

Finns massa omständigheter som gör att man borde haft en god chans (svårt att se stopplinje där polis stod och långtradare mellan mig och polis) om man inte varit så korkad att man skrev på när det hände.

Någon som har erfarenheter angående sånt här?

Flera andra har redan sagt det. Givetvis ska du överklaga domen (ordningsboten). Vänd dig till tingrätten för att få den undanröjd.

Mr K

I win, you loose!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR750-07 & GSXR600-07
CHROLO skrev:
Flera andra har redan sagt det. Givetvis ska du överklaga domen (ordningsboten). Vänd dig till tingrätten för att få den undanröjd.
Korrekta och sakliga svar från rätt personer är det bästa som finns.
Jag tycker Chrolo rokkar! Synd du inte jobbar "är nere" istället .......

Faktiskt så är MC-poliser MYCKET trevligare än övriga poliser i mitt tycke när man varit lite olydig och blivit stannad. (Och det har hänt ett par gånger)
Hälsa dina kollegor i skåne ....... de vet vem jag är :tummenupp :tummenupp :tummenupp :tummenupp :tummenupp

CHROLO

Gick med
1 Sep 2004
Hoj
Honda Varadero, Honda AT
Mr K skrev:
Korrekta och sakliga svar från rätt personer är det bästa som finns.
Jag tycker Chrolo rokkar! Synd du inte jobbar "är nere" istället .......

Faktiskt så är MC-poliser MYCKET trevligare än övriga poliser i mitt tycke när man varit lite olydig och blivit stannad. (Och det har hänt ett par gånger)
Hälsa dina kollegor i skåne ....... de vet vem jag är :tummenupp :tummenupp :tummenupp :tummenupp :tummenupp

Gick mc-kursen tillsammans med en kollega från skåne, har dock glömt vad han heter...

Tackar :)

sEiKo

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Mellan två hojjar just nu
Håll oss underrättade, det ska bli intressant att följa hur det går.
Hoppas du klarar dig, du kan trösta dig med att det är vinter iallafall.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati