Försäkring på annan person?

fake_this99

Ny medlem
Gick med
4 May 2009
Ort
Jönköping
Hoj
2006, Yamaha R1
Den är egentligen bara dålig vid stöld. [....] sporthojar överhuvudtaget annars...

En bra försäkring ska innebära att du får ut full ersättning om något händer. Upplägget med SMC är en avart av en vanlig försäkring. Om det händer nåt så har man ett rätt dåligt skydd, men om det inte händer nåt, visst.. då är det riktigt billigt, men det känns inte relevant att tänka så.

Nej jag röstar på en BAS, och när den är så pass dyr, så får man helt enkelt hålla på och ställa av och på den. Och det finns en anledning till att den är så dyr. Folk är inte tillräckligt duktiga på att köra hoj, som de borde vara. =)

Jag tror inte att de här försäkringarna kommer bli vanligare, utan tvärt om. När folk inser vilket dåligt skydd det innebär, så kommer de komma fram till att de lika gärna kan sätta in sparpengar på ett konto, och köra omkring med en endast trafik...eller teckna en riktig försäkring, som faktiskt betalar ut full ersättning vid skada.
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Förstår hur du tänker, och visst är det så. MEN vart vill du komma...?

Menar du att vi inte skulle få ersättning vid en krock om jag kör men bilen står på min sambo....:va


Vad gäller hojjar så kan du läsa vad jag tycker i tidigare inkägg :tummenupp

Det jag ville få fram är att man rent ekonomiskt kan vara flera ägare men på papper så finns det bara en ägare till ett fordon och om det inte är samma som huvudsaklige brukare till fordonet så kommer det bli bekymmer vid eventuell ersättningstvist från försäkringsbolaget.
Du och din sambo bor på samma adress så då blir det inte lika stort bekymmer och även för att det handlar om en bil.

Att du drog upp ditt exempel i den här tråden gör bara att det förvirrar för den som undrar då ditt exempel ger sken av att det är ok att försäkra på någon annan, jag ville bevisa att det inte finns möjlighet att vara flera ägare på ett fordon och att man skall försäkra på den huvudsaklige brukaren av fordonet.
 

rallypacker

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2009
Ort
Där solen inte skiner
Hoj
Suzuki GSX400e
Pratade med LF igår, de sa att om jag ska övningsköra med hojen så var det inga problem om den stod på en av mina föräldrar som jag ska köra med. Då kunde den försäkras med basförsäkring vilket inte var så jäkla dyrt.
 

xxZeus

Live hard, die hard
Gick med
13 Jun 2008
Ort
Norr om Götet
Hoj
R1 -00
Betalar 11000 halvförsäkring avställningsbar..
Är 26 o kör en r1:a.... Detta e på Folksam och då får vem som helst köra/låna den.. inga konstigheter
 

MrGooFy

Tebax
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Borås
Hoj
Is no more
Den är egentligen bara dålig vid stöld. Den låga premien innebär att du har råd att helförsäkra. Då har du ju ett val ifall du kraschar. Om du kör med halv eller trafik så har du inget val. En basförsäkring på en nyare värstinghoj blir ju så hög att de flesta inte har råd med helförsäkring iallafall...

I mitt fall så skulle RC8:an kosta 38 000 på en hel/hel basförsäkring. Nu betalar jag knappt 8000 helförsäkring/helår. Då kan jag sätta undan 30 000 till reparationer per år som jag kör utan skador. Det innebär att jag får råd att byta hoj också istället för att försäkra bort pengarna, om jag kör skadefritt.

Den höga självrisken kan ju bli relativt låg också om du inte byter sving eller ram på grund av den lilla repan. Du kanske fixar andra styrhalvor, kåpor på E-bay, lackar istället för att byta till nytt osv. Du kan ju komma undan med en ganska billig reparation OCH en billig premie. Försäkringen är inte dålig förutom just vid stöld.

Jag vet att fler bolag tittar på den här modellen och jag tror att i framtiden så kommer det flesta försäkringarna att se ut så här. Vi kommer inte att ha råd att försäkra våra sporthojar överhuvudtaget annars...

Musik för mina öron, en av huvudanledningarna till höga premier tror jag är att just folk använder försäkringen för minsta skitsak. En repa på kåpan så ska hela kåpsetet a 30 000Kr bytas. Detta tror jag kan vara en väg till billigare försäkringar igen. Att det gäller stöld med är lite sorgligt iofs men ganska förståeligt, det är inte helt ovanligt att folk anmäler sina halvförsäkrade, vurpade hojar stulna och att ha samma villkor för stöld som för hel botar nog en del som helt enkelt skulle sålt den för självrisken för att få ut en ny hoj billigare.
 

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Jag skrattade fan högt när jag läste det där :) "-Hmm, jag har inte råd att försäkra en hoj med lite pulver. Undrar om jag kan be pappa, som inte alls kör eller äger den, att stå för försäkringen?"... Jaja...

intressant tråd, tror inte liknande fråga varit uppe tidigare...
 

Nypan83

Ny medlem
Gick med
6 Dec 2005
Ort
Skaraborg
Hoj
Jag ska ha en RSV
Musik för mina öron, en av huvudanledningarna till höga premier tror jag är att just folk använder försäkringen för minsta skitsak. En repa på kåpan så ska hela kåpsetet a 30 000Kr bytas. Detta tror jag kan vara en väg till billigare försäkringar igen. Att det gäller stöld med är lite sorgligt iofs men ganska förståeligt, det är inte helt ovanligt att folk anmäler sina halvförsäkrade, vurpade hojar stulna och att ha samma villkor för stöld som för hel botar nog en del som helt enkelt skulle sålt den för självrisken för att få ut en ny hoj billigare.

Menar du att stöld inte skulle ingå i halvförsäkringen eller att det skulle kosta mkt mer i självrisk vid stöld?

Om det är så tycker jag att det var en sjukt dålig idé. Det finns redan incitament för att inte göra försäkringsbedrägeri och det är att du kan åka i fängelse för det. Dessutom ska försäkring bygga på risktäckning och det är troligt att det är fler vurpor än stölder. En variant som skulle funka isåfall och som redan används är varierande självrisk efter hur säkert du förvarat din hoj.
 

Mäki1

Ny medlem
Gick med
13 May 2009
Ort
Nyköping
Hoj
Suzuki SV1000S -04. Kawasaki ER6F -07
Trött jag blir!

1: Jag vill köra hoj!

2: Vad vill jag ha för hoj? En med MASSA R på!

3: Har jag råd att äga hojen? Om inte, ändra steg 2!

Jag har alltid stått som brukare på min egen hoj och betalat vad det kostar. Massa R eller inte!

Om man inte bor hemma och det är OK med bolaget då... :tummenupp
 
Last edited:

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Steg 1: Köp en bra billig äldre hoj.
Steg 2: Försäkra som Classica på Bilsport & MC
Steg 3: Betala 1644kr hel/hel, oavsett ålder.

Problemet löst. :D

Äldre hojar går att göra fina också med lite fantasi och gott handlag.
 

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Men vfn, kan folk inte söka?
Kan inte nån moderator bara svara "sök på skenförsäkring" och stänga dom här jädrans trådarna, har ju snittat på ca en sån tråd varje vecka nu under våren...

edit: om man är osäker måste ju bästa sättet vara att fråga försäkringsbolaget dessutom, vill man inte det, måste man ju inse at det kanske inte är så smart att försäkra på nån annan
 

Freddola

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Ort
K-town
Hoj
Husa 650, kawwa 250
Skriv över hojjen på far din och om olyckan är framme så är det bara säga att du lånade av han då (se till att försäkringen gäller andra än han).
 

FreddieER6

Avgasjunkie
Gick med
2 May 2009
Ort
Halmstad
Hoj
Kawasaki ER6-N 06 / ZX-6R -o1
Nu kommer jag in och är lite av en glädjedödare... att försäkra en hoj på någon annan för att "spara pengar" det är ju ungefär som att fuska med deklarationen, eller snatta i butiken... Händer det något skit, så får vi andra dödliga stå för det. Har man inte råd att äga en viss typ av hoj, omprioritera. Svårare än så är det väl ändå inte?
 

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Steg 1: Köp en bra billig äldre hoj.
Steg 2: Försäkra som Classica på Bilsport & MC
Steg 3: Betala 1644kr hel/hel, oavsett ålder.

Problemet löst. :D

Äldre hojar går att göra fina också med lite fantasi och gott handlag.

Sen vill man ju köra mer än vad man mekar.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top