Försäkring - diskriminering..

Netech

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2006
Ort
Varberg
Hoj
Honda cbr600rr
Ringde If och kolla va jag får betala i garagehyra på min gsxr 1000 k8. Jag får betala 1800kr/år. Sen ber jag min farsan ringa och han fick betala 750kr/år. Vi bor i samma område så det är ju ingen skillnad i pris där.

Men jag kan inte förstå att åldern kan gör så mycket i pris! Jag är 25 år och gubben är 51 år. Är chansen större att den blir stulen när den står på mig?
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Ringde If och kolla va jag får betala i garagehyra på min gsxr 1000 k8. Jag får betala 1800kr/år. Sen ber jag min farsan ringa och han fick betala 750kr/år. Vi bor i samma område så det är ju ingen skillnad i pris där.

Men jag kan inte förstå att åldern kan gör så mycket i pris! Jag är 25 år och gubben är 51 år. Är chansen större att den blir stulen när den står på mig?
Garagehyra? Har IF börjar med vinterförvaring av hojar? :tungan
 

Mirre7

Dunderklumpan
Gick med
29 Oct 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Kawa Z750 -10 (Saffransbulle)
Ringde If och kolla va jag får betala i garagehyra på min gsxr 1000 k8. Jag får betala 1800kr/år. Sen ber jag min farsan ringa och han fick betala 750kr/år. Vi bor i samma område så det är ju ingen skillnad i pris där.

Men jag kan inte förstå att åldern kan gör så mycket i pris! Jag är 25 år och gubben är 51 år. Är chansen större att den blir stulen när den står på mig?
Det där var en mycket intressant fråga! Har du frågat dem? Har de några bra argument? Jag skulle iallafall vilja höra dem. De kanske kryddar på lite extra eftersom de vet att en yngre person utgår ifrån att de betalar mer på försäkringen. Men garageförsäkring? Ifrågasätt för bövelen!! Något för Sverker! :gnissla
 

Netech

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2006
Ort
Varberg
Hoj
Honda cbr600rr
Det där var en mycket intressant fråga! Har du frågat dem? Har de några bra argument? Jag skulle iallafall vilja höra dem. De kanske kryddar på lite extra eftersom de vet att en yngre person utgår ifrån att de betalar mer på försäkringen. Men garageförsäkring? Ifrågasätt för bövelen!! Något för Sverker! :gnissla


Jag ringde if en gång till och jag fick samma pris, 1800kr per år för endast garageförsäkring. Då frågade jag han om de är någon skillnad i pris beroende på hur gammal man är. Han svarade att det inte spelar någon roll hur gammal man är, det är bara skillnad på var man bor och eventuellt kan man få lite bättre pris om man har mer saker försäkrat.

Då sa jag att min farsa hade fått 750kr per år för samma mc och vi bor på samma område och han har aldrig tecknat någon försäkring hos if tidigare.
Då blev han tyst.. Jag fråga om jag kunde få prata med någon som visste bättre, och det fick jag.

Den andra gubben svara att de går efter åldern på allt som har med fordon att göra och så enkelt är det. Det är samma procent ökning på trafik, vagnskada och garageförsäkring mm.

Förjävligt tycker jag!
 
Last edited:

Jimmy G

Ny medlem
Gick med
9 Oct 2010
Ort
Världens ände
Hoj
2005 Yamaha R1
Jag har min relativt nyinköpta Yamaha R1 2005:a försäkrad hos länsförsäkringar värmland... 32 år gammal snart och betalar 13800 i helförsäkring per helår. Skulle jag flytta över bilen och villaförsäkringen skulle jag få ytterligare 20% rabatt på R1:an...
 

barbazoo

adrenaline mc
Gick med
21 Feb 2008
Ort
stockholm
Hoj
Ducati 1098s, Yamaha Xvs1100, Yamaha xv950r Bolt
35 år sthlm betalar 7500kr helår halvförs r1 2005 avställningsbar folksam
 

Jimmy G

Ny medlem
Gick med
9 Oct 2010
Ort
Världens ände
Hoj
2005 Yamaha R1
Jag har min relativt nyinköpta Yamaha R1 2005:a försäkrad hos länsförsäkringar värmland... 32 år gammal snart och betalar 13800 i helförsäkring per helår. Skulle jag flytta över bilen och villaförsäkringen skulle jag få ytterligare 20% rabatt på R1:an...


Bytte villa och hem samt bilförsäkringen oxå till samma bolag.. så jag har Allt på samma ställe.. nu kostar r1:an bara 10.500 kr i helförsäkring!

Inte billigt, men... det jämnar ut sej när man sitter o glider på den sen i sommar konverterad o klar.. hehe
 

Tiger_Tank

Ny medlem
Gick med
13 May 2008
Ort
Göteborg
Hoj
1992, Yamaha. FZR 600// 1996, thunderace 1000
Kolla med gjenside! ( eller hur det nu stavas)

Har också en thunderace dock en 96:a,
men jag betalar bara 6800 kr halv/hel år.

26 år bor centrala göteborg! :tummenupp
 

Bubbas

nähä, om man skulle...
Gick med
17 Mar 2005
Ort
Torra Skåne
Hoj
K 1300 Gin & Tonic
k13100 GT -10 kostar makalösa 3900 kr per år.
Måste Jag skaffa en BMW till så att jag kan få min GT till 1900 kr/år?
Rent förjävligt!!
 

H Blom

Ny medlem
Gick med
3 Nov 2007
Ort
London
Hoj
Yamaha FZS 600 -02
Jag ringde if en gång till och jag fick samma pris, 1800kr per år för endast garageförsäkring. Då frågade jag han om de är någon skillnad i pris beroende på hur gammal man är. Han svarade att det inte spelar någon roll hur gammal man är, det är bara skillnad på var man bor och eventuellt kan man få lite bättre pris om man har mer saker försäkrat.

Då sa jag att min farsa hade fått 750kr per år för samma mc och vi bor på samma område och han har aldrig tecknat någon försäkring hos if tidigare.
Då blev han tyst.. Jag fråga om jag kunde få prata med någon som visste bättre, och det fick jag.

Den andra gubben svara att de går efter åldern på allt som har med fordon att göra och så enkelt är det. Det är samma procent ökning på trafik, vagnskada och garageförsäkring mm.

Förjävligt tycker jag!

Kanske visar deras statistik att män i din åldersgrupp oftare råkar ut för stölder under tiden med garageförsäking jämfört med män i din fars åldersgrupp. Det kan i sin tur bero på att yngre försäkringstagare är mer intresserade av att byta upp sig till senaste testvinnaren inför kommande säsong och ser en stöldanmälan som möjlig finansiering om hojen visar sig vara svårsåld.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top