Försäkringsbolag

Pluto

Nu har jag ingen hoj alls
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Hemma hos mig
Hoj
2003 Yamaha R1
Jag har Susab. Men ända sedan jag köpte hojjen har de höjt premien. Gäller väl säkert alla här. Dock börjar jag tröttnalite då de nu har kommit upp i det dubbla. Köpte hojjen 99 och då låg premien på 3.500. nu betalar jag 7.200:- (då jag dessutom flyttat ut från stan till "landet" )

Någon som kan tipsa om ett alternativt försäkringsbolag? Billigast är bäst! (TryggHansa har jag kollat med en gång men de ville ha 38.000:- för helår och helförsäkring....vilken värld lever de i?)

Tacksam för bra tips.

/Pluto
 

Felix

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
somewhere
Hoj
XR650R
Kolla de vanliga, Folksam, IF, Länsförsäkringar,

Risken är dock att 7200 är det bästa budet du får...
 

Pluto

Nu har jag ingen hoj alls
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Hemma hos mig
Hoj
2003 Yamaha R1
Tack för svaren!

Ska begära in lite offerter. Tror tyvärr också att susab är billigaste ändå. Men det stör mig att de höjjer varje år....

Länken med nummer och så är kanon! Tack igen
 

Pluto

Nu har jag ingen hoj alls
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Hemma hos mig
Hoj
2003 Yamaha R1
Har kollat runt...och de flesta har otroligt höga premier. MEN jag fick ett väldigt bra svar från IF.
6.049kr/år helförsäkring och endast 3.000 i självrisk. Betalar idag 7.200 hos susab...med betydligt högre självrisk. Ringde dit och frågade om de vill matcha IF´s pris. Men det kunde de inte för det skulle dessutom komme en höjjning igen....som tydlgen skulle innebär minst en tusenlapp till i försäkrningspremie...kanske till och med ett par tusen.

Så kolla med IF
 

Pluto

Nu har jag ingen hoj alls
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Hemma hos mig
Hoj
2003 Yamaha R1
Faan det är konstigt det här tycker jag. Verkar liksom inte finnas någon logik i det hela. Priserna borde ju vara relativt lika kan man ju tycka. Ok om det varierar en tusenlapp hit och dit...det hade ju varit normalt. Men när det kan skillja 20-30 tusen så fattar man ingenting.

Ännu konstigare är det ju när samma bolag kan ge så varierande prisuppgifter. Jag har varit i kontakt med IF tidigare också men då skulle de ha typ 25.000:-

Men man får väl kolla runt en gång om året när avtalstiden börjar rinna ut.

Just nu är jag sugen på att sälja och köpa en gammal hoj som inte behöver ha helförsäkrad.

Någon som vill köpa en GSX600F från 99? GG rör och drevad. Nytt bakdäck.
 

R400

12.79!? Säg att du skämtar!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Runt Lygnern, Göteborg
Hoj
TRX 850
Re: Re: Bilsport & MC

UrbanTiger skrev:
Sporthoj = minst 27.000:- :skrämd fick jag te svar när jag ringde dom senast. Jag tyckte att dom kunde da åt helvete.... :finger
Folksam 35+ blev billigast för mig, 5.200:- :bow

Det är det som är så fassc fachs intressant med försäkringar! Man vet aldrig vad man får för premie, allt är som ett lotteri.

Själv är jag 28 år och bor i centrala Göteborg. Min TRX går i klass 5 och då blir den billigast hos Bilsport.

Å andra sidan kollade jag hos Folksam bland annat vad en Honda Hornet 900 skulle kosta. Svaret var 80 tusen per år för hel/hel! För en hoj som kostar 77 tusen ny... :eek:
 

IRON MAN

Daniel-#99 Rookie600
Gick med
24 Mar 2003
Ort
GÖTEBORG
Hoj
R6 SuperSport
Jag ringde till Länsförsäkringa och kollade vad dom skulle ha för en hel/hel försäkring på meg om jag skaffade en R6:a,svare jag fick kunde kärringen knapt med att tala om, det skulle kosta mig 114000 kr. det är ju nästan så att man förstår dom som försäkrar den på sin farfar eller pappa.....(och det är ju inte bra) :zpy
 

Mr W

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R-1000
Jäkligt trist med dessa försäkringar, men jag åker Yamma YZF 750 hittade en rätt bra försäkring hos Yamaha Powerinsurance 3800 /år, vilket är ganska bra för att vara Stockholm
:tummenupp
 

freding

en Outsider...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
RC8R
Mr W skrev:
Jäkligt trist med dessa försäkringar, men jag åker Yamma YZF 750 hittade en rätt bra försäkring hos Yamaha Powerinsurance 3800 /år, vilket är ganska bra för att vara Stockholm
:tummenupp

