Försäkra på en förälder?

Benjamin

Ödmjukast
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX1300BK -08
Du kan ju inte dra alla över samma kam!. Jag har god självkännedom. jag befinner mig inte i någon riskzon för att ha sönder något så försiktig och riskmedveten som man är. säger inte att det går att undvika till 100%.. men du fattar nog vad jag menar eller är det helt otänkbart dig att fallet kan vara så för en 24 åring??

Så säger alla...

Läs här, lite matnyttig diskussion om skenförsäkring:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=207023&page=5 (från inlägg nr 96 av "icce" och neråt)

Last edited:

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Du kan ju inte dra alla över samma kam!. Jag har god självkännedom. jag befinner mig inte i någon riskzon för att ha sönder något så försiktig och riskmedveten som man är. säger inte att det går att undvika till 100%.. men du fattar nog vad jag menar eller är det helt otänkbart dig att fallet kan vara så för en 24 åring??

För att vara någon som inte ens har mckörkort verkar du ha väldigt bra koll på riskerna.
Du tror inte det kan vara så att ALLA som kör hoj gör misstag och ju yngre man är desto mindre erfarenhet har man?

Jonny

Varför???
Gick med
3 Jun 2003
Hoj
R1
från IF

Försäkringen gäller för dig som är försäkringstagare. Men
den gäller endast om du är fordonets verklige ägare och
huvudsaklige brukare. Detta innebär att du kan bli utan
ersättning om du är registrerad som ägare och har tecknat
försäkring för fordonet, trots att du inte äger det eller
huvudsakligen brukar det.

Benjamin

Ödmjukast
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX1300BK -08
från IF

Försäkringen gäller för dig som är försäkringstagare. Men
den gäller endast om du är fordonets verklige ägare och
huvudsaklige brukare. Detta innebär att du kan bli utan
ersättning om du är registrerad som ägare och har tecknat
försäkring för fordonet, trots att du inte äger det eller
huvudsakligen brukar det.

Den texten är egentligen hämtad från FörsäkringsAvtalsLagen så den är samma i alla bolag.

orangebusa

Sporthojsnörd
Gick med
2 Feb 2005
Hoj
suck...

En till världsmästare som övningskör............suck:arsele

Smagatusk

Guest
Som jag förstår det av vad RAxor86 skriver, så är IF mycket väl medvetna om skenförsäkringar. Det är väl anledningen till den dubbla självrisken när en olycka eventuellt är framme?

Ser faktiskt inte problemet... "Försäkra på dina föräldrar, men kvaddar du så kommer det att kosta dig dubbelt så mycket."

Klart som korvspad.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
ALLA som kvaddar hojen / får den stulen åker snålskjuts på andra.

Det är själva poängen med försäkringar.

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Ser faktiskt inte problemet... "Försäkra på dina föräldrar, men kvaddar du så kommer det att kosta dig dubbelt så mycket."

Om det blir tillräckligt många olyckor i 30+ 35+ 40+ osv försäkringar så höjs premierna. Statistiken blir helt enkelt missvisande.

ALLA som kvaddar hojen / får den stulen åker snålskjuts på andra.

Det är själva poängen med försäkringar.

Om du anser att delad finansiell risk är snålskjuts så stämmer det.
Själv ser jag det som ett aktivt val.

Last edited:

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Hoj
Gixxer 1000 gatukrigare *såld...*

Spelar ingen roll om du är 24 eller 57. Alla kan klota/klotar nån gång.

jjabba

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2009
Hoj
Kawasaki
18.500... omg. Är det så värt det?

Nej, men nu är det så det fungerar när försäkringsbolagen tillåts kamma marknaden på lågriskgrupper och i all praktisk bemärkelse utförsäkra oss med lite kraftigare åk genom ockerpriser.

Att jag är skötsam, riskmedveten, välutbildad och kör förnuftigt spelar ju ingen roll sålänge andra i min försäkringsgrupp går igenom ett par hojar om året.

Dessutom har jag min hoj begränsad till 25kW, innan dess låg lägsta premie jag hittade hel/hel: 39.000:- och halv/hel 19.000:-.

De flesta bolag ville ha över 60.000 för en helförsäkring.

Visst är det underbart :D

RAxor86

Ny medlem
Gick med
7 Feb 2010
Hoj
Ducati streetfighter S 09
Spelar ingen roll om du är 24 eller 57. Alla kan klota/klotar nån gång.

yepp. men tack slegdehammer, jag tror precis som du att IF är medvetna om det. dubbelsjälvrisk gör att det väger upp lite. Kvaddar man inte så bravo, då har man skött sig o kommer därför undan billigare.

Smagatusk

Guest
Om det blir tillräckligt många olyckor i 30+ 35+ 40+ osv försäkringar så höjs premierna. Statistiken blir helt enkelt missvisande.

Vi måste ju utgå ifrån att personen som kvaddar hojen ger sig till känna på nå´t sätt.
Är personen exempelvis en 24-årig son till en 45-årig försäkringstagare betvivlar jag att det belastar statistiken över 40+:are. just av den anledningen att de vet att det är en -25 som kört.

Återigen... Detta kräver ju att den som vurpar eller kraschar är ärlig nog att erkänna det för försäkringsbolaget.

Ankan_84

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2006
Hoj
Har hittat den Retta:)
står väl oxå att den som har det ekonomiska intresset eller nåt sånt ska försäkra fordonet dvs den som köper det inte vem som äger det. Och det är väl på den punkten som folk vägrats ersättning om jag inte kommer ihåg fel.

Må så vara, men hur ska dom bevisa det. Kan ju inte direkt neka ersättning bara för att dom har en "misstanke".
Och nej, jag skenförsäkrar inte, R1:an står på mig, jag bor i skogen och har råd med en R1:a. Jag bara försöker se allt från ett annat perspektiv.

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Vi måste ju utgå ifrån att personen som kvaddar hojen ger sig till känna på nå´t sätt.
Är personen exempelvis en 24-årig son till en 45-årig försäkringstagare betvivlar jag att det belastar statistiken över 40+:are. just av den anledningen att de vet att det är en -25 som kört.

Återigen... Detta kräver ju att den som vurpar eller kraschar är ärlig nog att erkänna det för försäkringsbolaget.

Naturligtvis kommer försäkringsklassen att bli drabbad.
Inte sitter någon och utreder enskilda fall för att föra statistik.

jetson

Guest
1. Skriv hojen på förälder visst, men ha i bakhuvet att du kanske blir utan ersättning.
2. Fyll 25 år så halveras din premie och det blir nästan värt att skriva hojen på dig själv.
3. Om du skriver hojen på dig själv när du är 25 kan du börja klaga på folk och slänga ur dig klyschor som att "om ingen skenförsäkrade skulle min premie halveras DIREKT" osv. och tro på att det är sant.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Jo jag förstod vad han skrev. det är realistiska priser i nutid men jag tycker det är orimligt att betala 2000kr/mån för en hoj för en kille som mig.
Uppenbarligen har du inte råd med dina nöjen. Då finns det två val, tjäna mer pengar eller se till att ha billigare nöjen. Att köra hoj är ingen rättighet, det är ett lyxnöje. Antingen biter du i det sura äpplet när du åker runt på din nya hoj, eller så nöjer du dig med en 20 år äldre hoj, som kostar 1500kr, om året! Den som kan köra kommer iaf att köra i cirklar runt dig på en sån hoj, oavsett vad du sitter på själv ;)

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
1. Skriv hojen på förälder visst, men ha i bakhuvet att du kanske blir utan ersättning.
2. Fyll 25 år så halveras din premie och det blir nästan värt att skriva hojen på dig själv.
3. Om du skriver hojen på dig själv när du är 25 kan du börja klaga på folk och slänga ur dig klyschor som att "om ingen skenförsäkrade skulle min premie halveras DIREKT" osv. och tro på att det är sant.

Ur jensoberts profil:
Kön: Kille
Ålder: 24

:D

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand