Pratade med dom idag och fick detta svar.
Bilsport och mc täcker bankörning.
Undantag om det är träning inför tävling, tävling eller tidtagning då gäller inte försäkringen.
Detta gällde helförsäkring.
Folksams trafikförsäkring gäller iaf SMCs körningar.
Iofs känns det viktigare att ha en bra olycksfallsförsäkring själv om nån krashar in i en.
Pulkaskurk:hade du nån olycksfallsförsäkring som funkade när du blev torpederad?
pulkaskurk skrev:Egentligen inte där heller enkligt folksams egna jurister.
Trafikförsäkringslagen täcker ALDRIG bankörning, inte ens personskador om du skulle köra på och skada någon annan.
Och det gäller ALLA bolag eftersom det är så dåligt som lagen är skriven.
Sen om någon har tur att få igenom det för att det är en illa påläst
skadereglerare på försäkringsbolaget är en annan sak, men enligt lagen så behöver de inte ersätta något iaf.
Så de arrangörer som kräver det bör läsa på det juridiska för det kravet är omöjligt att uppfylla som deltagare.
Fel.. och inte.
Vad lagen avser som "bankörning" är: "tävling eller träning inför tävling", alltså ren RR.
Vad vi pratar om när det pratas bandagar är "trafikövningar". Att dessa sker på inhägnat område undantar dem nödvändigtvis från TFL, det är helt beroende på arrangemangets art.
Vidare är det i slutändan i stort sett upp till FB om de vill ersätta liknande aktiviteter eller inte, men trafikdelen gällande personskador kommer de inte ifrån så länge det utan tveksamhet kan rubriceras "trafikövning".
/ Fd. Försäkringsrådgivare som frågat juristerna på fordon och skadereglerare om just den här frågan
Egentligen inte där heller enkligt folksams egna jurister.
Yepp jag har 2 olycksfallsförsäkringar för extremesport + min egen hojförsäkring så jag har 3 försäkringar som täcker mina egna personskador och invaliditeten som blev.
Så där är det lugnt, men egentligen bör den vållandes till olyckans trafikförsäkring gälla eftersom jag blev påkörd, men det gör den inte eftersom trafikförsäkringslagen är såpass taskigt skriven.
Jo visst händer det, men fsb måste inte ersätta då. Och hur ofta brukar de vilja ge ifrån sig pengar om de inte behöver? Även om det säkert hänt men tror det mest handlar om okunskap hos handläggaren i de fallen.
Konstigt det är då inte de svaren jag fått när jag blivit påkörd och förlamad då spelade det ingen roll om det var tävling eller smc körning
Bilsport&MC tillåter banköring.
Men...en K6'a lär väl kosta runt 25 papp att trafikförsäkra där så
det går väl bort antar jag...
Det är det svar både Bilsport, Folksam och IFs jurister ger iaf.
Frågan är ju: VAR det SMC som arrangerade? Eller var det en "hopp & lek" bandag?
Deras kommentarer om vad som skulle gälla på andra körningar än just den du var på är per definition inte ens nära juridiskt bindade för dem vilket gör att de kan svänga sig rätt rejält med antaganden utan att riskera något.
MV Agusta kör vidare på egen hand
MV Agusta har bekräftat att... |
|
MV Agusta återtar full kontroll
MV Agusta har bekräftat att... |
|
2025 års Ducati Riding Academy
Registreringen för 2025 års... |
|
Uppdaterad KTM 790 Duke
KTM 790 DUKE, även kallad ”... |
|
Vinn vårt testvinnande mc-lås!
Genom att svara på några fr... |
|
MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026
Den etablerade MC-Mässan ta... |
|
Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen
Registreringen för 2025 års... |
|
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari
2024,fim,isg,ice speedway,i... |
|
Färre döda i vägtrafiken
Foto: Jacob Sjöman Tran... |
|
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister
Pressmeddelande, Mattighofe... |