Försäkringar vid bandagar och trafiksäkerhetsövningar!

matter1

matte k9
Gick med
27 Feb 2005
Ort
strömstad
Hoj
k9
körningarna med racedays.se sker i norge på rudskogen och med if i spetsen för bestämmelser där har dom beslutat att reglerna är som på vägen, och att trafik regler gäller,
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
körningarna med racedays.se sker i norge på rudskogen och med if i spetsen för bestämmelser där har dom beslutat att reglerna är som på vägen, och att trafik regler gäller,

Gäller detta svenska eller norska if?

Om norska,har svenska FB samma syn?
 

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Linköping
Hoj
R1200GS
Jag bollar tillbaka frågan:
Förstår arrangörerna riskerna med att arrangera "bandagar" iom risken för skadestånd i mångmiljonklassen? Om svaret är JA på den frågan så hur är det tänkt att finansieras? (Då bara perssonskador, att man får stå för matrealskador anser jag är självklart)

Jag snurrade runt på arrangörerna hemsidor och informationen just kring försäkringsläget på banan är inte kristallklar. Solen har nog slocknat innan någon arrangör skriver i reglerna: "Din trafikförsäkring gäller INTE och ersättning vid perssonskada utöver vad eventuella persoliga försäkringar ger står vi för".

Jag tycker inte att det är bra att SMC har i praktiken fått monopol på att arrangera försäkrade trafikövningar och bandagar. Alla arrangörer har lite olika approach och kompletterar varandra! Att bara komma ut på banan och få nöta en dag är ju värt mycket bara det.

Att försäkringsläget är så "bristfälligt" idag drar jag två slutsatser av.
1. FB anser att bankörning är farligt och smyger undan.
2. Att ingen prejudicerande dom finns där arrangör blivit ersättningskylig på miljonbelopp beror antingen på att de som klotat inte vetat att de skall "skicka räkningen" till arrangören eller att bankörning är betydligt säkrare än vad FB tror.

Men som sagt jag tror inte att vi kommer så mycket längre i ämnet.

Det har du missuppfattat.
Gäller inte trafikförsäkringen, dvs lagen säger att det skall finnas en motortävlingsförsäkring så är det arrangören som skall teckna den.
Motortävlingsförsäkringen ersätter INTE personskador på deltagare utan är till för att skydda tredje man dvs åskådare tex.
Deltagare på en sådan körning har om man gör rätt en försäkring genom sin licens eller en annan personlig olycksfallsförsäkring.
Läs gärna lagarna som faktiskt reglerar vad som gäller,
Trafikskadelagen: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19751410.htm
Lag om motortävlingsförsäkring: http://www2.notisum.com/rnp/sls/lag/19760357.htm
Det är tolkningen av dessa som är problemet. Försäkringsbolagen kan själva inte avgöra när trafikförsäkringen gäller eftersom det är lagstiftat.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Jag tycker inte att det är bra att SMC har i praktiken fått monopol på att arrangera försäkrade trafikövningar och bandagar. Alla arrangörer har lite olika approach och kompletterar varandra! Att bara komma ut på banan och få nöta en dag är ju värt mycket bara det.

SMC har inget "monopol" på försäkrade trafikövningar. SMC har hållit på i flera år med att jobba tillsammans med FB för att ta fram ett koncept som FB tycker är okej och som enligt de senaste undersökningarna verkar ge skillnad. Det här konceptet har inte tillkommit på en kafferast och är väldigt genomarbetat så det är inte konstigt att FB stöttar detta. De kan motivera konceptet för sina aktieägare vilket ju är en förutsättning för att de skall hoppa på något.

Om det kommer en annan organisation med ett annat koncept som är lika genomarbetat och säljer in det hos FB så kommer även den organisationen att kunna köra kurser med FB-stöd, så klart.

Det är ingen raketforskning vi pratar om, det är en massa hårt arbete, 100-tals möten, uppföljning och resultatforskning, det är ingenting som SMC fått gratis eller är speciellt lättfunnet. SMC:s personal har slagit sig blodig för att få till ett fungerande koncept, det är upp till vem som helst att göra detsamma... FB driver ingen välgörenhet, de räknar kronor och ören precis som alla andra företag med vinstintresse.

EDIT: Glömde ju. FB:s motstånd till bandagar baseras på att det finns undersökningar som påvisar att det gör mer skada än nytta att köra bana. När man bara har färdighetsträning så tar man med sig det på gatan och kör fortare. Jämför med att sätta på vinterdäcken. Tanken är att man skall köra sakta på vintern och vinterdäcken ökar marginalen när något händer. Vi som förare sätter på vinterdäck och kör lika fort som på sommaren, dvs vi använder marginalen till att köra fortare.
Det är samma sak med bara färdighetsträning, enligt dessa undersökningar.
 
