Försäkring på ny ER6?

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
....... men, jämförde med hur många olyckor den typ av mc varit med om. som jag tolka det så krashar inte så många kawa z1000 som kanske tex ngn supersport, enda svaret jag kan ge. hoppas d hjälpte

Jag förstår - MEN, det är fortfarande inte svar på min fråga, på hur svenska försäkringsmarknaden fungerar i stort. Det är bara att kolla på segmentet supersport..

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Jag förstår - MEN, det är fortfarande inte svar på min fråga, på hur svenska försäkringsmarknaden fungerar i stort. Det är bara att kolla på segmentet supersport..

Det är väl ingen som vet, då alla FBolag har sina hemliga algoritmer.

Att en hoj kan ha lönsamhet med 4000kr/hel/år på ett bolag och på ett annat bolag krävs 25000kr/hel/år

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Hoj
Vanligheten med hojen har väldigt mycket med försäkringspremien att göra,...

Det var ovanstående som jag gärna ville ha en förklaring på av TS!

1. Det är väl ingen som vet, då alla FBolag har sina hemliga algoritmer.

2. Att en hoj kan ha lönsamhet med 4000kr/hel/år på ett bolag och på ett annat bolag krävs 25000kr/hel/år

1. Yesbox, självfallet finns olika "tarifer / algoritmer" - beroende på hur man som bolag väljer sin risk / affär.

2. Med prisbilderna du listar - är segmentet tveklöst SUPERSPORT, som har sin egen problemsits, eftersom vi ganska enkelt crasher mycket och pådrar oss store dyre personskador ofte med livslång invaliditet.

Enligt "min egen värdering" är verkligheten nog så pass enkel att blir priset +20.000, är det bolagets sätt att tala om att man hälst inte vill en sådan kund!
Ganska enkelt för att man värderar risken för en dyr skada som varande för hög!

Fuzaneko

馬鹿は死なな&#
Gick med
25 Nov 2009
Hoj
Italiensk läckerhet... ja, hon läcker, därav namnet...
Det var ovanstående som jag gärna ville ha en förklaring på av TS!

1. Yesbox, självfallet finns olika "tarifer / algoritmer" - beroende på hur man som bolag väljer sin risk / affär.

2. Med prisbilderna du listar - är segmentet tveklöst SUPERSPORT, som har sin egen problemsits, eftersom vi ganska enkelt crasher mycket och pådrar oss store dyre personskador ofte med livslång invaliditet.

Enligt "min egen värdering" är verkligheten nog så pass enkel att blir priset +20.000, är det bolagets sätt att tala om att man hälst inte vill en sådan kund!
Ganska enkelt för att man värderar risken för en dyr skada som varande för hög!

Sorry, är för tillfället förpassad till kollektivtrafiken, tar några timmar att ta sig hem från jobbet :huvet
Det har juh redan förklarats vad jag menade, men vi tar det väl en gång till.

Om jag försäkrar en er6'a som verkar vara en av de vanligaste nysålda hojarna i Svea de senaste åren så borde försäkringsbolagen ha en stadig statistik att förlita sig på när de prissätter försäkringen så att det garanterar lönsamhet. Om jag däremot vill försäkra någon specialversion av av en Ducati byggd åt Rossis lillebrorsa med en signerad blinkers eller whatever så finns det dels ingen statistik att förlita sig på, dels är reservdelar till en sådan motorcykel betydligt dyrare vid en ev. olycka (alla vet att en signerad blinker kostar helvette o lite till, plus att det troligen inte finns reservdelar för den specialhojen liggandes på någon hylla), sen är även den hojen lite mer stöldbegärlig än en er6'a då den troligen betingar ett lite högre värde än en brukshäck som var o varannan svensson pendlar till jobbet med.

MEN, och här kommer det som gjorde mig förvånad. Folksam var inte intresserad av att veta något annat än:
När jag tog MC kort, Tjänstevikten och effekten. :va

BusAnna

ہمیشہ آخ
Gick med
24 Apr 2010
Hoj
Får inte ha nån för mamma.
TS, har hojen ABS? Då sänker du kostnaden betydligt hos Folksam i alla fall. Dock verkar de lätt "glömma" att upplysa om det.

Ozzi

Guest
Finns ingen logik i försäkringsdjungeln, köp en gammelvärsting o åk tokbilligt hel/hel ca. 1700:-.:tummenupp

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Men är inte just ER6an populär för att den är lagom svag och billig i försäkring?

Nått annat är den väl inget vidare på? :va

Faeldt

We are 138
Gick med
26 Feb 2008
Hoj
Honda CBR1000RR -08 -SÅLD, Husaberg FS 650 -07 -SÅLD, Honda CB250N-81, Yamaha FZR1000-94
Det är bara att ringa runt till alla bolag, det finns inget annat att göra! Sen är det väl inte bara priset man skall stirra sig blind på, det är ju innehållet och hjälpen man vill åt! Och där är alla bolag olika.
Jag är 21 år och det är JAG som står som ägare till en CBR1000rr-08 Betalar 1700:-/mån 20 400:-/helår halvförsäkring då jag har min påställd, och det är Folksam. Och då är det bolag som ligger bättre till prismässigt.

Allting går!!!!!

lengan

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2009
Hoj
FZ1 - 08, KX450F -11
Ojoj! Sånt får man inte prata högt om på detta forum. Det lockar fram väldigt många moraltanter som vill ta ut sina aggressioner på dig.

Även om det är ironi i ditt inlägg. Men varför inte tala högt om sådant då det är helt godkänt enligt försäkringen att göra så, verkar inte som att några moraltanter har kommenterat hittills? ;)

Över till TS så borde en er6a på dig bli bra mycket billigare än vad som har skrivits av det jag har läst. Jag som en annan några inlägg tidigare har iaf samma uppfattning av varför man skaffar en er6a...Enda sättet att skaffa en bra premie är antingen att flytta ut till landet eller byta ner sig ännu mer i hojmodell. Om de tar över 20k om året för en er6a så kan man fundera vart Sverige är på väg när det gäller mc-försäkringar...

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
Vissa hojar som är populära bland nybörjare och annat löst folk kan ibland ha riktigt höga försäkringar till följd av att kundklientet helt enkelt välter hojen oftare. Vad jag förstått är ju er6.an just en poppist nybörjarmoppe/tjejmoppe, då naturligyvis inte sagt att den är fjollig för det, utan att den tilltalar den gruppen av användare.

Personligen skulle jag mycket väl kunna tänka mig en sådan så ingen tror jag klankar ner på hojen.

Även om det är ironi i ditt inlägg. Men varför inte tala högt om sådant då det är helt godkänt enligt försäkringen att göra så, verkar inte som att några moraltanter har kommenterat hittills? ;)

Måste kolla, men har dom inte börjat med två självrisker om inte försäkringstagaren kör vid skadetillfället?

Last edited:

Fuzaneko

馬鹿は死なな&#
Gick med
25 Nov 2009
Hoj
TS, har hojen ABS? Då sänker du kostnaden betydligt hos Folksam i alla fall. Dock verkar de lätt "glömma" att upplysa om det.

Bra poäng, det frågades det aldrig om. Fulingar!

Har man inte råd så ska man inte ha. Enkelt.
Det är skillnad på att inte ha råd, och att inte vara idiotisk nog att betala ockerpriser ;)

Det är ingen som har reflekterat över hur föraren påverkar premien? Nytaget kort, boendes i storstad/fel zon, ung, flitig hojskrotare mm trissar upp premien ganska avsevärt.
Tog kortet för snart 3år sen, bor i helt fel zon (botkyrka) men det torde inte ha så mycket med trafikdelen att göra. Ung... njae, I wish snarare :p Har haft en rapporterad trafikolycka på motorcykeln, men iome trafikförsäkring stod jag för kostnaderna själv (la hojjen i början på februari). Så inte tycker jag att kriterierna är så himla off. Men det vart juh skillnad när man ringde runt lite. Men som det ser ut just nu lutar det nog åt att fortsätta harva runt på mitt gamla skrot, det går både snabbare och är billigare. Det är nog lika bra, behöver egentligen en ny bil iaf :gnissla

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Hoj
..
MEN, och här kommer det som gjorde mig förvånad. Folksam var inte intresserad av att veta något annat än:
När jag tog MC kort, Tjänstevikten och effekten. :va

Just - det är så att i princip dom flesta räknar, sina riskmoment.
Och tyvärr är det så att ovanstående inkl. ålder är det enklasta sättet att få fram rimliga risknivå´er. Även om det självfallet är stora skillnader i attityd och därmed risknivå under åkning.
Om hojen är unik med extra dyra grejor, finns det nästan altid reglerat i försäkrings betingelserna..

Om dom inte frågor efter detta hos bolagen, är förklaringen enkel: Folksam har ett stort antal säljkontorer med mängder av "säljare" som endast säljer relativt få MC försäkringar, sat i relation t. hus, hem, villa, bil, campingvagn, person, olycksfall, mm - och då får man inte allt med!
Problemet blir löst när Transportstyrelsen öppnar för att detta registreras i fordonregisteret. Och detta är pt. på remiss om bl. a en sådan förändring - ett resultat av den nationala MC Strategi..
(Nb.; Folksam, är dom enda som ger extra rabatt f. ABS / dock har IF på vissa märkesförsäkringar ABS krav, ex. vis BMW)

...

Moraltanter reagerar nog inte här eftersom dom vett om att det OK, hos just detta bolag..

747

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2010
Hoj
R1

Godkänner verkligen bilsport & mc att man försäkrar på någon annan bara för att sänka försäkringskostnaden?
Att dom godkänner att man lånar ut hojen kan jag förstå men det låter konstigt om dom tillåter skenförsäkringar.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Godkänner verkligen bilsport & mc att man försäkrar på någon annan bara för att sänka försäkringskostnaden?
Att dom godkänner att man lånar ut hojen kan jag förstå men det låter konstigt om dom tillåter skenförsäkringar.

Japp, men markant högre självrisk om det är någon som skulle haft högre premie som råkar ut för en fadäs.

Fuzaneko

馬鹿は死なな&#
Gick med
25 Nov 2009
Hoj
Just - det är så att i princip dom flesta räknar, sina riskmoment.
Och tyvärr är det så att ovanstående inkl. ålder är det enklasta sättet att få fram rimliga risknivå´er. Även om det självfallet är stora skillnader i attityd och därmed risknivå under åkning.
Om hojen är unik med extra dyra grejor, finns det nästan altid reglerat i försäkrings betingelserna..

Och här trodde man att MC försäkringar funkade lite som bilförsäkringar, inte undra på att det är så djävla dyrt att försäkra hoj om alla bolagen bara höftar fram en summa som inte är förankrad till verkligheten på något annat sätt än att de själva ska ha en djävla marginal xD

halle7

Medlem
Gick med
20 Apr 2008
Hoj
Kawasaki Er-6n 2012
Det är bara att ringa runt till alla bolag, det finns inget annat att göra! Sen är det väl inte bara priset man skall stirra sig blind på, det är ju innehållet och hjälpen man vill åt! Och där är alla bolag olika.
Jag är 21 år och det är JAG som står som ägare till en CBR1000rr-08 Betalar 1700:-/mån 20 400:-/helår halvförsäkring då jag har min påställd, och det är Folksam. Och då är det bolag som ligger bättre till prismässigt.

Allting går!!!!!

Kul att se att några faktiskt pungar ut pengar istället för skenförsäkra. Creds till dig! :)

Jag har nyligen köpt en ny er6. Ska försäkra den nästa år för 9-10k om jag inte hittar billigare (hos bilsport & MC). Bor i Örebro, är då 25 och haft körkort i 2 år då.

barbazoo

adrenaline mc
Gick med
21 Feb 2008
Hoj
Ducati 1098s, Yamaha Xvs1100, Yamaha xv950r Bolt
Antar mycket hänger på ålder och hur länge man haft körkort.
Betalar 8800kr helförs på min Gsxr-1000 K7. Dock 35 år och haft kortet sedan 1997.

Last edited:
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...