Försäkringsbolag som tillåter bankörning?

Zilversurfer

Så, in i träsket igen
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
RSV4 Factory
Ytterligare en tolkningsfråga. Man tävlar ju inte på bankörning, man stuntar inte heller.

Ursäkta mig! Men förstår du inte Svenska språket? Det kan inte tolkas på annat sätt. Bankörning på alla Sveriges motorbanor är inhägnat tävlingsområde!

d. fordonet används under tävlingsliknande former t.ex. street race, stuntliknande
övningar som hopp på ramper, volter och liknande eller på inhägnat tävlingsområde

te.x. är inget tolkning, utan skrivs i svenska språket för att kunna utesluta vissa (saker) idrotter detta fallet motorsporter.

eller är även detta för att inte saker och ting skall tolkas på annat sätt. Så fort du sätter din mc inom inhägnat tävlingsområde som t.ex. Falkenbergs Motorbana, Anderstorp Raceway, Ring Knutstorp mfl upphör din försäkring att gälla.

Torpalasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2008
Hoj
Stiga Park
Har man vurpat på tex karlskoga motorstadion.

Hur tror du FB tolkar det?
Vad tror du FB menar med den texten? (Ärligt vad tror du dom menar ???)

Ursäkta mig! Men förstår du inte Svenska språket? Det kan inte tolkas på annat sätt. Bankörning på alla Sveriges motorbanor är inhägnat tävlingsområde!

d. fordonet används under tävlingsliknande former t.ex. street race, stuntliknande
övningar som hopp på ramper, volter och liknande eller på inhägnat tävlingsområde

te.x. är inget tolkning, utan skrivs i svenska språket för att kunna utesluta vissa (saker) idrotter detta fallet motorsporter.

eller är även detta för att inte saker och ting skall tolkas på annat sätt. Så fort du sätter din mc inom inhägnat tävlingsområde som t.ex. Falkenbergs Motorbana, Anderstorp Raceway, Ring Knutstorp mfl upphör din försäkring att gälla.

sorry, läste inte eller. Hade nog velat haft in ett komma därimellan, blev att man läste det lite hastigt nu. Får skylla på det iaf....

För övrigt har jag alltid tagit givet att inte försäkringen gäller på bana. Därför blev jag väl lite exalterad att det kanske fanns en liten ljusstrimma där

Last edited:

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...

Gotland är inte tävlingsklassad...än, plus att begreppet "Inhägnat område" var en av punkterna som Högsta Domstolen klargjorde i Nürburggringfallet att det inte är självskrivet bara för att det ser inhägnat ut, Trygg-Hansa fick ju backa i det fallet och hosta upp 1,2 mille...
Summa summarum:

1. Man kör med SMC,
2. Kör med Bilsport&MC
3. Eller kör på egen risk där FB eventuellt/kanske(med rätt handläggare/rätt skadereglerare kan betala ersättning vid skada...

Även om man i fall nummer tre anses ha rätt så har FB många jurister och de har muskler att vänta ut oss med överklaganden, förhalanden och allmänt bråkande så i vilket fall så losar vi, i värsta fall får vi dessutom betala rättegångskostnader och advokater och gud vet allt...

...jag skulle inte chansa utan gå på Eskilssons förslag...

Last edited:

Benny C

Stadig men lite på sladd
Gick med
9 May 2008
Hoj
2 st Kawasaki ZX-10R. 1 -08 och en -04 Racer limegrön och svart (blivit stulen). OBS hittelön, PM'a tips!
LF säger att trafik gäller vid bankörning i ordnade former, såsom gatkörningar. Dom säger oxå att avtalet kanske borde ändras så att man inte kan få en dubbel signal om vad som gäller.
Detta besked ger LF Halland MC rådgivare Lillian.

Men visst det är riktigt lurigt när avtalet är utformat på ett sätt och rådgivarna säger en helt annan

Last edited:

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
De allra flesta bolagen godkänner väl kurserna som SMC håller på bana. I övrigt tror jag det ser mörkt ut. Inget bolag jag har varit i kontakt med har sagt att de täcker bankörning. Sist jag kollade var för ungefär ett år sedan. Tror inget har förändrats.

Skaffa en olycksfallsförsäkring och kör med insidan av huvudet om du ska köra på bana.

Bilsport mc(moderna försäkringar)tillåter så länge det inte är tävling el träning inför tävling:tummenupp

Magne

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2008
Hoj
2010, BMW, R1200GS
När ni talar försäkring är det skillnad på trafik och kaskoförsäkringen.

Trafikförsäkringen täcker skada på person och gäller alltid oavsätt var du kör. Den finns även om du kör full, stulet, olagligt eller t.o.m. lagligt. Trafikförsäkringen täcker personskada och skada orsakad på tredje man. Trafikförsäkring måste du ha enligt lag. Kör du utan försäkring så är du som person ändå försäkrad :confused: .

Det som försäkringsbolaget kan vägra dig om du kör på bana är skada på din egen hoj. Men vad är ett par kåper eller eller lite böjd stål när du ligger där med något brutet och har en lång rehab framför dig. Denna rehab vill du inte betala själv...

Det är just denna rehab och personskada som har gjort all sporthojförsäkring så dyr (och i vissa fall svårt att få) :fakta

Det finns ett undantag och är beskrivet i §1 Trafikskadelagen:
"Lagen tillämpas dock ej på:
...
2. motordrivet fordon när det användes för tävling, träning, övningskörning, uppvisning eller liknande ändamål inom inhägnat tävlingsområde,"

Last edited:

Benjamin

Ödmjukast
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX1300BK -08
När ni talar försäkring är det skillnad på trafik och kaskoförsäkringen.

Rätt.

Trafikförsäkringen täcker skada på person och gäller alltid oavsätt var du kör. Den finns även om du kör full, stulet, olagligt eller t.o.m. lagligt. Trafikförsäkringen täcker personskada och skada orsakad på tredje man. Trafikförsäkring måste du ha enligt lag. Kör du utan försäkring så är du som person ändå försäkrad :confused: .
Fel. Trafikförsäkringen gäller inte oavsett hur eller var du kör. Dock rätt att den täcker personskada och skada på annan part, förutsatt att det inte rör sig om förhållanden som beskrivs i TsL §1 (se nedan).

Det som försäkringsbolaget kan vägra dig om du kör på bana är skada på din egen hoj.
Fel. Försäkringsbolag kan även neka ersättning för personskada uppkommen vid tex bankörning, i vissa fall.

Läs: http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=4682301&postcount=19

Akinari

Aki
Gick med
28 Mar 2009
Hoj
2009, Yamaha R6
Jeffla djungel. Jag som har IF och vill köra nu i sommar på Gotland-ring kan med andra ord glömma ersättning om olyckan är framme när jag kör en allmän bandag?

Jag får nog ta och ringa IF och höra med någon högt uppsatt som kan ge mig klarhet i vad som gäller, och skriftligt svar.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Jag får nog ta och ringa IF och höra med någon högt uppsatt som kan ge mig klarhet i vad som gäller, och skriftligt svar.

Hör av dig till Dan Falconer. Se mitt föregående inlägg i tråden. Jag fick ett skriftligt svar angående en annan sak rörande motorförsäkringen från honom. Att bara nöja sig med ett svar från en vanlig handläggare är rätt meningslöst. De har sällan koll.

Kör med inställningen att försäkringen inte gäller och låt pröva saken ifall du skulle råka ut för en olycka. Kör inte i samma grupp som licens/oförsäkrade. Då lär du inte ha mycket att komma med.

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Jeffla djungel. Jag som har IF och vill köra nu i sommar på Gotland-ring kan med andra ord glömma ersättning om olyckan är framme när jag kör en allmän bandag?

Kör med SMC så får du köra bana med försäkring, instruktör och dessutom lär du dig massor:tummenupp

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Hör av dig till Dan Falconer. Se mitt föregående inlägg i tråden. Jag fick ett skriftligt svar angående en annan sak rörande motorförsäkringen från honom. Att bara nöja sig med ett svar från en vanlig handläggare är rätt meningslöst. De har sällan koll.

Kör med inställningen att försäkringen inte gäller och låt pröva saken ifall du skulle råka ut för en olycka. Kör inte i samma grupp som licens/oförsäkrade. Då lär du inte ha mycket att komma med.

Rätt.

Även om man ringer så måste man veta att de som svarar gör så på alla ärenden, och MC-frågor gällande banåka hör inte till de vanligaste, alls.

Falconer däremot är högst i näringskedjan på pris & produkt för fordon. Skriftligt från honom = giltigt!

Benny C

Stadig men lite på sladd
Gick med
9 May 2008
Hoj
2 st Kawasaki ZX-10R. 1 -08 och en -04 Racer limegrön och svart (blivit stulen). OBS hittelön, PM'a tips!
Man bör komma ihåg att Trafik Försäkringen bara är för egna personskador när vi talar om bankörning och inte som i trafiken att den även täcker om man är vållande till någon annans skada. Så även om man blir torpederad och får hojen skrotad av någon annan är det sin egen TF man får lita på att betala och hojen betalar inget av bolagen ändå.

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Man bör komma ihåg att Trafik Försäkringen bara är för egna personskador när vi talar om bankörning och inte som i trafiken att den även täcker om man är vållande till någon annans skada. Så även om man blir torpederad och får hojen skrotad av någon annan är det sin egen TF man får lita på att betala och hojen betalar inget av bolagen ändå.

Menar du bara hojen nu?

Så har nån koll på vad man ska ha om man ska köra Actionpics och racingworld?
Ska självklart ringa själv och sen få det i skrift, men vill ha tips om vilka bolag som är troligt / meningslöst.
(hojen skiter jag i och jag har en olycksfall)

Pedro

Hårdare än ett frukostägg!
Gick med
3 May 2007
Hoj
KTM 250 & 660
Jag har pratat med Bilsport vid säkert fem olika tillfällen ang detta, och de hävdar att min helförsäkring gäller vid banåka. Det enda kravet är att JAG inte tränar inför tävling. Om andra i gruppen ser det som en tävling eller en träning inför tävling spelar ingen roll. Tydligen.

Om det sen håller vid en krasch återstår att se.

KHRacing

"D-K"
Gick med
3 Jan 2005
Hoj
CBR600

Vurpar du på bana så får du ingen ersättning för dina personskador på trafikförsäkrningen -

Som de sagt tidigare i tråden 8-10ggr, Den gäller EJ på inhängnat område.

Inhängnat område kan vara väldigt olika.

När vi tränar drifting i Hässleholm så kör vi ibland på en stor parkerning & då är själva inhöngnaden gjort av plastband.

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Efter låååång mailväxling med Bilsport & Mc så har jag det bekräftat att min försäkring gäller så på bana så länge det inte har med tävling att göra.

Och nej jag har inte ställt lätta frågor till dom, jag har även länkat till SSEMSE och dom har satt sig in i vad det är för typ av körning det rör sig om.

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...