Last edited:

schnyggve

elitlökare
Gick med
6 May 2009
Ort
Crap City!
Hoj
Skramlaha MT-01 väglus , Sugakuki gixxer 600 banhojj
Det har du missuppfattat.
Gäller inte trafikförsäkringen, dvs lagen säger att det skall finnas en motortävlingsförsäkring så är det arrangören som skall teckna den.
Motortävlingsförsäkringen ersätter INTE personskador på deltagare utan är till för att skydda tredje man dvs åskådare tex.
Deltagare på en sådan körning har om man gör rätt en försäkring genom sin licens eller en annan personlig olycksfallsförsäkring.
Läs gärna lagarna som faktiskt reglerar vad som gäller,
Trafikskadelagen: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19751410.htm
Lag om motortävlingsförsäkring: http://www2.notisum.com/rnp/sls/lag/19760357.htm
Det är tolkningen av dessa som är problemet. Försäkringsbolagen kan själva inte avgöra när trafikförsäkringen gäller eftersom det är lagstiftat.

TACK! - där trillade poletten ner (för mig iallafall) :tummenupp

Galentunna i förra meddelandet. dvs det som gäller blir! (hoppas jag fått det rätt)

* Trafikskadelagen gäller EJ, om hojjen är trafikförsäkrad eller ej saknar betydelse om den inte är försäkrad hon B&MC som då ger ett extra skydd för mina med åkare!
* Bandagar och trafikövningar regleras i "Lag (1976:357) om motortävlingsförsäkring"
* Personlig försäkring är ett krav för att få ersättning i alla olyckstyper oavsett FB i trafikförsäkringen (bör framgå tydligt i reglerna kring bandagen)
* Arrangören är INTE ytterst ansvarig (som har felaktigt har propsat på :glömdet). detta regleras i §1 (om arrangören saknar så är det banans försäkring osv) och om försäkring saknas §6 Saknas motortävlingsförsäkring vid ett skadetillfälle, svarar samtliga försäkringsanstalter, som vid detta tillfälle hade tillstånd att meddela sådan försäkring, solidariskt för den ersättning som skulle ha utgått, om försäkring hade funnits. "
* Frågar man FB om exakt vad som gäller ang trafikskadelagen så blir det lätt tokiga svar då den lagen inte är tillämplig.


Det finns dock ett YTTERST otrevligt fall som kan inträffa. En oförsäkrad hojj kör på en helförsäkrad B&MC hojj. Perssonen på B&MC hojjen får sin ersättning och B&MC kommer att göra allt för att få ersättning för sina utlägg. Men det är ju just därför man inte skall blanda försäkrade och oförsäkrade hojjar.
 

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Linköping
Hoj
R1200GS
TACK! - där trillade poletten ner (för mig iallafall) :tummenupp

Galentunna i förra meddelandet. dvs det som gäller blir! (hoppas jag fått det rätt)

* Trafikskadelagen gäller EJ, om hojjen är trafikförsäkrad eller ej saknar betydelse om den inte är försäkrad hon B&MC som då ger ett extra skydd för mina med åkare!
* Bandagar och trafikövningar regleras i "Lag (1976:357) om motortävlingsförsäkring"
* Personlig försäkring är ett krav för att få ersättning i alla olyckstyper oavsett FB i trafikförsäkringen (bör framgå tydligt i reglerna kring bandagen)
* Arrangören är INTE ytterst ansvarig (som har felaktigt har propsat på :glömdet). detta regleras i §1 (om arrangören saknar så är det banans försäkring osv) och om försäkring saknas §6 Saknas motortävlingsförsäkring vid ett skadetillfälle, svarar samtliga försäkringsanstalter, som vid detta tillfälle hade tillstånd att meddela sådan försäkring, solidariskt för den ersättning som skulle ha utgått, om försäkring hade funnits. "
* Frågar man FB om exakt vad som gäller ang trafikskadelagen så blir det lätt tokiga svar då den lagen inte är tillämplig.


Det finns dock ett YTTERST otrevligt fall som kan inträffa. En oförsäkrad hojj kör på en helförsäkrad B&MC hojj. Perssonen på B&MC hojjen får sin ersättning och B&MC kommer att göra allt för att få ersättning för sina utlägg. Men det är ju just därför man inte skall blanda försäkrade och oförsäkrade hojjar.

Tänk lite till....
Om nu körningen är en sån att trafikskadelagen säger att trafikförsäkringen inte gäller så gäller inte Bilsport & MCs trafikförsäkring heller. Att släppa ut oförsäkrade/oreggade hojar på banan är nog det säkraste sättet att uppfylla kraven för att trafikförsäkringen inte skall gälla och att det just därför krävs en motortävlingsförsäkring.
Det är då arrangören som skall teckna den.
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
TACK! - där trillade poletten ner (för mig iallafall) :tummenupp

Galentunna i förra meddelandet. dvs det som gäller blir! (hoppas jag fått det rätt)

* Trafikskadelagen gäller EJ, om hojjen är trafikförsäkrad eller ej saknar betydelse om den inte är försäkrad hon B&MC som då ger ett extra skydd för mina med åkare!
* Bandagar och trafikövningar regleras i "Lag (1976:357) om motortävlingsförsäkring"
* Personlig försäkring är ett krav för att få ersättning i alla olyckstyper oavsett FB i trafikförsäkringen (bör framgå tydligt i reglerna kring bandagen)
* Arrangören är INTE ytterst ansvarig (som har felaktigt har propsat på :glömdet). detta regleras i §1 (om arrangören saknar så är det banans försäkring osv) och om försäkring saknas §6 Saknas motortävlingsförsäkring vid ett skadetillfälle, svarar samtliga försäkringsanstalter, som vid detta tillfälle hade tillstånd att meddela sådan försäkring, solidariskt för den ersättning som skulle ha utgått, om försäkring hade funnits. "

Och om försäkring saknas verkar det dels finnas regressrätt (orkade inte klicka vidare och läsa paragraferna i trafikskadelagen) samt att den som borde tecknat försäkringen skall tilldömas böter.

Solklart är som du och andra sagt att man skall teckna en personlig försäkring, eftersom motortävlingsförsäkringen INTE täcker skador på förare/passagerare.

Och eftersom arrangörerna inte tecknar någon försäkring så är det väl banförsäkringen som banägaren står för som täcker skador på publik och funktionärer.

Jag gissar att det inte är någon speciellt förmånlig försäkring för den som drabbas, så man borde kanske även rekommendera funktionärer att ta en personlig försäkring?
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Jag pressade LF på vad som gäller vid bankörningar och hur jag än vred och vände så fick jag inget riktigt svar.
Citat: Det avgör vi från fall till fall. Minimikravet är behöriga instruktörer och bara landsvägsreggade motorcyklar, längre kom jag inte och det tror jag är det som gäller överlag på alla försäkringsbolag.

Som någon sa (Nitrous tror jag) man får väl fråga säg själv vad man vill riskera, jag har kört omkull på landsväg 2 gånger och aldrig på bana, så varför ska man ha en massa garantier på att försäkringen ska gälla när man är och leker tävlingsförare.
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Jag pressade LF på vad som gäller vid bankörningar och hur jag än vred och vände så fick jag inget riktigt svar.
Citat: Det avgör vi från fall till fall. Minimikravet är behöriga instruktörer och bara landsvägsreggade motorcyklar, längre kom jag inte och det tror jag är det som gäller överlag på alla försäkringsbolag.

Som någon sa (Nitrous tror jag) man får väl fråga säg själv vad man vill riskera, jag har kört omkull på landsväg 2 gånger och aldrig på bana, så varför ska man ha en massa garantier på att försäkringen ska gälla när man är och leker tävlingsförare.

Försäkringsbolagen vill bestämma från fall till fall och inte ge svar i förväg. Och får man ut ersättning så skall man se det som ren GOODWILL från försäkringsbolaget. Lagstiftningen är inte speciellt luddig i frågan...

Den här raden säger ju det mesta i motortävlingsförsäkringslagen

Med tävling likställes träning, övningskörning, uppvisning eller liknande användning av motordrivet fordon inom inhägnat tävlingsområde.

Och täcker då upp det som trafikskadelagen inte skall omfatta:

Lagen tillämpas dock ej på
2. motordrivet fordon när det användes för tävling, träning, övningskörning, uppvisning eller liknande ändamål inom inhägnat tävlingsområde,
 

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Linköping
Hoj
R1200GS
Jag pressade LF på vad som gäller vid bankörningar och hur jag än vred och vände så fick jag inget riktigt svar.
Citat: Det avgör vi från fall till fall. Minimikravet är behöriga instruktörer och bara landsvägsreggade motorcyklar, längre kom jag inte och det tror jag är det som gäller överlag på alla försäkringsbolag.

Som någon sa (Nitrous tror jag) man får väl fråga säg själv vad man vill riskera, jag har kört omkull på landsväg 2 gånger och aldrig på bana, så varför ska man ha en massa garantier på att försäkringen ska gälla när man är och leker tävlingsförare.

Det som jag tycker är viktigast är anvarsdelen i trafikförsäkringen som ersätter den eller det jag skadar när jag klantar mig. Om jag slår mig själv och inte har sett till så att jag har försäkrat mig så får jag skylla mig själv. Däremot tycker jag det skulle vara trist om du blir utan ersättning när du blir skadad för att jag klantar mig eller kanske någons barn som står och tittar på när vi leker racerförare.
Kör jag på gatan kan inte detta hända för då gäller alltid trafikförsäkringen.
Kör jag en träning eller tävling som arrangeras av en svemoklubb så vet jag att alla på banan har åtminstone det grundskydd som kommer med licensen och de som står och tittar på täcks av arrangörens försäkring.
Är det däremot en bandag där det finns både rena racehojar och gathojar så vet jag inte vad som gäller och det tycker jag är otäckt.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Är det däremot en bandag där det finns både rena racehojar och gathojar så vet jag inte vad som gäller och det tycker jag är otäckt.

Jag har aldrig varit på en bandag där det blandas. En långsam och en medelgrupp med gathojar och en racegrupp med licens brukar det vara. Det är väl inte så svårt? Sen att försäkringen inte gäller enligt TSL är ju en helt annan sak som då är upp till varje FB.

Om vi åker på en bandag så får vi räkna med att försäkringen inte gäller. vill då någon som klotar försöka få det på försäkringen så är det ju upp till var och en...och fb:s goda vilja.
 

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Linköping
Hoj
R1200GS
Jag har aldrig varit på en bandag där det blandas. En långsam och en medelgrupp med gathojar och en racegrupp med licens brukar det vara. Det är väl inte så svårt? Sen att försäkringen inte gäller enligt TSL är ju en helt annan sak som då är upp till varje FB.

Om vi åker på en bandag så får vi räkna med att försäkringen inte gäller. vill då någon som klotar försöka få det på försäkringen så är det ju upp till var och en...och fb:s goda vilja.

Som jag skrev förut så tycker jag ansvardelen är den viktigaste.
Hur gör du om du råkar köra på och skadar nån i depån och försäkringsbolaget säger att din trafikförsäkring inte gäller?
Får de skylla sig själva som inte har egen försäkring?
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Som jag skrev förut så tycker jag ansvardelen är den viktigaste.
Hur gör du om du råkar köra på och skadar nån i depån och försäkringsbolaget säger att din trafikförsäkring inte gäller?
Får de skylla sig själva som inte har egen försäkring?

Jag räknar som sagt kallt med att det är som i slalombacken, det är upp till mig att ha en personlig olycksfallsförsäkring, vilket jag har. Om någon kör på mig och jag skadas så gäller den försäkringen. Om jag kör på någon så är det förmodligen rimligt att jag pröjsar skadorna på hojen, det är inte rimligt att jag pröjsar miljoner i rehab.
Sen får man ju alltid diskutera saken, vi är ju alla där på egen risk, det brukar man till och med få skriva papper på om man kör med många arrangörer, Sen att det pappret förmodligen inte skulle gälla rent juridiskt är en helt annan sak...

Min personliga åsikt är att man antingen kör med SMC under ordnade former eller så har man licens och står för hojskador själv...
 

schnyggve

elitlökare
Gick med
6 May 2009
Ort
Crap City!
Hoj
Skramlaha MT-01 väglus , Sugakuki gixxer 600 banhojj
Tänk lite till....
Om nu körningen är en sån att trafikskadelagen säger att trafikförsäkringen inte gäller så gäller inte Bilsport & MCs trafikförsäkring heller.

Trafikskadelagen är en miniminivå, om FB vill erbjuda bättre villkor så finns inga hinder. B&MC drar gränsen vid tidtagning och inte vid "övningskörning och inhägnat område" som övriga FB.
Ponera att någon kör på mig när jag är helförsäkrad i B&MC och motpart saknas... De kommer garanterat att göra allt för att få igen de pengar de har lagt ut.

Niklasinorr skrev:
Om jag kör på någon så är det förmodligen rimligt att jag pröjsar skadorna på hojen, det är inte rimligt att jag pröjsar miljoner i rehab.

Kör du på någon ute på banan som är "oförsäkrad" (alla utom B&MC) så bör det inte vara några konstigheter, din personliga olycksfallsförsäkring tar det det. kör du på en hojj med B&MC så är det enligt B&MC arrangörens försäkring (som inte går att teckna) som skall ta ska skadan... oavsett, här blir det både dyrt och otrevligt för alla inblandade.
Kör du däremot på någon i depån eller hojjen flyger upp på läktaren så regleras det i.
§6 Saknas motortävlingsförsäkring vid ett skadetillfälle, svarar samtliga försäkringsanstalter, som vid detta tillfälle hade tillstånd att meddela sådan försäkring, solidariskt för den ersättning som skulle ha utgått, om försäkring hade funnits.
Du blir inte skyldig miljoner.
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top