Försäkring vid privat banåkning

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Roadracing är tyvärr en liten sport i Sverige.

Vi har haft turbolent period med klubbar som inte har arrangerat mc tävlingar på flera år ( Hyllinge MS samt ARC.)

Vi kan hoppas att Arc kan arrangera mer träningar/tävlingar nästa år. Arc driver fr.o.m i år Anderstorp raceway. Dom håller på att få ordning på sin verksamhet efter en del konflikter med den förre "banägaren" som medförde att dom inte arrangerat någonting på banan förra året.

På Knutstorp ( Hyllinge ms) är situationen lite annorlunda eftersom många mc intresserade har lämnat klubben. Klubben har under flera år haft stort fokus på biltävlingar( stcc).

Vi har lite förenklat två klubbar / banor där rr träningar bedrivs regelbundet idag , Gelleråsen samt Lidköping.

På övriga är träningarna antingen nedlagda eller oregelbundna. Däremot förekommer det mc verksamhet på betydligt fler banor Det är verksamhet som ofta bedrivs av SMC eller privata arrangörer eller utländska. Det är en verksamhet som vissa fall har oklara försäkringsvillkor för rr deltagare.

Jag tror att man behöver hitta en vettig lösning på licens och försäkringsfrågan med gat och licenshojar som klubbarna kan nyttja. Annars kommer tyvärr mycket av klubbarnas verksamhet att tyna bort och hamnar hos privata aktörer.

En modell kan vara att kräva medlemskap av gathojsdeltagarna och dela ut en träningslicens efter en kortare utbildning med förare som har mc körkort. En sådan lösning gör det möjligt att fylla träningarna i t.ex 3 fartgrupper. Då blir det också möjligt att ge juniorerna en säker och trivsam utbildningsmiljö i en lugn grupp.. Jag tror att en sådan lösning kan vara möjlighet för klubbarna att få lönsamhet i sina träningar. Dagens lösning medför tyvärr att många träningar körs i privat regi som bandagar med många oklara försäkringsfrågor för deltagarna.
 
Last edited:

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Ort
Vid en bana
Hoj
600rr
Roadracing är tyvärr en liten sport i Sverige.

Vi har haft turbolent period med klubbar som inte har arrangerat mc tävlingar på flera år ( Hyllinge MS samt ARC.)

Vi kan hoppas att Arc kan arrangera mer träningar/tävlingar nästa år. Arc driver fr.o.m i år Anderstorp raceway. Dom håller på att få ordning på sin verksamhet efter en del konflikter med den förre "banägaren" som medförde att dom inte arrangerat någonting på banan förra året.

På Knutstorp ( Hyllinge ms) är situationen lite annorlunda eftersom många mc intresserade har lämnat klubben. Klubben har under flera år haft stort fokus på biltävlingar( stcc).

Vi har lite förenklat två klubbar / banor där rr träningar bedrivs regelbundet idag , Gelleråsen samt Lidköping.

På övriga är träningarna antingen nedlagda eller oregelbundna. Däremot förekommer det mc verksamhet på betydligt fler banor Det är verksamhet som ofta bedrivs av SMC eller privata arrangörer eller utländska. Det är en verksamhet som vissa fall har oklara försäkringsvillkor för rr deltagare.

Jag tror att man behöver hitta en vettig lösning på licens och försäkringsfrågan med gat och licenshojar som klubbarna kan nyttja. Annars kommer tyvärr mycket av klubbarnas verksamhet att tyna bort och hamnar hos privata aktörer.

En modell kan vara att kräva medlemskap av gathojsdeltagarna och dela ut en träningslicens efter en kortare utbildning med förare som har mc körkort. En sådan lösning gör det möjligt att fylla träningarna i t.ex 3 fartgrupper. Då blir det också möjligt att ge juniorerna en säker och trivsam utbildningsmiljö i en lugn grupp.. Jag tror att en sådan lösning kan vara möjlighet för klubbarna att få lönsamhet i sina träningar. Dagens lösning medför tyvärr att många träningar körs i privat regi som bandagar med många oklara försäkringsfrågor för deltagarna.

Vad exakt är det som är oklart med dagens körningar i Privat regi?

Finns inga försäkringar som gäller på inhägnad område och dom privata olycksfallsförsäkrningar får man ha koll på själv då ingen arrangör har möjlighet till det.

På 99% av dom privat arrangerade körningarna får man läsa igenom vad som gäller och sedan skriva på att man är införstådd med detta.
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
har inte cb_tobbe en egen tråd någonstans för "det är knas med försäkringar på banåka" frågan, känns som den diskussionen har spårat ur tillräckligt många trådar redan.

Nu var det inte menat som en försäkringsdiskussion i första hand.

Dagens situation innebär många olika problem som måste / bör lösas.

- Klubbarnas framtida förmåga / intresse att jobba med mc tävlingar och mc träningar när bilverksamheten ofta ger större intäkter.

- Tävlingsmässig rättvisa. När förare som deltar i osanktionerad verksamhet får stora träningsfördelar gentemot förare som enbart deltar i Svemo sanktionerad verksamhet.

- Team som finansierar sin egen träningsverksamhet genom att arrangera bandagar.

- Funktionärs försörjning för mc tävlkngar. Detta är ett växande problem i många klubbar, särskilt när klubben är fokuserad på bilverksamhet. Det förstärks av att många unga personer inte har råd med mc och mc kk.
 
Last edited:

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Ort
Vid en bana
Hoj
600rr
Nu var det inte menat som försäkringsdiskussion i första hand.

Dagens situation innebär många olika problem som måste / bör lösas.

- Klubbarnas framtida förmåga / intresse att jobba med mc tävlingar när bilverksamheten ofta ger större intäkter.

- Tävlingsmässig rättvisa. När förare som deltar i osanktionerad verksamhet får stora träningsfördelar gentemot förare som enbart deltar i Svemo sanktionerad verksamhet.

- Team som finansierar sin egen träningsverksamhet genom att arrangera bandagar.

- Funktionärs försörjning för mc tävlkngar. Detta är ett växande problem i många klubbar särskilt när klubben är fokuserad på bilverksamhet. Det förstärks av att många unga personer inte har råd med mc och mc kk.


Vad har du för agenda? Du förstör tråd efter tråd med ditt gnäll och tjafs.
Starta en egen tråd med dina funderingar och ditt gnäll så ansluter dom intresserade istället för att sabotera hela forumet med ditt skit.
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Vad har du för agenda? Du förstör tråd efter tråd med ditt gnäll och tjafs.
Starta en egen tråd med dina funderingar och ditt gnäll så ansluter dom intresserade istället för att sabotera hela forumet med ditt skit.

Hur vill du att det fungera med rr i framtiden. ?

Nu tänker jag på västra och södra Sverige. För i Mellansverige funkar det skapligt med klubbarangerade träningar.
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Det vore på sin plats att en mod rensade upp bland inläggen, inkl detta. En ren tråd om uppklassning önskas nog av de flesta.
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Roadracing är tyvärr en liten sport i Sverige.

Vi har haft turbolent period med klubbar som inte har arrangerat mc tävlingar på flera år ( Hyllinge MS samt ARC.)

Vi kan hoppas att Arc kan arrangera mer träningar/tävlingar nästa år. Arc driver fr.o.m i år Anderstorp raceway. Dom håller på att få ordning på sin verksamhet efter en del konflikter med den förre "banägaren" som medförde att dom inte arrangerat någonting på banan förra året.

På Knutstorp ( Hyllinge ms) är situationen lite annorlunda eftersom många mc intresserade har lämnat klubben. Klubben har under flera år haft stort fokus på biltävlingar( stcc).

Vi har lite förenklat två klubbar / banor där rr träningar bedrivs regelbundet idag , Gelleråsen samt Lidköping.

På övriga är träningarna antingen nedlagda eller oregelbundna. Däremot förekommer det mc verksamhet på betydligt fler banor Det är verksamhet som ofta bedrivs av SMC eller privata arrangörer eller utländska. Det är en verksamhet som vissa fall har oklara försäkringsvillkor för rr deltagare.

Jag tror att man behöver hitta en vettig lösning på licens och försäkringsfrågan med gat och licenshojar som klubbarna kan nyttja. Annars kommer tyvärr mycket av klubbarnas verksamhet att tyna bort och hamnar hos privata aktörer.

En modell kan vara att kräva medlemskap av gathojsdeltagarna och dela ut en träningslicens efter en kortare utbildning med förare som har mc körkort. En sådan lösning gör det möjligt att fylla träningarna i t.ex 3 fartgrupper. Då blir det också möjligt att ge juniorerna en säker och trivsam utbildningsmiljö i en lugn grupp.. Jag tror att en sådan lösning kan vara möjlighet för klubbarna att få lönsamhet i sina träningar. Dagens lösning medför tyvärr att många träningar körs i privat regi som bandagar med många oklara försäkringsfrågor för deltagarna.

Det jag markerat i fet stil är ungefär precis vad SMC gjort med Steg 6, så vad mer är det du är ute efter?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Hur vill du att det fungera med rr i framtiden. ?

Nu tänker jag på västra och södra Sverige. För i Mellansverige funkar det skapligt med klubbarangerade träningar.

Med lite tur så kommer ju SMC Sport att få bra fart och många medlemmar, de har ju redan gett en rätt bra injektion av nya förare i RR, med lite tid kommer det säkert gå att ordna SM-tävlingar för klubben med, de har ju rätt stort kapital av folk som kan vara funkisar med.
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Med lite tur så kommer ju SMC Sport att få bra fart och många medlemmar, de har ju redan gett en rätt bra injektion av nya förare i RR, med lite tid kommer det säkert gå att ordna SM-tävlingar för klubben med, de har ju rätt stort kapital av folk som kan vara funkisar med.
Frågan smc sport lämnar vi därhän. Den frågan kommer att bli en principfåga för svemo att hantera. Den frågan handlar om svensk rr skall bedrivas av regionala klubbar som idag eller en central klubb typ Svenska roadracingsällskapet.
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top