Försäkringspremier upp 60% stämmer inte!

zykl0n

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR1000RR -04, Husqvarna 258 -80, Kuberg -16, Goes 625 -16
Jag fick nyligen min höjning och den var på några få procent.
Är den omtalade 60% höjningen ett missförstånd eller kanske en tidnings skröna?

Vad jag förstod så var väll trafikdelen den del som skulle höjas mäst och den är ju en relativt liten del av en hoj försäkring.

Kanske var det speciella modeller som i extremfallet skulle gå upp med 60%??

s9d8as0vjk

Guest
Finns folk som fått höjning på 300% så snittet är nog svårt att veta. Gör en undersökning vetja ... ;)

benkar

Krokvägar svänger mer..
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös men hade en VTR1000F -99 Orange...
Är ju med all säkerhet skillnader i höjningar, men har ett par exempel på höjningar. Min VTR -99, Zon 1, jag 38 år, 21 skadefria år, körkort sedan 21 år:

Holmia Årsförsäkring (Hel) skulle förra året kosta 14.800 kr för mig, skulle i år komma att kosta 21.600 kr.

SalusAnsvar Helförsäkring per år (men man ställer då av på vintern) kostade förra året 16.500 kr, skulle i år kosta 32.000 kr

Hur många procent höjning det blir orkar jag inte räkna ut, vet bara att det är för många procent... :mad:

Så i år blir det halvförsäkring hos LF, 9.000 kr för ett halvår, och så 1.800 för garageförsäkring ett halvår, totalt 10.800 kr.

/B

QiX

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
WR450F Supermotard, Honda VTR1000sp1
det var trygghansa som sa att dom skulle höja med 60% men för mig har dom höjt med 300%

och det skiljer ett par hundra mellan min hoj och R1... helgalet men så är det...

Grodögat

Mr TJT
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
En vit/Blå
Jag fick en höjning med 696% !!! De försvarade höjningen med att mitt pris var fel förra sesongen! Hata trygg Hansa!

benkar

Krokvägar svänger mer..
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Zeb_Macahan skrev:
Dom beryktade senaste 60%en kommer i oktober iår... (senaste bike stog det i)

//jaG

Suck... jämfört med juli förra året så har TryggHansa höjt med 45%, och trodde det skulle komma en ny höjning i april, och så 60% i höst?!? Då landar "min" försäkring som 2001 kostade 10.000 kr, 2002 kostade 14.400 kr, nu kostar 21.600 kr, på minst 35.000 kr, det kallar jag skenande försäkringskostnad... :mad:

/B

zykl0n

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR1000RR -04, Husqvarna 258 -80, Kuberg -16, Goes 625 -16
Verkar som om de som tidigare hade billigare försäkringar nu fått stora höjningar.

Vi som redan hade höga kanske inte drabbas lika hårt den här gången.

benkar

Krokvägar svänger mer..
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hmmm, men om det för mig, 38 år osv, klass 7, zon 1 i år kostar tex 21.600 kr med Holmia Årsförsäkring (Hel) och 32.000 kr hos SalusAnsvar, vad kostar det då om man är 25 år, ett par år gammalt körkort, en fabriksny klass 7 hoj, och bor i Zon 1? måste vara någon sorts fantasisumma?

/B

bhr4

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
HONDA Z50A -76
det kan du ge dig på....

24 år kk i 5år.... skulle få en premie på 94000 på nåt bolag
r6 -99
bor i sundbyberg

kolla länet /yamaha..... verkar billigt

Pirre

InTranceWeTrust
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Sv650s, Micron Helsystem, miniblinkers mm
Jag fick en sänkning, men så har inte jag en klass 7 räser heller... :)

Kjelleman

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1-03
McB skrev:
Jag fick ingen höjning. :D

Inte jag heller! Jättemärkligt, men glatt överraskande. 24 år, körkort 7 år, bor i liten stad. Betalar 9 300 för 6 månader helförsäkring. 1550 i månaden över sommaren, inte så farligt tycker jag. :tummenupp

Men sen tillkommer ju bensin, minst 1000 kr i månaden, ett par däck nån gång under året, minst 4000, och avbetalning på hojen, ca 1500 per månad. Är man dum i huvudet eller bara jävligt smart att ha hittat det roligaste som finns att lägga sina pengar på!?!? :confused: :eek: :skrämd :zpy :( :) :D :tummenupp

Last edited:

Van Zan

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Liten röd sak
benkar skrev:

Så i år blir det halvförsäkring hos LF, 9.000 kr för ett halvår, och så 1.800 för garageförsäkring ett halvår, totalt 10.800 kr.
/B

Jasså du Benkar, dom anser att du är en "risk" i trafiken :D Själv fick jag en premie hos IF på 14144 halvförs. - helår!! Naturligtvis så kan jag ställa av när som helst.
Nu kan jag väl tillägga att det gäller om jag försäkrar den innan 1/4 men det räcker ju med 31/3 antar jag.

Vad som händer med premien därefter törs jag inte tänka på :skrämd men säkert är ju att det inte blir billigare...

Har ringt runt till olika bolag och fått följande priser:

TH
Trafik/helår 5285
Halv/helår 17000
Trafik/halvår 3954
Halv/halvår 12974
Garage/halvår 5500

Folksam
Trafik/halvår 2700
Halv/halvår 8900
Garage/halvår 3600

SUSAB = Njet = 50 000

IF
Trafik/helår 6300
Halv/helår 14144
Garage? eftersom dom inte vet innan höjningen och vad/vilka delmoment som påverkas. I dagsläget är det 350/mån.

Summa är att IF och Folksam har de mest atteraktiva erbjudanden för min del (skiljer sig säkert åt tycks det)

//Van Zan :squid

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
zykl0n skrev:
Verkar som om de som tidigare hade billigare försäkringar nu fått stora höjningar.

Vi som redan hade höga kanske inte drabbas lika hårt den här gången.

Jo.......du verkar vara undantaget som bekräftar regeln. 68% höjning blev det för mig.

benkar

Krokvägar svänger mer..
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Van Zan skrev:
Jasså du Benkar, dom anser att du är en "risk" i trafiken :D

Jo, högrisk är man! Har ju aldrig utnyttjat vagnskadeförsäkringen, så rent statistiskt borde jag således göra det snart, är väl därför min premie blir så hög.... :rolleyes: eller....

Men, bor du i zon 1 el. 2 ? Och din hoj är väl bara ett år gammal, och 50 hk mer än min, något är ruttet, får lov att ringa runt igen...

/B

Van Zan

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Liten röd sak
benkar skrev:
Jo, högrisk är man! Har ju aldrig utnyttjat vagnskadeförsäkringen, så rent statistiskt borde jag således göra det snart, är väl därför min premie blir så hög.... :rolleyes: eller....

Men, bor du i zon 1 el. 2 ? Och din hoj är väl bara ett år gammal, och 50 hk mer än min, något är ruttet, får lov att ringa runt igen...

/B

Tja, kanske var det min ljuvliga telefonröst som var avgörande :D
By the way, vadå mycket hästar, har ju knappt hunnit köra den ännu så man vet ju inte hur många som är på "grönbete" :rolleyes: :D

benkar

Krokvägar svänger mer..
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Van Zan skrev:
Tja, kanske var det min ljuvliga telefonröst som var avgörande :D

Jag tror du har manipulerat deras datasystem.... :p

Men kläm fram, är det zon 1 eller 2 du bor? Blir tokig på att bolagen lämnar olika uppgifter, är ju rena rama lotteriet.. :confused:

/B

Van Zan

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Liten röd sak
benkar skrev:
Jag tror du har manipulerat deras datasystem.... :p

Men kläm fram, är det zon 1 eller 2 du bor? Blir tokig på att bolagen lämnar olika uppgifter, är ju rena rama lotteriet.. :confused:

/B

Öhh, gick o la mig efter den igår så tunga debatten.. :p :p

Undertecknad är bosatt i västerort = zon1. Måste faktiskt tillägga att jag fick ett högre pris förra ggn som jag ringde dom (skilde iofs bara 350/halvåret) men ändå. Helt klart är att det är lite av lotteri när man får sina prisuppgifter.

Vad säger allas vår JohanFÖK :bow om detta faktum :confused:

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM