Försäkringskassan

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Ja, men skattar du lika mycket på en aktieutdelning på säg 50' som du gör om du får 50' i lön?
Du betalar väl detsamma i inkomstskatt men arbetsgivaravgifterna skiner ju med sin frånvaro. Staten förlorar ju således rätt mycket om folk enbart plockar ut pengarna bakvägen ur företagen samtidigt som de plockar ut noll kronor i lön.

Hör du hur sossigt det låter? "Arbetsgivaravgifter". Smaka på ordet. Du betalar alltså en extra avgift för att du avlönar en person som i sin ännu en gång betalar skatt på sin lön? Vad är arbetsgivaravgift egentligen? Har inte riktigt reflekterat över vad det inbegriper.

Personligen plockar jag inte ut en spänn ur bolaget. Snart skall jag köpa "profilkläder" (en jacka). Jag betalar inte förmånsvärde för mina privata mobilsamtal. Ej heller för allt kaffe jag trattar i mig här. Men ungefär där går gränsen för hur lyxigt det är att vara egen företagare. Snart åker man väl dit för gratiskaffet också.

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Ja, jag har redan börjat komponera mailet till skatteverket.
Är det bryggkaffe eller espresso/latte och hur många privata mobilsamtal ringer du per dag?

Det är pulverkaffe med socker (men sockret är slut - skriv det till Skatteverket så blir handläggningstiden kanske några månader längre. Borde sätta myror i skallen på dom)

Jag ringer inga privatsamtal, tar bara emot ingående privatsamtal. Men det förmånsbeskattas säkert också eftersom det är firman som bekostat luren som möjliggör för mig att svara.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Åker du till någon blendförort och fikar va va va .

Förort - ja
Blend - nej

Har dock suttit i Kista i x år av mitt liv så jag har fått min beskärda del av förortsliv genom jobbet. Nu lever jag ett väldigt segregerat liv vilket känns fantastiskt!

Well, jag nolltaxerar faktiskt inte.

Well, då behöver du väl inget bidrag heller? Du skriver ju själv att det inte ens räcker till latte, vad ska du ha det till?

Last edited:

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Well, då behöver du väl inget bidrag heller? Du skriver ju själv att det inte ens räcker till latte, vad ska du ha det till?

Well, föräldrapenning är faktiskt inget bidrag utan något som alla har rätt till (dvs alla de som inte har eget AB och som inte tar ut lön). NU är det ju faktiskt så att jag faktiskt FÅR 180.- (före skatt) och de pengarna tänker jag använda till att finansiera min dagliga latte. Man får vara glad över det lilla ;)

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Men som sagt, det KAN vara så att det är de kommande 12 månaderna som räknas. Då är du på grön kvist så att säga, bara skriva upp lönen till 40k/månad plocka ut för fulla muggar.
Och som jag förstår det så är det arbetsgivaren *du med andra ord* som ger dem uppgifterna på en beräknad kommande inkomst.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Well, föräldrapenning är faktiskt inget bidrag utan något som alla har rätt till (dvs alla de som inte har eget AB och som inte tar ut lön). NU är det ju faktiskt så att jag faktiskt FÅR 180.- (före skatt) och de pengarna tänker jag använda till att finansiera min dagliga latte. Man får vara glad över det lilla ;)

Well, låt mig bara för formalias skull förtydliga att alla transfereringar från stat, landsting eller kommun till privtperson, företag, förening, institut, klubb eller vad fan som helst är bidrag så länge de inte är tydligt kopplade till en prestation. Det gäller även de bidrag "som alla har rätt til".

Jag sympatiserar dock med dig om du måste dra ner på latten.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Well, låt mig bara för formalias skull förtydliga att alla transfereringar från stat, landsting eller kommun till privtperson, företag, förening, institut, klubb eller vad fan som helst är bidrag så länge de inte är tydligt kopplade till en prestation. Det gäller även de bidrag "som alla har rätt til".

Det är väl en prestation i sig att göra en tjej på tjocken, fattar du vilket jävla jobb det är? Bidrag, pffffft!

J.F.S

Hojlös.. :'(
Gick med
8 Jul 2005
Hoj
är såld..

Att ha med FK att göra borde vara prestation nog! :)

TukTuk

Fullända
Gick med
16 Mar 2005
Hoj
Hornet 606
Jag fattar fortfarande inte vad lönen har med barnet att göra?

Penningen borde ju baseras på ett barns kostnad och vara lika för alla. Varför ska någon som tjänar bra få ut mer pengar till barnet? Är det alla märkeskläder som ska köpas?

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Hoj
Black editions

Penningen borde ju baseras på ett barns kostnad och vara lika för alla. Varför ska någon som tjänar bra få ut mer pengar till barnet? Är det alla märkeskläder som ska köpas?

Va vänstervridet det var...

Lika för alla, vilken utopi:gnissla

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj

Apapap. Nu måste vi skilja på barnbidrag och föräldrapenning.
Barnbidrag får ALLA, och jag tror det är lika mycket för alla (rätta mig om jag har fel). Barnbidrag är för att kunna betala driften för barnet (jfr med soppa, försäkring kåpor etc för din hoj)

Föräldrapenningen är den ersättning (= din onkomst) som utgår när du utnyttjar din lagstadgade rätt att ta "ledigt" från din anställning för att vara hemma och ta hand om barnet under dess unga år.

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Förort - ja
Blend - nej

Har dock suttit i Kista i x år av mitt liv så jag har fått min beskärda del av förortsliv genom jobbet. Nu lever jag ett väldigt segregerat liv vilket känns fantastkt.

Phu....blev orolig där ett tag.
Håll den blå fanan högt.

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj

Nja, nu är det ju så att jag faktiskt inte dricker latte i vanliga fall, så de där 180.-/dag (=latte) skulle faktiskt innebära en rejäl guldkant i tillvaron. Kanske räcker pengarna rent av till en bulle också varannan dag

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
KTM LC4
Ja, men skattar du lika mycket på en aktieutdelning på säg 50' som du gör om du får 50' i lön?
Du betalar väl detsamma i inkomstskatt men arbetsgivaravgifterna skiner ju med sin frånvaro. Staten förlorar ju således rätt mycket om folk enbart plockar ut pengarna bakvägen ur företagen samtidigt som de plockar ut noll kronor i lön.

Arbetsgivareavgiften (~32%) är borta ja men egenavgiften (~30%) tillkommer.

Hör du hur sossigt det låter? "Arbetsgivaravgifter". Smaka på ordet. Du betalar alltså en extra avgift för att du avlönar en person som i sin ännu en gång betalar skatt på sin lön? Vad är arbetsgivaravgift egentligen? Har inte riktigt reflekterat över vad det inbegriper.

Personligen plockar jag inte ut en spänn ur bolaget. Snart skall jag köpa "profilkläder" (en jacka). Jag betalar inte förmånsvärde för mina privata mobilsamtal. Ej heller för allt kaffe jag trattar i mig här. Men ungefär där går gränsen för hur lyxigt det är att vara egen företagare. Snart åker man väl dit för gratiskaffet också.

Den innefattar bla: Pension, sjukförsäkring, föräldraförsäkring, efterlevandeförsäkring, arbetsmarknadsavgift och en massa annat skit.

En extra skatt alltså.

Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Apropå sossefierat språk:

Jag har rätt till det här bidraget.

:hihi

Påminner mig om SvD idag, reportage från Botkyrka där ungdomarna tycker de har rätt att hota SL-s personal (!) för att Staden inte vill ha klotter i tunnelbanan. Inget nytt med det, men nu kommer det:
Polisen stödjer ungdomarna.

:lol

Kuddefiering is the shit!

TukTuk

Fullända
Gick med
16 Mar 2005
Hoj
Hornet 606
Apapap. Nu måste vi skilja på barnbidrag och föräldrapenning.

Ah, my apa. Jag som blundat för allt med barn och förälder i.

Men då är det samma visa som med allt annat i AB.. sätt lönen till lämpligt skattetak och gör den förmånliga utdelningen så snabbt som möjligt. Bra för både pensionsberäkningarna och andra inkomstbortfall. Tydligen så även föräldrapenningen. Att bygga trygghet i företaget är inget som prioriteras i skattesverige.

180 spänn är ju ändå alldeles för mycket för rika giriga och fifflande företagare! ;)

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
En liten undran....

Om man nu kör eget och bär upp samhället på sina stretande axlar, kan man verkligen nyttja föräldraledigheten?
Jag menar...vem sköter firman under tiden det torkas bajs och kräkkluttar?

Nu är det mig fjärran att skylla någon för bidragsfusk men man skulle ju kunna
tänka sig att det gick att ta ut ersättning (den må vara 180 spänn) och
så stretar man på i firman för att hålla den på fötter...
En liiiten booster i kassaflödet liksom...

Men så gör väl ingen självuppoffrande strävsam egen företagare....?:)

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Ah, my apa. Jag som blundat för allt med barn och förälder i.

Men då är det samma visa som med allt annat i AB.. sätt lönen till lämpligt skattetak och gör den förmånliga utdelningen så snabbt som möjligt. Bra för både pensionsberäkningarna och andra inkomstbortfall. Tydligen så även föräldrapenningen. Att bygga trygghet i företaget är inget som prioriteras i skattesverige.

180 spänn är ju ändå alldeles för mycket för rika giriga och fifflande företagare! ;)

Tja, med ett relativt nystartat bolag kan man inte bara sätta sin lön till
85k/månad och sen börja casha hem. Tänk om det vore så lätt :p

Ej heller kan man göra vinstuttag förren bolaget går med vinst typ. Och även om nu bolaget gick med en massa vinst så kanske det vore mer fördelaktigt att reinvesteria i bolaget.

En liten undran....

Om man nu kör eget och bär upp samhället på sina stretande axlar, kan man verkligen nyttja föräldraledigheten?
Jag menar...vem sköter firman under tiden det torkas bajs och kräkkluttar?

Nu är det mig fjärran att skylla någon för bidragsfusk men man skulle ju kunna
tänka sig att det gick att ta ut ersättning (den må vara 180 spänn) och
så stretar man på i firman för att hålla den på fötter...
En liiiten booster i kassaflödet liksom...

Men så gör väl ingen självuppoffrande strävsam egen företagare....?:)

Jojo, så akn man också göra naturligtvis. Men ajg tror faktiskt att man ångrar sig om man jobbar istället för att se sitt barn väga upp. Speciellt de första åren. Den tiden får man aldrig uppleva igen (säger jag som inte vet vad jag snackar om). Alla andra säger så iaf.

Skulle jag gå på pappaledighet skulle jag garanterat ordna så att någon täckte upp för mig när jag var borta. Nu är jag inte helt ensam här utan har faktiskt några kollegor som sitter i samma båt (men som inte skall ha barn precis nu)

Last edited:
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...