Försäkringsbolag?

Blackninja

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superfast
blom skrev:
ärligt talat.. vilka ska hålla i det då.. det lär ju krävas mer än 1 pers. och som någon sa går det inte runt på 25 lök om året så hur ska det här då gå..

jag vet tex 6 hojar som blev stulna förra året.. det är 500000 till att börja med.. sen lagade jag min hoj på verkstad för 65 lök osv osv.. vet även några st som fick lösen när dom klotade ca 10 st.. jaja lycka till

Läs inlägget igen, halvförsäkring täcker stöld, sen om t ec 5000 st betalar 4000kr / år för vagnskada har man 20 mille plus nästan 1 års ränta dvs att en jävla massa hoj kan kraschas innan likviditeten blir allvarligt lidande

Holger

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2003
Hoj
VTR 1000 Firestorm
Appropå försäkringar hur många av stölderna tror ni är bedrägerier? Jag gissar på över 50% förmodligen mycket mer.Anledningen är att det är lägre självrisk än på vagnskada så man gör så när man stuntat sönder istället.
sen är d inte alltid lätt att sälja en hoj för den summan man vill då stjäl man bort den.En självrisk på minst 15tkr på bägge skulle råda bot på mycket.

på tillex snöskoter syns det tydligt att det är många bedrägerier för dom flesta stjäls i slutet på säsongen.

blom

I DO IT BECAUSE I LOVE IT
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
HOT AND BLUE
Blackninja skrev:
Läs inlägget igen, halvförsäkring täcker stöld, sen om t ec 5000 st betalar 4000kr / år för vagnskada har man 20 mille plus nästan 1 års ränta dvs att en jävla massa hoj kan kraschas innan likviditeten blir allvarligt lidande
och se dig i spegeln jag ville oxå vinna vm när jag var liten.. tror inte du fattar hur mycket stålar det rör sig om..skrota nya r1an i en flång ny mb 600 är inte billigt.. så ska man gärna bli sittande i rullstol oxå..

men som jag sa hoppas du lyckas :)

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR929CBR600R6
Holger skrev:
Appropå försäkringar hur många av stölderna tror ni är bedrägerier? Jag gissar på över 50% förmodligen mycket mer.Anledningen är att det är lägre självrisk än på vagnskada så man gör så när man stuntat sönder istället.
sen är d inte alltid lätt att sälja en hoj för den summan man vill då stjäl man bort den.En självrisk på minst 15tkr på bägge skulle råda bot på mycket.

på tillex snöskoter syns det tydligt att det är många bedrägerier för dom flesta stjäls i slutet på säsongen.

app app app
Jag stuntar men aldrig tagit det på försäkringen
Och många som verkligen stuntar kör trafik..

jag tror det är andra faktorer...

Holger

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2003
Hoj
VTR 1000 Firestorm
Jo men vad är det för faktorer då? kan inte vara lätt att stjäla en hoj om den inte står ensligt till o det gör dom sällan för hur många tjuvar kan knäcka skivlås och styrlås utan att föra liv omkring sig?

AleX skrev:
app app app

Blackninja

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superfast
blom skrev:
och se dig i spegeln jag ville oxå vinna vm när jag var liten.. tror inte du fattar hur mycket stålar det rör sig om..skrota nya r1an i en flång ny mb 600 är inte billigt.. så ska man gärna bli sittande i rullstol oxå..

men som jag sa hoppas du lyckas :)

Ja det händer var o varannan dag ju, o snart kommer cl 65 amg då blir det ännu värre, eller tänk en koenigsegg, ojoj. Fan om man hoppar på ett gupp o kör in i ett flygplan?

Eller så läser man hela tråden och att det hela var ett förslag att ev bara täcka vagnskade och låta trafiken ta hand om alla fina Mercedes, jag menar av alla de bilar jag ser varje dag är minst 75 % AMG tunade Cl och SL, en o annan S-klass med, men det e ju fattigt

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
AleX skrev:
app app app

en kille med en R1000 tar nog det på försäkringen.

15tusen i självrisk på stöld är ju inte direkt rättvist mot de som verkligen får sina hojar stulna.
Ser ju hellre dödsstraff på stöld än höjd självrisk :D

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Blackninja skrev:
jag menar av alla de bilar jag ser varje dag är minst 75 % AMG tunade Cl och SL, en o annan S-klass med, men det e ju fattigt

Mercedes är en fattigmansbil :mattias

*kunde inte hålla mig*

Blackninja

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superfast
Holger skrev:
Jo men vad är det för faktorer då? kan inte vara lätt att stjäla en hoj om den inte står ensligt till o det gör dom sällan för hur många tjuvar kan knäcka skivlås och styrlås utan att föra liv omkring sig?

Håller med dig om att bedrägerierna är en stor del av kakan, skulle försvinna en hel del om man införde det bland endast hojfolk, alla skiter la i trygghansa mm mm, men om det drabbar andra i sin omgivning tänker man sig för en extra gång. Sen finns det skvallerbyttor överallt

Holger

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2003
Hoj
VTR 1000 Firestorm
Med hög självrisk är man mer rädd om hojen använder låset/låsen ställer den inte där det är lätt att stjäla den tillex....
Sen skulle det ju vara frivilligt att ta en sådan försäkring,sådana som vet om sig att dom gör bedrägerier skulle nog välja en annan eller byta precis före dom gör det för att få lägre självrisk.

Mavve skrev:
en kille med en R1000 tar nog det på försäkringen.

15tusen i självrisk på stöld är ju inte direkt rättvist mot de som verkligen får sina hojar stulna.
Ser ju hellre dödsstraff på stöld än höjd självrisk :D

Holger

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2003
Hoj
VTR 1000 Firestorm
Nu kom jag på en till bra ide,25tkr till den som tipsar bolaget så en bedragare åker fast,sätter man dit 3 inom 1år får man en R1:A

Blackninja skrev:
Håller med dig om att bedrägerierna är en stor del av kakan, skulle försvinna en hel del om man införde det bland endast hojfolk, alla skiter la i trygghansa mm mm, men om det drabbar andra i sin omgivning tänker man sig för en extra gång. Sen finns det skvallerbyttor överallt

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR929CBR600R6
Holger skrev:

Du skojar?
två killar en skåpbil Wollaaa
jag baxa ur en glidare ur ett trång utrymme det gick inte att köra rakt ut utan man fick lyfta den i sidleds..
Det gjorde jag själv.

Prova själv o ställ en hoj mitt i centrum o kör dit med släp o plocka upp den..
Gissar på att 0 personer stoppar dig

Men nu va det inte de jag mena..
Utan att en hel del stölder är nerplockade hojar som sen säljs vidare..

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
AleX skrev:
Du skojar?
jag baxa ur en glidare ur ett trång utrymme det gick inte att köra rakt ut utan man fick lyfta den i sidleds..
Det gjorde jag själv.

125glidare gills inte :fakta

Holger

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2003
Hoj
VTR 1000 Firestorm
Ja säljs ofta vidare av ägaren eller hans kompis/kontakt som tog på sig jobbet.
ta med dig en polare o kom o lyft min 240kg tunga låsta hoj in i en skåpbil snabbt o tyst,lycka till.
Precis som skotrar är nog många hojar i delar lagom tills dom anmäls stulna.
Men menar självklart inte att alla gör så men för många.

Sen är det konstigt att det inte är obligatoriskt att man ska ha en liten gps sändare på hojen för att kunna lokalisera den direkt vid stöld.(bör införas hos ditt bolag blackninja) försäkringstagaren får betala den såklart.

AleX skrev:
Du skojar?
Det gjorde jag själv.

DreeTman

Långsam
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Posörhoj 08 -RR edition
Ville bara inflika att argumentet från försäkr.bol. om att varje invalid skulle kosta dem en massa miljoner är rent skitsnack. Enligt morsan så är det Försäkringskassan (staten) som betalar rehab och sjukpension och allt sådant efter en olycka. Försäkringsbolaget betalar endast en engångssumma som kompensation för ev. invaliditet och liknande. Detta kan dock röra sig om en hel del pengar men inte de tiotals miljoner som det annars brukar pratas om på detta forum.

Edit:
Mamma är inte bara kunnig, hon jobbar även med det dagligen. :brinnerup

Blackninja

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superfast
DreeTman skrev:
Ville bara inflika att argumentet från försäkr.bol. om att varje invalid skulle kosta dem en massa miljoner är rent skitsnack. Enligt morsan så är det Försäkringskassan (staten) som betalar rehab och sjukpension och allt sådant efter en olycka. Försäkringsbolaget betalar endast en engångssumma som kompensation för ev. invaliditet och liknande. Detta kan dock röra sig om en hel del pengar men inte de tiotals miljoner som det annars brukar pratas om på detta forum.

Edit:

Har med läst att det finns nåt maxbelopp som t ex 1 mille för totalinvalidisering, inte ens hälften vid dödsfall, Kul att inte alla är supernegativa.

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
DreeTman skrev:

Edit:

Jepp, så e det.
De som tror att man blir utan ersättning om man skulle köra oförsäkrat e vilseledda. Det är vad de anser som gör att de kommer med kassa kommentarer om att alla blir utan ersättning och man måste betala sin rehab ur egen ficka.
Men så e d ej.

Holger

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2003
Hoj
VTR 1000 Firestorm
Ja 800tkr till 1miljon är väl ett normalt maxbelopp vid total invalidisering

DreeTman

Långsam
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Posörhoj 08 -RR edition
Blackninja skrev:
Har med läst att det finns nåt maxbelopp som t ex 1 mille för totalinvalidisering, inte ens hälften vid dödsfall, Kul att inte alla är supernegativa.
Det beror nog lite på bolag... tittade min egen försäkring nyss och på den är det max 1,2 mille för medicinsk invaliditet, och max 1,2 mille för ekonomisk invaliditet (om man blir sjukpensionär)

Har för mig att beloppen har med Basbeloppet att göra.... sen får man ta det multiplicerat med något visst schablonvärde...

Dödsfall är skitbilligt... då ger de bara 50 000. :yoparty :rolleyes:

Funker Vogt

Blackbird wannabe
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
BMW 650 + Yamaha XJ550 *host*
Blackninja skrev:
De på trygghansa är rätt slipade ekonomer, hade de gått back skulle de inte fortsätta med att försäkra klass 7 hojar, hur kunde Holmia gå runt, har alla börjat ramla jättemycket sen TH köpte upp dem???

Skulle vilja se den bolagsstämman där ingen bryr sig om att man driver förlustdrivande verksamhet????????????????

Just därför har de förändrat nu och skapat flera nya klasser där just plasthojarna får premier runt 50000/år just för att inte ha en förlustdrivande verksamhet. :fakta

Nyheter
Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...