Försäkringskassan

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
Apropå sossefierat språk:

Jag har rätt till det här bidraget.

:hihi

Påminner mig om SvD idag, reportage från Botkyrka där ungdomarna tycker de har rätt att hota SL-s personal (!) för att Staden inte vill ha klotter i tunnelbanan. Inget nytt med det, men nu kommer det:
Polisen stödjer ungdomarna.

:lol

Kuddefiering is the shit!
Du kan minsann sitta å raljera.
En annan har bara Flottsbroskogen som säkerhetsbarriär mot "dom där".

En liten "gated community" kanske inte vore så dumt ändå...
Lite segregation har ingen dött av. Jag vill va ifred!

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Hoj
Black editions
Om man nu kör eget och bär upp samhället på sina stretande axlar, kan man verkligen nyttja föräldraledigheten?
Jag menar...vem sköter firman under tiden det torkas bajs och kräkkluttar?

Aktieägare------>Styrelse------>VD-------->övriga anställda

Att VD är samtidigt aktieägare, t ex 100 % är ju löjligt att ta hänsyn till. Man sätter in en vikarie. Lämpligen Nisse från .........*

*Bemanningsföretag

Och den svenska modellen rullar på...:banana

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Men ajg tror faktiskt att man ångrar sig om man jobbar istället för att se sitt barn väga upp.

Det där tror jag är en sådan där pk-sanning som vi genom 70-/80-talets socialdemokratiska skitsamhälle tvingats tycka. I media, i film, i tidingar - överallt försöker folk övertala oss att tycka så. Snacka om bratänk vs krimtänk.

Jag känner tvärtom en småbarnspappa som sade att vara hemma med småbarn är helt värdelöst, de behöver ändå bara mamman så man kan lika bra jobba på och hänga med kidsen på helgen.

Sedan är det så att alla med kulor, i princip, jobbar och de utan kulor sitter hemma och gullar. Samband?

Vet faktiskt ingen som är rik som tagit pappaledighet, jo en förresten - en halvhöjdare på bank som fick hela årsbonusen inställd som straff. :hihi Var väl en 2-3 normala årslöner han betalade för att byta blöjor. :rofl

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Hör du hur sossigt det låter? "Arbetsgivaravgifter". .

Det är ju arbetsgovaravgiften eller de SOCIALA AVGIFTERNA som används för att finansiera bl.a. föräldraförsäkringen.
Drygt två procentenheter av de sociala avgifterna går just till föräldraförsäkringen så om du aldrig betalat dem varför skall farbor staten då vara bussig nu?

---------------> // Egenavgifter -- Arbetsgivaravgifter
Ålderspensionsavgift 10,21% -- 10,21%
Efterlevandepensionsavgift 1,70 % -- 1,70 %
Sjukförsäkringsavgift 11,12 % -- 10,15 %
Arbetsskadeavgift 0,68 % -- 0,68 %
Föräldraförsäkringsavgift 2,20 % -- 2,20 %
Arbetsmarknadsavgift 1,91 % -- 4,45 %
Allmän löneavgift 3,07 % -- 3,07 %
Totalt 30,89 %-- 32,46 %

http://sv.wikipedia.org/wiki/Sociala_avgifter

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Jag känner tvärtom en småbarnspappa som sade att vara hemma med småbarn är helt värdelöst, de behöver ändå bara mamman så man kan lika bra jobba på och hänga med kidsen på helgen.

Jag hade planer på att dumpa ungen hemma hos mina pensionerade föräldrar och sticka ut och köra hoj med lön. Typ :rolleyes:

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Hoj
Black editions
Föräldraförsäkringsavgift 2,20 % -- 2,20 %

Jag har en dotter, jag är företagare, jag tar ut lön, jag har aldrig utnyttjat pappaledighet, VAB eller något annat trams.

Kommer jag brinna nu i helvetet!?:näsblod

Eller ska jag passa på med lite bidragstagande, medan tids nog är...

Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Du kan minsann sitta å raljera.
En annan har bara Flottsbroskogen som säkerhetsbarriär mot "dom där".

En liten "gated community" kanske inte vore så dumt ändå...
Lite segregation har ingen dött av. Jag vill va ifred!

Kan och kan, det är min kärnkompetens.
Vet inte vad slottsskogen är, är det bra?
Gated community är framtiden, I promise you. Problemetär bara att vår veka lagstiftning inte garanterar ens dem. I USA, världens bästa land, där är ett gated community verkligen trevligt. Här skulle det mest bli löjligt tror jag, bl.a. skulle bevakningen bli så dyr att ingen ville betala den, pga sossefiering även det. I USA kan man tjacka en .45 och en mexare så är saken biff, här ska man ha kollektivavtal och betala ob till en finnig fjant med gummibatong och för stor kostym.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Jag har en dotter, jag är företagare, jag tar ut lön, jag har aldrig utnyttjat pappaledighet, VAB eller något annat trams.
Kommer jag brinna nu i helvetet!?:näsblod...

Så länge hon känner igen dig och inte kallar någon annan för pappa så behöver du inte oroa dig!

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
Kan och kan, det är min kärnkompetens.
Vet inte vad slottsskogen är, är det bra?
Bra o bra, det är en skog. Skapar avstånd och distans...det är bra !

I USA kan man tjacka en .45 och en mexare så är saken biff,
Lita på en köpt mexare?? Du skämtar va ??

Jag tror stenhårt på; Fysisk barriär (hög och taggig), elektronik (den olagliga sorten) och hundar (arga).

