Försäkringsbolag?

Blackninja

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superfast
Sitter o klurar på hur många man ska vara för att starta ett försäkringsbolag för sporthojar. Om merparten av SH hade gått med kunde man ju haft betalat 4000 helår helförsäkring och kunna gå runt helt ok tror jag.

Det som kostar vanliga försäkringbolag mest är alla bedrägerier men då alla känner alla på nåt mysko sätt här skulle det inte förekomma så ofta, och skulle det göra det skulle det komma fram relativt fort. :mad:

Då vissa nu betalar hiskliga summor vore det en bra ide för att hindra sporthojarnas död.

Vad tycker alla?

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Skitbra ide........not.

Var det 2002 som 40% av alla R1'or hade fått någon typ av ersättning på försäkringen??

Tror nog att du får räkna om...

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR929CBR600R6
Skit bra ide...
ett problem kan uppstå dock..
säg att 25 kraschar med dödligutgång...
och 10 som blir invalidiserade resten av livet..
men jag täcknar en försäkring direkt av dig om du genomför det :tummenupp

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Blackninja skrev:
Sitter o klurar på hur många man ska vara för att starta ett försäkringsbolag för sporthojar. Om merparten av SH hade gått med kunde man ju haft betalat 4000 helår helförsäkring och kunna gå runt helt ok tror jag.

Det som kostar vanliga försäkringbolag mest är alla bedrägerier men då alla känner alla på nåt mysko sätt här skulle det inte förekomma så ofta, och skulle det göra det skulle det komma fram relativt fort. :mad:

Då vissa nu betalar hiskliga summor vore det en bra ide för att hindra sporthojarnas död.

Vad tycker alla?

PANG! En smäller för att han körde på bakhjulet och vill ha ersättning. Folk samlas, letar upp honom och prylar honom....

Hmmm, inge bra d där.
Kommer bli feeetstrul när alla inom bolaget känner varandra mer eller mindre.

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
AleX skrev:
Skit bra ide...
ett problem kan uppstå dock..
säg att 25 kraschar med dödligutgång...
och 10 som blir invalidiserade resten av livet..
men jag täcknar en försäkring direkt av dig om du genomför det :tummenupp

Trillar du för att du sitter på styret och vill ha esättning kommer jag o Galning ner till dig o "snackar" med dig :hihi
Sånt vill vi ju inte betala för hähä :tungan

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR929CBR600R6
Din ide skulle dock kunna fungera bra..
Eftersom:
"alla" känner alla
Och att för att få försäkringen så ska man ha kört på bana 3 gånger tex..

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Så om 2 pers av 7000 klotar så illa att dom blir invalidiserade och får en ersättning/rehabiliteringskostnad på 10 mille styck så..... Blir det inte mycket pengar kvar.

Tyvär så är nog klass 7 hojarna en ekonomisk förlustaffär just nu.
Varför kan vi inte ha vagnskadegaranti ifrån tillverkarna första 2 åren.

Blackninja

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superfast
Chrille skrev:
Skitbra ide........not.

Var det 2002 som 40% av alla R1'or hade fått någon typ av ersättning på försäkringen??

Tror nog att du får räkna om...

Ne, om alla betalar på hösten hinner en hel del ränta införskaffas till våren då säsongen drar igång. Och då man ej ska driva det som ett vinstdrivande företag utan bara så det överlever på sikt borde det gå.

Annars kan man höja avgiften något mer, saken är att man måste vara många med i det här. Sen förvalta pengarna rätt så kan det gå, värt ett försök istället för att låta bolagen höja varje år.

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR929CBR600R6
Mavve skrev:
Trillar du för att du sitter på styret och vill ha esättning kommer jag o Galning ner till dig o "snackar" med dig :hihi
Sånt vill vi ju inte betala för hähä :tungan

Då får ni fånga mig först :D

Varför skulle jag trilla jag som är bäst i världen :rolleyes:

Funker Vogt

Blackbird wannabe
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
BMW 650 + Yamaha XJ550 *host*
Blackninja skrev:
Ne, om alla betalar på hösten hinner en hel del ränta införskaffas till våren då säsongen drar igång. Och då man ej ska driva det som ett vinstdrivande företag utan bara så det överlever på sikt borde det gå.

Annars kan man höja avgiften något mer, saken är att man måste vara många med i det här. Sen förvalta pengarna rätt så kan det gå, värt ett försök istället för att låta bolagen höja varje år.

Enligt trygghansa så går de fortfarande back massor på klass 7, därav sitt nya system för iår. Och om de går back med premier runt 25000/år för en plasträser, hur skall du då få det att gå runt med en lägre premie? :confused:

Blackninja

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superfast
Eller tar man bara upp vagnskade så man tecknar halv och har en låg andra halva på eget bolag, en hoj e relatit billig, och blir den stulen slipper man bry sig, inte lika vanligt att man hoppar av den i farten för att kunna casha ny.

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR929CBR600R6
Blackninja skrev:

sätt dig ner o ränka o skriv vilkor.. o sånt sen å ut o se hur många som vill vara med..

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
AleX skrev:
Din ide skulle dock kunna fungera bra..
Eftersom:
"alla" känner alla
Och att för att få försäkringen så ska man ha kört på bana 3 gånger tex..

Då ser jag hellre att avrostningskurserna blir obligatoriska.

blom

I DO IT BECAUSE I LOVE IT
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
HOT AND BLUE
Blackninja skrev:
Eller tar man bara upp vagnskade så man tecknar halv och har en låg andra halva på eget bolag, en hoj e relatit billig, och blir den stulen slipper man bry sig, inte lika vanligt att man hoppar av den i farten för att kunna casha ny.
ärligt talat.. vilka ska hålla i det då.. det lär ju krävas mer än 1 pers. och som någon sa går det inte runt på 25 lök om året så hur ska det här då gå..

jag vet tex 6 hojar som blev stulna förra året.. det är 500000 till att börja med.. sen lagade jag min hoj på verkstad för 65 lök osv osv.. vet även några st som fick lösen när dom klotade ca 10 st.. jaja lycka till

Holger

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2003
Hoj
VTR 1000 Firestorm
Bra ide här får du några tips,självrisk på vagnskada 18000kr (och fördubblad premie till 8000kr närmaste 5åren) självrisk på stöld/brand 20000kr (och fördubblad premie i 5år) trafik delen hmm ja säg 10000kr i självrisk där då (och dubbel premie i 5år).

Blackninja

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superfast
Funker Vogt skrev:
Enligt trygghansa så går de fortfarande back massor på klass 7, därav sitt nya system för iår. Och om de går back med premier runt 25000/år för en plasträser, hur skall du då få det att gå runt med en lägre premie? :confused:

De på trygghansa är rätt slipade ekonomer, hade de gått back skulle de inte fortsätta med att försäkra klass 7 hojar, hur kunde Holmia gå runt, har alla börjat ramla jättemycket sen TH köpte upp dem???

Skulle vilja se den bolagsstämman där ingen bryr sig om att man driver förlustdrivande verksamhet????????????????

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Hoj
R1 2016
om det på något sätt skulle gå att undvika att betala ut ersättning för personskador på vanlig trafikförsäkring (förrutom om om 2:a person e inblandad dvs. ej förare)

så föraren får ta det på sin hemförs/olycksfall..

samt att enbart ha alternativen

trafik
trafik + stöld

sedan ha en hevetes hög självrisk...

så ska det nog fungera,,,, problemet e..
det krävs en helvetes massa stålar att komma igång....
vem vill backa upp en sådan här idé ? banken ? tssss :huvet

Nyheter
Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...