Försäkringar på bana

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Pysch, nu ironiserar jag inte och jag hoppas Du läser svaren och försöker förstå vad jag menar om jag är otydlig:)

1 - Bra, det är många vettiga människor som dragit den slutsatsen.

2 - Det är en stor skillnad mellan övningarna på en grundkurs och storbana, det är bra att känna till dom för att förstå varför FB och SMC anser den sammanslagna statistiken som ointressant.

Grundkurser är gratis, eller i alla fall väldigt billiga och kallades tidigare "avrostningar". Dom hålls oftast på våren, precis när folk plockat fram hojarna. Det är oftast ingen anmälan utan kurserna är i princip "drop-in".

Ett typiskt innehåll på en grundkurs är:
- Lågfartskonbana (krypkörning)
- "Högfartskonbana" (30-50 km/h)
- Bromsprov från 50, 70 och möjligen 90 km/h till stillastående där både fram- och bakbroms används.
- Parallellbroms, där två hojar åker parallellt bredvid varandra (ungefär som på landsväg), den första hojen bromsar till stopp och den andra ska då hinna stanna innan den första.

Här finns alltså inga på- eller avåkningar, utan oftast en vältning i lågfartskonbanan. Grundkurser bedrivs helt och hållet i distrikten varför inrapporteringen centralt är begränsad.

Storbanekurserna har Du ju enligt uppgift ett visst grepp om.

Börjar Du se skillnaden? Börjar Du ana och förstå varför alla insatta bedömare inte ser den information Du efterfrågar som intressant (äpplen och päron, Du vet)?

3 - Det finns mycket info att ladda ned på SMC:s hemsida och i denna tråd har Du fått ta del av pinfärsk statistik som Ezzo på lediga stunder sammanställt och utvärderat. Inte så tokigt, eller hur?

Egen reflektion - Hur mycket tid tycker Du att SMC:s kansli ska lägga ned på att ta fram statistik som saknar värde för alla insatta bedömare? Hur mycket tid kan jag begära att Nr:18 ska lägga ned på att vika ut sig själv för att räkna fram nyckeltal från Torpets eller Fivers verksamhet bara för att jag skriker efter den i en tråd på sporthoj.com?

Mina 2p, hoppas att jag i a f lyckades förtydliga skillnaden mellan kurstyperna. Utan att vara dryg:)

...Jag lärde mig själv att hantera motorcykeln på bana, vilket jag trodde att jag kunde när jag endast körde på gata...

För dig kanske 35% av kursverksamheten är betydande, för mig är det 100% kursverksamheten.

Men vad spelar för roll vilken typ av kurs det är?

Skadorna (getsticken, tappade hjälmar, välta hojar, stukade fötter mm) som en viss del av skaderapporterna är uppkommer oavsett vilken kurs det rör sig om, eller?

Skador (Vurpor, avåkningar, påkörning av annan deltagare mm) som en viss del av skaderapporterna är uppkommer oavsett om det sker på stor bana, liten bana alt gata

...Tyvärr verkar detta vara enda sättet, dvs KÖPA informationen genom att betala 375sek...

Last edited:

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Hoj
-
Varför inte göra jobbet själv?
Har du ett brinnande intresse för statistik kan du ju ringa runt till de olika distrikten och höra efter om de har någon sammanställning över skaderapporterna, eller om någon har lust att avsätta lite fritid för att sammanställa den åt dig.

Nu är det så att rapporterna sammanställs och ligger hos SMC för att FB/myndighet ska kunna ta del av informationen. Det har ju delaktiga inom SMC klargjort i denna tråd. Att veta hur många rapporter det är totalt borde inte vara speciellt svårt att veta. Eller kanske, som Dansken skrev tidigare, det är söndag afton. Och jag kan ha full förståelse för att man inte har samtliga uppgifter i huvudet, men det tog bra lång tid innan den uppgiften kom. Istället har det endast försökts att undvika frågan...

Att du skulle få ut enskilda skaderapporter hoppas jag dock inte då det,enligt mig, skulle vara integritetskränkande.
Så buss på telefonen och sätt igång att jobba istället för att gnälla över att "någon annan" (TM) inte gjort jobbet åt dig.

BTW, hur skulle statistiken hjälpa dig att avgöra om kursen är bra eller inte? Många getingstick = bra kurs, få getingstick= dålig kurs???
Att det lämnas ut personuppgifter eller annan information som kan ledas till en specifik individ hoppas jag med att det inte förekommer.

Så du menar att jag ska ringa och störa minst 21 personer inom SMC´s distrikt istället för att få uppgiften av 1 person? Och vad får dig att tro att dessa 21 personerna skulle vara mer lättgörliga än de personer som finns i detta forum?

Ju mer statistik man har, ju lättare är det att skaffa sig en uppfattning. Det ska jag ha statistiken till.

Förtydligande:
Det skulle vara intressant att se vilka frågor och gränsvärden du satt upp för att avgöra om kursen är bra eller inte. Eller hade du tänkt använda den omvända taktiken, kolla statistiken först och sedan ställa frågorna vilket ju är det vanliga när man har en agenda och vill att statistiken skall stödja ens egna argument.

Nu hänger jag inte med...
Jag vill endast veta hur många skaderapporter som skett under kursprogrammet för 2010, och förhoppningsvis fler år tillbaka i tiden.

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
Egen reflektion - Hur mycket tid tycker Du att SMC:s kansli ska lägga ned på att ta fram statistik som saknar värde för alla insatta bedömare? Hur mycket tid kan jag begära att Nr:18 ska lägga ned på att vika ut sig själv för att räkna fram nyckeltal från Torpets eller Fivers verksamhet bara för att jag skriker efter den i en tråd på sporthoj.com?

Mina 2p, hoppas att jag i a f lyckades förtydliga skillnaden mellan kurstyperna. Utan att vara dryg:)

Nu vill jag bara påpeka att det finns en viktig skillnad; Fiver är ett aktiebolag. De uppgifter som är offentliga handlingar kan man få fatt i på diverse olika internetsidaor, all övrig info är företagshemligheter.
SMC däremot är en förening. Allt föreningen gör är offentligt för dess medlemmar. Och ja, jag vet att Pysch inte är medlem. Jag är själv inte heller medlem.

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Hoj
-
Bra skrivet inlägg!

Pysch, nu ironiserar jag inte och jag hoppas Du läser svaren och försöker förstå vad jag menar om jag är otydlig:)
Jag försöker alltid att läsa vad personen försöker att få fram, då det inte alltid är lätt att få tankar i skrift.

2 - Det är en stor skillnad mellan övningarna på en grundkurs och storbana, det är bra att känna till dom för att förstå varför FB och SMC anser den sammanslagna statistiken som ointressant.

Här finns alltså inga på- eller avåkningar, utan oftast en vältning i lågfartskonbanan. Grundkurser bedrivs helt och hållet i distrikten varför inrapporteringen centralt är begränsad.

Nu finns det olika typer av grundkurser. Dessa som tidigare kallades för avrostning, samt grundkurs KNIX som är bankörning på en mindre bana.

Så FB måste ringa runt till olika distrikt för att få fram uppgifter för ett ev försäkringsärende? Eller vart ringer/mailar etc de någonstans?

För att citera ezzo:
"Vi varje skada på en smc kurs skrivs en intern skaderapport för är en rapport som hamnar på smc's kansli och finn för beskådan för försäkringsbolag om de så önskar."

Börjar Du se skillnaden? Börjar Du ana och förstå varför alla insatta bedömare inte ser den information Du efterfrågar som intressant (äpplen och päron, Du vet)?

Det fanns 4000 kursplatser för utbildning på stor bana, samt 11.000 kursplatser till Grundkurs, Grundkurs KNIX mm. Detta gör inte att 11.000 kursplatser blir helt ointressant, tycker du verkligen det själv?

3 - Det finns mycket info att ladda ned på SMC:s hemsida och i denna tråd har Du fått ta del av pinfärsk statistik som Ezzo på lediga stunder sammanställt och utvärderat. Inte så tokigt, eller hur?

Ja, det finns mycket info på SMC:s hemsida, men inte allt.

