Roadracing är tyvärr en liten sport i Sverige.
Vi har haft turbolent period med klubbar som inte har arrangerat mc tävlingar på flera år ( Hyllinge MS samt ARC.)
Vi kan hoppas att Arc kan arrangera mer träningar/tävlingar nästa år. Arc driver fr.o.m i år Anderstorp raceway. Dom håller på att få ordning på sin verksamhet efter en del konflikter med den förre "banägaren" som medförde att dom inte arrangerat någonting på banan förra året.
På Knutstorp ( Hyllinge ms) är situationen lite annorlunda eftersom många mc intresserade har lämnat klubben. Klubben har under flera år haft stort fokus på biltävlingar( stcc).
Vi har lite förenklat två klubbar / banor där rr träningar bedrivs regelbundet idag , Gelleråsen samt Lidköping.
På övriga är träningarna antingen nedlagda eller oregelbundna. Däremot förekommer det mc verksamhet på betydligt fler banor Det är verksamhet som ofta bedrivs av SMC eller privata arrangörer eller utländska. Det är en verksamhet som vissa fall har oklara försäkringsvillkor för rr deltagare.
Jag tror att man behöver hitta en vettig lösning på licens och försäkringsfrågan med gat och licenshojar som klubbarna kan nyttja. Annars kommer tyvärr mycket av klubbarnas verksamhet att tyna bort och hamnar hos privata aktörer.
En modell kan vara att kräva medlemskap av gathojsdeltagarna och dela ut en träningslicens efter en kortare utbildning med förare som har mc körkort. En sådan lösning gör det möjligt att fylla träningarna i t.ex 3 fartgrupper. Då blir det också möjligt att ge juniorerna en säker och trivsam utbildningsmiljö i en lugn grupp.. Jag tror att en sådan lösning kan vara möjlighet för klubbarna att få lönsamhet i sina träningar. Dagens lösning medför tyvärr att många träningar körs i privat regi som bandagar med många oklara försäkringsfrågor för deltagarna.
Vi har haft turbolent period med klubbar som inte har arrangerat mc tävlingar på flera år ( Hyllinge MS samt ARC.)
Vi kan hoppas att Arc kan arrangera mer träningar/tävlingar nästa år. Arc driver fr.o.m i år Anderstorp raceway. Dom håller på att få ordning på sin verksamhet efter en del konflikter med den förre "banägaren" som medförde att dom inte arrangerat någonting på banan förra året.
På Knutstorp ( Hyllinge ms) är situationen lite annorlunda eftersom många mc intresserade har lämnat klubben. Klubben har under flera år haft stort fokus på biltävlingar( stcc).
Vi har lite förenklat två klubbar / banor där rr träningar bedrivs regelbundet idag , Gelleråsen samt Lidköping.
På övriga är träningarna antingen nedlagda eller oregelbundna. Däremot förekommer det mc verksamhet på betydligt fler banor Det är verksamhet som ofta bedrivs av SMC eller privata arrangörer eller utländska. Det är en verksamhet som vissa fall har oklara försäkringsvillkor för rr deltagare.
Jag tror att man behöver hitta en vettig lösning på licens och försäkringsfrågan med gat och licenshojar som klubbarna kan nyttja. Annars kommer tyvärr mycket av klubbarnas verksamhet att tyna bort och hamnar hos privata aktörer.
En modell kan vara att kräva medlemskap av gathojsdeltagarna och dela ut en träningslicens efter en kortare utbildning med förare som har mc körkort. En sådan lösning gör det möjligt att fylla träningarna i t.ex 3 fartgrupper. Då blir det också möjligt att ge juniorerna en säker och trivsam utbildningsmiljö i en lugn grupp.. Jag tror att en sådan lösning kan vara möjlighet för klubbarna att få lönsamhet i sina träningar. Dagens lösning medför tyvärr att många träningar körs i privat regi som bandagar med många oklara försäkringsfrågor för deltagarna.
Last edited: