körningarna med racedays.se sker i norge på rudskogen och med if i spetsen för bestämmelser där har dom beslutat att reglerna är som på vägen, och att trafik regler gäller,
Jag bollar tillbaka frågan:
Förstår arrangörerna riskerna med att arrangera "bandagar" iom risken för skadestånd i mångmiljonklassen? Om svaret är JA på den frågan så hur är det tänkt att finansieras? (Då bara perssonskador, att man får stå för matrealskador anser jag är självklart)
Jag snurrade runt på arrangörerna hemsidor och informationen just kring försäkringsläget på banan är inte kristallklar. Solen har nog slocknat innan någon arrangör skriver i reglerna: "Din trafikförsäkring gäller INTE och ersättning vid perssonskada utöver vad eventuella persoliga försäkringar ger står vi för".
Jag tycker inte att det är bra att SMC har i praktiken fått monopol på att arrangera försäkrade trafikövningar och bandagar. Alla arrangörer har lite olika approach och kompletterar varandra! Att bara komma ut på banan och få nöta en dag är ju värt mycket bara det.
Att försäkringsläget är så "bristfälligt" idag drar jag två slutsatser av.
1. FB anser att bankörning är farligt och smyger undan.
2. Att ingen prejudicerande dom finns där arrangör blivit ersättningskylig på miljonbelopp beror antingen på att de som klotat inte vetat att de skall "skicka räkningen" till arrangören eller att bankörning är betydligt säkrare än vad FB tror.
Men som sagt jag tror inte att vi kommer så mycket längre i ämnet.
Jag tycker inte att det är bra att SMC har i praktiken fått monopol på att arrangera försäkrade trafikövningar och bandagar. Alla arrangörer har lite olika approach och kompletterar varandra! Att bara komma ut på banan och få nöta en dag är ju värt mycket bara det.
Det har du missuppfattat.
Gäller inte trafikförsäkringen, dvs lagen säger att det skall finnas en motortävlingsförsäkring så är det arrangören som skall teckna den.
Motortävlingsförsäkringen ersätter INTE personskador på deltagare utan är till för att skydda tredje man dvs åskådare tex.
Deltagare på en sådan körning har om man gör rätt en försäkring genom sin licens eller en annan personlig olycksfallsförsäkring.
Läs gärna lagarna som faktiskt reglerar vad som gäller,
Trafikskadelagen: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19751410.htm
Lag om motortävlingsförsäkring: http://www2.notisum.com/rnp/sls/lag/19760357.htm
Det är tolkningen av dessa som är problemet. Försäkringsbolagen kan själva inte avgöra när trafikförsäkringen gäller eftersom det är lagstiftat.
TACK! - där trillade poletten ner (för mig iallafall)
Galentunna i förra meddelandet. dvs det som gäller blir! (hoppas jag fått det rätt)
* Trafikskadelagen gäller EJ, om hojjen är trafikförsäkrad eller ej saknar betydelse om den inte är försäkrad hon B&MC som då ger ett extra skydd för mina med åkare!
* Bandagar och trafikövningar regleras i "Lag (1976:357) om motortävlingsförsäkring"
* Personlig försäkring är ett krav för att få ersättning i alla olyckstyper oavsett FB i trafikförsäkringen (bör framgå tydligt i reglerna kring bandagen)
* Arrangören är INTE ytterst ansvarig (som har felaktigt har propsat på ). detta regleras i §1 (om arrangören saknar så är det banans försäkring osv) och om försäkring saknas §6 Saknas motortävlingsförsäkring vid ett skadetillfälle, svarar samtliga försäkringsanstalter, som vid detta tillfälle hade tillstånd att meddela sådan försäkring, solidariskt för den ersättning som skulle ha utgått, om försäkring hade funnits. "
* Frågar man FB om exakt vad som gäller ang trafikskadelagen så blir det lätt tokiga svar då den lagen inte är tillämplig.
Det finns dock ett YTTERST otrevligt fall som kan inträffa. En oförsäkrad hojj kör på en helförsäkrad B&MC hojj. Perssonen på B&MC hojjen får sin ersättning och B&MC kommer att göra allt för att få ersättning för sina utlägg. Men det är ju just därför man inte skall blanda försäkrade och oförsäkrade hojjar.
TACK! - där trillade poletten ner (för mig iallafall)
Galentunna i förra meddelandet. dvs det som gäller blir! (hoppas jag fått det rätt)
* Trafikskadelagen gäller EJ, om hojjen är trafikförsäkrad eller ej saknar betydelse om den inte är försäkrad hon B&MC som då ger ett extra skydd för mina med åkare!
* Bandagar och trafikövningar regleras i "Lag (1976:357) om motortävlingsförsäkring"
* Personlig försäkring är ett krav för att få ersättning i alla olyckstyper oavsett FB i trafikförsäkringen (bör framgå tydligt i reglerna kring bandagen)
* Arrangören är INTE ytterst ansvarig (som har felaktigt har propsat på ). detta regleras i §1 (om arrangören saknar så är det banans försäkring osv) och om försäkring saknas §6 Saknas motortävlingsförsäkring vid ett skadetillfälle, svarar samtliga försäkringsanstalter, som vid detta tillfälle hade tillstånd att meddela sådan försäkring, solidariskt för den ersättning som skulle ha utgått, om försäkring hade funnits. "
Jag pressade LF på vad som gäller vid bankörningar och hur jag än vred och vände så fick jag inget riktigt svar.
Citat: Det avgör vi från fall till fall. Minimikravet är behöriga instruktörer och bara landsvägsreggade motorcyklar, längre kom jag inte och det tror jag är det som gäller överlag på alla försäkringsbolag.
Som någon sa (Nitrous tror jag) man får väl fråga säg själv vad man vill riskera, jag har kört omkull på landsväg 2 gånger och aldrig på bana, så varför ska man ha en massa garantier på att försäkringen ska gälla när man är och leker tävlingsförare.
Med tävling likställes träning, övningskörning, uppvisning eller liknande användning av motordrivet fordon inom inhägnat tävlingsområde.
Lagen tillämpas dock ej på
2. motordrivet fordon när det användes för tävling, träning, övningskörning, uppvisning eller liknande ändamål inom inhägnat tävlingsområde,
Jag pressade LF på vad som gäller vid bankörningar och hur jag än vred och vände så fick jag inget riktigt svar.
Citat: Det avgör vi från fall till fall. Minimikravet är behöriga instruktörer och bara landsvägsreggade motorcyklar, längre kom jag inte och det tror jag är det som gäller överlag på alla försäkringsbolag.
Som någon sa (Nitrous tror jag) man får väl fråga säg själv vad man vill riskera, jag har kört omkull på landsväg 2 gånger och aldrig på bana, så varför ska man ha en massa garantier på att försäkringen ska gälla när man är och leker tävlingsförare.
Är det däremot en bandag där det finns både rena racehojar och gathojar så vet jag inte vad som gäller och det tycker jag är otäckt.
Jag har aldrig varit på en bandag där det blandas. En långsam och en medelgrupp med gathojar och en racegrupp med licens brukar det vara. Det är väl inte så svårt? Sen att försäkringen inte gäller enligt TSL är ju en helt annan sak som då är upp till varje FB.
Om vi åker på en bandag så får vi räkna med att försäkringen inte gäller. vill då någon som klotar försöka få det på försäkringen så är det ju upp till var och en...och fb:s goda vilja.
Som jag skrev förut så tycker jag ansvardelen är den viktigaste.
Hur gör du om du råkar köra på och skadar nån i depån och försäkringsbolaget säger att din trafikförsäkring inte gäller?
Får de skylla sig själva som inte har egen försäkring?
Tänk lite till....
Om nu körningen är en sån att trafikskadelagen säger att trafikförsäkringen inte gäller så gäller inte Bilsport & MCs trafikförsäkring heller.
Niklasinorr skrev:Om jag kör på någon så är det förmodligen rimligt att jag pröjsar skadorna på hojen, det är inte rimligt att jag pröjsar miljoner i rehab.
Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tankskydd till GSA
ULTIMATE tankskyddWunderlic... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC
Triumph Motorcycles har pre... |
|
Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!
I förra veckan presenterade... |
|
Var tionde bilist lever inte upp till synkraven
Över 600 000* bilister i Sv... |