Den pinfärska statistiken var ju felaktig, och när den ifrågasätts för att den inte stämde så visar det sig senare att den endast står för 35% av kurserna samt 26% av kursplatserna. Hela diskusionen började med följande: "2009 hade vi 3,5% av smc's deltagare som vi skrev någon from av intern skaderapport på." Detta tolkar iallafall JAG som 100% av kursplatserna i SMC:s regi, och inte 26% av kursplatserna...

Nu blir man en grinkuk när saker ifrågasätts, och helt plötsligt när andra siffror eftersökes så är dörren stängd, lampan släkt och ingen svarar på ens fråga. Eller jo, om jag betala 375sek så ska jag få informationen under årsmötet den 3 september i år...:rolleyes:

Bra fråga!
Mitt svar på den blir den tid som krävs för att man ska representera sin förening/företag etc på bästa möjliga sätt. När man däremot presenterar felaktiga siffror och blir ifrågasatt, då krävs det ännu mer engagemang och tid för att återställa sin trovärdighet!
Men det är ju bara mitt tankesätt...

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
Nej, idag är jag INTE betalande medlem i SMC.

1. Att få en inblick i den glorifierade kursverksamheten, och se om den är så bra som den framställs.

2. Att få fram korrekta siffror gällande samtliga skaderapporter över samtliga kurser i SMC´s regi under 2010. Även för tidigare år om den finns att tillgå.

3. Stilla min nyfikenhet.

Jag är på ett flertal möten under dagen i Sthml. , bl. à om SH försäkringar sen går det t. Kansliet i Borlänge. Återkommer m. Lite försök då.

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Hoj
KTM rc10
Nu vill jag bara påpeka att det finns en viktig skillnad; Fiver är ett aktiebolag. De uppgifter som är offentliga handlingar kan man få fatt i på diverse olika internetsidaor, all övrig info är företagshemligheter.
SMC däremot är en förening. Allt föreningen gör är offentligt för dess medlemmar. Och ja, jag vet att Pysch inte är medlem. Jag är själv inte heller medlem.

SMC School är ett aktiebolag.....

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Hoj
KTM rc10
Bra skrivet inlägg!

Jag försöker alltid att läsa vad personen försöker att få fram, då det inte alltid är lätt att få tankar i skrift.

..

Det kan ju ifrågasättas då jag påtalat att jag det jag talat om är Avancerad kurs och inte grundkurser som knix mm.
Flera gånger har jag påtalat att Grundkurser sköts av distrikten. Inte från kansliet.
Du har sedan valt att böja dessa uppgifter till något som du vill ha svar på som medlem när du inte ens är medlem...

Jag har inte lagt locket på. Jag har talat om det jag vet.

Som Stefan skrev ovanför om aktiebolag. Så Ja vet du,,, Smc school är också ett Aktiebolag.
Dessutom drivs inte sporthoj.com av smc. Det gör däremot svmc.se
Du sitter och skriker om uppgifter om sporthoj.com. Inte på svmc.se.
Vi har varit tillmötesgående. Lagt ner tid och energi på att ge dig det vi kunnat. Men du kräver då att vi ska sitta och ta kontakt med 20 distrikt och sammanställa det för din nyfikenhets skull?

Vi har haft ca 4000 kursdeltagare som gått en kursdag hos smc-school på storbana där trafikförsäkringslagen normalt inte gäller.
Det jag tog upp var att ca 135 av dessa kursdeltagare har medfört en skaderapport. Och att ca 60 av dessa var helförsäkrade.
För att visa att det är inte kostanden för vagnskada som är den stora kostnaden. Det är risken för personskador. Vilka schablonmässigt kostar fb 250 000 kr per olycka.

Du har trots allt lyckat få ut rätt bra med uppgifter som icke medlem i smc. Och från aktiebolaget smc-school.

Tack och bock.
De flesta som funderar om försökringen gäller på bankörning tänker på vagnskadan. Då de är rädda för att det ska bli dyrt när de kör omkull.

Allt det jag skrivit ovan har jag nu repeterat en en gång.

Du sitter och skriker om uppgifter på sporthoj.com

Ägt av vem då?

SMC-travel låg det under tidigare.

Last edited:

bivius

ingenhardetsåbrasomjag
Gick med
19 Jul 2004
Hoj
KTM 950 SM
Nu är det så att rapporterna sammanställs och ligger hos SMC för att FB/myndighet ska kunna ta del av informationen. Det har ju delaktiga inom SMC klargjort i denna tråd. Att veta hur många rapporter det är totalt borde inte vara speciellt svårt att veta. Eller kanske, som Dansken skrev tidigare, det är söndag afton. Och jag kan ha full förståelse för att man inte har samtliga uppgifter i huvudet, men det tog bra lång tid innan den uppgiften kom. Istället har det endast försökts att undvika frågan...

Att det lämnas ut personuppgifter eller annan information som kan ledas till en specifik individ hoppas jag med att det inte förekommer.

Så du menar att jag ska ringa och störa minst 21 personer inom SMC´s distrikt istället för att få uppgiften av 1 person? Och vad får dig att tro att dessa 21 personerna skulle vara mer lättgörliga än de personer som finns i detta forum?

Poängen är att statistiken INTE ligger sammanställd för grundkurserna eftersom det inte finns något intresse att lägga resurser på detta då ingen på SMC anser att den är intressant över huvud taget, fatta detta nån gång. Informationen finns på distrikten om DU är intresserad får DU ringa 21 pers, varför ska någon annan lägga ner tid på DINA hangups.

Nu hänger jag inte med...
Jag vill endast veta hur många skaderapporter som skett under kursprogrammet för 2010, och förhoppningsvis fler år tillbaka i tiden.
Du säger i ett tidigare inlägg:
1. Att få en inblick i den glorifierade kursverksamheten, och se om den är så bra som den framställs.

Då antar jag att du har något sätt att använda statistiken för att avgöra hur bra kursen är, jag bara undrar hur din korrelation mellan getingstick och kvalitet på kursen ser ut, jag skulle också vilja se dig definiera kvalitet i detta sammanhang.

Det vore minst sagt sensationellt om du hittar ett samband mellan olyckor på avrostningskurser och kvaliteten på en AK, jag tror både statistiker och SMC vore intresserade av en sådan banbrytande upptäckt.

För att ta ett exempel det du försöker göra är att observera mängden fallfrukt från ett päronträd för att dra slutsatser om skörden från ett äppelträd. (och dessutom tvinga en apelsinodlare att samla in informationen)

EDIT:
För övrigt hade du nog hunnit ringa runt till alla 21 distrikten nu om du ägnat tid till det istället för att gnälla här.

Last edited:

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
Jag hittar inget SMC school i bolagsregistret, bara SMC sport och Riksorganisationen SMC. Båda är ideella föreningar, inte aktiebolag.

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
http://www.svmc.se/upload/SMC%20centralt/Dokument/VTI%20om%20sporthojskurser.pdf

Mycket läsvärt!

/KentW

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Hoj
-
SMC School är ett aktiebolag.....

Så Ja vet du,,, Smc school är också ett Aktiebolag.

SMC-travel låg det under tidigare.

Tolkar jag dig rätt nu när DU påstår att den ideella föreningen SMC är, inte står bakom kurserna, utan detta gör ett vinstdrivande aktiebolag som har utbildning som affärsidé? Men nyttjar ideella tjänster från SMC:s instruktörer, flaggvakter och andra som ideellt ställer upp.

Nu börjar mitt intresse för SMC att öka!

Last edited:

bivius

ingenhardetsåbrasomjag
Gick med
19 Jul 2004
Hoj
KTM 950 SM
Tolkar jag dig rätt nu när DU påstår att den ideella föreningen SMC är, inte står bakom kurserna, utan detta gör ett vinstdrivande aktiebolag som har utbildning som affärsidé? Men nyttjar ideella tjänster från SMC:s instruktörer, flaggvakter och andra som ideellt ställer upp.

Finns inget som tvingar ett AB att vara vinstdrivande....

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Hoj
KTM rc10

Jag påstår inget.
Och ja SMC är en ideel förening.
SMC-school är ett aktiebolag. Precis som smc travel. Som är en "resebyrå"
Eftersom smcs kurser PÅ STORBANA efter alla kostnader går med vinst så kan vi inte kalla det vinstdrivande...

Vilket du också skulle ha vetat om du varit medlem och varit med på några av årsstämmorna de senaste åren...

Vet du vad pysch.
Istället för att sitta och tjaffsa på ett forum. Ta kontakt med kansliet och ta reda på fakta.

Last edited:

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Hoj
-
Finns inget som tvingar ett AB att vara vinstdrivande....

Sant.

Jag påstår inget.
Och ja SMC är en ideel förening.
SMC-school är ett aktiebolag. Precis som smc travel. Som är en "resebyrå"
Eftersom smcs kurser PÅ STORBANA efter alla kostnader går med vinst så kan vi inte kalla det vinstdrivande...

Vilket du också skulle ha vetat om du varit medlem och varit med på några av årsstämmorna de senaste åren...

Vet du vad pysch.
Istället för att sitta och tjaffsa på ett forum. Ta kontakt med kansliet och ta reda på fakta.

Nu förstår jag...tog ett tag att hitta anledningen!

Riksorganisationen Sveriges MotorCyklister AB
Org.nummer: 556261-7810
Bolagsform: Aktiebolag
Verksamhet: Utbildningsväsendet, stödverksamhet
Besöksaderss: Forskarg. 3, 781 70 Borlänge

Riksorganisationen Sveriges MotorCyklister
Org.nummer: 817601-6494
Bolagsform: Ideella föreningar
Verksamhet: Intressorganisationer, övriga
Besöksaderss: FORSKARGATAN 3, 781 70 Borlänge

Är SMC-school samt smc travel företag utanför Sverige?

Det behövs inte tjaffsas, utan svarar man varandra så blir det en diskussion vilket den största anledningen till att forum finns. Att kunna ventilera tankar och funderingar.

Edit: uppdaterat info

Last edited:

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Hoj
KTM rc10
Sant.

Nu förstår jag...tog ett tag att hitta anledningen!

Det behövs inte tjaffsas, utan svarar men varandra så blir det en diskussion vilket den största anledningen till forum finns. Att kunna ventilera tankar och funderingar.

Nej det behöver inte tjafsas. Men som jag sa tidigare (flera gånger) var detta fel forum för det du frågade efter, samt fel person du frågade. Då bör man också kunna respekera det. Det får inte gå pristige i saker för att man inte får det svar man vill ha.

Travel har jag inte en aning om...
Vi kör smc school på Kemora... fast för den svenska marknaden.
Det finns länder som tittar på vår verksamhet så det kanske sprider sig... Men det är inte något CSS eller nått liknande.

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Hoj
-
Nej det behöver inte tjafsas. Men som jag sa tidigare (flera gånger) var detta fel forum för det du frågade efter, samt fel person du frågade. Då bör man också kunna respekera det. Det får inte gå pristige i saker för att man inte får det svar man vill ha.

Spelar det någon roll vilket öppet forum saker diskuteras i. Det var i detta forum statistiken presenterades, så därför borde detta forum vara okej? När en person som tillhör SMC presenterar statistik på detta forum, hur ska man då veta att det är fel person man ställer följdfrågan till?

Travel har jag inte en aning om...
Vi kör smc school på Kemora... fast för den svenska marknaden.
Det finns länder som tittar på vår verksamhet så det kanske sprider sig... Men det är inte något CSS eller nått liknande.

Det jag kan läsa mig till är att "Travel" heter inte Travel, utan Riksorganisationen Sveriges MotorCyklister AB. Detta är ett aktiebolag som bedriver resor med motorcykel och är bestående av 1000 aktier, där samtliga 1000 aktier ägs av SMC:s Ideella förening.

Då Riksorganisationen Sveriges MotorCyklister AB har som verksamhet: Utbildningsväsendet, så förmodar jag att SMC School även går under detta företag. Men icke, intäkterna för anmälningsavgifter går till SMC:s Ideella förening...dock är årsredovisningens siffror för anmälningsavgifter extremt låga, så därför undrade jag om något företag var utanför Sverige.

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Hoj
Hej :)

Med anledning av denna tråd - har vi på SMC:s kansli flux beslutat att, hålla en extra session på MC Mässan:

Lördag kl. 19.00-19.45 Fråga SMC - Generalsekreteraren svarar (; Galne Dansken)

Jag gissar dom flesta är på MC Mässan, och sedan ska vidare på sporthoj.com festen. Ledsen att vi inte har möjlighet att ha detta lite tidigare, ifall flera är bokad på middag nånstans..

Som det framgår av programmet i länken, har SMC School och SMC Sport, sessions strax innan. Flera av inläggen och frågorna i tråden, föredrar vi kan hållas från kl. 19:00.

Hoppas vi ses - vi svarar gärna på frågorna där.

(Jag kommer lämna lite svar i tråden om en stund, självfallet..)

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Hoj
KTM rc10
Spelar det någon roll vilket öppet forum saker diskuteras i. Det var i detta forum statistiken presenterades, så därför borde detta forum vara okej? När en person som tillhör SMC presenterar statistik på detta forum, hur ska man då veta att det är fel person man ställer följdfrågan till?

.
Om man läser det jag skrivit då. Flera gånger. Så har jag förklarat att jag inte jobbar med den biten. Och att jag jobbat med Avancerade kurser. INGET ANNAT.

Du säger ju själv att du försöker förstå det du läser. Vad förstår du inte när jag skriver det jag skrivit ovan?

Och Nej JAG TILLHÖR INTE SMC. Jag är en privat person som möjligen skulle kunna tänkas tillhöra Maria min sambo.
Jag jobbar ideelt för smc som instruktör. Inget annat. Jag har inte någont anställning av smc. Jag betalar tom för att var instruktör för smc.

Men gå på mässan och träffa de som Uppbringar lön från smc och ställ frågorna där.

Det jag presenterade var en bild över hur skaderna ser ut jmf med ryktena. Som gäller kurser på STOR BANA. inte knix. Vet inte hur du kunnat läsa något annat ur det jag skrivit

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Hoj
..
Besöksaderss: Forskarg. 3, 781 70 Borlänge

Besöksaderss: FORSKARGATAN 3, 781 70 Borlänge

..
Edit: uppdaterat info

Fakta:
Riksorganisationen Sveriges MotorCyklister -SMC, är en ideell organisation, med anställd personal.

SMC:s verksamhet består av olika verksamhetsområden/någon vill se det som varumärken:

SMC; organisationen hanterar 21 distriktsorganisationer och en omfattande MC politisk verksamhet nationellt och internationellt, bl. a som remiss instans överför regering och myndigheter.

MC Folket,
medlemstidningen

SMC CLUB,
är där vart vi har klubbar, träffar, medlemsförmåner och gemenskap, mv.

SMC SCHOOL,
utbildning av medlem i organisationens verksamhet, samt MC fortbildningsverksamheten dvs kursverksamheten som diskuteras i tråden.

SMC TRAVEL,
har en del av "varumärkes verksamheten" som jobbar i den ideella organisationen med turist information, och enkla ”samåkningar” t. internationella MC träffar, t. ex. FIM Rally

Allt detta ryms i den ideella Riksorganisation Sveriges MotorCyklister - SMC. Och som ideell organisation, återvins inkomst/(förlust) i organisationens egen verksamhet.

SMC AB
Är organisationens aktie bolag, och här hanteras SMC TRAVEL:s resor, som säljs ”kommersiellt” till medlem. AB formen är ett krav eftersom verksamheten ska rymma köp & sälj, resefondsgaranti, mv..
SMC School finns i dagsläget i denna verksamhet. Vi har, för år tillbaka, haft dom första California Superbike School kurser i aktiebolaget, eftersom man dengång anså att det var ett krav, men så är inte fallet längre. Ägardirektiv för AB:et

SMC SPORT,
är SMC:s sportsklubb, som är ansluten till SMC som en riksklubb. Klubben, lever ett eget ekonomisk liv, som en klubb ska. Anledningen att vi var tvungna att göra en sådan, var för att bli anslutna till Svemo/Riksidrottsförbundet. Självfallet kommer klubben ha en verksamhet i som samarbetar med SMC SCHOOL.

Hoppas jag därmed fick tagit bort och korrigerat några fundamentala misförstånd.

Läs gärna verksamhetsberättelsen

Last edited:
Nyheter
Rekordmånga personliga regskyltar

Under 2024 godkände Transpo...

SMC får 700.000 kronor i bidrag

Roger Berzell, generalsekre...

Brembo vinner Good Design Award

Brembo prisas för innovativ...

Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli

Pirelli har presenterat SCO...

Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson