Försäkringsbolag?

Blackninja

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superfast
Funker Vogt skrev:
Just därför har de förändrat nu och skapat flera nya klasser där just plasthojarna får premier runt 50000/år just för att inte ha en förlustdrivande verksamhet. :fakta

Hur lyckades Holmia? Började alla ramla direkt efter uppköpet?

Eller e det att man trollat med siffrorna för att visa en förlust så man kan höja och på så sätt höja den totala vinsten? Titta på trenderna över olycksstatistiken, mc-olyckor går ju ner vad jag hört, hur förklarar det alla våldsamma höjningar?

Jobbar du på trygghansa eller har du aktier i det?

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
När jag var i kontakt med TH för några år sen och undersökte klubbförskring till VTR klubben (ringde flera bolag o kollade... ) För just den modellen fanns det för lite underlag att ens kunna klassa den rätt så den hamnar väldigt ofta i en klass med hojar med mer hk/kg.

Vad jag då fick som förslag var att man gör upp regler för hur vagnskadedelen skulle kosta och man skulle komma överens om hur mkt ALLA skulle betala in till vagnskade delen (det här gällde alla samma sorts hojar.... lite större problem när man ska räkna ut för OLIKA hojar... )

Teckna halv eller trafik i ett vanligt F-bolag och låt klubben stå för vagnskadan.

Varför F-bolagen fortsätter försäkra förlustgrupper kan vara för att de vill kunna ge ett helhetsutbud, minns inte alla detaljer runt det men så var det då.

så visst skulle det gå att göra. Frågan är bara hur man kalkylerar ihop en vettig premie?? Det är ju inte EN sorts MC som ska försäkras i en klubbförsäkring... allt från hojar som kostar 10kkr -> 150kkr... värdera det du.. sen om det uppstår tvist får klubben/föreningens ledning ta beslut om hur pengarna ska fördelas (skadenämnd?) och det ska helst ske opersonligt... bara för att man råkar känna alla där o vara dödspolare med dom ska man inte få fördel för att man råkade vurpa på den där grusfläcken alla varnat dej för...

mmm... det tål att tänka flera gånger INNAN man ger sej ut i det här.

OM 100st tecknar förskring

100*4000=400000

Så räcker det till en hel del men inte mycket. Speciellt inte eftersom väldigt många vill ha NYA delar hela tiden även om det finns begagnat till mindre $$$

man skulle kunna skriva in i reglerna att delar ersätts med begagnat om de finns att få tag på tex...

mmm.... ett sånt projekt är JOBBIGT och väldigt tidsödande...

//Håkan

Funker Vogt

Blackbird wannabe
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
BMW 650 + Yamaha XJ550 *host*
Blackninja skrev:
Hur lyckades Holmia? Började alla ramla direkt efter uppköpet?

Eller e det att man trollat med siffrorna för att visa en förlust så man kan höja och på så sätt höja den totala vinsten? Titta på trenderna över olycksstatistiken, mc-olyckor går ju ner vad jag hört, hur förklarar det alla våldsamma höjningar?

Jobbar du på trygghansa eller har du aktier i det?

Nix, varken eller. Däremot läst samma statistik som Johan FÖK kan tillhandahålla på forumet.

Att Holmia lyckades var höga börsvinster såvitt jag vet, inget annat.

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR929CBR600R6
Satt o lekte lite med tanken.. 5 % av hojens värde.. om det är ny priset eller nuvarande list värde.....

Ersättningen sker i första hand med begagnade saker som "efterfrågas" i en månad.. sen e de nya som gäller om inga begagnade hittas..

Gps mottagare måste vara installerad om stöld försäkring ska täcknas..
Problemet är ju att vem ska springa runt o leta efter den om den blir stulen?

Polisen har väl viktigare saker för sig.. :rolleyes:

Ernst

Ny medlem
Gick med
27 Sep 2003
Hoj
KTM 660 RALLY
Blackninja skrev:
Sitter o klurar på hur många man ska vara för att starta ett försäkringsbolag för sporthojar. Om merparten av SH hade gått med kunde man ju haft betalat 4000 helår helförsäkring och kunna gå runt helt ok tror jag.....

Det som kostar vanliga försäkringbolag mest är alla bedrägerier men då alla känner alla på nåt mysko sätt ....

Då vissa nu betalar hiskliga summor vore det en bra ide för att hindra sporthojarnas död....

Vad tycker alla?

Jaa du blacknina.

Ett tydligt och hittils oövervinnligt fenomen är att en viss kategori mc-åkare inte kan va rädd om sina grejor.. gör att premien för dessa alltid kommer va svindyr.. what so ever... och man kan ju tydligt se ett mönster där man förr åkte gsx 110000 tuppervere &fajerblejd a va det heter o kraschade till höger o vänster/höststölder o vafa mer..men snacket var att man som trafikant var ett "ljus" mmmm jovisst.... nu har dessa personer upptäckt SM o andra coola hojar o börjat kvadda i den kategorin med kralliga höjningar som följd... get the point... skulle man samla samma gäng med "goldwing" som intresse så skulle även den premien sticka åt helvete.... så krasst sett är det så att det är bara o haja läget peja plenty eller ta risken. :hihi det gamla synsättet "nån annan..." är förlegat
våga båga tufft o köra fort
/E

Blackninja

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superfast
Detta e bara en tanke, men undrar om lika många höststölder o skit som förkommer om det endast e hojfolk som försäkrar. Svårt att göra det helt hemligt och då man vet att det verkligen drabbar likasinnade så kanske kanske man tänker till en extra gång.

Men men, många har ju försäkringar på över 30´ just nu, känns lite jobbigt. Själv klarar jag mig rätt ok, mc-körkort i 9 år snart och aldrig en skada :) (till försäkringsbolaget iallafall)

Fast de flesta var negativa till att ens prata om idén här.

Nyheter
Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...