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Fyfan vad en del är korkade här! De sitter och tänker att de minsann INTE ska ta ut "sina" pengar för att de minsann jobbar och ska inte behöva ha bidrag och verka sossiga.
Haha, vilka losers! Man blåser ju såklart staten på pengarna genom att plocka ut dem och vara "hemma" med barnet men jobbar hemifrån. Allt annat är ju bara patetiskt och det är ju mer kommunistiskt att INTE plocka ut pengarna genom att då bidra till den svenska modellen= Ger pengarna till någon som redan sitter och häver bidrag för fulla muggar.

Markus din lilla kommunist, detta borde du ha insett för länge sen tycker jag. Nu blev jag faktiskt MYCKET besviken när jag insåg att du spelar för det förlorande laget utan att våga berätta det för oss vinnare.

Jag ska nog DESSUTOM plocka ut min lön samtidigt, fast då på min flickvän. Lite tungt att man får skatta bort mycket mer men vafan, jag får ju ändå bidrag för den delen kan man säga :banana

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Fyfan vad en del är korkade här! De sitter och tänker att de minsann INTE ska ta ut "sina" pengar för att de minsann jobbar och ska inte behöva ha bidrag och verka sossiga.
Haha, vilka losers! Man blåser ju såklart staten på pengarna genom att plocka ut dem och vara "hemma" med barnet men jobbar hemifrån. Allt annat är ju bara patetiskt och det är ju mer kommunistiskt att INTE plocka ut pengarna genom att då bidra till den svenska modellen= Ger pengarna till någon som redan sitter och häver bidrag för fulla muggar.

Markus din lilla kommunist, detta borde du ha insett för länge sen tycker jag. Nu blev jag faktiskt MYCKET besviken när jag insåg att du spelar för det förlorande laget utan att våga berätta det för oss vinnare.

Jag ska nog DESSUTOM plocka ut min lön samtidigt, fast då på min flickvän. Lite tungt att man får skatta bort mycket mer men vafan, jag får ju ändå bidrag för den delen kan man säga :banana

Du kommer gå långt dude. Maken till kreativitet har vi sällan skådat här på SH! :yoparty

krabbsaltarn

Boom shakalak
Gick med
25 Jan 2008
Hoj
XT660R / X
Ta nu inte ut för mycket i lön bara, tänk på att det finns ett tak i föräldraförsäkringen.

Föräldrapenningen är 77,6% av din lön. Taket ligger på en lön motsvarande ca 36 700 kr per månad.

(Skattesystemet funkar så att du betalar ca 32% på allt upp till 30 kkr, 52% (kommunal+20%statlig) skatt på all inkomst över 30 kkr, 57% skatt på allt över 44 900 kr dock får du inte föräldrapenning annat än upp till 36 700 rättvist eller hur? Man borde fanimej ha mer ersättning när man passerar 30 000kr och sen ytterligare mer efter 44 900 kkr beroende på att man betalar en ruskig massa mer skatt)

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Kan föräldrapenningen baseras på inkomst i utlandet som inte beskattats i Sverige?

Vore ju rätt läckert att ta ledigt nåt år, semestra i Sverige och lyfta bidrag! :banana

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Grundfrågan är ju vad trådskaparen borde få för föräldrapenning.

Om man sitter hemma och röker gula blend under fläkten och funderar på att bli konstnär, så att säga laddar för det, då investerar man ju i sig själv (alla vet ju att konstnärer behöver samla inspiration) och framtida inkomster, då borde ju en sån vara berättigad till samma höga föräldrapenning som trådstartaren som har investerat i sitt aktiebolag?

För båda delarna leder med samma säkerhet till höga inkomster i framtiden, eller hur?

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Ja jävlar...skönt att man är anställd så man inte behöver fundera så mycket på föräldrapengarna. Hoppas allt går bra med knodden, grattis!

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Grundfrågan är ju vad trådskaparen borde få för föräldrapenning.

Om man sitter hemma och röker gula blend under fläkten och funderar på att bli konstnär, så att säga laddar för det, då investerar man ju i sig själv (alla vet ju att konstnärer behöver samla inspiration) och framtida inkomster, då borde ju en sån vara berättigad till samma höga föräldrapenning som trådstartaren som har investerat i sitt aktiebolag?

För båda delarna leder med samma säkerhet till höga inkomster i framtiden, eller hur?

Ja konstnärer tjänar alltid mycket pengar. Har de dessutom inte en hög med egna bidrag de kan söka från staten? En snabb koll på google säger att det finns både "konstnärsbidrag" och "projektbidrag". Hääärligt. Man kanske skulle ansöka om nåt sånt där. Undrar vad som krävs? Vem bedömer om mina streckgubbar är konst eller inte?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Ja konstnärer tjänar alltid mycket pengar. Har de dessutom inte en hög med egna bidrag de kan söka från staten? En snabb koll på google säger att det finns både "konstnärsbidrag" och "projektbidrag". Hääärligt. Man kanske skulle ansöka om nåt sånt där. Undrar vad som krävs? Vem bedömer om mina streckgubbar är konst eller inte?

För att vara konstnär räcker det inte med att rita streckgubbar.

Du måste göra några verk som erkänns och uppnår verkshöjd först.

Sen du har erkänts som konstnär blir alla streckgubbar du ritar därefter konst, eller om du väljer att pissa på ett golv, trä ett bildäck på en uppstoppad get eller hotar med att hoppa från en bro....

Du har väl vid det här laget förstått att jag tycker att det är synd att du inte får en dräglig föräldrapenning, jag försvarar bara regelverket bakom, som måhända är dåligt, men det är det vi har att rätta oss efter.

Vilket regelverk vi än har så gynnas vissa och andra missgynnas.
Jag har ofta stått på sidan av att missgynnas av ett regelverk, så jag vet hur det är.

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka