Försök till Wheelie, men

R1Monstret

Återkomsten!
Gick med
16 Sep 2005
Ort
Nyköping
Hoj
Yamaha R1 - White Edition
westinrobert skrev:
2146005 Snyft... Efter att ha kört R1 och bytt ner sig till zx7r så får man försumma sådana trevligheter som att köra på slangen :(


Tsss.. vad är det för snack?? Min gamla ZX-7R ´96 är inga problem att få upp framhjulet.. :yoparty
 

Pizzabagarn

Guest
peteR1000 skrev:
2496714 Ja, det handlar om en massa teknik om du enbart skall gasa upp den på 2:an.
Testa "dutta" till på kopplingen runt 5000varv när du kör på 2:an ska du få se :tummenupp

När man duttar.....skall det vara full trottel då??
 

Anderzzon

No Pain, No Game
Gick med
6 Mar 2005
Ort
LBG tha place 2 B
Hoj
Honda CRF 250R -09, Biltema Cruiser, Arctic Cat Sno Pro 440 -05
peteR1000 skrev:
2496714 Ja, det handlar om en massa teknik om du enbart skall gasa upp den på 2:an.
Testa "dutta" till på kopplingen runt 5000varv när du kör på 2:an ska du få se :tummenupp

Ja men va fan ja kan ju inte dutt tekniken :D

För mig lyfter den lika mkt på femman som på tvåan när jag försöker koppla dvs ett par dm :mad:

Min koppling kanske är slut :va

Aja nästa säsong ska det bara gå, men för satan jag har redan nu en sjuk abstinens hur ska jag överleva ett halvår till :confused:
 

Kawakex

Stay pretty, die young.
Gick med
26 Sep 2006
Ort
Vid Kusten
Hoj
Kawasaki ZXR
peteR1000 skrev:
2496677 cykel? helt onödigt, jag kan inte cykla på bakhjulet alls. Ett tips att börja med är att prova dig fram lätt på första växeln. Kör på ettan upp till runt 7000varv, släpp av gas och ge snabbt ordentligt med gas igen. Framhjulet borde lyfta utan större problem. Gör det inte det så får du prova dig fram med lite mer gas vid påslaget. Då får du iaf känna lite hur det känns...OBS! skynda långsamt! D.v.s du kanske inte behöver dra fullt på gasen det första du gör, första växeln kan vara lite hetsig :näsblod
Balansen behöver du nog inte bry dig om i början, tippa åt sidorna kommer du inte att göra och slå över är inte riktigt lika lätt som man tror. Men bara för det ska du ändå vara försiktig

en 600:a är långt ifrån ultimat att öva bakhjulsåka med om man nu inte håller på och plågar hojen på första växeln. Man får varva utav helvete när man ska koppla upp den på 2:an. Lär man sig slanga ordentligt med en 600:a så kommer en litershoj vara rena barnleken.
Motard is the shit när det kommer till slangning!

:tummenupp Thanks. men är du säker på att det inte är så lätt att välta. jag skyller på dig om jag hamnar på sjukan. :tungan
 

wheelie82

Blitzkrieg mit dem Fleischgewehr!
Gick med
16 Jul 2005
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 950 Adventure 2005 Husaberg FS650 2004
Pizzabagarn skrev:
2496747 När man duttar.....skall det vara full trottel då??

Njae. Prova dig fram istället! Och kopplingsdutten ska INTE vara "helt indragen" och släppa rätt ut. Gasa-dra in kopplingen liite så motorvarvet ökar och släpp. Dvs det ska bara slira en aning. Du ger accelerationen en skjuts liksom när kopplingen greppar igen.
 

peteR1000

In Sorte Diaboli
Gick med
19 Sep 2003
Ort
götet
Hoj
ninjan e såld...så ingen nu
Pizzabagarn skrev:
2496747 När man duttar.....skall det vara full trottel då??

det finns säkert mängder med olika tekniker när det gäller detta. I början när jag lärde mig så drog jag sakta upp hojen i fart tills jag kände att det där lilla extra pulvret var på väg att komma ut, då fjuttar man till snabbt med kopplingen och ger mer gas. Du får testa hur mycket gas som krävs, fullgas kan va farligt innan du har kontroll över tekniken.

Anderzzon skrev:
2496748 Ja men va fan ja kan ju inte dutt tekniken :D

För mig lyfter den lika mkt på femman som på tvåan när jag försöker koppla dvs ett par dm :mad:

5:an är en rätt kass växel att testa koppla upp hojen på :D

Läs svar ovan...bara att öva öva!

Kawakex skrev:
2496763 :tummenupp Thanks. men är du säker på att det inte är så lätt att välta. jag skyller på dig om jag hamnar på sjukan. :tungan

hehe...har aldrig i min slangningskarriär varit nära på att välta åt sidorna iallafall. Man har faktiskt mer kontroll än vad man kan tro på slangen, tänk på att försöka sätta ner framhjulet relativ rakt bara så slipper du styrvobbel.

En annan grej som brukar inträffa är rädslan över att slå över så fort framhjulet lyfter och instinktivt släpper gasen, hojen åker då blixtfort ner i backen och har man otur hamnar "juvelerna" på tanken...nicht shööönt alls!
 

Kawakex

Stay pretty, die young.
Gick med
26 Sep 2006
Ort
Vid Kusten
Hoj
Kawasaki ZXR
peteR1000 skrev:
2496883 det finns säkert mängder med olika tekniker när det gäller detta. I början när jag lärde mig så drog jag sakta upp hojen i fart tills jag kände att det där lilla extra pulvret var på väg att komma ut, då fjuttar man till snabbt med kopplingen och ger mer gas. Du får testa hur mycket gas som krävs, fullgas kan va farligt innan du har kontroll över tekniken.



5:an är en rätt kass växel att testa koppla upp hojen på :D

Läs svar ovan...bara att öva öva!



hehe...har aldrig i min slangningskarriär varit nära på att välta åt sidorna iallafall. Man har faktiskt mer kontroll än vad man kan tro på slangen, tänk på att försöka sätta ner framhjulet relativ rakt bara så slipper du styrvobbel.

En annan grej som brukar inträffa är rädslan över att slå över så fort framhjulet lyfter och instinktivt släpper gasen, hojen åker då blixtfort ner i backen och har man otur hamnar "juvelerna" på tanken...nicht shööönt alls!
Jaja det är ju inget jag behöver oroa mig för.:tuttar

kan nån säga mig hur man får in bilder i sitt garage?:va
 
Last edited:

Pizzabagarn

Guest
Tack för svaren.....nu måste jag hem och öva :tummenupp

Hittills har jag bara gasat upp den på 1:an vilket är ganska enkelt.
Dock har jag en bit kvar till balanspunkten vilket gör att man måste gasa för att hålla cykeln uppe. Dags att ta det till nästa level, mao 2:ans växel.

Smygtränar på min mountainbike för balansträningens skull.
Där gör det inte lika mycket om man tappar hojen.
 
Last edited:

Kawakex

Stay pretty, die young.
Gick med
26 Sep 2006
Ort
Vid Kusten
Hoj
Kawasaki ZXR
Föresten är det någon som vet om det är svårt att sälja hojen i oktober/november får veta då om jag får ett jobb i zimbabwe som sjuksköterska :nurse och behöver extra cash.:)
 

Umiss

Såld =(
Gick med
10 May 2006
Ort
Jönköping
Hoj
Yamaha R6
Kawakex skrev:
2496947 Föresten är det någon som vet om det är svårt att sälja hojen i oktober/november får veta då om jag får ett jobb i zimbabwe som sjuksköterska :nurse och behöver extra cash.:)

testa och inte för att jag är moderator men håll dig gärna till topic
 

peteR1000

In Sorte Diaboli
Gick med
19 Sep 2003
Ort
götet
Hoj
ninjan e såld...så ingen nu
Pizzabagarn skrev:
2496935 Tack för svaren.....nu måste jag hem och öva :tummenupp

Hittills har jag bara gasat upp den på 1:an vilket är ganska enkelt.
Dock har jag en bit kvar till balanspunkten vilket gör att man måste gasa för att hålla cykeln uppe. Dags att ta det till nästa level, mao 2:ans växel.

Smygtränar på min mountainbike för balansträningens skull.
Där gör det inte lika mycket om man tappar hojen.

Såg nu att du kör twinmotor...är lite osäker på hur dessa beter sig när det gäller slangning :va
 

Pizzabagarn

Guest
peteR1000 skrev:
2497131 Såg nu att du kör twinmotor...är lite osäker på hur dessa beter sig när det gäller slangning :va

På 1:an så är det hur enkelt som helst om man hjälper till lite med ett ryck alternativt att man flyttar tyngdpunkten.

Har försökt stressa upp den på 2:an men inte fått till det (utan koppling alltså)

Tvi den som ger sig!

Dessutom har jag skaffat mig en gammal Yamaha TT 600 med däck för gata
som jag också skall öva på. Det blir nog den som jag skall lära mig att koppla upp den på för 1:an är så annorlunda utväxlad så jag knappt drar från en moppe :va ....men på 2:an finns det gött om vrid!!!
 
Last edited:

peteR1000

In Sorte Diaboli
Gick med
19 Sep 2003
Ort
götet
Hoj
ninjan e såld...så ingen nu
Pizzabagarn skrev:
2497136 På 1:an så är det hur enkelt som helst om man hjälper till lite med ett ryck alternativt att man flyttar tyngdpunkten.

Har försökt stressa upp den på 2:an men inte fått till det (utan koppling alltså)

Tvi den som ger sig!

Dessutom har jag skaffat mig en gammal Yamaha TT 600 med däck för gata
som jag också skall öva på. Det blir nog den som jag skall lära mig att koppla upp den på för 1:an är så annorlunda utväxlad så jag knappt drar från en moppe :va ....men på 2:an finns det gött om vrid!!!

haha :D gissar på att den borde komma upp rätt lätt på 2:an med ett lätt ryck plus gas. Min 660 är snuskigt enkel att få upp, nästan fuskigt :hihi

:rofl haha såg just nu din avatar, är det du som har målat? Nåt som har hänt eller?
 

nattmackan

Ohne dich
Gick med
13 Jul 2005
Ort
DALARNA
Hoj
ktm 250sxf -07 ktm sx 144 -08 zx10r -04
Clic! skrev:
2148321 Jag må va gammal o dum men varför tycker ni att det är så förtvivlat viktigt att åka på bakhjulet? Rycka i styret, koppla upp den...Nånstans verkar det som "slangning" kommer före att ta sig igenom en kurvkombination snabbt o säkert på inlärningsschemat. Jag blir impad av en MotoGPräser som går på bakhjulet ur en böj på ren effekt och en förare som behärskar den, men allt fjantigt bakhjulsåkande o kopplingsryckande mellan rödljusen är banne mig patetiskt!

/Lasse
(kan inte åka på bakhjulet o har inget behov av att lära mig)
om du kunde slanga skulle du också åka på ett hjul mellan lysena
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Pizzabagarn skrev:
2497136 På 1:an så är det hur enkelt som helst om man hjälper till lite med ett ryck alternativt att man flyttar tyngdpunkten.

Har försökt stressa upp den på 2:an men inte fått till det (utan koppling alltså)

Tvi den som ger sig!

Dessutom har jag skaffat mig en gammal Yamaha TT 600 med däck för gata
som jag också skall öva på. Det blir nog den som jag skall lära mig att koppla upp den på för 1:an är så annorlunda utväxlad så jag knappt drar från en moppe :va ....men på 2:an finns det gött om vrid!!!
Original får du nog slita som faan för att gasa upp den på 2:an.
 

Pizzabagarn

Guest
peteR1000 skrev:
2497156 haha :D gissar på att den borde komma upp rätt lätt på 2:an med ett lätt ryck plus gas. Min 660 är snuskigt enkel att få upp, nästan fuskigt :hihi

:rofl haha såg just nu din avatar, är det du som har målat? Nåt som har hänt eller?

TT´n är en 83:a så det är inte jämförbart med din KTM. :gråta

En gång när jag övade på Tullinge Flygraka och framhjulet var på väg ner mot marken mot min vilja så kompenserade jag lite väl mycket på gasen vilket gjorde att jag för ett ögonblick var på väg att hoppa av cykeln.
Tydligen hade jag kommit upp rätt mycket, typ kl 11 och gjorde då nästan i brallan för jag hade inte lärt mig att kompensera med bromsen.

Utav detta fick jag inspiration till min avatar.
 

peteR1000

In Sorte Diaboli
Gick med
19 Sep 2003
Ort
götet
Hoj
ninjan e såld...så ingen nu
Pizzabagarn skrev:
2497178 TT´n är en 83:a så det är inte jämförbart med din KTM. :gråta

Ok, men det blir ju ändå en bra hoj att öva med :tummenupp

Pizzabagarn skrev:
2497178
En gång när jag övade på Tullinge Flygraka och framhjulet var på väg ner mot marken mot min vilja så kompenserade jag lite väl mycket på gasen vilket gjorde att jag för ett ögonblick var på väg att hoppa av cykeln.
Tydligen hade jag kommit upp rätt mycket, typ kl 11 och gjorde då nästan i brallan för jag hade inte lärt mig att kompensera med bromsen.

Utav detta fick jag inspiration till min avatar.

hehe...snyggt målat iaf :D funderar på att göra nåt snyggt själv :va
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top