Va e de för bolag??? Skynda med svar e du snäll.

mvh
 

Mr W

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R-1000
Det är Länsförsäkringar som teckant avtal med Yamaha. =Yamaha Power insurance.
Det är ju dock några krav: Hojkort mist 5 år, Inlåst i garage/förråd. Skyddsutr. Och ej låna ut hojen. Det var väl var jag kom ihåg, men slå en signal till Länsförsäkringar. Fick ett bra bemötande från dom. :tummenupp :tummenupp :tummenupp
 

Pluto

Nu har jag ingen hoj alls
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Hemma hos mig
Hoj
2003 Yamaha R1
Håller med. Länsförsäkrningar är kanon! Har allt där. bil, villa, liv, olycksfall, kapitalsparande, båt.....men hojjen ska de ha alldeles för mycket för....och jag har verkligen försökt eftersom jag har allt annat där.......vilket gör det ännu konstigare.
 

sno_pro

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2003
Ort
Luleå
Hoj
Domimator-98
jag pröjsar 3900kr hel år med fullt..på IF.men då bor man ju i lappland..lule
 

Fenix

Medlem
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
08', Triumph, Daytona 675
r-1 på mig kostar 2400:- /mån helförs. hos IF, rätt ok... men ändå helt bizarrt för någonting som bara är värt typ 75.000:-
Fatta om det var samma premier på kåken typ, 48.000:- /mån :D
 

Pluto

Nu har jag ingen hoj alls
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Hemma hos mig
Hoj
2003 Yamaha R1
Fenix skrev:
r-1 på mig kostar 2400:- /mån helförs. hos IF, rätt ok... men ändå helt bizarrt för någonting som bara är värt typ 75.000:-
Fatta om det var samma premier på kåken typ, 48.000:- /mån :D

¨
Sjukt är det. Verkar inte som logiken finns med här. Utan man tar bara så mycket betelt man kan för att täcka upp för deras dåliga investeringar. Nu talar jag inte om att de fått betala ut pengar för stulna motorcycklar...utan för de pengar som försäkrningsbolagen har investerat i aktier mm som de nu har gjort stora förluster på med tanke på dagens ekonomi. Så nu måste de höjja premien igen för att täcka upp förlusterna.

Logiken finns inte heller. Har en polare som precis köpt en Puegot 206GTI. Han betalar typ 3.000 året för att ha sin bil helförsäkrad. Då har den ju dock så kallad vagnskadegaranti från Peugot...men det är ju lik förbannat en försäkring. Det är ju inte ett garantifel på plåten om han drar in i ett träd. Hans bil är värd ca 160.000:- Och är lite lätt och rolig att köra fort med.

Jag å andra sidan har en gammal volvo 855T från 94 som har gått 24.000 mil. (orig 225KH trimmad till ca 285HK men det vet ju inte försäkrningsbolget om) Den får jag betala 8.500kr/året för och då har jag lyckats deala bort ca 4.000kr av årskostnaden även fast de var billigast redan med sitt vanliga pris. Vilket är 12.500kr. Detta är hos länsförsäkrningar. Alla andra som jag kollat med är ett par tusen dyrare (alltså mer än 12.500)

Hur kan det komma sig att min bil som är gammal och kanske är värd 60-80.000:- kostar mer än dubbelt så mycket som en bil som är värd minst det dubbla och dessutom troligare att köra av vägen med???? Ställde frågan till min kontakt på länsförsäkrningar men han kunde inte svara på hur det kan vara så mer än att det bygger på statestik. Antar att folk som kör volvo helt enkelt är sämmre på att köra bil....måste vara så...ända förklaringen.
 

Pluto

Nu har jag ingen hoj alls
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Hemma hos mig
Hoj
2003 Yamaha R1
Mr W skrev:
Jäkligt trist med dessa försäkringar, men jag åker Yamma YZF 750 hittade en rätt bra försäkring hos Yamaha Powerinsurance 3800 /år, vilket är ganska bra för att vara Stockholm
:tummenupp


Det är ju hur bra som helst. Försäkrar de Suzuki också? Har du något Tfn nummer dit?

/Pluto
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Vadå det va väll inget. Ägde en Seat Ibiza Gti-97a tidigare som kostade mej 4434:- per år helförsäkrad. Sålde den för att det va dax (börja bli gammal bil). Klarade mej ej utan bil som jag trodde att jag skulle över sommaren och införskaffade mej en rostig nissan sunny89a för 4000:- nybesiktigad. Den ska dom ockrarna ha 4-6000 kronor för i endast trafik försäkring.

Snacka om att man blir less.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top