Försäkringsbolaget vill inte ha mig som kund :(

Gustav

Hojlös
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Svart R1
Ringde till mitt lokala försäkringsbolag Sockenbolagen i Härnösand och frågade efter premie på min R1. Jag uppgav mina personuppgifter och regnr på hojen. Tyvärr kunde inte deras handläggare ta fram en premie direkt utan bad mig återkomma efter 1 timme.

Jag ringer upp efter en timme och får beskedet: Nej, den där hojen hade lite för många kilowatt så vi är nog inte så intresserade av att försäkra den.
Försökte förklara att alla bolag är dyra på mc föräskringar och att jag iallalfall ville ha en premie, men dom ville inte ge mig ett pris överhuvudtaget

....och jag som bara ville vara snäll och gynna de lokala företagen på orten, men det blev inget med det inte. :(

955i

[Reklamplats uthyres]
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En röd
Grattis... du är inte ensam iaf.

Du lär få ungefär samma svar hos:

Bilsport MC (end halvförsäkring)
SUSAB (Minst 50k)
Folksam (så dyra att du inte vill ha dom)

osv... och några kräver hemförsäkring eller erbjuder endast trafikförsäkring.

MrGooFy

Tebax
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Is no more
955i skrev:
Grattis... du är inte ensam iaf.

Du lär få ungefär samma svar hos:

Bilsport MC (end halvförsäkring)
SUSAB (Minst 50k)
Folksam (så dyra att du inte vill ha dom)

osv... och några kräver hemförsäkring eller erbjuder endast trafikförsäkring.

Folksam :confused:

Jag har min cykel hos folksam i år och jag pröjsar 4200 halv/halv, det tycker jag är ganska billigt.

Barrett

Gick med
18 Mar 2003
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Jag har råkat ut för ungefär samma sak hos ngt bolag (minns inte vilket?). Men fick iaf en vettig förklaring.
Dom ville inte försäkra min hoj för att dom inte ansåg att dom var konkurenskraftiga.
Det är väl egentligen det bästa svar man kan få? (så vida inte alla bolag säger så! =/) Jag menar hur bra bild får man av ett bolag när dom säger att dom vill ha 20000-30000 per år, när dom antagligen vet att andra bolag är betydligt billigare!?
För deras egen del så är det väl bättre att isf ge den enkla förklaringen att dom inte kan konkurrera med andra gällade ens cykel. Det måste ju ändå ligga ngt bakom deras ev. höga premie, som dåliga erfarenheter och förlust affärer mm (varför skullle annars premien vara så hög?)

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Enligt finansinspektionen (tror det va dom) så är alla försäkringsbolag tvungna, enligt någon lag, att lämna en offert.
Dom kan alltså inte neka dig pga att dom anser att du är en för stor risk för dom.

Freppa

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen
Precis som Wiseguy säger: De är skyldiga att lämna en offert. De har inte rätten att neka en specifik typ av hoj bara för att de inte gillar den. Sedan kan de ju sätta 200000 som premie eller nåt, men det är "okej" iallafall.

Så, ring nu dit, kräv att få en premie eller att få ett papper på att de INTE ger en premie. Vem vet, du kanske har tur och får en skitbillig premie för att de lyft ut din hoj ur sina system och inte vet vad de skall sätta :tummenupp

Tom

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Sprint ST
Det är nog förvisso så att det enda de inte får neka är trafikförsäkring.
Så du har rätt att få en premie som avser endast trafik, däremot kan du inte kräva att få en premie för mer än så.

Freppa

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen
My bad, ett klarläggande behövdes visst: Precis som Tom säger, enbart trafikförsäkring.

955i

[Reklamplats uthyres]
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En röd
MrGooFy skrev:
Folksam :confused:

Jag har min cykel hos folksam i år och jag pröjsar 4200 halv/halv, det tycker jag är ganska billigt.

Dom har varit i särklass DYRAST när jag ringt och kollat, minst 49,000 kr och i nått fall ännu dyrare. Då snackar vi mer än 4200 kr i månaden!

gixxermf

NRT
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
-
955i skrev:
Dom har varit i särklass DYRAST när jag ringt och kollat, minst 49,000 kr och i nått fall ännu dyrare. Då snackar vi mer än 4200 kr i månaden!

Jag fick billigast hos folksam, 1400:- / mån, helförsäkring.
tycker dock att det är lite väl blodigt för min plånbok så jag funderar på en halvförsäkring och hoppas på att man håller sig på hjulen!!!

litzter

Medlem
Gick med
11 Apr 2003
Hoj
Aprilia Tuono V4r aprc abs -14
första försäkringsbolaget jag ringde när jag skulle försäkra min hoj var folksam, det första han sa var nog "vet inte om du kommer skratta eller gråta" premien skulle iaf ligga på 545.000kr hel/hel.
Min gissning är ju den att dom inte vill försäkra unga hojåkare.

Sergeant

SNÄLL
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R750
litzter skrev:
första försäkringsbolaget jag ringde när jag skulle försäkra min hoj var folksam, det första han sa var nog "vet inte om du kommer skratta eller gråta" premien skulle iaf ligga på 545.000kr hel/hel.

545.000kr måste vara ett nytt rekord :tummenupp .

Det mesta jag kommit upp i är 104.000kr :(

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen för tillfället
litzter skrev:

Det är då man ska va lite kylig o säga att - ja men då tar jag de
cwm27.gif

Waiden

Jag vill ha sol och värme!!!
Gick med
12 Mar 2003
Hoj
Hade en GSX-R 750 -98
litzter skrev:

Fy satan!!! :eek: :eek:
545000:-...
Du kommer ju att betala för MÅNGA ANDRAS försäkringar!! Med en sån premie kan du klota hojen minst 10 gånger per år... Men då får du ligga i, och inte skada dig själv så du inte kan köra mer. För du har ju många klotningar kvar att hinna med för att det ska gå jämt upp!

Rock on :rock :rock

Ekman

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
buse 1300R
Gustav skrev:
Ringde till mitt lokala försäkringsbolag Sockenbolagen i Härnösand och frågade efter premie på min R1. Jag uppgav mina personuppgifter och regnr på hojen. Tyvärr kunde inte deras handläggare ta fram en premie direkt utan bad mig återkomma efter 1 timme.

Jag ringer upp efter en timme och får beskedet: Nej, den där hojen hade lite för många kilowatt så vi är nog inte så intresserade av att försäkra den.
Försökte förklara att alla bolag är dyra på mc föräskringar och att jag iallalfall ville ha en premie, men dom ville inte ge mig ett pris överhuvudtaget

....och jag som bara ville vara snäll och gynna de lokala företagen på orten, men det blev inget med det inte. :(
Jag pratade med sockenbolagen här i Gävle för en vecka sedan o där var det inga problem att försäkra en GSXR1000 160hk/170 kg. Det skulle bli lite dyrt "bara" runt 60K om jag inte minns helt fel :zpy

Maverick

VR -09;12.55 -10;10.16 -11;8.47
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda SH300 -13
litzter skrev:

hur i helevete kan dom motivera de där då`?? nån rimlig gräns borde ju finnas.. :eek:

toxicated

Ny medlem
Gick med
7 Jan 2004
Hoj
Ingen just nu
Jag fick offert idag från SalusAnsvar som bara ville erbjuda halvförsäkring och inte endast trafik som jag frågade på. Är det någon som kan peka ut lagtext eller liknande där det står att de är skyldiga att erbjuda försäkring?

Oj nu blev det väl ännu ett världsrekord i trådlyft. Jaja frågan kvarstår. :D

Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...