Försäkringsbolag som tillåter bankörning?

murveln

Ny medlem
Gick med
20 Nov 2005
Hoj
KTM 690 SMCR 2013
Hej!

Jag letar efter en trafikförsäkring på min hoj som täcker lite bankörning under sommaren, om det är någon som vet något bolag så hör mer än gärna av er till mig! :Bugar

Mvh

/Murveln

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
De allra flesta bolagen godkänner väl kurserna som SMC håller på bana. I övrigt tror jag det ser mörkt ut. Inget bolag jag har varit i kontakt med har sagt att de täcker bankörning. Sist jag kollade var för ungefär ett år sedan. Tror inget har förändrats.

Skaffa en olycksfallsförsäkring och kör med insidan av huvudet om du ska köra på bana.

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
Bilsport&MC tillåter banköring.

Men...en K6'a lär väl kosta runt 25 papp att trafikförsäkra där så
det går väl bort antar jag...:näsblod

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Trafikförsäkrat eller ej spelar bara roll om arrangören kräver det, dig är det sak samma.

I övrigt är det nog bara Bilsport & Mc som godkänner banåka (trafikövningar). Andra gör det också, men då KAN det bero på vilken skadereglerare man får osv..

Å andra sidan tar inte B&mc sporthojar så det är liksom inte aktuellt.

Teckna billigast möjliga trafik (om det nu är vad du vill ha på en så ny hoj) och tjöör bara!

pulkaskurk

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2007
Hoj
wr450 blivande 450GP leksak :)
Trafikförsäkringslagen täcker ALDRIG bankörning, inte ens personskador om du skulle köra på och skada någon annan.

Och det gäller ALLA bolag eftersom det är så dåligt som lagen är skriven.

Sen om någon har tur att få igenom det för att det är en illa påläst
skadereglerare på försäkringsbolaget är en annan sak, men enligt lagen så behöver de inte ersätta något iaf.

Så de arrangörer som kräver det bör läsa på det juridiska för det kravet är omöjligt att uppfylla som deltagare.

speffy

Medlem
Gick med
19 May 2008
Hoj
KTM 950 SMR
Pratade med dom idag och fick detta svar.
Bilsport och mc täcker bankörning.
Undantag om det är träning inför tävling, tävling eller tidtagning då gäller inte försäkringen.

Detta gällde helförsäkring.

pulkaskurk

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2007
Hoj
Pratade med dom idag och fick detta svar.
Bilsport och mc täcker bankörning.
Undantag om det är träning inför tävling, tävling eller tidtagning då gäller inte försäkringen.

Detta gällde helförsäkring.

De glömde nog säga att det inte gäller om man kan tävla mot varandra så gäller det inte heller, det fick iaf jag till svar.

Så rent krasst gäller försäkringen inte heller om man ställer 2 motorcyklar bredvid varann på t ex sveavägen och ska tävla mot varann eftersom man kan tävla då och man kan ta tid då...

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Folksams trafikförsäkring gäller iaf SMCs körningar.
Iofs känns det viktigare att ha en bra olycksfallsförsäkring själv om nån krashar in i en.

Pulkaskurk:hade du nån olycksfallsförsäkring som funkade när du blev torpederad?

edit:pullkaskurk: det är ju inget som hindrar att fösärkingsbolaget ersätter vid FLERA fall än lagen säger. (även om det nog är ovanligt)

Last edited:

pulkaskurk

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2007
Hoj
Folksams trafikförsäkring gäller iaf SMCs körningar.
Iofs känns det viktigare att ha en bra olycksfallsförsäkring själv om nån krashar in i en.

Pulkaskurk:hade du nån olycksfallsförsäkring som funkade när du blev torpederad?

Egentligen inte där heller enkligt folksams egna jurister.

Yepp jag har 2 olycksfallsförsäkringar för extremesport + min egen hojförsäkring så jag har 3 försäkringar som täcker mina egna personskador och invaliditeten som blev.
Så där är det lugnt, men egentligen bör den vållandes till olyckans trafikförsäkring gälla eftersom jag blev påkörd, men det gör den inte eftersom trafikförsäkringslagen är såpass taskigt skriven.

Jo visst händer det, men fsb måste inte ersätta då. Och hur ofta brukar de vilja ge ifrån sig pengar om de inte behöver? Även om det säkert hänt men tror det mest handlar om okunskap hos handläggaren i de fallen.

Syster-Tysk

Fullgasförespråkare.
Gick med
3 Jan 2008
Hoj
KTM RC8R -11, BMW S1000RR -10 (såld), BMW HP2 Sport -08 (Skrotad -09), BMW R1200S -06 (Såld), Honda VFR 800 -06 (Såld)
pulkaskurk skrev:

Ändå har Folksam alltid ställt upp och betalat då det har varit SMC's körningar. SMC har för övrigt avtal med mig veteligt alla försäkringsbolag så att försäkringen gäller på alla SMC's trafiksäkerhetsutbildningar, vilket våra kurser är!

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Trafikförsäkringslagen täcker ALDRIG bankörning, inte ens personskador om du skulle köra på och skada någon annan.

Och det gäller ALLA bolag eftersom det är så dåligt som lagen är skriven.

Sen om någon har tur att få igenom det för att det är en illa påläst
skadereglerare på försäkringsbolaget är en annan sak, men enligt lagen så behöver de inte ersätta något iaf.

Så de arrangörer som kräver det bör läsa på det juridiska för det kravet är omöjligt att uppfylla som deltagare.

Fel.. och inte.

Vad lagen avser som "bankörning" är: "tävling eller träning inför tävling", alltså ren RR.

Vad vi pratar om när det pratas bandagar är "trafikövningar". Att dessa sker på inhägnat område undantar dem nödvändigtvis från TFL, det är helt beroende på arrangemangets art.

Vidare är det i slutändan i stort sett upp till FB om de vill ersätta liknande aktiviteter eller inte, men trafikdelen gällande personskador kommer de inte ifrån så länge det utan tveksamhet kan rubriceras "trafikövning".

/ Fd. Försäkringsrådgivare som frågat juristerna på fordon och skadereglerare om just den här frågan

pulkaskurk

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2007
Hoj
Fel.. och inte.

Vad lagen avser som "bankörning" är: "tävling eller träning inför tävling", alltså ren RR.

Vad vi pratar om när det pratas bandagar är "trafikövningar". Att dessa sker på inhägnat område undantar dem nödvändigtvis från TFL, det är helt beroende på arrangemangets art.

Vidare är det i slutändan i stort sett upp till FB om de vill ersätta liknande aktiviteter eller inte, men trafikdelen gällande personskador kommer de inte ifrån så länge det utan tveksamhet kan rubriceras "trafikövning".

/ Fd. Försäkringsrådgivare som frågat juristerna på fordon och skadereglerare om just den här frågan

Konstigt det är då inte de svaren jag fått från skadereglerare och flertalet jurister som jag pratat med efter att jag blivit påkörd och förlamad på bankörning, då spelade det ingen roll om det var tävling eller smc körning.

Last edited:

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03

Yepp jag har 2 olycksfallsförsäkringar för extremesport + min egen hojförsäkring så jag har 3 försäkringar som täcker mina egna personskador och invaliditeten som blev.
Så där är det lugnt, men egentligen bör den vållandes till olyckans trafikförsäkring gälla eftersom jag blev påkörd, men det gör den inte eftersom trafikförsäkringslagen är såpass taskigt skriven.

Jo visst händer det, men fsb måste inte ersätta då. Och hur ofta brukar de vilja ge ifrån sig pengar om de inte behöver? Även om det säkert hänt men tror det mest handlar om okunskap hos handläggaren i de fallen.

Mjo, men har man då skriftligt från FSB att dom täcker en viss situtation som ligget utanför TFL så lär dom ju vara bundna att göra det. (när jag hade 600an fick jag iaf skriftligt på att dom täckte bankörning utanf tävlan.)

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Konstigt det är då inte de svaren jag fått när jag blivit påkörd och förlamad då spelade det ingen roll om det var tävling eller smc körning

Det är det svar både Bilsport, Folksam och IFs jurister ger iaf.

Frågan är ju: VAR det SMC som arrangerade? Eller var det en "hopp & lek" bandag?

Deras kommentarer om vad som skulle gälla på andra körningar än just den du var på är per definition inte ens nära juridiskt bindade för dem vilket gör att de kan svänga sig rätt rejält med antaganden utan att riskera något.

pulkaskurk

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2007
Hoj
Det är det svar både Bilsport, Folksam och IFs jurister ger iaf.

Frågan är ju: VAR det SMC som arrangerade? Eller var det en "hopp & lek" bandag?

Deras kommentarer om vad som skulle gälla på andra körningar än just den du var på är per definition inte ens nära juridiskt bindade för dem vilket gör att de kan svänga sig rätt rejält med antaganden utan att riskera något.

Det är ju just de jag har pratat med bilsport, If och Folksam samt andra jurister som inte jobbar på fsb.

Jag har frågat vad som gäller både mitt fall som jag är mitt uppe i nu och i övrigt med smc körningar och andra utbildningar och arrangörer.

murveln

Ny medlem
Gick med
20 Nov 2005
Hoj
KTM 690 SMCR 2013
man tackar alla för deras upplysningar!!! vet ju att dom inte ställer upp för hojen, drog den i backen förr förra sommaren, så det är lungt.. kraschar man är det bara att slanta upp kosingen o köpa nytt!!! men det är ju alltid den frågan hur det går för en annan när olyckan är framme, hojen är ju bara ett matriellt ting, går att köpa nytt.. :D

Benjamin

Ödmjukast
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX1300BK -08
Trafikskadelagens första paragraf:

1 § Denna lag gäller trafikförsäkring för motordrivet fordon och ersättning från trafikförsäkring för skada i följd av trafik med motordrivet fordon (trafikskadeersättning). Lagen tillämpas dock ej på
1. motordrivet fordon som är avsett att föras av gående,
2. motordrivet fordon när det användes för tävling, träning, övningskörning, uppvisning eller liknande ändamål inom inhägnat tävlingsområde,
3. motorredskap med en tjänstevikt av högst 2 000 kg som är inrättat huvud- sakligen som arbetsredskap och som varken är eller bör vara registrerat i vägtrafikregistret.

https://lagen.nu/1975:1410

Se även rättsfall där denna paragraf tillämpats: https://lagen.nu/dom/rh/2009:95

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Ringde till IF och frågade gällandes min Hondaförsäkring där.
Personen på IF påstod att den (helförsäkringen) gäller på alla bankörningar på inhägnat område så länge det inte handlar om tävling eller träning inför tävling.

Jag förklarade att jag hört lite olika varianter på detta och bad henne kolla upp så det verkligen stämmer och återkomma. (Vilket hon oxå gjorde ca 15 min senare och bekräftade att det var som hon sa från början).

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...