Försäkringar på bana

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
..
[*]Att dom inte svaret på allt under en söndag, är det för att dom kanske ser vissa verksamhets siffror som "fabriks / eller förhandlings hemligheter" eller är det även för att 21 ideella Distrikts organisationer med +400 instruktörer, har den största utmaning i att komne överens om att köra samma innehåll som övriga, och sedan lära detta. Kanske det är så att inte Rom byggdes på en dag. Och alla data inte är i Excellådan, men syftet fungerar! ... .

..
Jag pratar ju med SMC i denna tråd...
Galne Dansken är SMC:s generalsekreterare...

Hur många skaderapporter hade SMC totalt under 2010?
...
Hur svårt ska det vara att svara på en fråga istället för att prata runt den och försöka undvika den?

- SMC har inte en sådan sammanställd statistik, idag söndag afton.

- SMC, har inte haft behov av en sådan konkret statistik tidigare, i samarbetat med försäkringsbolagen.

- SMC har en aktiv och konstant övervakning, av verksamheten, och dialog med f-bolagen - som bl. a frekvent är med ute i verksamheten, och som även är flitiga läsare på bl.a sporthoj.com.
 

Mort

Team Otakt
Gick med
5 Aug 2006
Ort
Linköping
Hoj
KTM 300 EXC
Hur svårt ska det vara att svara på en fråga istället för att prata runt den och försöka undvika den?
Du menar att de ska ha all upptänklig statistik i huvudet? Eller kanske att de ska avbryta sin helg för din skull och åka in till jobbet för att ta fram uppgifterna? Om du kontaktar SMC direkt är nog chansen betydligt större att de har informationen du efterfrågar tillgänglig.

Men du gör som du vill. Tråden är nu flyttad till ett forum jag inte följer, så jag är nöjd.
 

chili

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2004
Ort
Trollhättan
Hoj
2009 Honda CBR600RR
Det roliga med det är att det inte riktigt rimmar med att nyförsäljingen gått ned. :näsblod

Jag missade faktiskt två ord... "större medvetenhet" sa man också.

Skit samma, med tanke på den större diskussionen i denna tråd är det synd att man inte nämnde SMC överhuvudtaget.
 

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Bra svar, dock inte det jag är ute efter.

- SMC har inte en sådan sammanställd statistik, idag söndag afton.

Kan förstå om du inte har det tillgänglig, idag söndag afton.
Finns den tillgänglig för någon som inte är FB/myndighet, och isåfall när?

- SMC, har inte haft behov av en sådan konkret statistik tidigare, i samarbetat med försäkringsbolagen.

Om du säger det så får jag godta det svaret, men det låter underligt att försäkringsbolagen inte har ett intresse i hur skadestatistiken ser ut.

- SMC har en aktiv och konstant övervakning, av verksamheten, och dialog med f-bolagen - som bl. a frekvent är med ute i verksamheten, och som även är flitiga läsare på bl.a sporthoj.com.

Så du menar indirekt att det är dumt att lämna ut uppgifter på sporthoj.com pga att försäkringsbolagen är flitiga läsare här?
Eller missuppfattade jag dig nu?
 

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Pysch är du medelm i SMC?
Nej, idag är jag INTE betalande medlem i SMC.

1. Vad är ditt syfte?
2. Vad är det du vill?
3. Vad ska du med uppgiftgerna till?

1. Att få en inblick i den glorifierade kursverksamheten, och se om den är så bra som den framställs.

2. Att få fram korrekta siffror gällande samtliga skaderapporter över samtliga kurser i SMC´s regi under 2010. Även för tidigare år om den finns att tillgå.

3. Stilla min nyfikenhet.
 

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Ort
Vårby
Hoj
KTM rc10
Nej, idag är jag INTE betalande medlem i SMC.



1. Att få en inblick i den glorifierade kursverksamheten, och se om den är så bra som den framställs.

2. Att få fram korrekta siffror gällande samtliga skaderapporter över samtliga kurser i SMC´s regi under 2010. Även för tidigare år om den finns att tillgå.

3. Stilla min nyfikenhet.
Då blev detta enkelt.
Lägg ner hetsjakten på något du inte är berättigad till att ta del av.
Du är inte ens medlem.

Glorifierad? Tja låt så vara. Varför har det blivit så? Jo vi genomför kurser som ger medlemmarna otroligt mycket mer än en vanlig bankörning ger.

Du har fått en korrekt bild över dem betydande verksamheten 2010.

Sätt dig in i hur smc är uppbyggt.
Vilka som bedriver vad.
Du vet inte ens skillnaden på en avancerad kurs och en grundkurs IOM att du likställer dem.


Bli medlem så ska jag personligen samla in alla skaderapporter från alla sveriges distrikt och lämna över dem till dig på årsmöte. Så kan du själv sammanställa dem

Vad ska du med rapporter till från körgårdar till. Dessa kurser hålls på allmän väg. Där gäller trafikförsäkringslagen.
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Då blev detta enkelt.
Lägg ner hetsjakten på något du inte är berättigad till att ta del av.
Du är inte ens medlem.

Glorifierad? Tja låt så vara. Varför har det blivit så? Jo vi genomför kurser som ger medlemmarna otroligt mycket mer än en vanlig bankörning ger.

Du har fått en korrekt bild över dem betydande verksamheten 2010.

Sätt dig in i hur smc är uppbyggt.
Vilka som bedriver vad.
Du vet inte ens skillnaden på en avancerad kurs och en grundkurs IOM att du likställer dem.


Bli medlem så ska jag personligen samla in alla skaderapporter från alla sveriges distrikt och lämna över dem till dig på årsmöte. Så kan du själv sammanställa dem

Vad ska du med rapporter till från körgårdar till. Dessa kurser hålls på allmän väg. Där gäller trafikförsäkringslagen.

Tycker att det kanske kunde vara på sin plats med en mer ödmjuk ton. Man har väl rätt att ställa frågor även om man inte är medlem? Hur ska man annars kunna bilda sig en uppfattning om det är bra eller dåligt att vara medlem?
 

bivius

ingenhardetsåbrasomjag
Gick med
19 Jul 2004
Ort
Taipei, Palma, STHLM
Hoj
KTM 950 SM
Nej, idag är jag INTE betalande medlem i SMC.



1. Att få en inblick i den glorifierade kursverksamheten, och se om den är så bra som den framställs.

2. Att få fram korrekta siffror gällande samtliga skaderapporter över samtliga kurser i SMC´s regi under 2010. Även för tidigare år om den finns att tillgå.

3. Stilla min nyfikenhet.

Varför inte göra jobbet själv?
Har du ett brinnande intresse för statistik kan du ju ringa runt till de olika distrikten och höra efter om de har någon sammanställning över skaderapporterna, eller om någon har lust att avsätta lite fritid för att sammanställa den åt dig.
Att du skulle få ut enskilda skaderapporter hoppas jag dock inte då det,enligt mig, skulle vara integritetskränkande.
Så buss på telefonen och sätt igång att jobba istället för att gnälla över att "någon annan" (TM) inte gjort jobbet åt dig.

BTW, hur skulle statistiken hjälpa dig att avgöra om kursen är bra eller inte? Många getingstick = bra kurs, få getingstick= dålig kurs???

Förtydligande:
Det skulle vara intressant att se vilka frågor och gränsvärden du satt upp för att avgöra om kursen är bra eller inte. Eller hade du tänkt använda den omvända taktiken, kolla statistiken först och sedan ställa frågorna vilket ju är det vanliga när man har en agenda och vill att statistiken skall stödja ens egna argument.
 
Last edited:

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Ort
Vårby
Hoj
KTM rc10
Tycker att det kanske kunde vara på sin plats med en mer ödmjuk ton. Man har väl rätt att ställa frågor även om man inte är medlem? Hur ska man annars kunna bilda sig en uppfattning om det är bra eller dåligt att vara medlem?

Stefan hur långt ska man vara ödmjuk.
Pysch har ställt frågor och han har fått svar och motiveringar.
Som mort sa. Vi har varit tillmötesgående.
Pysch har flera gånger hävdat att han handlar i medlems intresse.
Vilket han uppenbarligen inte är.

Sen står han och stampar på samma sak gång på gång. Han har hittat något att hänga upp sig på som inte har med sakfrågan att göra. Han försöker "lägga" i hop två helt skilda produkter till en enda.
Detta skulle förvisso ge smc's kursutbud en bättre siffror att redovisa än de som redovisas bara för avancerade kurser.

Avancerade kurser bedrivs på anläggningar där trafikförsäkringslagen normalt inte gäller och vi harbetydligt fler skador/kurs (1,5 st) på dessa kurser jmf med grudkurserna.

Det enda syfte jag kan se med det Pysch har hängt upp sig på är att komma över fakta som skulle vara "skadligt" för smc's kursverksamhet och inget annat.

Som jag flera gånger har påpekat är grundkurser något som bedrivs på distriktsnivå. Detta innebär altså att det finns skaderapporter i hos varje distrikt. Men de är inte gemensamt sammanställda för hela landet. Dessa skador är dessutom under en annan verksamhet, en annan produkt och skall därför inte blnadas in i den verksamhet som sker på Storbana där trafikförskringslagen normalt inte gäller.

Det är helt skillda vilkor och produkter.
Vilket sagts gång på gång.
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Nej, idag är jag INTE betalande medlem i SMC.



1. Att få en inblick i den glorifierade kursverksamheten, och se om den är så bra som den framställs.

2. Att få fram korrekta siffror gällande samtliga skaderapporter över samtliga kurser i SMC´s regi under 2010. Även för tidigare år om den finns att tillgå.

3. Stilla min nyfikenhet.

Lite lustigt är det faktiskt hur du tänker avgöra detta då det uppmärksammas på stora håll internationellt över hur bra vidareutbildning som SMC bedriver, det uppmärksammas av FB att det bedrivs vidareutbildning för att skapa säkrare förare och därmed sanktioneras detta genom att låta försäkringarna gälla OCH det uppmärksammas av Trafikverket att SMC dels bedriver denna utbildning men även dess fokus på att förbättra trafikmiljön för Sveriges motorcyklister.

Att du som obstinat banåkare skall kunna göra en bättre bedömning än dessa instanser (och de internationella är inte små puttefnaskföreningar precis) är för mig bara larvigt.

Varför inte bara acceptera att SMC har lyckats förhandla med FB till den grad att dess utbildning får användas med försäkringsskydd och därmed i många fall gör säkrare förare men också i vissa fall får hojåkare att bli intresserade av banåkning.

För på dina inlägg och din attityd verkar det nästan som att du fått för dig att SMC är emot andra banarrangörer eller föreningar vilket inte är fallet, instruktörerna snarare rekommenderar vissa deltagare att fortsätta jobba med verktygen med andra aktörer och snarare uppmuntrar fortsatt körande på bana vid så många tillfällen man kan unna sig.
 

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Jag är ju skeptisk till att utbildning verkligen sänker antalet olycksfall.
Eller så utbildas fel personer, de som inte skulle ha smällt ändå.
Och med den ingången är det intressant att bli motbevisad, men det går ju tydligen inte som jag har förstått av den här tråden.
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Jag är ju skeptisk till att utbildning verkligen sänker antalet olycksfall.
Eller så utbildas fel personer, de som inte skulle ha smällt ändå.
Och med den ingången är det intressant att bli motbevisad, men det går ju tydligen inte som jag har förstått av den här tråden.

Hur kan man utbilda fel personer?

Jag har varit på kurser där folk som kör så vansinnigt långsamt på banan har sedan sagt att de lärt sig så otroligt mycket om hur man faktiskt kör och därmed kommer kunna köra mer proaktivt i trafiken.

Visst, verktygen man får hjälper en också att kunna köra snabbare ute i trafiken om det är vad man vill, men faktum är att om du behåller samma fart du hade innan kursen så kommer du därifrån med större marginaler och det är just den biten som alla instruktörer jag träffat trycker på.
 

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...

Ja, och enligt den notisen så tror ca 66% inte som mig. Jag tillhör den resterande tredjedelen.

Fast jag behöver väl inte påpeka att det där är ingen fakta på att olyckorna verkligen minskas, utan på vad vi hojåkare inbillar oss att utbildning ger.

Men jag är överrens med majoriteten att det är förbannat kul.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
För på dina inlägg och din attityd verkar det nästan som att du fått för dig att SMC är emot andra banarrangörer eller föreningar vilket inte är fallet, instruktörerna snarare rekommenderar vissa deltagare att fortsätta jobba med verktygen med andra aktörer och snarare uppmuntrar fortsatt körande på bana vid så många tillfällen man kan unna sig.

För att nyansera det ännu mer kan man kan tillägga att många av instruktörerna själva är involverade i andra föreningar och klubbar som arrangerar bandagar. Ofta hjälper de till där som föråkare, men i bland deltar de som vanliga deltagare. Oavsett hjälper mer än gärna till med tips om man själv ger sig tillkänna och frågar om det.

I mångt och mycket är det samma ansikten på de olika arrangemangen har jag märkt genom åren. Nya ansikten tillkommer givetvis hela tiden. Jag kan tänka mig att det är ett stort mörkertal som SMC eller andra arrangörer aldrig lyckas locka till sig trots påtryckningar från vänner och bekanta. Det går inte att komma ifrån att det är en säkrare miljö att öva på en bana där alla kör i samma riktning. I det sammanhanget spelar det mindre roll om mc-försäkringen gäller eller ej så länge man har en gällande olycksfallsförsäkring. Hellre en avskriven motorcykel än men för livet ute på någon öde landsväg.
 

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Ort
Vårby
Hoj
KTM rc10
Ja, och enligt den notisen så tror ca 66% inte som mig. Jag tillhör den resterande tredjedelen.

Fast jag behöver väl inte påpeka att det där är ingen fakta på att olyckorna verkligen minskas, utan på vad vi hojåkare inbillar oss att utbildning ger.

Men jag är överrens med majoriteten att det är förbannat kul.

Visst är det förbannat kul.
Tittar vi sen 2004/05 sen sporthojsprojektet drog igång så har vi en långsam spiral nedåt när det gäller allvarliga olyckor. Trendbrott mot tidigare.
Kanske beror det på att hojarna, däcken, utrustning mm blivit bättre.
Kanske beror det på kurser. Till största del tror jag det beror på den attityd vi ser på sporthoj.com mm att det inte längre är enstaka moralkärringar som pratar om idioti risker mm.

Här på forumet är det många fler idag än före 2005 som är riskmedvetna. Här minskar vi olyckor.. Kurserna är bara ett forum att få personer att börja tänka. När de tänker talar de bla här på sh.com. Då minskar vi olyckor....
Hänger du med i resonemanget?


//Ezzo
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Ja, och enligt den notisen så tror ca 66% inte som mig. Jag tillhör den resterande tredjedelen.

Fast jag behöver väl inte påpeka att det där är ingen fakta på att olyckorna verkligen minskas, utan på vad vi hojåkare inbillar oss att utbildning ger.

Men jag är överrens med majoriteten att det är förbannat kul.
Inbillar oss, hur menar du nu??
Hur kan utbildning vara inbillning, ett verkligt bra sätt att inte veta vad man gör måste ju vara att INTE söka bildning.

Har du gått någon av SMCs utbildningar? Jag menar, vad har du för substans för ditt påstående, lite mer konstruktivt?
 

bivius

ingenhardetsåbrasomjag
Gick med
19 Jul 2004
Ort
Taipei, Palma, STHLM
Hoj
KTM 950 SM
Jag är ju skeptisk till att utbildning verkligen sänker antalet olycksfall.
Eller så utbildas fel personer, de som inte skulle ha smällt ändå.
Och med den ingången är det intressant att bli motbevisad, men det går ju tydligen inte som jag har förstått av den här tråden.

Jag har ju bara ett sample för mina åsikter, nämligen jag själv men i korta drag:
Tog körkort 2003
Gav mig ut och mängdtränade i trafiken på min nybörjarhoj, 37 frustande hästkrafter och vägegenskaper som en säck potatis, kul men egentligen hade jag ingen aning om vad jag sysslade med. Oskickligheten maskerades dock väl av den låga effekten och en toppfart på runt 140km/h (ja jag körde oftast så fort det gick) och de små olyckor som inträffade ledde inte till några större kostnader. Det var dock alltid yttre omständigheter som orsakade olyckorna, självklart, jag var ju perfekt.

2006 impulsköpte jag en 1000 kubikare, 178 hk och väghållning därefter.
Fortsatte dock i ungefär samma stil som innan och nu började det bli riktigt farligt, det insåg jag själv och började leta efter något sätt att öva mer.
Började alltså köra på LMS kvällarna. Där fick jag en rejäl kurs i ödmjukhet, inte nog med att alla körde om mig, jag körde av när jag skulle hänga på en snabbare förare.
Fick tipset om SMC:s kurser, och det var en uppenbarelse, dels fick jag en teoretisk bakgrund, dels praktiska övningar och slutligen började jag fundera över min attityd till körning.
Följden av SMC:s utbildning har blivit att jag nu kör långsammare, mer avslappat och har klarat ut de, numera få, situationer som uppstått i trafiken utan bruna ränder i kallingarna och repor på hojen.
Så även om jag inte kan bevisa att jag lever och har hälsan idag tack vare SMC, så misstänker jag att de har ett finger med i spelet.
Jag tror heller inte attt jag är särskilt unik, medelålders man, sent väckt intresse för motorcyklar och en övertro på min egen förmåga.

Så SMC utbildade i det här fallet rätt person, och som sagt jag är inte unik på något sätt.
 
Last edited:

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Då blev detta enkelt.
Lägg ner hetsjakten på något du inte är berättigad till att ta del av.
Du är inte ens medlem.

Nu gick det från "Jobbar du på ett försäkringsbolag/myndighet får du ta del av exakta uppgifter" till att endast vara medlem.

Då kanske det förenklar för mig om jag ber en SMC-medlem att få ut uppgifterna istället? Men jag var inne på hemsidan och tittade under [Medlemsförmåner] men där stod inget om att man var berättigad att ta del av denna typ av information...

Glorifierad? Tja låt så vara. Varför har det blivit så? Jo vi genomför kurser som ger medlemmarna otroligt mycket mer än en vanlig bankörning ger.

Du har fått en korrekt bild över dem betydande verksamheten 2010.

Ja, glorifierad! Även jag påtalar SMC´s kursverksamhet till andra på ett positivt sätt. Jag lärde mig själv att hantera motorcykeln på bana, vilket jag trodde att jag kunde när jag endast körde på gata...

För dig kanske 35% av kursverksamheten är betydande, för mig är det 100% kursverksamheten.

Sätt dig in i hur smc är uppbyggt.
Vilka som bedriver vad.
Du vet inte ens skillnaden på en avancerad kurs och en grundkurs IOM att du likställer dem.

Men vad spelar för roll vilken typ av kurs det är?

Skadorna (getsticken, tappade hjälmar, välta hojar, stukade fötter mm) som en viss del av skaderapporterna är uppkommer oavsett vilken kurs det rör sig om, eller?

Skador (Vurpor, avåkningar, påkörning av annan deltagare mm) som en viss del av skaderapporterna är uppkommer oavsett om det sker på stor bana, liten bana alt gata

Bli medlem så ska jag personligen samla in alla skaderapporter från alla sveriges distrikt och lämna över dem till dig på årsmöte. Så kan du själv sammanställa dem

Vad ska du med rapporter till från körgårdar till. Dessa kurser hålls på allmän väg. Där gäller trafikförsäkringslagen.

Ezzo, du har verkligen ett dåligt bemötande om man ska se till att värva medlemmar. Så jag tackar nej till din förfrågan!
Tyvärr verkar detta vara enda sättet, dvs KÖPA informationen genom att betala 375sek...
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top