Försäkring på annan person?

himself

Tjuvjagare
Gick med
29 Sep 2008
Ort
Sollentuna
Hoj
KTM 1290 SuperDuke R
Hej.
Tankte ta och kopa en sporthoj till sommarn, ar 25 och bor i sthlm. For mig skulle det kosta runda slangar 45000 om aret. Da va min tanke, farsan min har bagekort och bor pa landet, kolla upp vad han skulle fa betala, hela 5000 aret pa helforsakring.

Da va det en 24+ forsakring, fragan ar da, da kan jag vall forsakra den pa honom och ''lana'' den av honom over sommarn?
 

pulkaskurk

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2007
Ort
norrtelje
Hoj
wr450 blivande 450GP leksak :)
Det bästa du kan göra är väl att vara ärlig mot ditt försäkringsbolag. När jag skulle ha försäkring till min gamla häck så tog vi den på min pappa och då tog dem fram en familjeförsäkring så att både jag, pappa och min storebror ska kunna köra den helt lagligt utan några dumma skenförsäkringar som kan strula om olyckan är framme...
 

njelger

Guest
Fråga bolaget om det är ok at göra så. Säger de ok är det ju inga problem. Säg att du heter Anna Person så de inte vet att det är du när du frågar. ;)
 

himself

Tjuvjagare
Gick med
29 Sep 2008
Ort
Sollentuna
Hoj
KTM 1290 SuperDuke R
hahaha, tror inte det funkar for mig att heta anna....:p maste ju teoretiskt funka, for lanar du en hoj och kor omkull eller inblandat i en olycka sa ordnar det upp sig...
 

Julleruff

EX-Racingwannabe!!
Gick med
1 Aug 2007
Ort
Happyplace
Hoj
ECX125
Here we go again!!

popcorn.gif
 
Last edited:

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Ok, jag tar på mig att förklara då du inte verkar veta.

Det du vill göra kallas för skenförsäkring och är något som FB (FörsäkringsBolag) inte gillar. Om du bor hemma fortfarande så brukar det kanske funka med en familjeförsäkring men inte om ni bor på olika adresser.

Om något skulle hända så kommer FB att börja rota i det hela och det kan gå så långt att de kollar om din far har betalat något på hojen eller om han ens verkar som en trolig användare av den, om det visar sig att så inte är fallet så blir det ingen ersättning.

Det brukar stå i FBs villkor att försäkringstagaren skall vara den huvudsaklige användaren av fordonet.
 

Wilcan

Socialdemokrati är klassförräderi.
Gick med
13 Jul 2008
Ort
På landet där försäkringen är billig.
Hoj
?
1. Kolla upp om ni har en drös försäkringar hos ett bolag och kolla med dem, man får alltid rabatt då.

2. Kolla med SalusAnsvar, precis avslutat ett ärende hos dem och kan inte ge dem mer än 10/10. Så jävla schyssta, rätt pengar för utrustning osv och på kort tid. Dessutom är de grymt billiga.
Så ett tips är att inte gå efter kostnad alla gånger, det kan vara värt att lägga någon lapp mer för att undvika strul.
T.ex. folksam(som äger salusansvar) påstod att jag kunde använda min jacka, som det var 3 stora hål i medans Salusansvar sedan gick i försvar för mig, alla 3 handläggare som jag haft där har varit suveräna.

3. Tänk på att försäkringarna oftast handlar om helår, och du då antagligen bara kommer betala hälften av årsbeloppet, om du nu dvs ställer av hojen, och bytar ägare så försäkringen avslutas.

4.Om du nu efter allt vill köra på farsan, så glöm inte att be han ringa in.
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
1. Bli medlem i SMC.
2. Gå sporthojskurs hos SMC.
3. Teckna försäkring hos Folksam.

Man tjänar REJÄLT på det!

För mig vart det inte billigast men skillnaden till billigaste var minimal så jag körde på det konceptet ändå.
 

matteled

Ny medlem
Gick med
4 May 2009
Ort
Örebro
Hoj
KTM 450 exc -04, YZF 426-01
Svärfar köpte en hoj som jag ska övningsköra på. En ktm 625 smc -05.
Han ringde till länsförsäkringar och sa att han ville ha den försäkrad, försäkringsmannen sa: - Då ska du ha en 40+ försäkring?
- Nej, vem som helst ska få köra mc:n, sa han.
Okej då blir det en vanlig Basförsäkring sa mannen.

Sen var det klart!

MVH Mathias
 

fake_this99

Ny medlem
Gick med
4 May 2009
Ort
Jönköping
Hoj
2006, Yamaha R1
Hej.
Jag rekommenderar dig att teckna den på dig själv. Detta kallas för "försäkrat intresse", och innebär lite kort att den som köpt den, också måste ha försäkringen. Givetvis har man rätt att köpa en hoj och ge bort i present, men då är det ändå mottagaren som har det ekonomiska intresset i hojjen. Han/hon ska då stå för försäkringen.

Så, skriv den på dig själv, annars kan det tyvärr innebära att du inte får ut pengar. Jag vet många exempel på det försäkringsbolaget där jag arbetar, där en person skrivit MC:n eller bilen på en annan försäkring, som till slut fått sänkt eller ingen ersättning alls.

Ett annat kanontips, som någon redan sagt, är att gå SMC-kursen (avancerad). Då tjänar du REJÄLT mkt pengar.
Som jämförelse kan jag skriva vad min försäkring i dagsläget kostar:
3100kr / månad (med personalrabatt i folksam)
Hade jag gått SMC-utbildningen (vilket jag ska göra) hade det kostat mig endast 1200kr / mån, och då hade dessutom självrisken för vagnskadan endast vart 3000 kr (isf för 6000).

Sen så har det kommit en ny lag, som innebär att Försäkringsbolagen inte längre får knyta upp kunder på det sätt som de gör i den typen av försäkring som ofta kallas för "åretruntförsäkring". Om du har en sådan, och ställer av mc:n, så ska också försäkringen gå ner i en "avställningsförsäkring". Så funkar det inte idag, men så kommer det alltså att bli. Än sålänge är det bara IF (vad jag vet) som "lyder" detta, men de andra bolagen kommer att va tvungna att haka på..
 

himself

Tjuvjagare
Gick med
29 Sep 2008
Ort
Sollentuna
Hoj
KTM 1290 SuperDuke R
Hur blir det da om farsgubben staller sig som delagare pa hojjen? Gjorde sa for ett par ar sedan pa en bil jag kopte ny fran fabrik, vi bada stod som agare och han tecknade forsakringen. Bor ju funka lika dant i detta fallet.
Akte dit for fortkorning av polisen och de sa inget om agaruppgifterna, sa det va gront fran deras sida.

Bara en tanke som man kan ''bolla'' med.
 

Vargen2k

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
piteå
Hoj
klotad rsv mille samt en ofärdig fz750
Hur blir det da om farsgubben staller sig som delagare pa hojjen? Gjorde sa for ett par ar sedan pa en bil jag kopte ny fran fabrik, vi bada stod som agare och han tecknade forsakringen. Bor ju funka lika dant i detta fallet.
Akte dit for fortkorning av polisen och de sa inget om agaruppgifterna, sa det va gront fran deras sida.

Bara en tanke som man kan ''bolla'' med.

Man kan väl bara ha en ägare på fordon??

Polisen lär ju skita i vilken försäkring man har sålänge den är trafikförsäkrad. Däremot försäkringsbolagen bryr sig då dom förlorar pengar på sånt och de blir bättre och bättre på att dra åt svångremmen och vägra ersättning då många utnyttjat systemet.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Det bästa du kan göra är väl att vara ärlig mot ditt försäkringsbolag. När jag skulle ha försäkring till min gamla häck så tog vi den på min pappa och då tog dem fram en familjeförsäkring så att både jag, pappa och min storebror ska kunna köra den helt lagligt utan några dumma skenförsäkringar som kan strula om olyckan är framme...


Hmm, tänk att man kan skenförsäkra sin egen häck! Den enda andra jag vet som försäkrat sin häck är engelska Jordan, undrar om hon har den på sig självt?

Delen där du beskriver att även storebror & pappa ska köra den ger lite incestvibbar men jag kanske missförstår något?

Får man fråga vad de värderade häcken till?
 

ogge5

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Karlskrona
Hoj
Kawasaki zx6r -98
Sen så har det kommit en ny lag, som innebär att Försäkringsbolagen inte längre får knyta upp kunder på det sätt som de gör i den typen av försäkring som ofta kallas för "åretruntförsäkring". Om du har en sådan, och ställer av mc:n, så ska också försäkringen gå ner i en "avställningsförsäkring". Så funkar det inte idag, men så kommer det alltså att bli. Än sålänge är det bara IF (vad jag vet) som "lyder" detta, men de andra bolagen kommer att va tvungna att haka på..

Men detdär va ju jävligt intressant ändå! Kan man läsa mer om det nånstans?
 

Rill2

Ny medlem
Gick med
7 Jul 2008
Ort
Stockholm
Hoj
#SÅLD# KTM 660 SMC - 04
1. Kolla upp om ni har en drös försäkringar hos ett bolag och kolla med dem, man får alltid rabatt då.

2. Kolla med SalusAnsvar, precis avslutat ett ärende hos dem och kan inte ge dem mer än 10/10. Så jävla schyssta, rätt pengar för utrustning osv och på kort tid. Dessutom är de grymt billiga.
Så ett tips är att inte gå efter kostnad alla gånger, det kan vara värt att lägga någon lapp mer för att undvika strul.
T.ex. folksam(som äger salusansvar) påstod att jag kunde använda min jacka, som det var 3 stora hål i medans Salusansvar sedan gick i försvar för mig, alla 3 handläggare som jag haft där har varit suveräna.

3. Tänk på att försäkringarna oftast handlar om helår, och du då antagligen bara kommer betala hälften av årsbeloppet, om du nu dvs ställer av hojen, och bytar ägare så försäkringen avslutas.

4.Om du nu efter allt vill köra på farsan, så glöm inte att be han ringa in.

Måste lägga in här. Håller verkligen med! Sulus ansvar är att rekomendera! både bra pris och VÄLDIGT god service!
 

*Peter*

Peter
Gick med
14 Aug 2006
Ort
Huddinge
Hoj
2003 Yamaha 1700 Warrior
:banana
Hej.
Jag rekommenderar dig att teckna den på dig själv. Detta kallas för "försäkrat intresse", och innebär lite kort att den som köpt den, också måste ha försäkringen. Givetvis har man rätt att köpa en hoj och ge bort i present, men då är det ändå mottagaren som har det ekonomiska intresset i hojjen. Han/hon ska då stå för försäkringen.

Så, skriv den på dig själv, annars kan det tyvärr innebära att du inte får ut pengar. Jag vet många exempel på det försäkringsbolaget där jag arbetar, där en person skrivit MC:n eller bilen på en annan försäkring, som till slut fått sänkt eller ingen ersättning alls.

Ett annat kanontips, som någon redan sagt, är att gå SMC-kursen (avancerad). Då tjänar du REJÄLT mkt pengar.
Som jämförelse kan jag skriva vad min försäkring i dagsläget kostar:
3100kr / månad (med personalrabatt i folksam)
Hade jag gått SMC-utbildningen (vilket jag ska göra) hade det kostat mig endast 1200kr / mån, och då hade dessutom självrisken för vagnskadan endast vart 3000 kr (isf för 6000).

Sen så har det kommit en ny lag, som innebär att Försäkringsbolagen inte längre får knyta upp kunder på det sätt som de gör i den typen av försäkring som ofta kallas för "åretruntförsäkring". Om du har en sådan, och ställer av mc:n, så ska också försäkringen gå ner i en "avställningsförsäkring". Så funkar det inte idag, men så kommer det alltså att bli. Än sålänge är det bara IF (vad jag vet) som "lyder" detta, men de andra bolagen kommer att va tvungna att haka på..

Vet du när denna lag kommer igenom...?
 

Betty Boop

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Honda Hornet
Jag köpte mig en hoj och försäkrade den, jag flytta till en storstad och dom ville ha 22000/året!!! för att byta bolag skrev jag över hojjen på annan person och försäkringen blev uppsagd. När jag ringer till nästa bolag som vill ha 8000/året och ska försäkra fråga jag om det va ok om jag stod på försäkringen fast en annan person stod på hojjen? Vilket inte va några som helst problem då hojjen skulle skrivas över på mig på en gång. Men vilken nit!!
Fick en räkning på 3800:- från Trafikförsäkringsbolaget som då sa att hojjen hade varit oförsäkrad...(vilket inte känns så jäkla kul då jag åkte på hojjen) + att man inte kunde göra så, en står skriven på hojjen och en annan på försäkringen, samma person måste vara skriven på fordonet och försäkringen. (enl Trafikförsäkringsbolaget)
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top