Försök till Wheelie, men

Umiss

Såld =(
Gick med
10 May 2006
Ort
Jönköping
Hoj
Yamaha R6
Följde tipset att resa den runt 60 med 2an i. Funkar alldeles utmärkt, kan köra hela 2an ut upp till ca 130. . . såvida vägen tillåter det...

Jag förstår inte varför men den svänger åt höger när jag slangar hela tiden.
Vad gör jag för fel :(
 

Rammstein

Bättre fly än illa fäkta.
Gick med
11 Apr 2003
Ort
Sthlm/Tyresö
Hoj
cbr600 stunt, nsr250sp
Umiss skrev:
2508306 Följde tipset att resa den runt 60 med 2an i. Funkar alldeles utmärkt, kan köra hela 2an ut upp till ca 130. . . såvida vägen tillåter det...

Jag förstår inte varför men den svänger åt höger när jag slangar hela tiden.
Vad gör jag för fel :(

Försök att hålla den på jämn gas i stället, så slipper du ligga i 130 när du sätter ner den igen:)

Vägen brukar luta ut mot dikena, säkert därför du dras åt höger.
 

Umiss

Såld =(
Gick med
10 May 2006
Ort
Jönköping
Hoj
Yamaha R6
Rammstein skrev:
2508337 Försök att hålla den på jämn gas i stället, så slipper du ligga i 130 när du sätter ner den igen:)

Vägen brukar luta ut mot dikena, säkert därför du dras åt höger.

Accelererar den inte när jag håller jämn gas? :fattartil :fattartil
Alltså kan jag köra i all evigheter sålänge jag hittar en jättebred väg *hmm*
 

Rammstein

Bättre fly än illa fäkta.
Gick med
11 Apr 2003
Ort
Sthlm/Tyresö
Hoj
cbr600 stunt, nsr250sp
Umiss skrev:
2508345 Accelererar den inte när jag håller jämn gas? :fattartil :fattartil
Alltså kan jag köra i all evigheter sålänge jag hittar en jättebred väg *hmm*

Kan du hålla samma hastighet på 2 hjul, så går det på ett hjul :tummenupp

Du kommer lära dig att parera för vägens lutning... inget hetsande, det kommer snart:tummenupp
 

Umiss

Såld =(
Gick med
10 May 2006
Ort
Jönköping
Hoj
Yamaha R6
Rammstein skrev:
2508366 Kan du hålla samma hastighet på 2 hjul, så går det på ett hjul :tummenupp

Du kommer lära dig att parera för vägens lutning... inget hetsande, det kommer snart:tummenupp

Visserligen, men oftast vill ju framhjulet ner pga de fysiska lagarna så :confused:
Hursomhelst, blir o öva lite till, var ju bara igår jag började ta upp den ordentligt på 2an :)
 

Rammstein

Bättre fly än illa fäkta.
Gick med
11 Apr 2003
Ort
Sthlm/Tyresö
Hoj
cbr600 stunt, nsr250sp
Umiss skrev:
2508370 Visserligen, men oftast vill ju framhjulet ner pga de fysiska lagarna så :confused:
Hursomhelst, blir o öva lite till, var ju bara igår jag började ta upp den ordentligt på 2an :)

Har du den tillräckligt högt så vill den inte ner:tungan

Övning ger färdighet. Kom bara ihåg att ha roligt när du övar, blir du irriterad så kommer det gå åt :argpådato
 

Umiss

Såld =(
Gick med
10 May 2006
Ort
Jönköping
Hoj
Yamaha R6
Rammstein skrev:
2508386 Har du den tillräckligt högt så vill den inte ner:tungan

Övning ger färdighet. Kom bara ihåg att ha roligt när du övar, blir du irriterad så kommer det gå åt :argpådato

Jag har alltid askul, fast nu på sistone har inte mina handleder lika kul. Det får bli en liten paus nu när vädret hindrar :) Lika bra det. Tack för tipsen
 

rayback

Sir Yes Sir
Gick med
16 Feb 2006
Ort
Westcoast
Hoj
R1
Grundaren

Ja det var kul att denna tråden vaknade till liv:tummenupp . Man är ju inte ensam direkt om att inte kunna slanga.

Fast under sommaren så har jag lärt mig grunderna riktigt bra (tack vare många bra tips här på tråden), Men direkt säker är man ju inte på balanspunkten.

Att däcket spann för mig i början var att däcket inte var tillräckligt varmt. Behövde köra några mil innan den rätta tempen kom i däcket. Jag trodde däcket skulle bli varmare snabbare, fast det är en ganska hård blandning på det tror jag!
 

Umiss

Såld =(
Gick med
10 May 2006
Ort
Jönköping
Hoj
Yamaha R6
Tänkte på en sak när det gäller balanspunkten. Blir det lättare om man lutar sig tillbaka? Med andra ord, är det svårare att stanna vid balanspunkten om man lutar sig ganska mkt framåt och därav "trycker ner" framhjulet?

Kan möjligtvis vara det som är mitt problem
 

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
Umiss skrev:
2528060 Tänkte på en sak när det gäller balanspunkten. Blir det lättare om man lutar sig tillbaka? Med andra ord, är det svårare att stanna vid balanspunkten om man lutar sig ganska mkt framåt och därav "trycker ner" framhjulet?

Kan möjligtvis vara det som är mitt problem

Du ska inte sitta med näsan i rutan, häng bak mer, lätt krökta armar har jag iaf.
 

Pizzabagarn

Guest
Umiss skrev:
2528060 Tänkte på en sak när det gäller balanspunkten. Blir det lättare om man lutar sig tillbaka? Med andra ord, är det svårare att stanna vid balanspunkten om man lutar sig ganska mkt framåt och därav "trycker ner" framhjulet?

Kan möjligtvis vara det som är mitt problem

Kroppen en aning bakåt gör att man lättare kommer upp, problemet är bara att man har den där mentala spärren strax före balanspunkten.

Har du övat in någon bromsteknik ännu. Kan vara bra ifall man kommer upp "för högt"

Edit: "För högt" motsvarar väl kl 12 och det är väl inte för högt :yoparty
 

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
Hur många är det som ärligt räddat ett överslag i högre fart med bromsen? Räcker inte motorbromsen så är det nog försent ändå.
 

Pizzabagarn

Guest
Har hört att vissa kompenserar dels med gas dels med broms.
För en tid sedan när jag var ute och övade så kom jag upp "för högt" och då jag inte behärskade bromsen så fick jag lite panik och för ett ögonblick var jag på väg att hoppa av hojen :va

Hade jag bromsat lite lätt så hade cykeln gått ner fint.
Det hela gick bra i alla fall även utan bromsen.

Funderar ibland på om den brutala motorbromsen man har i en twin är till fördel eller nackdel när man wheelar?
 

Umiss

Såld =(
Gick med
10 May 2006
Ort
Jönköping
Hoj
Yamaha R6
Pizzabagarn skrev:
2530295 Kroppen en aning bakåt gör att man lättare kommer upp, problemet är bara att man har den där mentala spärren strax före balanspunkten.

Har du övat in någon bromsteknik ännu. Kan vara bra ifall man kommer upp "för högt"

Edit: "För högt" motsvarar väl kl 12 och det är väl inte för högt :yoparty

Hej, har inte övat in bromstekniken så jättemkt ännu, kan ju va så att jag inte är tillräckligt högt upp fastän jag tror det. Ser dock inget av vägen när jag är högt uppe men jag kanske kan gå ännu högre upp.
Skulle va smidigt om någon kunnig tittade på någon gång, får la ragga lite sen ^^

Edit: Som nämnt ovan brukar jag kunna få ner hojjen ganska lätt genom att slå av på gasen om jag känner att den håller på o slå över

Ska öva in bromstekniken, kan va bra att ha. Tänkte bara ifall det blev lättare att hamna i balansläget om man inte "tryckte ner" hojjen genom att luta sig framåt
 

Pizzabagarn

Guest
Sätt dig mer upprätt (läs bakåt), slappna av och låt framhjulet lyfta lugnt och kontrollerat.

Testa gärna i uppförsbackar, där är det betydligt enklare att få upp den och det känns inte lika högt. Fick tipset av en slangar-kompis och det funkar faktiskt :tummenupp

Jag har ju en TT 600 också och på den ska jag öva att koppla upp skrället.
Bra att öva med en gammal och billig maskin ifall den skulle gå i backen.
 

Umiss

Såld =(
Gick med
10 May 2006
Ort
Jönköping
Hoj
Yamaha R6
Pizzabagarn skrev:
2530330 Sätt dig mer upprätt (läs bakåt), slappna av och låt framhjulet lyfta lugnt och kontrollerat.

Testa gärna i uppförsbackar, där är det betydligt enklare att få upp den och det känns inte lika högt. Fick tipset av en slangar-kompis och det funkar faktiskt :tummenupp

Jag har ju en TT 600 också och på den ska jag öva att koppla upp skrället.
Bra att öva med en gammal och billig maskin ifall den skulle gå i backen.

Grejjen är att jag har ju inga problem med att koppla upp hojjen o slanga från 60 till 130-140, bara att inte kan slanga 2 km i säg 90km/h utan den hela tiden vill accelerera sakta men säkert. Detta borde man ju kunna göra något åt genom att hitta balansläget
 

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
Umiss skrev:
2530348 Grejjen är att jag har ju inga problem med att koppla upp hojjen o slanga från 60 till 130-140, bara att inte kan slanga 2 km i säg 90km/h utan den hela tiden vill accelerera sakta men säkert. Detta borde man ju kunna göra något åt genom att hitta balansläget

Ska du åka 90 lär du nog bromsa eller ha frunktansvärd gaskontroll, åker du 160-200 är det mycket lättare när vinden håller emot, kan du bara svänga är det bara åka tills armarna domnar.
 

Umiss

Såld =(
Gick med
10 May 2006
Ort
Jönköping
Hoj
Yamaha R6
Rigge skrev:
2530358 Ska du åka 90 lär du nog bromsa eller ha frunktansvärd gaskontroll, åker du 160-200 är det mycket lättare när vinden håller emot, kan du bara svänga är det bara åka tills armarna domnar.

Så tipset om att hitta balansläget på 2ans växel o slippa lägga ner den i 130 var orealistiskt?

Jag som kämpat o slitit i onödan isf, får med andra ord lära mig växla till 3an efter att kopplat upp den på 2an o sen slanga hela e4an till sthlm?
 

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
Umiss skrev:
2530362 Så tipset om att hitta balansläget på 2ans växel o slippa lägga ner den i 130 var orealistiskt?

Jag som kämpat o slitit i onödan isf, får med andra ord lära mig växla till 3an efter att kopplat upp den på 2an o sen slanga hela e4an till sthlm?

Nja jag kunde köra min 929 på 2:an rätt bra med originaldrevning, fast fortare än 130, efter jag gick ner ett kugg fram vart de svårare, ska man ett par kilometer så blir det 3:an.
 
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top